Home

   Tentoonstellingen

  Galerij Pi Kwadraat 

 

 

Argus

erfelijk bepaald

keramiek met glas

vazen

 

 

Het sculpturale werk

Het sculpturale werk bestaat uit stapelingen van vormen in grotere gehelen. Het gestapelde gaat van kleistaafjes over cirkels tot repetities en variaties van de vorm die de stapeling omvat.

Een ander aspect van deze stapelingen is dat ze de mogelijkheid bieden een speels element in de skulptuur in te brengen. Door de combinatie van vormen en kleuren, volheid en leegte zijn eindeloze variaties mogelijk. Bovendien wordt de toeschouwer door die opbouw uitgenodigd actief bij het kunstwerk betrokken te zijn. Waarom bestaat het beeld uit deze constellatie? Hoe zou ik zelf deze elementen combineren? Wat roept deze veelheid aan vormen, die tegelijk één is, bij mij op?

Het is wel duidelijk dat ritmiek een belangrijke rol speelt in dit werk. Door het herhalingselement heeft elk werk zijn eigen tempo, bepaald door de opbouw van de elementen, hun onderlinge verhouding en  hun aantal. De open ruimtes tussen de elementen vormen de rustpunten, die er meteen ook voor zorgen dat het werk niet overladen of barok is, maar strak gelijnd blijft.

De inhoudelijke rode draad doorheen het werk is een kijk op het leven, die de toeschouwer met mondjesmaat doorheen de verschillende confrontaties kan ontdekken. Maatschappelijke relaties, de spanning tussen individu en maatschappij, de grote zinvragen en de liefde zijn daarin constanten.

 

Keramiek in combinatie met glas

Naast deze stapelingen is er ook werk dat gedraaide vormen combineert met  glas. Door deze combinatie wordt een pot- of vaasvorm getransformeerd tot een verrassend , strak gelijnd sculpturaal werk.  Glas en keramiek vullen elkaar trouwens wonderwel aan en het zijn dan ook twee nauw verwante disciplines. Glazuur zoals dat door de keramisten ontwikkeld wordt is immers niets anders dan een soort dunne glaslaag die op de scherf aangebracht wordt.  

Het glas doorsnijdt de potvorm of zorgt bovenaan geplaatst voor de afwerking ervan. Het glasoppervlak is vaak geheel of gedeeltelijk gezandstraald of het wordt in de keramiekoven meegebakken zodat er een soort patine op de glaslaag komt. Hierdoor wordt er een spel gespeeld met de transparantie van het materiaal. Soms wordt er aan het glas ook een kleuraccent toegevoegd dat dan overgenomen wordt in de glazuur van de keramiek. Ook het doorlopen van het lijnenpatroon van de keramiek op het glas versterkt soms de eenheid van de combinatie.

 

Siervoorwerpen

Deze siervoorwerpen zijn op de pottenbakkersschijf gedraaide bollen en kegels die sober gedecoreerd worden. De vormen krijgen steevast een kleine deformatie mee. De bollen en kegels worden met primitieve stooktechnieken (o.a. pit fire) afgewerkt of raku gebakken.

 

 

 


Paul Yperman, Dorpsstraat 75, 9420 Erpe, België