Rudy & Lucia Japan

Het traject:

zaterdag, juni 04, 2005

Tokyo

Na onze aankomst in Tokyo maakten we een kleine aardbeving mee op onze hotelkamer. Dit is zeker niet uitzonderlijk want Japan ligt op een breuklijn.

Japanners houden van gokken. Hier zie je een Japanse gokhal. Het lawaai binnenin is OORVERDOVEND. Er wordt gespeeld op een soort flipperkast zonder flippers (Pachinko).

Deze stand vonden we in een luxe-grootwarenhuis. Let op de kaart van Europa waarop Belgiƫ staat aangeduid.
Zelfs de bijhorende bierglazen zijn hier te koop.

Het was zeer aangenaam reizen door Japan.
De treinen rijden zeer stipt en alles is perfect georganiseerd.
Japanners zijn gedisciplineerd, vriendelijk en ongelofelijk behulpzaam.

woensdag, juni 01, 2005

Kyoto

Gisteren zijn we uit Kurashiki vertrokken met bestemming Kyoto. We namen onder andere de Shinkansen (Japanse hoge-snelheidstrein). De eerste Shinkansen reed in 1964 (nee nee, geen typfout!) Ondertussen werd er een uitgebreid netwerk aangelegd met verschillende types hoge-snelheidstreinen. De snelste is de Nozomi. Hij haalt snelheden tot 350 km/uur. De commerciele snelheid is 300 km/uur. Dit is hem:

We verblijven aan de Costa del Sol...sorry, IN de Costa del Sol

Gisterenmiddag gingen we beefsteak-friet...eh beefsteak-rijst eten in de buurt.
Dit soort eethuisjes vind je veel in Japan. Rondom het centrale keukentje zijn zitplaatsen voorzien waar je eet.

's Avonds wandelden we in de Pontocho-wijk. Vroeger een louche buurt, nu voornamelijk een buurt van met lampions verlichte restaurants en bars:

maandag, mei 30, 2005

Miyajima

Gisterennamiddag gingen we naar Miyajima (tempeleiland). Miyajima is bekend van de tempelpoort (torii) die in de zee staat.

Zoals in Nara zijn de herten hier helemaal tam geworden. Hier zie je er 1 samen met een zen-monnik.

Hiroshima

Gisterenvoormiddag bezochten we in Hiroshima het "Peace memorial Museum". Wat opvalt is dat de geschiedenis pro-Japans is bijgekleurd. Er zijn bijvoorbeeld buitenlandse schoolboekjes te zien waarin de oorlogsdaden van de Japanners in beschreven staan. Ze betreuren dit. In het museum wordt vooral de slachtofferrol van de Japanners benadrukt.
In de buurt van het epicentrum van de A-bom zijn er weinig gebouwen overeind gebleven. Een ervan wordt bewaard en is een door Unesco beschermd monument: de "A-bomb-dome".

Onderweg kwamen we in Kurashiki deze man tegen. Hij zwaaide onophoudelijk naar de mensen. We vermoedden dat het een politieker was die de "blijde boodschap" bracht. Niemand die er aandacht aan schonk, behalve wij.

Kurashiki

Gisteren deden we een fietstochtje door het landelijke Kibiji-district. Het was opnieuw prachtig weer. De rijstvelden worden nu bewerkt voor een nieuwe aanplant:

Hier zie je een boer rijst planten. Meestal gebruikt men echter een plantmachine. Op de voorgrond zie je de zaailingen.

Zowat overal in de valleien vind je rijstvelden afgewisseld met kleine moestuintjes (o.a. aardappelen!). Zelfs in woonwijken zie je kleine (illegale) rijstveldjes. De overheid controleert de rijstproductie en bepaalt de prijs.

Eergisteren verlieten we Kyoto met bestemming Kurashiki. Ik voelde me niet bepaald fit. Naast mijn verkoudheid had ik ook nog een kater. In ons guesthouse in Kyoto werd er 's avonds getrakteerd. Er stonden onder andere twee 5-liter-flessen sake en Japanse whiskey op tafel.
Ik was toe aan een kop dampende koffie:

Onderweg hebben we de treinrit onderbroken om het zilverreigerkasteel in Himeji te bezoeken. Het is het grootste en best bewaarde kasteel van Japan. In dit kasteel werd Shogun en verschillende samoerai-films opgenomen.

