Algemene informatie en het belang van beweging

Hou je ook van een gezonde geest in een gezond lichaam. Maak dan kennis met een joggingclub in uw buurt.  Hou je lichaam fit op een recreatieve manier zonder stress, al babbelend en geheel ontspannen. Je hoeft absoluut geen prestaties te leveren en toch zal je versteld staan dat je na enkele weken reeds een aantal kilometer zonder moeite aankunt, zelfs zonder dat je het zelf beseft. Voor de prijs van het lidgeld moet je zeker niet laten. 
Geïnteresseerd? Doe uw joggingpak aan en kom gerust zonder verplichtingen eens mee joggen. 

Voordelen
Joggen houdt jong, slank, en gezond. 
Joggen lijkt op het eerste gezicht een doodsaaie sport. Maar bij nader inzien zijn er zeer veel voordelen aan verbonden. Niet duur,want het enige wat je echt nodig hebt, is een paar loopschoenen van goede kwaliteit (dit is ongeveer 110 Euro) 
Man, vrouw, jong, oud, iedereen kan joggen, al is een controle bij de huisarts wel aan te bevelen als je nooit aan sport hebt gedaan, een of ander ziekte hebt of veel te zwaar bent.
Sport vertraagt het verouderingsproces, sterkt het hart, verstevigt de spieren en bevordert het concentratievermogen en de creativiteit. Nog niet overtuigd? 
Weet dat bewegen u ook aan een slanke lijn helpt en goed is voor de nachtrust.

Beweging is leven en leven is beweging. Zijn er nog twijfels?
Joggen is écht leven. Goed voor: Conditie,hart, longen en heel het Lichaam.

Ons lichaam is gebouwd om er mee te bewegen. De primitieve mens moest zich veel bewegen en vaak zware lichamelijke inspanning leveren. Nu is dat veel anders geworden. Wie wil kan zijn inspanning beperken tot het lopen naar zijn vervoermiddel. 

Alles wat we van ons lichaam niet regelmatig gebruiken, gaat achteruit. Spieren verslappen, de bloedvaten worden nauwer en de bloedvaatwanden minder soepel. En dat merken sommigen dan ook als ze fietsen of moeten lopen. In de korstte keren is men buiten adem, bonkt het hart in de keel en doen de longen pijn. In tijden van nood of als we ziek zijn, kan ons lichaam de gevraagde extra inspanning niet meer leveren.
Vroeger dacht men dat lichaamsactiviteit bijdroeg tot het slijtageproces van de weefsels en het oudersdomsproces verhaastte. We weten nu dat het tegendeel waar is. Het beste bewijs van het effect dat gebrek aan lichaamsactiviteit heeft zijn de ervaringen van de astronauten

Joggen en sport.
Wie zijn tekort aan lichaamsbeweging wil aanvullen kan komen joggen en dat kan voor velen een zeer belangrijke weg tot algemene fitheid betekenen. Rustig lopen en dan weer iets harder maar zeker niets forceren in het begin. Het aangenaamst is natuurlijk met een vast groepje waarmee je na afloop gezellig kunt samenzijn, we zullen de training dan ook niet zo vlug overslaan of willen missen. Ook in het dagelijkse leven is het je fit voelen erg prettig. Bovendien kan het sporten zoals joggen je veel plezier geven. Je leert als het ware weer je lichaam te voelen en te weten wat je kan.

Inspanning.
Lichamelijke inspanning is het leveren van meer prestaties dan normaal. Door inspanning worden niet alleen de spieren extra belast maar ook hart, bloedsomloop en longen.
Voor hun inspanning hebben de spieren immers meer zuurstof nodig die via het bloed moet worden aangevoerd. Om zoveel mogelijk zuurstof naar de spieren te voeren te voeren moet dan ook zoveel mogelijk bloed naar de spieren stromen. Daartoe gaat het hart meer en krachtiger slagen maken, wat iedereen uit eigen ervaring kent. Bovendien worden de bloedvaten naar de spieren wijder zodat de bloedsomloop zo weinig mogelijk belemmerd wordt. De bloedvaten naar de organen zoals de darmen worden echter nauwer. Dat is gunstig omdat er dan minder zuurstof verloren gaat voor de spijsvertering die best een tijdje uitgesteld kan worden. Dat is ook de reden waarom je na een maaltijd beter geen grote lichamelijke inspanning kunt verrichten.

