AMSTERDAM (NL)
- Stadsbezoek - Uit eten -
2 + 3 november 2005


Voor deze uitstap koos Bakkertje Camping Zeeburg.
Komende van Rotterdam kies je de Ring Zuid, afrit S114. Volg dan de borden van de camping.


De camping is gelegen aan een meer. De autoweg ligt aan de overkant van het meer. Redelijk rustig. De tramhalte is op 5 minuten wandelen. Meerdaagse tickets voor tram, bus en metro te koop aan de receptie.

Er is nog veel groen. Wintertarief is 16€ voor 1 MH met 2 personen, inclusief electriciteit. WC en water lozen is gratis. Water tanken kost 0.5€.

Vlooienmarkt aan het Waterlooplein.

Het was nog vroeg, maar Bakkertje was al in vorm. Het zal een bewogen weekendje worden...


Sex Instructor - First lesson free ?
(7 stuks kocht hij)


"Onschuldige" hand reikt naar gewatteerde handboeien.
Hij : "Schat ? zijn die beter ?"

Hondje met panterbroekje aan.

De Zuidertoren (1614). De toren is bijna 70 m hoog. De toren is vrij hoog vergeleken met de bijbehorende kerk. De toren was dan ook méér dan een kerktoren. Hij is niet zoals de kerk eigendom van de kerkgemeente maar van de stedelijke overheid. Dit gold trouwens voor alle 17de eeuwse torens: de torens waren niet alleen de horloges van de stad, maar dienden ook als uitkijkpost (brandwacht).


Oude tandem met voorvering op stuur.

De grachten van Amsterdam.

Onze eerste woonboot die we zagen.

Gildehuis. De oude Amsterdamse binnenstad bevat zo'n 20.000 gebouwen, waarvan een derde van vóór 1850. In 1999 is het oude gedeelte van de stad aangewezen als beschermd stadsgezicht.

Sommige huizen staan enorm scheef. Weggezakt door verrotting van de steunpalen .

De Blauwbrug (1884) aan de Amstel / Amstelstraat.
Kopie van een brug uit Parijs.

Het Doelenhotel (1882/83) en de klinknagelbrug over de Kloveniersburgwal.

...

Leuke naamsspeling.

Platenmarkt.

We varen met een bootje langsheen prachtige huizen. Met zo'n 8000 monumentale panden is de hele stad voor architectuurkenners een paradijs.

Het Doelenhotel (1882/83), gezien vanaf het water van de binnen-Amstel. De façade aan de Amstelzijde wordt gekenmerkt door een driezijdig uitgebouwde koepeltoren. Het koepeltje fungeerde als uitkijktoren.

Je merkt het niet direct, maar er staan voor een grootstad veel bomen. Het is ongelooflijk dat Amsterdam 400.000 bomen heeft. Parijs heeft er slechts 95.000 ! Het zijn meestal iepen en sommigen zijn zelfs 100 jaar oud.

De Stopera, het muziektheater van Amsterdam, sinds 1986 in nieuwe stijl.

De Blauwbrug (1884) aan de Amstel / Amstelstraat.
Kopie van een brug uit Parijs.

Amsterdam is niet denkbaar zonder water en bruggen. Gegroeid langs de oever van de Amstel ontstond een stad waarin water aanvankelijk belangrijker was dan het land; zowel als transportweg, als verdedigingsgracht en zelfs als stedebouwkundig sieraad voor de stad. Het water is onlosmakelijk verbonden met de stad, die ook wel het Venetië van het Noorden genoemd wordt.

'Bridge of 15 bridges' : in de Amsterdamse grachtengordel is een brug te vinden, die uitzicht geeft op maar liefst vijftien bruggen. Achter je zie je zes boogbruggen op een rijtje en links vind je dan nog eens zes achter elkaar, en rechts zie je de volgende twee. Een beetje rekenaar is nu tot het teleurstellende totaal van slechts 14 bruggen gekomen. De 15e is de brug waarop je stáát. 's Avonds wordt het schouwspel nog feestelijker, want dan zijn de brugbogen met honderden lampjes verlicht. Tegenwoordig heeft Amsterdam 1.539 bruggen, waarvan 252 in de binnenstad.