Daarna zetten we de treinrit verder naar Kurashiki.
Raar maar waar in het station van Himeji laat men via het omroepsysteem fluitende vogeltjes horen.
Wanneer je in Japan bij de verkeerslichten het zebrapad gebruikt, hoor je in de ene richting een koekoek en in de andere een tjilpend vogeltje.

vrijdag, mei 27, 2005

Nara

Vandaag deden we een daguitstap naar Nara. Nara was de allereerste hoofdstad van Japan. De tempels liggen in een groot park waarin zo'n 1500 herten rondzwerven. De herten worden aanzien als boden van de shinto-goden en zijn volledig tam geworden.
Op de foto zie je dat ik een mondmasker draag. Japanners dragen zo'n mondmasker wanneer ze verkouden zijn. Zo besmetten ze andere mensen niet. En ja, je raadt het al: ik ben VERKOUDEN !

Kyoto

Eergisteren zijn we in Kyoto aangekomen. In de namiddag bezochten we het gouden paviljoen. Dit paviljoen is volledig met bladgoud belegd en is de meest gefotografeerde bezienswaardigheid in Japan, maar toch zijn we er in geslaagd een maagdelijke foto te nemen:

Kyoto was de hoofdstad van Japan tot 1868. De stad staat vol oude tempels. Gisteren bezochten we onder andere de Kiyomizu dera tempel. De kinderen op de foto vangen het heilige water op. Hiervan drinken staat borg voor een lang en gelukkig leven.

Tot slot nog iets merkwaardigs. Onlangs ging Lucia naar het toilet en werd automatisch een luid WC-spoelbak-vul-geluid gestart. Dit geluid moet de prot-en-broebel-geluiden van de WC-gebruiker onhoorbaar maken voor anderen. Rare mensen toch, die Japanners.

Kanazawa

In Kanazawa geraken was niet eenvoudig. De spoorlijn van Takayama naar Toyama is volledig verwoest door een tyfoon.
Deze foto is genomen op de bus die de spoorlijn vervangt. Op vele plaatsen is de asfaltweg eveneens weggespoeld en heeft men noodbruggen gebouwd.

We bezochten er ook de Japanse tuin. Het weer viel tegen en de tuin in het water. Gelukkig waren er leuke broodjes om ons humeur wat op te fleuren:

woensdag, mei 25, 2005

Takayama

Eergisteren logeerden we in een hotelletje in het toeristische Takayama. Takayama ligt in de Japanse Alpen. De stad heeft nog verschillende authentieke wijken. Toeristen laten er zich graag rondrijden in een riksja.

We bezochten eveneens het "Bokrijk" van Japan. Je ziet er boerenwoningen van de periode 1500-1960. Typisch is het ontbreken van een schoorsteen. Er werd het ganse jaar door beneden een houtvuurtje brandend gehouden. Zo vespreidde de rook zich in het ganse huis. Op die manier werd het huis houtwormvrij en droog gehouden.

Japanners hebben veel zaken overgenomen uit het Westen. BIER bijvoorbeeld. Ze hebben hier echte Bierhallen; plaatsen waar de mannen kunnen "saufen".
Hier sauf ik er 1 in onze "Japanese Style" hotelkamer. Kampai!!

dinsdag, mei 24, 2005

Kiso vallei

Drie dagen geleden logeerden we in de nieuwe jeugdherberg van Ochiai. Ochiai is gelegen in de pre-alpen. Het was prachtig weer en we hebben een deel van de oude postroute (1600-1900) tussen Kyoto en Tokyo afgewandeld. Dit is een replica van de stoel die men toen gebruikte om personen te dragen langsheen deze route. De inzittende is echt.

Onderweg kwamen we een Japans "Paard van Stroje" tegen.

Zo ziet een inkom van een Japans eethuis er uit. Typisch is het half gordijn dat de bezoeker welkom heet.

zondag, mei 22, 2005

Expo 2005

Dit jaar gaat de wereldtentoonstelling door in Japan (Aichi). Eergisteren zijn we ernaartoe geweest. Zoals verwacht was het er zeer druk maar de organisatie was PICO BELLO.
Er stonden lange wachtrijen voor de spectaculairste paviljoenen. We hebben die dan maar links laten liggen (of was het nu rechts?).
Het thema van de expo is "Nature's Wisdom". De meeste deelnemers hadden zich dan ook gefocused op de natuur in hun eigen land. Maar niets daarvan bij de Belgen; wij hebben blijkbaar geen natuur. Wel taferelen van Oude Meesters zoals Rubens, Breughel, Delvaux... Verder was er een 360 graden videoprojectie waarin de drie gewesten werden voorgesteld. En dat was het. Dus hier geen lange wachtrijen.
Bemerk ook de bijzonder attractieve voorgevel van het Belgisch paviljoen:

Bij de Nederlanders daarentegen wel lange wachtrijen:

We werden aangesproken door een scholier die ons een paar vragen wilde stellen. De bedoeling was dat ik hem daarna beoordeelde over zijn kennis van het Engels. Hij deed het behoorlijk: 8/10.

