RIQUEVAL (F)
- bezoek 13,7 km lange vaartunnel -
1 april 2005
Riqueval ontdekken we bij toeval. We passeren een huis met in de voortuin een echte grote boot en er is geen water te zien. Dat riep vragen op bij mij ... Wat was dat ?

We rijden langs grote vlakten waarop de boeren volop aan het zaaien zijn.

De natuur komt terug tot leven.

De Ampère 1 ligt als het ware in de voortuin van het museum van Riqueval. Maar waar is dat water dan ?

Het blijkt een sleper te zijn.

Wat verder vinden we deze verklaring.

Het water ligt 30 meter dieper ...

Al in 1768 voorziet een eerste project erin om een tunnel van 13.7 km aan te leggen tussen Le Tronquoy en Vendhuile.

Als bijna de gehele gang is gegraven, wordt het werk onderbroken. In 1801 herstart Napoleon de Eerste het project.

Uiteindelijk worden er 2 onderaardse gangen gegraven, één van 1.098 m in Le Tronquay en één van 5.670 m in Bellicourt. Let eens op de Nederlandse tekst ...

Het slepen van de boten werd eerst gedaan door 7 à 8 mannen en er was 12 à 14 uur nodig om de onderaardse gang van Riqueval door te gaan.

De mannen werden vervolgens vervangen door een sleper die werd aangedreven door 7 à 8 paarden. Daarna verscheen de stoomsleepboot. Let op de ketting miiden achteraan die uit het water komt.

Deze stoomsleepboot werd vanwege rookvergiftingen vanaf 1906 vervangen door de elektrische sleepboot. Hier wordt de spits met een kabel vastgemaakt aan de sleper.

De sleepboot is een speciale boot die wordt voortbewogen met behulp van een 8.045 meter lange ketting die op de bodem van het kanaal ligt en aan elk uiteinde is vastgemaakt.

Hij is ontworpen om een trein van 30 boten te trekken bij een gemiddelde van 2.5 km/u. Het duurt dus langer dan 2 uur om de onderaardse gang van Riqueval door te gaan. Wij hadden geluk. Er was net een spits die door de gang gesleept werd.

In 1916, na 2 jaar oorlog langs de Somme, stellen de Duitsers de Hindenburglinie in, een verdedigingslinie die Lens in het Pas-de-Calais verbindt met La Fère ten zuiden van Saint-Quentin. De grote onderaardse gang van Riqueval, bezet met 34 boten en aan beide zijden dichtgemaakt, wordt dan een zeer veilige schuilplaats voor de Duitsers. Dit fort, oninneembaar geacht, zal echter op 29 september 1918 door de Amerikanen worden ingenomen.

Hier start Circuit nr 20 - Les Berges du Canal - 24.5 km - te voet : 6u30 - met mountainbike : 3u30 - volg de geel/blauwe streepjes aanduidingen.
Alsook circuit nr 3 - Le Mémorial Australien - 7.5 km - enkel te voet : 2u - volg de geel/groene aanduidingen.

<< Terug naar hoofdpagina >> of << Verder naar GOUY >>