WRC Modelbouw CARS

 

Welkom in de fantastische wereld van de modelracer

Radio Control (RC)  is het besturen van je eigen formule één, je eigen GT sportwagen,  “Big-wheel” of  woestijnbuggy!  Het is totale controle hebben over een volledig functioneel schaalmodel dat alleen maar wacht op je volgende opdracht! Als je ook maar enige interesse hebt in mechanische of elektronische zaken, zal je gefascineerd worden door de vooruitstrevende, “high-tech” componenten en het vernuftige design van deze mini race wagens. Het zijn levensechte modellen, op schaal,  waarvan alle onderdelen van uitmuntende kwaliteit zijn. Te verpersoonlijken met ontelbare “tuning goodies”:  Niks, nietes te maken met speelgoed.

Of het je nu om een ontspannende namiddag “weg van alle rompslomp” of een Adrenaline pompend gevecht om de titel te doen is,  er is een model dat bij je past.

Veel beginners denken dat het makkelijk is om een model dat op de grond blijft (merendeels dan toch) onder controle te houden, ze vergeten al te snel dat het hier gaat om hoog performante, volbloed race wagens met heel wat punch!  Genoeg om al je kunnen en vaardigheid aan te spreken. Dat brengt ons tot een van de meest opwindende taken die men RC wagens kan toebedenken – Er mee racen!!!  Echte competitie met alles erop en er aan!

Een RC race kan al met enkele vrienden rond een vrije parking … of in onafhankelijk georganiseerd verband bij een door de FBA erkende club of misschien ga je je kans in de officiële Belgische FBA kampioenschappen, als opstapje naar het Europees ja dan wel wereldkampioenschap?   De spannende wereld van de modelracerij ligt voor je open… kies je wapen, kies je arena….  RC racen, is net echt!

 

VOOR IEDEREEN.

 

jawel, driftend,binnenkant door de bocht een plaatsje naar voor, de spanning, de techniek, de kick van snelheid, de adrenalinestoot bij het startsignaal, het opbouwen naar succes en ja, ook wel eens de pech en de ontgoocheling: het zit er allemaal in!  Dit heeft wel heel weinig met spelen te maken. Dit is echte autosport op schaal! Zonder grote budgettaire zorgen en ei zo na, zonder fysiek gevaar! Dat is niet minder of niet meer dan:

AUTOMODELSPORT

Vandaag  een volwassen, gestructureerde sport  beoefent door jong en oud. 
In verschillende Europese landen is automodelsport deel van de nationale motorsport federaties.

Men leert flexibel en technisch creatief zijn, maakt kennis met moderne technieken en materialen en nog veel meer: het komt op een begrijpbare, visuele manier aan bod.
Maar niet alleen vaardigheid en techniek want ook met tegenslag en succes dient men te leren omgaan: Een uitstekende voorbereiding op de veelvuldige eisen van onze "moderne technologische samenleving".
Voor de volwassene is het een welkome en volwaardige ontspanning die zowel de geest als de fysiek stimuleert. Monotonie en verveling krijgen geen kans. 
In België net als in de rest van de wereld is RC racen gestructureerd met precieze regels en reglementen. Alle ernstige clubs zijn aangesloten bij de F.B.A. De meeste hiervan beschikken over gepaste infrastructuur en speciale omlopen op dewelke er elk weekend wedstrijden georganiseerd worden, ga maar eens naar kijken er is er wellicht een in uw buurt..

MINIBOLIDES

De wagentjes vindt men in alle prijsklassen, (de echt goedkope zijn niet geschikt voor competitie).  Ze worden aangeboden door verschillende gespecialiseerde merken. Zelden is het één totaal pakket: meestal koopt men een chassis+ koetswerk en daarnaast de radio, motor en batterijpacks. De jongste tijd brengen  enkele fabrikanten grotendeels vóórgemonteerde pakketten op de markt maar meestal moet de koper zelf alles in elkaar steken. Kostenbeperkende reglementen ( toegelaten motoren, banden, brandstof of packs) zijn nu van toepassing in bijna alle klasses.:

1/8& 1/10 BAAN.