In de namiddag werden we ge-interviewd voor de camera van "Channel J". Voor de laatste shots moesten we in de camera zeggen: "Dank U Aichi Expo". Misschien te zien op: http://www.channelj.co.jp/e/index.htm

Inuyama

Met het oog op ons bezoek aan de wereldtentoonstelling in Aichi, verbleven we in de zeer comfortabele JEUGDherberg van Inuyama. Veel jeugd was hier niet te bespeuren: allemaal 45-plussers (behalve Lucia natuurlijk).
We bestelden er een ontbijt "Japanese style". Toen Lucia het eitje opmerkte zei ze "Ah, een zachtgekookt eitje, daar heb ik nu wel eens zin in". Wanneer ze enthousiast de schaal brak merkten we dat de Japanners hun eieren wel heel zacht koken; ze eten ze namelijk RAUW!
Het ontbijt bestond verder uit: rijst, gedroogd zeewier, gepickelde groenten, soep en iets onherkenbaars in sojasaus. Smakelijk!

donderdag, mei 19, 2005

Nikko

In Nikko bevindt zich het mausoleum van DE shogun (die van TV). Ieder jaar wordt hier een festival gehouden ter ere van hem. "Toevallig" waren we hier op het juiste moment. Hier zie je de traditionele kledij van de dragers van de schrijnen tijdens de stoet.

De boogschutters te paard moeten in volle gallop drie doelen raken. Deze keer is het raak, zie de dwarrelende stipjes links op de foto.

Soldaten in vol ornaat:

We logeren hier bij Japannes thuis. We moeten dan ook de huisetiquette volgen. En dat is niet zo simpel: je komt binnen en doet onmiddellijk je schoenen uit in de hal en dan de huisslippers aan. Dan ga je door de gang naar je kamer waar je je slippers uitdoet voor je binnengaat. Dit is om de "tatami's" niet te beschadigen.
Moet je naar het toilet dan eerst de huisslippers aan tot aan het toilet waar een paar wc-slippers staan te wachten:

De meeste zittoiletten hebben een elektrisch verwarmde bril (zie aansluiting rechts). Wanneer je doorspoelt passeert het binnenstromend water van de spoelbak eerst langs een kraantje bovenaan. Hiermee kan je je handen wassen. Recyclage avant l'usage.

In de kamer draag je een "Yukata":

Op straat kwamen we een sandwichvrouw tegen. Ze protesteerde in haar eentje tegen de plannen om natuurgebied in te palmen voor de aanleg van een golfterrein:

maandag, mei 16, 2005

Tokyo

We verblijven nu al drie dagen in Tokyo city. We logeren in een Guesthouse met piepkleine kamertjes maar met een uitstekende ligging, niet ver van de "Asakusa Kanon Tempel". Voor de tempelpoort is het drummen om te fotograferen (we zijn in JAPAN!). De scholieren op de foto dragen hun schooluniform.

Gisteren hebben we het jaarlijkse Kanda-festival meegemaakt. Dit is een processie van het Sjinto-geloof, de belangrijkste religie van Japan. De optocht bestaat uit verschillende groepen die elk een zwaar schrijn dragen. Het wordt al jong aangeleerd zoals je hier kunt zien.

In de namiddag wandelden we door Ginza, de "Avenue Louise" van Tokyo. We keken nogal op toen we deze shop tegenkwamen.

Deze morgen bezochten we de vismarkt van Tokyo, de grootste groothandelsvismarkt ter wereld. De veiling is niet meer toegankelijk voor toeristen (te veel accidenten), maar de markt wel. Rudy poseert gewillig bij een tonijntje.

Tokyo is, in tegenstelling met onze verwachtingen, een vrij rustige en groene stad. De bevolking is zeer gedisciplineerd en tegenover toeristen zeer behulpzaam. De metro nemen is dan ook een koud kunstje. Een Japanse krant lezen daarentegen...

Onze Japanfoto's per bestemming
Foto's Japan

Rudy Demuynck Japan Lucia Decuyper Japan Rudy Lucia Japan Rudy Japan Lucia Japan reis reisverslag Japan foto foto's Japan