bread-dilivery vans and truckstour 58 renault & simca

110 hectaren parkeerterreinen voor† Expo 58

Expo logo op een Sabena DC4/6

dafodiloldtimer van at esplanade

Expo Mobiles

expo parkingsabena airplaineexpo-trainscable-lift with twinswaiting pousse-pousse driverpousse-poussemercedes 300sl roadsteroldtimer driver with womanscooter club in cheerful belgiumtrains at the transport pavilionexpo-trainroyal cadillacwomen with oldtimer in cheerful belgium

Elk Expotreintje bood plaats aan 70 personen die 10 Fr betaalden voor een 30 minuten durend ritje over het 5 km lange traject.

Door de slechte wegligging gingen pousse-pousses wel eens over de kop

Directie van Tour De France poseert voor Vrolijk BelgiŽ in opbouw

Niet alleen deze charmante tweeling gebruikte† de kabelbaan maar ook

3 000 000 bezoekers verkozen dit transport

Een blitze Mercedes 300SL voor het USA-paviljoen Ö en een Hollands DAFje naast het Atomium

Links: kritische inspectie van een ZIL in het Sovjet paviljoen

Een oldtimerrally en een scooterbijeenkomst vonden plaats in Vrolijk BelgiŽ

DAF, CitroŽn, Mercedes en VW bestelwagens voor levering van Expobrood

cable-lift animationpeugeot 403 taxi

Busbedrijf ĎDe Arendí vervoerde met deze bus bezoekers naar de Expo

atomium transportmga advertisementzil inspection

Klik foto om te vergroten

Expo parking sign

Treinen voor het Transportpaviljoen kwamen naar BelgiŽ per spoor waarna zij, meestal Ďs nachts, vanaf het station van Jette werden getransporteerd met uitzonderlijk vervoer

Aangepaste car-a-van versies van de Opel Olympia voor de spoeddiensten

Transport van een Atomium bipod kon op heel wat interesse rekenen

Klein speelgoed voor de zoon en groot speelgoed voor papa:

De Mercedes stand in het Duits paviljoen

Niet alleen Mercedes treintjes op de Expo. Hier een zeldzame VW combinatie

Sikorsky helicopters brachten bezoekers van de luchthaven in Melsbroek naar de† Heizel Heliport en vice versa. Er waren ook luchtdopen op de tentoonstelling voor de bezoekers

Er waren speciaal aangelegde terminals aan de Grote Paleizenpoort voor bussen en taxiís als deze Peugeot 403

 

Links: transport van de 33 meter hoge Expomast

Expo mobiles

 

Dit hoofdstuk handelt over het transport dat werd benut om naar de wereldtentoonstelling te komen. Op Expo 58 waren er ook verschillende mogelijkheden om het terrein mobiel te verkennen.

De meeste Belgen kwamen per trein, tram, bus of auto terwijl heel wat buitenlanders gebruik maakten van de vliegtuig- en helicopterdiensten die werden aangeboden door de Nationale luchtvaartmaatschappij Sabena.

Bijna 2 000 000 autoís, 60 000 motorfietsen en 40 000 bussen en touringcars vonden een plaatsje op de Expoparkings.

Speciaal vervoer was voorzien op het Expo 58 terrein in de vorm van een kabelbaan, treintjes en gemotoriseerde driewielers. Treintjes op luchtbanden, door Mercedes gebouwd, waren vrij uniek in die dagen en vervoerden zowat 10 miljoen bezoekers.

 

Het 4 km lang traject van de met 165 gondeltjes uitgeruste kabelbaan markeerde de hoofdwegen van de exposite. Er waren drie stations en elk gondeltje bood plaats aan 2 personen die 6 meter hoog van een prachtig panorama genoten.

 

Vele pousse-pousses tuften er rond met 2 passagiers en een bestuurder aan boord. Deze op een bromfiets gebasseerde driewielers waren niet gemakkelijk te besturen zodat er wel dagelijks enkele ongevalletjes gebeurden.

 

Expo gebouwen werden vaak als achtergrond benut door professionele fotografen om er promotionele fotoís te schieten van nieuwe wagens.

Paviljoenen van Amerika, Rusland Frankrijk en de Britse Industrie toonden er moderne autotechnologie met glimmende vierwielers.

Zelfs de wereldsnelheidsrecord wagen van John Cobb, de Railton Mobil Special, kon er worden bewonderd.

 

Er werden ook enkele mobiele evenenmenten georganiseerd op de wereldtentoonstelling zoals een luidruchtige en rokerige scooter bijeenkomst.

De bekende wielerwedstrijd ĎDe Ronde van Frankrijk startte voor de gelegenheid op het hoofdplein van Vrolijk BelgiŽ.

Bijzonder veel bijval had ook een† internationale rally voor oldtimers met vertrek en aankomst in Vrolijk BelgiŽ. Na afloop werden deze historische wagens door hun traditioneel geklede eigenaren en hun gevolg tentoongesteld op het Voorplein.

 

In de Belgische sectie kon men er het Transportpaviljoen bezoeken.

Een maquette op ware grote van het Caravelle vliegtuig was er de eyecatcher maar in de historische afdeling van de luchtvaart waren er ook bijzonder interessante oldtimer vliegmachines te zien.

Buiten achter het paviljoen was er een platform met 5 sporen waar diverse elektrische en diesellocomotieven stonden opgesteld. Daarnaast werden er nog moderne treinstellen en ander spoorwegmateriaal getoond.

 

Bijzonder was ook het rollend materieel dat werd gebruikt om Expo 58 op te bouwen en te bevoorraden.

Denken we hierbij aan het aangepast vervoer van de Atomium bipoden, de trucks, bulldozers en kranen die werden gebruikt om het expoterrein te nivileren, de ontelbare treinladingen die per vrachtwagen werden aangevoerd en het dagelijks toeleveringstransport om de zaken draaiende te houden tijdens de wereldtentoonstelling.

remote small