Kollektie Solexen vanaf model 45CC
tot model 5000

 

 

Kollektie vanaf model 45cc tot model 5000

Alle Solexen zijn kompleet, originele Franse modellen, volledig gerestaureerd en in perfecte rijdende staat .

 

DSCN0338.JPG (57747 bytes)

OMSCHRIJVING:

Detail van het motorblokje "col de cygne 1951"

DSCN0353.JPG (385344 bytes)

OMSCHRIJVING: 45cc versie (1948 - 1953)

Doorlopend ronde framebuis van stuurbuis tot zadel. De luchtfilter staat boven de carburateur en heeft de vorm van een peperbus. Cylinderkop met drie bouten bevestigd, externe spoelpoort, kamzuiger, boring x slag: 38 x 40 mm, geen motorlichter. De bougie staat recht op de cylinderkop, tank van ijzer met 1 liter inhoud, tankdop met ribbel op rand. Aluminium vrijstaande koplamp op het motorblok. Een toerental van 2200 tpm / vermogen 0,4 pk / snelheid 17 km/h. Bandenmaat 26 x 1.1/2 x 1.5/8 of ook wel 26 x 1.1/2 x 1.3/4 ("650x45B"), deze wielen hebben 36 spaken.

DSCN0355.JPG (236050 bytes)

OMSCHRIJVING: 49cc versie (1954 - 1956) SOLEX 330

"sleutelgatvorm" luchtfilter boven de cylinderkop. De cylinderkop is met vier bouten bevestigd, bougie schuin voorin geplaatst, diameter aandrijfrol 45mm. Toerental 2400 tpm / vemogen 0,5 pk / snelheid 25 km/h. Kamzuiger, boring x slag: 39.5 x 40mm. Deze versie heeft terug een kleinere bandenmaat 24 x 1.1/2 x 1.3/4 ("600x45B"). Vrijstaande koplamp in aluminium met indikatie glas aan de bovenkant.

Foto Solex 3é oudste groot.jpg (70061 bytes)

OMSCHRIJVING: 49cc versie (1957 - 1960) SOLEX 660

De ronde (zwanenhals) buis vanaf de stuurbuis is nog maar tot de trapas zichtbaar en gaat hier over in een rechthoekige vorm tot aan zadel. Boven de trapas bevind zich een opbergplaats voor gereedschap. De koplamp is ingebouwd in de zwart plastic motorafdekking.

 

DSCN0339.JPG (29577 bytes)

OMSCHRIJVING:

Detail van het motorblok van de solex 2200.

 

DSCN0340.JPG (81132 bytes)

OMSCHRIJVING:

Solex 2200, volledig in originele staat
Motorblok: originele 2200, wijziging binnenin het blok en carburator, uitlaatmonding vergroot. 
Topsnelheid bij windstilte: 43 km/h.

Foto solex witte 5000 groot.jpg (126494 bytes)

OMSCHRIJVING:

Solex 5000 - zelfde kader als 3800 - kleinere wielmaat 16 x 2 - spatborden en bagagehouder zijn in inox - koplamp is plat en bevestigd centraal op het stuur - het gereedsschapsbakje is gemonteerd onder het zadel - dit model is gemakt in 4 verschillende kleuren: parma-geel, atoll-blauw, oranje en gebroken wit - einde productie 1980.

Foto verzameling binnen groot.jpg (114422 bytes)

OMSCHRIJVING:

Solex museum - bezichtiging na telefonische afspraak.

DSCN0346.JPG (35342 bytes)

OMSCHRIJVING:

Origineel reclamebord in emaille: "Solexine".

DSCN0352.JPG (388812 bytes)

OMSCHRIJVING:

Zelfde model als type 5000 - wielmaat 2 x 16.

DSCN0348.JPG (90720 bytes)

OMSCHRIJVING:

 Solex Micron / model: prévention routière

 

DSCN0350.JPG (23806 bytes)

 
Naamplaatje van Micron prévention routière

Foto solex vijver 1 groot.jpg (114424 bytes)

OMSCHRIJVING:

Model 45cc - motornummer 117658 - maart 1951.

Foto solexstep 1 groot.jpg (135759 bytes)

OMSCHRIJVING:

Solex - step:
eigen creatie naar franse 'trotilex'
grotere bandenmaat als trotilex en voorzien van een zadel
geen homologatie snelheid 25 km/h

 

Foto Rob op blauwe solex groot.jpg (98639 bytes)

OMSCHRIJVING:

Model 3800 - volledige restauratie in de originele kleur.

Foto blauwe vebap 1 groot.jpg (121125 bytes)

OMSCHRIJVING:

Velovap voorstelling op het salon van Parijs in 1953 - is meteen een direkte konkurent voor Velosolex - zelfde consept met automatische koppeling - voorzien van een gashendel - geproduceerd in 2 kleuren: olijfgroen en lichtblauw.

Foto solex oude stock groot.jpg (81726 bytes)

OMSCHRIJVING:

Garage, stockage van oude solexen.

Foto_nieuw_lot_frankrijk_-_spanje.jpg (115607 bytes)

OMSCHRIJVING:

Lot solexen vanuit Frankrijk en Spanje die nog aan restauratie toe zijn.

Foto Racer 1 groot.jpg (194817 bytes)

OMSCHRIJVING:

Solex Race, topsnelheid 65 km/h

Foto Racer 5 groot.jpg (154148 bytes)

OMSCHRIJVING:

Solex type "westhoek", opvouwbaar met standaard 3800 motor

Ontwerp, productie en verkoop door J. Van Elslande.
Nieuwprijs ca. € 1500 en leverbaar in diverse kleuren.

DSCN0361.JPG (37689 bytes)

OMSCHRIJVING:

Veel Solexbezitters hadden in die tijd hun "naamplaatje" vooraan op de vork onder het stuur.
Hierbij enkele voorbeelden van intact gebleven originele naamplaatjes.

DSCN0363.JPG (31157 bytes) DSCN0364.JPG (28088 bytes)

OMSCHRIJVING:

Origineel "onderdelenzakje" van Solex. In deze zak gaven de solex-consessiehouders de onderdelen mee.
Pittig detail: elk zakje was bedrukt aan voor en achterzijde en was bovendien genummerd. Hier nr. 443 (rechts onderaan op de voorkant).