Huizen komen vaak voor als tweeling met twee identieke gevels. Er bestaan ook drielingen en zelfs nog grotere aantallen naast elkaar geplaatste identieke gevels komen voor. Er zijn er wel 200 à 300.

Rijk geornamenteerde gevels van het Huis Bartolotti. Het werd in ±1617 gebouwd voor Guillelmo Bartolotti (Willem van den Heuvel), één van de rijkste Amsterdammers in die tijd. Op Bartolotti's huis staat hoe hij aan die rijkdom kwam: er zijn twee cartouches aangebracht met links het geschilderd opschrift "Ingenio et Assiduo Labore" (door vernuft en noeste vlijt) en rechts "Religione et Probitate" (door godsdienst en rechtschapenheid).

Het huis is één van de drie nog bestaande voorbeelden van een vroeg-17de eeuws huis met zijhuis: een voorloper van het zgn. dubbele huis.


We varen op het Ij, tussen de Amsterdamse binnenstad en Amsterdam-Noord. Het is een inham van de vroegere Zuiderzee (nu IJsselmeer). Over dit IJ kun je 24 uur per dag een gratis 'rondvaart' maken per pont, die slechts een paar minuten duurt. Toegegeven, zo'n recht-toe-recht-aan oversteek is weinig avontuurlijk, maar vanaf de pont heb je wel een prachtig uitzicht over de watervlakte, het scheepvaartverkeer en de oevers van het IJ.

De pont, het 'Buiksloterwegveer', vertrekt dagelijks vanaf steiger 7 achter het Centraal Station (De Ruyterkade), en vaart tussen ca. 6.30-21.00 uur iedere 7,5 minuut; de overige uren vertrekt de pont ieder kwartier.


Langs de oevers van het Ij.
In de achtergrond het Shell Research gebouw (1966)

Langs de oevers van het Ij.

De échte "Amsterdam" verging in 1749 voor het Engelse Hasting. Dit is een replica. Het is 48 m lang en 11.6 m breed. Het is niet zeewaardig.

Soortgelijke schepen vaarden voor de Oost-Indische Compagnie (VOC) en kwamen rijkbeladen terug uit "De Oost". De fokkenmast, grote mast en bezaansmast zijn voorzien van marsen (‘=kraaiennesten) en ra’s voor de vele zeilen.

Het schip ligt vlakbij het scheepvaartmuseum. Dit 17de-eeuw pand heet het 's Lands Zeemagazijn (1655)

De spiegel, de achterzijde van het schip, is rijk versierd met houtsnijwerk dat in bonte kleuren is beschilderd. Scheepsbouwmeester van de replica Cees van der Meer is als de zeegod Neptunus vereeuwigd aan stuurboord (rechter) zijde. De figuur links is de god van de handel, Mercurius.

Het drijvend Chinees restaurant "Sea Palace". Goed voor 700 zitplaatsen over 3 verdiepingen. Doen we de volgende keer...

De NEMO : het grote centrum voor wetenschap en technologie. Je kan er vanalles te weten komen over de dagelijkse wereld om je heen. Je kan ook het dak op. Daar sta je zo'n dertig meter boven het water van het IJ en kijkt uit over de binnenstad van Amsterdam.

...

Te koop ?

Koninklijk paleis op de Dam. Het werd tussen 1648 en 1665 gebouwd als stadhuis van Amsterdam (Hollands classicisme). Het gebouw rust op 13.659 palen. De koepel wordt bekroond door een windwijzer in de vorm van een koggeschip, het oude symbool van de stad Amsterdam.

De Nieuwe Kerk op de Dam. Kort na 1408 werd de kerk gewijd aan Onze Lieve Vrouwe. Later werd de kerk tevens aan de Heilige Catharina opgedragen. Ook de Nieuwe Kerk, eigenlijk de Maria- en Catharinakerk of Onze Lieve Vrouwekerk, werd in de loop van de tijd steeds verder uitgebreid. In ±1435 begon men aan de bouw van het schip. Vanaf het einde van de 15de eeuw werden de kapellen aan de kerk toegevoegd. De toren ontbreekt evenwel.

