RESTAURATIE BMW K100

BMW SERVICE

Voor de demontage.

BMW K100 - 21 jaar oud - 360.000km

Ik ga beginnen de K100 volledig te restaureren bij gebrek aan geld voor ene nieuwe BMW
Het blok wordt voledig gereviseerd want het wordt nu echt hoogtijd.


Ik ben verschoten van de kompressie dat het ding heeft!

cilinder 1 - 9.0 bar
cilinder 2 - 3.0 bar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
cilinder 3 - 8.5 bar
cilinder 4 - 9.0 bar

Normaal moet dit ongeveer 10 -11 bar zijn.

 

Hieronder volgen de werkzaamheden.

't Word stillekes tijd!!!

Heeft eigenlijk 360.000 km

Eerste teller heeft het begeven na 25.000 km en werd vervangen in garantie.

Eerste effe uitkleden

Eerst even poetsen dat vieze ding.
De rotzooi vazn de twee laatste ritten naar Italië hangt er nog tegen.

Net een wortelmachine maar dan van het merk BMW.
Er begint resultaat te komen.
Voila, weer als nieuw.
Komt dit nog ooit goed???????????

PS ! zie op de achtergrond!!!
Alles netjes gepoetst.
We gaan stillekes met de revisie van het blok beginnen.

We beginnen eerst de distributie te verwijderen. Zie de waterpomp : de lak helemaal eraf !!!!!!

Zo beginnen we de rotzooi te ontdekken.
Waar is de verf van de waterpomp??
Die ligt in Italie, Joegoslavie, Griekenland, Spanje, Portugal, Zwitserland, Oostenrijk, Noorwegen, Zweden, Finland, Engeland, Frankrijk en vooral
in.........BELGENLAND
De nokkenassen en tandwielen zijn nog in nieuwstaat !!! Maar dat wist ik al.
Hier ligt ie dan. Ketting, geleiders en spanner zien er nog goed uit maar worden toch vervangen !!!
De cilinderkop gedemonteerd voor de eerste keer na 360.000km. zuigerbodems zien er nog redelijk uit maar dat wil nog niks zeggen !!!
Voor 360.000 km zien er de boringen noch perfekt uit. De hoonsporen zijn nog duidelijk zichtbaar!!!
De cilinderkop is eraf, maar......................................................
Opgepast !!!!!!!!!!!! De uitlaatklep van cilinder 2 is VERBRANDT !!!!!! Maar dit had ik verwacht na het meten van de kompressie.
Voor de rest ziet er de cilinderkop zeer slecht uit !!!! Oorzaak ; loodvrije benzine !!!!!!!!!
Dit gaat me miljaar dedju geld kosten. Een volledige cilinderkoprevisie, kleppen , geleeiders, klepzetels, seals en klepveren.
De zuigerveren zijn zo rot als koek !!!!! Normaal is de slotspeling 0.25 maar deze heeft 1.30 gemeten!!
Drijfstanglagers zijn niet kapot of ingevreten, maar zijn tot op den draad versleten. Bij demonteren vielen ze gewoon los in het
carter.
DE KOPPELING ?????????????
Het diafragma vertoont slijtage !!!!!
Toch maar de komplete koppeling vervangen.
De beleggingsplaat is nog goed (pluspunt met een goeie pilootje!!!) maar de drukringen zijn niet mooi vlak meer.
Het begint weer op een ECHTE BMW te gelijken.
Gelukkig dat ik een mekaniekerke ben en geen paniekerken!!!!!!!!!
Alles komt terug op zijn plaats!

JAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJA !!!!!!!!!!!!!!!!!! MEN HEEFT GELIJK!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nota van de redactie:
Het baasje is vijftig de moto niet!

Deze tussendoor ook nog maar eens in een mooi kleurtje gezet.

De kleine ook weer kontent!

Het gaat gelukkig de goeie kant uit.
Ben effe uitgewerkt omdat ik op de cilinderkop moet wachten
De voor vork is gedemonteerd geworden en alles op slijtage gecontroleerd. Ik moet zeggen dat binnenpoten en buitenpoten
2 jaar terug vernieuwd zijn en tegelijkertijd WILBERS veren gemonteerd wat een enorme verbetering was.
Verder alles flink opgepoetst, alle bouten en moeren vernieuwd; alles ziet er weer als nieuw uit.
O ja !!!! Dank zij zeer zachte remblokken al die jaren gemonteerd zien er de remschijven nog steeds goed uit ( nog royaal boven de minimumdikte )
De kabelboom is volledig behandeld (siliconen tegen vocht ) en alle stekkers met vaseline ingespoten.
We gaan, na een pauze van een paar dagen , verder met het demonteren van de gereviseerde cilinderkop.
Hier zit werkelijk ALLES nieuw in.
Het monteren van de injectiebatterij en daarna het luchtfilterhuis waarin de elektronisch gestuurde luchtklep zit.
Holala de distributie en de nokkenassen zijn ook al gemonteerd.
Wat ook nog veel werk is zijn het stellen van de kleppen, want nu moeten alle klepstelplaatjes vervangen.
Het monteren van de radiator en deze van koelvloeistof voorzien lijkt me toch ook wel een verstandig idee
Voila!!! De kleppen zijn gesteld, de kleppendeksel monteren, olie erop doen ..........
De benzinetank erop en.........................
STARTEN DAT DING!!!!!!
YEEEEEEEEEEEESSSSSSS !!!!!!!!!!!!
Het eindresultaat mag er wezen, en lopen dat het ding doet als een NIEUWE K100 van 21 jaar oud.
Als ik mijn eindrekening maak heeft me dit € 2583,00 gekost aan nieuwe onderdelen.
Zonder werkuren wel te verstaan!

Zeg niet dat het de moeite niet waard was!


Lambert Heijnen
  En uw windscherm??? signed webmaster.

Home