Aanvankelijk neemt bij lichamelijke inspanning de bloedsomloop naar de huid toe, doordat ook hier de bloedvaten ruimer worden. Daardoor wordt de huid roder en warmer en kan er meer warmte worden af gegeven. Deze extra warmte is een gevolg van de verhoogde verbranding in de spieren, waarvan warmte nu eenmaal een onvermijdelijk bijprodukt is. Ook de ademhaling moet zich aanpassen bij inspanning. De bloedtoevoer naar de longen neemt toe als het hart feller gaat werken, bovendien worden ook de bloedvaatjes in de longen wijder. Bij ongetrainde personen kunnen de longen niet zoveel lucht opnemen. Veel longblaasjes zitten bij hen dicht en de pijn die zij in de longen voelen bij sterke inspanning wordt veroorzaakt door het opentrekken van deze ongebruikte blaasjes. Trainen berust dus vooral op het optimaal ontwikkelen van de zuurstofvoorziening naar de spieren en dit door een vergroting van de longcapaciteit, versterking van het hart en verbetering van de bloedsomloop. In rust bedraagt de hartslag van normale personen ongeveer 70 slagen per minuut, bij getrainde is dat veel minder. Ook de spieren worden door trainen ontwikkeld. Hun stofwisseling verloopt gunstiger, de spiervezels worden groter en zij kunnen een grotere hoeveelheid reserve brandstof bevatten zodat zij langer kunnen werken.

Zorgen en gepieker vloeien weg! Joggen heeft niet alleen invloed op je directe conditie, maar uiteindelijk ook op je hele leven. Aangezien een uurtje joggen na een zware maaltijd algauw niet blijkt te lukken, passen lopers hun voeding aan. Ze gaan lichter eten en daardoor is dit een van de weinige 'slank-kuren' die echt helpen, ook op langere termijn. Na drie maanden geregeld joggen kun je eten wat je wilt: je wordt niet zwaarder. Je krijgt immers meer vetafbouwende enzymen in je lichaam dan iemand die nooit aan sport doet. In de eerste weken verbrand je 0,1 gr. vet per halfuur, en het méér verbranden gaat de hele dag en nacht door. Het enige wat je moet doen is die vetverbrandingsmachine op gang houden door elke dag te joggen. Als je denkt 'dit lukt mij nooit' lees dan vooral verder. Het gaat er immers niet om de snelste te zijn. Alleen wie langzaam loopt, zo langzaam dat de ademhaling de inspanning perfect kan volgen (Aerobisch sporten) verbrandt vet. 

Loopt je polsslag te hoog op, dan begin je met het verbranden van koolhydraten (de directe energie die het lichaam in bloed en spieren opslaat). Je zult er een razende honger aan overhouden en het is niet goed voor je systeem. Waar precies het punt ligt dat je niet mag overschrijden, zul je al snel voelen. 
Bij een te hoge hartslag komt het lichaam in zuurstofnood en beginnen de spieren te verzuren. De kans is groot dat je de volgende dag niet eens een trap kunt bestijgen. 'Verbeten' lopen is dus verkeerd. Het gaat om ontspanning, om rustig in beweging te blijven zonder te forceren. Die ontspanning komt er als je volhoudt. Want lopen kan tot een echte roes leiden, omdat hierdoor een soort van lichaamseigen cocaïne in de hersenen wordt losgelaten. De endorfines en serotonine brengen een diep geluksgevoel, te vergelijken met wat je voelt als je tot over je oren verliefd bent. Dat komt er echter na een paar weken. Een maand lang is het alleen afzien en afzien. Daarna begrijpt je pas waarom zoveel mensen elke dag met plezier hun loopschoenen aantrekken en badend in het zweet terugkomen.

Klik hier voor uitgebreide info over sportvoordelen  

Aansluiting  - Seizoen 2010 -2011

Voor een volledig sportseizoen van 1 november tot 31 oktober: € 40,00
Vanaf 1 juni tot 31 oktober: € 30,00  Het lidgeld omvat: Wekelijkse begeleide training op Donderdag en/of Vrijdagavond van 19.00 tot 20.00u
Verzekering tegen sportongevallen bij de V.A.L (Vlaamse Atletiekliga) 
Dagelijks gratis gebruik atletiekpiste en trimpad indien combineerbaar met andere bezetting 
Gratis cabinegebruik en douchemogelijkheid in de sporthal

Training:  Mail naar RecreAzw (Martin De Jonghe)    RecreAzw Martin De Jonghe  of gebruik het invulformulier