Madame Tussaud op de Dam.

Duiven voeren op de Dam. Een leuke bezigheid.

En draaien maar aan het orgel. Draaiorgels voelen zich thuis in Amsterdam. Nergens klinken deze muziekinstrumenten zo mooi als in de smalle straten van de binnenstad. Zij geven extra fleur aan het toch al zo kleurrijke straatbeeld in Amsterdam.

Ieder orgel heeft zijn eigen karakter, en dus dragen ze allemaal een eigen naam. Soms ook een bijnaam. Eentje dankte bijvoorbeeld z'n naam 'de IJskast' aan het gaas waarmee de zijluifels dichtgemaakt waren.


Rechts de Nieuwe Kerk en in de achtergrond het voormalige Amsterdamse hoofdpostgebouw.

Nog tweelingen : veelal gaat het hier om speculatie-panden: panden die gelijktijdig zijn neergezet om te verhuren of te verkopen. De kwaliteit van deze panden was vaak slecht: er werden bijvoorbeeld dunne gemeenschappelijke bouwmuren gebruikt, maar er zijn uitzonderingen.

Prachtig huis. Let op de donkere kleur met de witte ramen.

Poorten zijn boeiend, omdat ze toegang geven tot iets, wat daarachter verborgen gaat. Wat zou hier achter zitten ?

Fietsen zie je met duizenden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er her en der wrakken liggen.

Verboden fietsen te parkeren ...

Easyrider.
(? toch liever met een motor eronder)

De raarste snuiters... ? Nee, een kosmopolitische cultuurmix. Er wonen 750.000 mensen in Amsterdam

Nog ene van kweetniwaar

Café Kris, Jordaan, dateert van 1629 ! De sas van het wc hangt in het café... Na de plasbeurt moet je het café in om te kunnen doortrekken.

Bruin café Kris. De bruine kleur is voor een deel te wijten aan de eeuwenoude nicotineaanslag dankzij een lang leven als populair rookhol; en aan de lange aarden pijpen van heel lang geleden.

In zo'n typische kroeg kijk je je ogen uit natuurlijk. Bierglazen en kruiken sieren het plafond. De oude vloer kraakt heerlijk. De houten krukken zitten goed. En het bier smaakte overheerlijk.

Ergens in de Jordaan.

...

Tja ...

Op het homomonument. Bakkertje toch !
Het monument herinnert aan de vervolgingen op homo's tijdens het Nazibewin.

De Jordaan. De 85 m hoge toren van de Westerkerk (1630) in Hollandse renaissancestijl.

Brigitte bij haar idool André Hazes in de Amsterdams Knijp. Vlakbij is de meest bekende markt van Nederland : de Albert Kuyp markt. Het geheim van de markt waarmee hij zich van andere Amsterdamse markten onderscheidt is de diversiteit van het assortiment én de sfeer. Arm en rijk, jong en oud, autochtoon en allochtoon komen elkaar er tegen. Niet te missen !

?

Het Leidseplein. Daar is ook een informatiekantoor, alwaar je toeristische info kunt krijgen. Het gebouw is de Amsterdamse stadsschouwburg (1892-1894).

Amsterdammed. Zo voelden wij ons ook ! De paaltjes noemt men "Amsterdammertjes. Het rood bruine paaltje is versierd met drie Andreaskruisen.

Het Leidseplein. Uitgangscentrum. Neon ... en coffeeshops.

Uit eten bij de Argentijn. Ze heten daar allemaal "Gringo", geloof ik.

Aan vlees geen gebrek. Dit was voor 2 personen !

En het was allemaal op !

Het Rijksmuseum wordt ook wel de Schatkamer van Nederland genoemd. Met meer dan één miljoen kunstvoorwerpen waaronder vele beroemde schilderijen van bijvoorbeeld Rembrandt, Vermeer en Frans Hals.

