Voeding en
Gezondheid

Essentiële Vertzuren


Het lichaam kan sommige van de vetten dat het nodig heeft synthetiseren uit het voedsel dat u eet. Nochtans zijn er twee essentiële vetzuren die niet in het lichaam gesynthetiseerd kunnen worden en die uit plantaardige voeding moeten gehaald worden. Hun namen - linoleic en linolenic zuur - zijn niet belangrijk. Wat wèl belangrijk is, is dat deze elementaire vetten gebruikt worden om gespecialiseerde vetten te bouwen, omega-3 en omega-6 vetzuren genoemd.1

Omega-3 en omega-6 vetzuren zijn belangrijk voor het normaal funktioneren van al het weefsel van het lichaam. Tekorten zijn verantwoordelijk voor een hele reeks symptomen en aandoeningen waaronder abnormaliteiten in de lever en de nieren, veranderingen in het bloed, verminderd groeitempo, verminderde immune funktie, en huidveranderingen waaronder droogheid en schilferigheid. Toereikende inname van essentiële vetzuren resulteert in talrijke gezondheidsvoordelen. Preventie van atherosclerosis, verminderde incidentie (optreden) van hartziekte en beroerte, en verlichten van pijn van symptomen die samengaan met colitis ulcerosa, menstruatiepijn, en gewrichtspijnen werden ook beschreven.2,3

Al zijn supplementen en toevoegingen van olie niet typisch nodig in het vegetarisch dieet, een goede bron van omega-3 vetten zou elke dag moeten ingenomen worden.

Alfa-linoleic acid (ALA), een vaak voorkomend omega-3 vetzuur, wordt aangetroffen in veel soorten groenten, bonen en fruit. Meer geconcentreerde bronnen kunnen gevonden worden in oliën als canola, lijnzaad, sojaboon, walnoot en tarwekiemen. Maïs, saffloer, zonnebloem en cottonseed oliën zijn over het algemeen laag in ALA.

Omega-6 vetzuren, zoals gamma-linolenic acid, kunnen gevonden worden in meer zeldzame oliën waaronder black currant [zwarte bessen], bernagie, evening primrose [Teunisbloem] en hennep oliën.3

Visolie werd gepopulariseerd als een hulp tegen alles wat met hartproblemen en arthritis te maken heeft. Het slechte nieuws over visoliën is dat omega-3's in visolie zeer onstabiele moleculen zijn die de neiging hebben te decomposeren en gedurende dit proces gevaarlijke vrije radicalen brij te geven. Onderzoek heeft aangetoond dat omega-3's in een meer stabiele vorm aangetroffen worden in groenten, fruit, en bonen.6,7

Of u nu geïnteresseerd bent in het promoten van cardiovasculaire gezondheid, of in het verzekeren van een gepaste groei en ontwikkeling van uw kind, of in het verlichten van pijn, een vegetarisch dieet rijk aan fruit, groenten en peulvruchten kan u helpen om een adequate inname van essentiële vetzuren te bereiken. Het toevoegen van lijnzaad aan uw salade of gemalen lijnzaad aan uw ontbijtgranen zijn eenvoudige manieren om extra omega-3 vetzuren in uw voeding te voorzien.

Plantaardige voeding rijk aan ALA

Adapted from: Barnard NB. Foods That Fight Pain. Harmony Books, New York, 1998.

ALA gehalte van natuurlijke oliën 4,5

GLA gehalte van natuurlijke oliën4,5

 

Referenties
1. Groff JL, Gropper SS, Hunt SM. Advanced Nutrition and Human Metabolism. West Publishing Company, New York, 1995.
2. Linscheer WG, Vergroesen AJ. Lipids. In: Modern Nutrition in Health and Disease. Shils ME, Olson JA, Shike M, eds. Lea and Febiger, Philadelphia, 1994.
3. Barnard N. Foods That Fight Pain. Harmony Books, New York, 1998.
4. Hunter JE. n-3 Fatty acids from vegetable oils. Am J Clin Nutr 1990;51:809-14.
5. Mantzioris E, James MJ, Gibson RA, Cleland LG. Dietary substitution with an alpha-linolenic acid-rich vegetable oil increases eicosapentaenoic acid concentrations in tissues. Am J Clin Nutr 1994;59:1304-9.
6. Odeleye OE, Watson RR. Health implications of the n-3 fatty acids. Am J Clin Nutr 1991;53:177-8.
7. Kinsella JE. Reply to O Odeleye and R Watson. Am J Clin Nutr 1991;53:178.

28/02/00

DISCLAIMER
Artikels op deze website worden enkel weergegeven als vrijblijvende informatie en zijn geen vervanging voor een geneeskundige behandeling of geneeskundig of voedingsdeskundig advies van welke aard ook. Raadpleeg steeds uw geneesheer voor alles wat met uw gezondheid te maken heeft. Lees verder...
disclaimer - privacy - contact - © - Links - Referenties