Voortgestuwd door een tweetact motor van 3,5cc of minder en een mengsel van methanol en olie als brandstof geven deze wagens een vermogen van om en bij de 1,5PK. Voldoende om snelheden rond de 130km/h te halen op de rechte lijn.  schijfremmen zijn dan ook geen overbodige luxe, evenzeer als één of meerdere differentiëlen, vierwielaandrijving, onafhankelijke ophanging enz.  Deze discipline kent  meerdere  classes. De races worden gehouden op permanente omlopen of op parkings die voor de gelegenheid aangepast werden, uiteraard is er ook een officieel Belgisch FBA Kampioenschap.

1/5- 1/6de BAAN.

Spectaculair en indrukwekkend  zijn de wagens uit de "Big scale " klasse. In België een gestadig groeiende discipline met nu ook gestructureerde classes en wedstrijden op de grotere circuits. Deze races wekken een heel realistische indruk.

1/10de ELEKTRO BUGGY .

Onmiddellijk na het monteren naar buiten voor de eerste testritten, in de tuin of op de stoep. Dit is een van hun grote voordelen, een geladen accu volstaat om te gaan rijden. Deze buggy's zijn niet altijd voorbeelden van schoonheid maar wel van race-efficentie en kunnen zowat overal gebruikt worden omdat ze ei zo na geen geluid  produceren en geen  vlakke baan nodig hebben. De stroom voor de accu "tapt" men van het net of een autobatterij. De "aandrijf packs" worden geladen op een twintigtal minuten (met laders die voldoende stroom kunnen leveren). 
Deze discipline heeft in België veel aanhangers. Voor de races worden de wagens onderverdeeld in 2 en 4 wielaandrijving en er is ook een "TRUCK" klasse die deze sport nog beter toegankelijk maakt.   Er worden vrij veel races georganiseerd in deze discipline, zowel in- als out-door.

1/10de ELECTRO PISTE.

Grote broer" van de 1/12de, op dezelfde manier gebouwd doch beter geschikt om buiten op vlakke asfalt te rijden halen ze tegenwoordig verbazende snelheden (snelheidsrecord van 130km/h maar met niet reglementaire voeding). De "Touring car" klasse is hier veruit de meest populair vandaar dat men hier ook het grootste aanbod hebben, uitkijken dus want er is wel wat kaf tussen het koren...

1/8st OFF-ROAD

Deze discipline wordt in België niet door erkende clubs gevoerd

ENTHOUSIAST?

Neem de tijd en bezoek eerst een van de erkende clubs (die weten immers piekfijn waaraan uw materiaal moet voldoen om overal inzetbaar te zijn). Kijk er naar wat er werkt, rijdt en wint en wat niet.  Tracht u een vrij nauwkeurig idee te maken van wat u wil en ga dan pas naar een zorgvuldig uitgekozen winkel, die u niet alleen maar een reeks blitse dozen over de toonbank kan schuiven maar bij iemand die het verschel kent tussen speelgoed en race materiaal, bij iemand die u ook met (goede) raad en wisselstukken kan bijstaan... vandaag en morgen.

 

 

Het begon allemaal eind 2001.  Als nieuwe hobby koos ik voor telegeleide wagentjes.  Ik kocht een schaal 1/10 Subaru Impreza van Robbe.  Het autootje is zo ‘n 40cm lang en 20cm breed.  Het gewicht ligt rond de 1450g.  Een instapmodelletje met een 2.5cc motor reed toch al vlug een 60 km/h.  De bouwdoos was op 90% na volledig voorgebouwd.  Nu nog de besturing inbouwen, de body knippen en spuiten, stickers plakken, een gloeiplugdriver aanschaffen, een lader en wat materiaal kopen en ik was vertrokken.  Niet slecht toch voor een beginner.