Een manège aan het Vondelpark. Het is de oudste manège in Nederland die nog in gebruik is. Er waren er ooit 4 in Amsterdam. De wereldberoemde Spanische Reitschule in Wenen was het lichtend voorbeeld voor deze manège.

De Hollandsche Manège : een vakbekwame instructeur is bezig een ruiter op te leiden. Op de muren staan letters, en die moet de ruiter volgen.

Inkom van de Manège (1882) in renaissancestijl.


Ook in de buurt van het Vondelpark : in de Roemer Visscherstraat kun je binnen een minuut een rondreis maken langs zeven Europese landen. Sinds 1894 staat hier een rij woonhuizen, gebouwd in de stijlen van zeven landen: Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Rusland, Nederland en Engeland. Dit 'Verenigd Europa', ook wel bekend als 'Zevenlandenhuizen' (1858-1942) met de bedoeling de geschiedenis van de Europese bouwkunst in beeld te brengen.

Op nr. 20 een huis met spitsboogvensters, dat geïnspireerd is door de romantische Duitse bouwstijl;


Van rechts naar links:
nr 22 is een Frans Loire-chateau op miniformaat;
nr 24 is een Spaanse villa die verwijst naar de Moorse meesterwerken in Granada (het roze gebouw);
op nr 26 : het Italiaans palazzo (geel) daarnaast is aanzienlijk strakker van stijl;
nr. 28 heeft iets weg van een Russische kathedraal uit de tijd van Iwan de Verschrikkelijke, bekroond door een uivormige koepel met een kruis dat dankzij kettingen tegen zware stormen bestand is;
nr. 30 is een Nederlands woonhuis in renaissance-stijl;
de rij wordt voltooid door een Engelse cottage op nummer 30a.

Op 7 oktober 1896 verscheen de eerste auto in Amsterdam. In de 20ste eeuw heeft de auto de koets naar het museum verdrongen. Deze koets staat in de Manège, naast een 50-tal paarden.

Interieur van het foyer van de Manège, een fraai stukje binnenhuisarchitectuur met de passende versieringen zowel in hout als in stucwerk uitgevoerd.

We zijn terug op stap richting centrum en komen een apart zwemkom tegen in de tuin van een huis.

Het zwembad is 20 cm "diep".

Snoepwinkel in de Leidsestraat.

Bakkertje trakteert op een kroket uit de muur !

Lekker hé !

Gegeten voor 60 cent !

Knabbel knabbel.

Vanuit de Leidsestraat een mooie huizenrij op de Prinsengracht (of is het de Keizersgracht ?).

We komen aan op de bloemenmarkt.

...

Vanaf de Bloemenmarkt fotografeerden deze Japanse vrouwkes tulpen en een toren. Ze hadden plezier omdat ik hen fotografeerde.

Dit fotografeerden ze ... De Munttoren die een restant van de tussen 1480 en 1487 gebouwde Regulierspoort, onderdeel van de oude Middeleeuwse stadsmuur. De Regulierspoort had twee torens met daartussen een poortgebouw.

Prachtige bloemschikking in één van de kramen. Toeristen mogen niet tussen de bloemen staan om gefotografeerd te worden!

Cannabis seed nodig ?

Binnenkort spacecake in Evergem ...

Dan naar de boekenmarkt op het Spui.

Boeken in alle talen.

Urbanus ?

Hey, is dat de Kamasutra ? Sttt, niet zo luid !!

Het centrale huisje staat ook wat scheef.

Hoe Nederlanders rijk worden ... met ons geld !

Een collectie van 48 stuks gevelstenen is bijeengebracht in de St. Luciensteeg. Er zijn zo'n 650 gevelstenen overgebleven en deze worden prachtig gerestaureerd.

We gaan er ene pakken ! Gevelstenen zijn gebeeldhouwde reliëfs, oorspronkelijk aangebracht
in de gevel van een gebouw, met een voorstelling of tekst die in relatie stond tot de bouwer, bewoner, eigenaar of gebruiker van dat gebouw.


In de buurt van het centraal station.


Luchtfoto van Amsterdam. Je stapt wat af hoor !


