(Deze informatie is louter informatief. Nightbreed Car Club heeft niets te maken met racerij)

NOS (Nitrous Oxide injection System)

NOS is een systeem waar je naargelang het systeem en je eigen motorinhoud een boost van een aantal pk kan toedienen. dit is in combinatie van zuurstof, nitro en extra brandstof. Er zijn twee systemen een zogenoemd nat en droog systeem.

Een droog systeem bestaat uit 1 injector in je luchtfilter huis. deze laat een bepaalde "shot" met nitro vrij in je luchtsysteem waardoor je een bepaalde aantal pk's bijkrijgt, dit is tevens het meest toegepaste systeem in Europa wegens snel te plaatsen [+/- 2 uur werk] en de prijs valt mee, daarnaast kan je het op 20 min uit de auto verwijderen zonder schade en dergelijke (ivm met de keuring).

Een nat systeem bestaat uit een aantal injectoren (net zoveel als cylinders) die dus rechtstreeks in de poorten worden gezet, deze word niet vaak geplaatst wegens grotere kostprijs, moeilijk achteraf te verwijderen, en langere wachttijd met plaatsingen. En is met de keuring ook niet te verwijderen.

Welke pk winst is er te behalen?? Dat verschilt enorm, ligt eraan hoever je motor al "op" is (laten we eerlijk zijn, enkel aspirant, wannabee racers willen NOS) en hoe oud hij is, welke veranderingen er reeds zijn, en welke cilinderinhoud hij heeft... op een 1.6 is de winst minder als op een 2.0 dat is duidelijk. Er is ook nog de afstelling die je kan doorvoeren, je kan hem vol zetten dat je bijvoorbeeld 75 pk winst hebt of je kan hem afstellen op 35 pk winst (bij mindere cilindernihoud aangeraden).

NOS is overigens geen lachgas maar een merknaam (Nitrous Oxide Systems), zo heb je er nog vele zoals nitrous works, nitrous express...etc. etc.

Lachgas oftewel stikstof protoxide is de volgende verbinding: N-O-N oftewel N2O, dit is dus een stikstof -zuurstof verbinding Nitro is een afkorting voor nitromethaan, een zeer reactief en explosief goedje, maar heeft niks met lachgas te maken.

Hoe werkt lachgas??? Lachgas is een verbinding die bij een temperatuur van ongeveer 300 graden ontleedt, hierbij komt de gebonden zuurstof vrij. 2 N2O --> 2 N2 + O2 Buitenlucht heeft een zuurstofgehalte van ongeveer 23.6 massa% N2O daarentegen heeft een zuurstofgehalte van 36 massa% Hier zie je dus dat dit een goede bron van zuurstof voor de verbranding is. Daarbij is het lachgas in vloeibare toestand opgeslagen en komt 't onder druk vrij zodat het zuurstofgehalte volumetrisch erg hoog is. Omdat N2O pas bij 300 graden ontleedt, is deze zuurstof pas na het berijken van deze temp voor de verbranding beschikbaar. Deze ontleding gaat zeer snel en resulteert in een zeer snelle toename van de cilinderdruk. Dit is een gevaar voor je motor als deze de klappen niet kan opvangen (denk aan gegoten zuigers, drijfstangen, versleten drijfstanglagers, ovale big ends e.d.). Een ander (nog groter) gevaar is dat het mengsel te arm wordt, hierdoor zal de cilinderdruk EN de temperatuur zeer snel zal toenemen, het effect is als van een acetyleenbrander in je blok. Normaal stoichiometrisch ideaal mengselverhouding lucht:benzine = 14.7:1 Dit is aan de magere kant voor last situaties (bijv vol gas) zodat hiervoor de mengselverhouding op een rijker nivo wordt afgestemd De ideale verhouding voor lachgas:benzine is 9.65:1 Dit is ook aan de magere kant voor last situaties (je gebruikt 't bij vol gas dus....) Dus verrijking is noodzakelijk, je kunt wel aande verhouding zien dat je voor een redelijk shot een aanzienlijke hoeveelheid extra brandstof moet toevoegen. Hoe groter het shot hoe dichter je bij de bovenstaande verhouding in de buurt zit

Om het optimaal te hebben moet je de ontsteking opnieuw afstellen, voor het beste resultaat is het ontstekingstijdstip zo afgesteld dat de ontleding van het lachgas bij ongeveer 20 ATDC plaatsvind (na top dead center) Dit heeft te maken met de zuigersnelheid en de cilinderdruk, als de ontleding te vroeg is, dan zal de druk te veel toenemen en omdat massa traag is zal de zuiger niet versnellen maar er een of ander onderdeel breken. (drijfstang, krukas...zuiger) Eventueel moet je bougies van een andere warmtegraad monteren Een bijkomend voordeel van lachgas is dat het een adiabatische expansie ondergaar als het ingespoten wordt, dit onttrekt veel omgevingswarmte waardoor het inlaatmengsel gekoeld wordt (denk aan een bus deo leegspuiten, dat de bus koud wordt)

Een kostenplaatje: het plaatsen van een droog systeem kost een bedrag vanaf 1150 euro mede afhankelijk van het type auto.


Terug