 

subaru2autorob2autorob4

 

1:10 Subaru Impreza: Tuned pipe, trekstarter, 75cc snelvultank, olieveren, 4 wielaandrijving d.m.v. riempjes, schijfrem, verzonken schroeven.

 

Na een jaar van klommelen, lostrillende schroefjes, rondvliegende trekstarterveren en stilvallende motortjes was het tijd voor een andere uitdaging.  Begin 2002 kocht ik een Protech Promax Peugeot 206 op één zesde schaal. (1:6)

Lengte 63cm, breedte 40cm uitgerust met een 3,5cc motor met een snelvultank van 125cc.

Dit wagentje haalde zomaar liefst een topsnelheid van 85km/h en behoorde met zijn 1/6de schaal toch al tot de ‘grotere’ jongens!  Een volle tank was goed voor een 7-tal minuten rijplezier, en als ik je zeg dat deze brandstof ongeveer 10 euro per liter kost kan je het sommetje zelf wel maken denk ik.  Met een gewicht van 3800g was dit karretje al veel stabieler en baanvaster dan zijn voorganger.

 

p206

 

Begin 2003 : tijd voor het serieuzere werk… Een FG Honda Accord op 1:5de schaal.  96cm lang, 9800gr gewicht en een tankinhoud van 750cc.

Goed voor een 45 minuten rijplezier.  Het vermogen wordt geleverd door een 23cc Zenoah-motor die draait op een tweetaktmengsel.  De motor levert nu zo ‘n 4PK.  Het vermogen is steeds uit te breiden met een getunede pijp, kitcilinder,…

Gedaan met klommelen, motor in gang trekken en rijden maar…

 

DSCN0130DSCN0152

 

 

September 2003 : Terug behoefte aan iets “klein” om mee rond te rakkeren.  Een 1/10 Nitro Tech van Protech.  auto33porsche1

 

Maart 2005 FG MARDER 29CC Silver Edition

 

HPIM0591

 

 

Mijn 2 auto’s maart 2005, beiden Bigscales van FG met benzinemotor

 

modelcars

 

Juli 2007 : Honda intussen al een tijdje verkocht en de FG Marder omgebouwd tot minicooper onroad

mini

Filmpje hier

 

Mei 2009 : Al mijn benzinemodellen zijn verkocht door omstandigeden.  Door de nieuwe technologie en de evolutie van batterijen is het nu zeker zo interessant om over te gaan op elektrowagens.  Geen lawaai, geen stank, niet stilvallen op elke hoek van de straat.  Vermits je ook achteruit kan rijden met een elektrowagen is ie veel wenbaarder.  Tevens zijn er minder slijtage onderdelen ik denk hierbij aan koppeling en remschijven.

Op gebied van vermogen en kracht moet een elektrisch aangedreven wagen nu zeker niet onderdoen voor een benzineversie…Wij spreken dan over de brushlesstechnologie in combinatie met lipo accu’s

 

Door de grote inzetbaarheid heb ik terug gekozen voor een klein offroadmodel.  Een 1/10 Rustler van Traxxas:

 

rustler

Standaard geleverd met een brushed 550 titan , 12 turns motor goed voor brute kracht en een topsnelheid van 50km/h

Nu getuned met een brushless set en een wheeliebar waarmee 100km/h en meer mogelijk is!

 

Een dergelijke hobby stopt nooit, de microbe kriebelt weer in februari 2014.  Ik kocht een onroad Tamiya m06 PRO chassis en een vintage body.  Deze zal ik uitrusten met een brushless motor, brushless regelaar en een lipo accu.  De huidige boddy is te mooi om mee te rijden…het zou jammer zijn als deze kap beschadigingen zou oplopen…to be continued

 

 

voor vragen en/of opmerkingen mag je me steeds mailen op deejayrob@hotmail.com