We hebben weer dorst. Proeverij "De Drie Fleschjes" (naast de likeurfabriek) in de Gravenstraat nabij de Dam. Moet je bezoeken !

Het voormalige Amsterdamse hoofdpostkantoor aan de Nieuwezijds Voorburgwal pal achter het Paleis op de Dam werd gebouwd in de periode 1895/99. Het gebouw is opgetrokken in een mengvorm van neo-gotische en neo-renaissance elementen, thans Magna Plaza.

De vroegere likeurfabriek "De Drie Fleschjes" is nu hotel.

Wat gaan we "proeven" ? Het is het oudste proeflokaal van Amsterdam. Het interieur met het drankorgel (52 vaten) is sinds 1650 weinig veranderd. Naast de genevers en de Oudhollandse likeuren wordt veel aandacht gegeven aan een goed glas wijn.


In de vaten zitten likeuren en genevers. Ze zijn afgesloten met een slotje en verhuurd aan bedrijven. Tja, wij waren niet uitgenodigd door een of andere firma en kozen onze drank zelf.

"Ja, wat gaan we hier drinken ?"


Tja, ééntje te véél zeker ? 52 vaten proeven was nu niet de bedoeling hé !


Op weg naar de Dam staat dit monumentale pand. Het heet de Beurs van Berlage (1898-1903) en wordt beschouwd als het begin van de moderne architectuur in Nederland : strakke bakstenen gevels, ritmische vensterreeksen, nergens vooruitspringende delen, en met een tentdak afgedekte torens en topgevels.


De Bijenkorf (1911/14) is een bekend warenhuis dat zich richt op de wat luxere artikelen. Het is gevestigd in een statig pand aan de Dam.


Fietstaxis aan de Dam. De taxis zijn voorzien van 21 versnellingen, een electromotor, accu, schijf-remmen en oprolbaar regenscherm


We hebben dorst en kiezen voor De Kroon op het Rembrandtplein. De trap leidt ons naar de 2de etage van dit groot gebouw alwaar het Grand Café gevestigd is.

De Kroon : inkom. Er staat een boomstronk in de vorm van een voorhistorisch monster.

De Kroon : krokodillenhuiden, insectenverzamelin-gen en dierkoppen sieren de muren. Maar ook diverse schermen met natuurfilms en de kroonluchters aan het plafonds scheppen een heel aparte sfeer.

De Kroon : het grote buffet midden in de café en de bijhorende vitrines zijn afkomstig uit een oude apotheek. In de kast staat een skelet van een aap (rachtsboven), slangen op sterk water.

Rare snuiters met hopen !

 

Amsterdam is een prachtige stad geworden. Twintig jaar geleden was ik er ook al eens geweest en het verschil is ongelooflijk verbeterd in de goede zin.

Het is dubbel oppassen in het verkeer. De fietsers razen je rond je oren. Trams en bussen komen van langs alle kanten. Daartussenin zitten nog auto's en taxi's. Dat was even wennen.

De diversiteit van restaurants is enorm. Ik denk dat de keukens van alle landen van de wereld wel ergens een vertegenwoordiging hebben.

Ga ofwel met de fiets (opgelet voor diefstal), ofwel met het openbaar vervoer. Neem een meerdaags ticket. Het is héél goedkoop.

Méér weten : Website Amsterdam

We gaan nog zeker terug, want we misten zo veel zaken nog : Artis (de dierentuin), de Hortus Botanicus (plantentuin), het Rijksmuseum, het Anne Frankhuis, het Tropenmuseum, het Van Gogh museum, de Arena, en zoveel goede café, enz enz


Benny Hill groet u bij Madame Tussaud.

Kleurrijke lichtreklames.

De mooiste die we gezien hebben.

Na een wandeling doorheen het Red Light District (foto's nemen verboden) komen we terecht in een pub.
Mmm, die blonde achteraan ? 35 of 45 jaar oud ?

Dochter aan het werk omdat "zijn" geld op was ...

Het zit er op. We wandelen terug naar de camping.

...


Nog enkele "speciallekes" op de camping.