STREPY-THIEU (B)
- Fietsen rond de scheepslift -
18 juni 2005
We maken een weekendje in eigen land. Op het programma staan de scheepslift van Strépy en Lac l'eau d'heure.

Om niveauverschillen te overbruggen worden sluizen gebouwd. Maar wanneer die sluizen quasi onmogelijke niveauverschillen niet meer kunnen overbruggen, dachten de Belgen (de Walen om correct te zijn) aan een scheepslift.

In Strépy-Thieu heb je zon niveauprobleem. Het Centrumkanaal aldaar verbindt de bekkens van de Maas en de Benedenschelde met elkaar, en de Schelde ligt in het zuiden van het land nu eenmaal 88 meter lager dan de Maas.

22/12/1978

Op 22 december 1978 werden de plannen goedgekeurd. Tien jaar zou het duren om de hele lift te bouwen : 117 meter hoog, 81 meter breed en 130 meter lang. Goed voor twee liftbakken van elk 43 meter lang en 5,8 meter breed. Het zou geen enkel probleem zijn om schepen van 1.350 ton 73 meter lager of hoger te brengen. Budget : zes miljard oude franken.

03/09/2002

Het eerste binnenvaartschip, geladen met cement uit een naburig bedrijf, maakte op 3/9/02 als eerste gebruik van de nieuwe scheepslift op het Canal du Centre in Strépy-Thieu.
De bouw duurde zowat 20 jaar (maal 2) en het prijskaartje liep op tot in totaal 647 miljoen euro = 25,88 miljard Belgische franken...(maal 4).
25 jaar en miljarden franken later hebben ze hun lift maar de steenkool- en staalnijverheid in de Borinage bestaat niet meer... Binnenvaartschepen zie je er niet...
De scheepslift is nu een attractie voor toeristen en schoolbusreizen die komen kijken naar de pleziervaartuigen die versast worden in de scheepslift.

18/06/2005

Wij maken hier een prachtige fietstocht van ongeveer 20 km. We gaan op zoek naar de vroegere scheepsliften. Toen de binnenvaart nog geen grote schepen kende. Deze nu gerestaureerde kunstwerken staan parallel met het kanaal waar de nieuwe scheepslift staat. Afstand tocht : 20 km. Duurtijd van het bezoek : een ganse namiddag.


Het kunstwerk is impressionant. Er is een heel grote parking.

Een klein binnenvaartuig (een spits in het jargon) van +/- 300 ton laadcapaciteit en een jacht gaan de hoogte in.

Daar gaat de bak, 8000 ton zwaar... Het gaat betrekkelijk snel. In 6 minuten is de bak boven. Deze lift werkt elektrisch.

Het dorpje Strépy.

Als je goed kijkt, zie je een duidelijk niveauverschil. Links de oude sluizen (Canal du Centre), rechts het water van de scheepslift.

De eerste lift die we tegenkomen. Er zijn er vier. Deze zijn "slechts" 38 op 5.5 meter. Ze werken volgens het principe van de communicerende vaten.

Een oude waterkrachtcentrale

De tweede scheepslift met nog een oude spits. Allen werden gebouwd rond 1900 en werken zonder electriciteit.

Opgelet ! Een toeristisch treintje kan ons pad kruisen en dan moeten wij opzij.



Ook de bak en de deuren werden zonder electriciteit bediend.

De derde lift.

Dit is wel een heel oude spits, wellicht méér dan 100 jaar oud.

De 4de lift is in restauratie.

Na de 4de lift komen we weer op het nieuwe kanaal waar deze eigenaardige constructie staat.

Thieu.

En dan in de verte doemt de nieuwe scheepslift op.

Een écht kunstwerk !
<< Terug naar hoofdpagina >> of << Verder naar TERWOLDE (autocross) >>