DRAGRACE - HOEKJE  

 

Door Peter Van Goethem.

 

Na nogal wat positieve kritiek op eerder verschenen verslagen van dragraces en meetings in het buitenland (zie clubmagazine  2002 nr1), ziehier een beknopt verslag van soortgelijke evenementen waar we dit jaar naar toe trokken. 

Ha ja, beknopt hé.  Ik ga niet nog eens alle klassen in dragracen uitleggen hé.  En in detail opsommen wie waar won met welke tijd, daar hebben jullie niet echt een boodschap aan denk ik.  Die info, alsook dat van volgende dragraces in Europa, kan je vinden op www.eurodragster.com  

 

Al vroeg  in het seizoen dit jaar trokken we naar de dragraces in de UK 

 

  • Op 30 en 31 maart waren we aanwezig op de “Thunderball” seizoen opening te Santa-Pod (UK).  ’t Is bijna niet te geloven maar het was goed weer, en dat in maart in de UK!!!! 

  •  Op 4 en 5 mei bezochten we de “Super Series” te Avon Park (UK).

  • Op 1 en 2 juni het “Main Event” te Santa Pod

  • Op 29 en 30 juni de “NSRA Nostalgic Hot-Rod-Drags” te Avon Park dan weer. 

 

Ik laat  jullie hieronder  even genieten van wat foto’s, genomen op bovenstaande drag-races..

 

 

 

Speciaal voor de Mustang fans, dit laat model Cobra uit de klasse Street-Eliminator.  Op het eerste zicht een gewone straatauto, maar onder de motorkap een 525 ci Ford big-block met 2 stage nitro injectie .  Achteraan het back-halfed chassis een ingekorte 9 inch. pro street as en Mickey Thompsons Rubbers maat 33x22x15.  Beste tijd op de 400 m : 10,33 sec.  Toch niet je alledaagse Mustang dus.

 

 

 

Deze PT  noemt PT Bruiser en zou hier waarschijnlijk niet staan als hij niet lichtelijk verschilde van de dagelijkse ‘Cruiser Shopping trollies’ waarmee madammen op weg naar de kapper of den bazaar in onze weg rijden.  De luchthapper verraad al een en ander.  Wat dacht u van 500 ci big block Pro Stock Mopar blok met 1183 pk’s.  In de Super-comp klasse plant deze PT, 8 sec. tijden neer.  In de koffer waar de komischkes thuishoren zitten hier Good-Year monster slicks 33x17x15.

 

 

 

Deze ’67 Camaro Pro-Street heeft een ‘Chevy Rat’ motor onder de kap en rijdt 10 sec. op de 400 m in de klasse Street-eliminator.  Waarom alles persé onder de motorkap moest is mij ook een raadsel.

 

 

 

63 Vette + Ford T Roadster

Sommige dragsters hebben een prachtig  custom paintjob op hun body zoals deze Super Comp. Ford T met 468 ci Chevy big block (8,9 sec/400m.) en deze ’63 Pro Street Street-eliminator Corvette (9.5 sec/400m.).

 

 

 

Deze ’92 Trans Am body, rust op een ‘tubular space frame’ en wordt aangedreven door een 455 ci (7.4 liter) Mopar big blok!!!!  En produceert 770 pk   8.9 sec op de 400 m. gegarandeerd.

 

 

 

Ook Top-fuels en Funny-cars rijden op deze evenementen.  Uren, soms dagen, sleutelen aan het motorblok,  5 sec. fun en terug sleutelen, urenlang, dagenlang.  Pffff.

 

 

Funny-Cars

 

 

 

 

 

Funny Cars zijn niet meer dan een soort plastieke kas welke neerklapt op een tube chassis met enorme motor en slicks.  Deze “She Devil” funny-car neemt het op tegen een raildragster in de Top-methanol klasse. 

Tijden van ongeveer 6 sec.  Waauw!

 

 

 

 

OK, ’t is een Triumph maar wel één met een 400 ci Chevy smal blok op nitro, welke het spektakel was van de race dat weekend.  Op zaterdag tijdens de eerste run na het groene licht sprong deze dragster met de voorste wielen in de lucht van de start weg, torste zwaar naar rechts, reed de kerstboom in frennen en ging in de linkse vangrail.  Dat alles op 10 meter en 1,5 sec. tijd.  Applaus !  De kerstboom werd afgevoerd en vervangen, de dragster geplakt (ja, geplakt) en verscheen zondag terug aan de start om een 8 sec. run te maken.  Nogmaal applaus !

 

 

 

 

 

 

 

’67 Firebird super comp. Pro street dragster met 455 ci. Blok.   8,96 sec. op 400 m.

 

 

 

Camaro’s, Corvette’s, Firebird aan de start.  Ik vraag mij af hoe het komt dat ik niet meer CCC’ers tegen kom op de strip.  ’t Kan ook aan mij liggen natuurlijk.

 

 

 

3de generatie Camaro maakt rollende Burn-out.  Met 540 ci. Bow-tie blok mag dat ook geen probleem zijn.  8 sec. voor deze super comp Camaro zijn ook al geen probleem.

 

 

 

War of the pony-cars.  1ste generatie Mustang versus Camaro ‘Super gassers’ aan de start.  Er kunnen toch weinig dingen mooier zijn in ’t leven.

 

 

 

One for the ladies.  Madam ‘Sue Jackson’ krijgt de laatste aanwijzingen voor de start in haar 9 sec. 1963 Corvette.  Noemen ze zoiets in Gent een snelle madam?

 

 

 

Als je wagen zo vertrekt heb je volgend probleem : een te zware rechtervoet in combinatie met een slecht getuned chassis of je wagen is een wheelstander.  In dat laatste geval zullen dragrace-promotoren je graag uitnodigen om demo’s te geven op hun races en er nog voor betalen ook.

 

 

 

 

Showtime ! Letterlijk en figuurlijk.  De snelste jongens uit de arena, Top fuel funny cars en raildragsters met timestips van 5 sec.  Start.Vrooooooooooooooooooooooooooooooooooaaaaaaaaaaappppppppppp.  Gedaan.

 

 

   

Dragrace Nederland

 

  ’t Kan natuurlijk zijn dat vele CCC’ers er tegen opzien om lange afstanden te rijden naar het buitenland om eens een dragrace te bezoeken. 

Dichter bij huis organiseert Explosion (www.explosion.nl) op het vliegveld in Dragten (Noord Holland) een paar keer per jaar races welke niet moeten onderdoen voor deze in de UK of Duitsland. 

Amerikaanse muscle cars stelen hier de show, dus CCC’ers, waar wacht je op.

 

 

 ’67 Camaro Pro street ‘Super gasser’, 9 sec. Op 400 m.

 

 

 

 

 

Ford T Roadster van een Brits team en ‘super gas’ winnaar met 9,9 sec. op de 400 m.  net op de index.

 

 

 

 

België’s snelste Firebird.  Patrick Van Hall’s super comp dragster en winnaar in zijn klasse met 8,9 sec.

 

 

 

 

‘Lex Joons’ funny car Camaro.  Met 6 sec. op de 400 m. waarschijnlijk de snelste Nederlander op de baan.

 

 

 

 

-         Pro-Mod hot rod dragster met aluminium 500 ci Keith Black Motor + blower.  7 sec. op de 400 m. en vanwege de korte wielbasis, niet altijd in een rechte lijn. 

 

 

Foto’s & tekst : Peter Van Goethem