Rudi Maes (Truval Cycling Team)

Vogezen informatie

HISTORIEK

De Vogezen is een middengebergte dat zeer onderschat is door menig wielerliefhebber. Doch heeft deze streek heel wat te bieden voor de geoefende fietsliefhebber. De natuur is er bovendien ongerept en prachtig.

De Vogezen cols zijn over het algemeen relatief kort (tussen de 6 en 9 Km.) maar soms erg steil. Stukken van om en bij de 15% zijn zeker geen uitzondering.

Alleen de « Ballons » kunnen vergeleken worden met een typische alpencol van 1 e of 2 e categorie.

De mooie « Routes des Crêtes » - 85km. lang - is zeer de moeite waard doch soms wat te druk tijdens vakantieperiodes door het vele aantal motards. De route werd tijdens WO I aan de westzijde van de hoogste Vogezen cols - op een hoogte van 1000 Mt. – gebruikt om aan het zicht van de Duitsers te kunnen ontsnappen tijdens de bevoorraading van de Franse leger troepen. De Duitsers hebben in het verleden trouwens meermaals stukken van de Vogezen proberen te annexeren. Daardoor werden er ook diverse forten gebouwd. De « Route des Fortes » is trouwens ook een aanrader. Ze ligt vlakbij het gebied van de 1000 meren. De uitzichten zijn eigenlijk atypisch Vogezen maar met de fiets is dit gebied een must voor elke getrainde wielerliefhebber.

PARCOURS

Een hoog gemiddelde halen in de Vogezen is uit den boze. Het is afwisselend op en af met weinig recuperatiemogelijkheden , enkel in de afdalingen is het lekker uitblazen.

Het verkeer is omzeggens nihil als je op de kleinere departementale D-wegen blijft. De zeer gevaarlijke route nationale N66 (Van Remiremont tot Thann) is ten zeerste te mijden.

Klik hier om de Vogezencols te bekijken die ik reeds beklommen heb.

Klik hier om enkele impressies te bekijken uit mijn voorbije verblijven.

Het verblijf van mijn eerste Vogezen trips was steeds de gezellige herberg La Haute Fourche van Pieke Burdorf in Corravillers. De herberg - ondertussen van eigenaar veranderd - is gelegen op de top van de "Col du Mont de Fourche". Het is de ideale uitvalsbasis om de streek te verkennen wanneer het verblijf iets langer is dan een paar dagen.

Vogezen trips Juli 2002

Rit 1 : 72 Km ****

La Haute Fourche - Col de Croix - Ballon de Servance - Plancher-les-Mines – Belfahy – Col des Chevrères – Miellin – Servance – Beulotte St-Laurent – Breuche la-Grde – Corravillers – La Haute Fourche.

Rit 2 : 57 Km ***

St. Maurice sur Moselle - Ballon d’Alsace – St. Maurice sur Moselle – Tête du Rouge Gazon – St. Maurice sur Moselle – Bussang – Source de la Moselle – St. Maurice sur Moselle.

Rit 3 : 96 Km *****

La Haute Fource (Col du Mont de Fourche) - Le Chêne - Ferdrupt – Col de la Sure - Col de Morbieu - Saulxures-sur-Moselotte - Col de la Burotte - Planois - Vagney - Col de Cheneau - Dommartin - La Poirie - Vecoux - Hielle - Lepagne (La Beuille) - Girmont - Courupt - Le Val d’Ajol - Hamanxard - Le Grde Saucis - Route des Fortes vers La Rosiére - La Haute Fourche.

Rit 4 : 81 Km ****

Les Vanres – Col de la Vièrge – Col de Bramont – Col du Herrenberg – Route des Crêtes – Col d’Hahnenbrunnen – Le Markstein – Le Grand Ballon – Le Markstein – Kruth – Col D’Oderen – Ventron – Les Vanres.

Vogezen trips Mei 2004

Zaterdag 15-Mei-2004 TRIP 1 (50 – 60 Km. )

« Losmakertje »

La Haute Fourche - Rechts D57 Mont – D236 La Saulotte – Esmoulières – Saphoz-le-bas – Faucogney – Rechts D6 Les Pagets – Links (17%) – Les Voivres – Contes Aval – Rovillers – Rechts D136 (Route des Fortes) – Le Grde Saucis – Beauregard – Rechts D57 La Rosière – La Haute Fourche

Zondag 16-Mei-2004 TRIP 2 (80 Km. )

« Klim naar de Alpe D’Huez van de Vogezen , de Planche des Belles Filles «

La Haute Fourche - D57 Mont – Col des Croix (679 Mt.) – Rechtdoor D16 Ballon de Servance (1158 Mt.) – St. Antoine – Links D16e Planche des Belles Filles (1148 Mt.) – D16 St. Antoine – Ballon de Servance (1158 Mt.) – Col des Croix (679 Mt.) – D57 Mont – La Haute Fourche

Maandag 17-Mei-2004 TRIP 3 (170 Km. )

« Koninginnerit op deel van parcours van « Les 3 Ballon » editie 2004 «

La Haute Fourche - D57 Mont – Col des Croix (679 Mt.) – Links D486 Le Thillot – Le Ménil – Col du Ménil (621 Mt.) – Travexin – Rechts D43 Ventron – Col d’Oderen (884 Mt.) – D13 Kruth – Links D13b Wildenstein – Col de Bramont (956 Mt.) – Rechts D34a Route des Américains – Rechts D430 Col du Herrenberg (1186 Mt.) – Le Markstein (1112 Mt.) – D431 Le Grand Ballon (1324 Mt.) – Col Amic ( 825 Mt.) – Rechts D13b VI Goldbach – Willer sur Thur – Bitschwiller les Thann – N66 Thann – Rechts D14b IV Col du Hundsruck (748 Mt.) – Bourbach-le-Haut – Maseveaux – Rechts D466 Sickert – Niederbruck – Kirchberg – Wegscheld – Oberbruck – Dolleren – Sewen – Lac de Sewen – Lac d’Alfeld – Ballon d’Alsace (1200 Mt.) – Rechts D465 La Jumetrie – St.Maurice-sur-Moselle – Links N66 Le Thillot of fietspad indien werken beëindigd – Links D486 Col des Croix (679 Mt.) – Rechts D57 Mont - La Haute Fourche

Dinsdag 18-Mei-2004 RUSTDAG

Uitstap naar de Elzas met bezoek aan Eguisheim ,Ribeauvillé & Riquewihr.

Woensdag 19-Mei-2004 TRIP 4 (130 Km. )

« Klim naar de lastigste col in de Vogezen , de Col du Platserwasel «

We rijden met de auto tot Travexin.

Travexin – D486 Cornimont – Rechts D43c Col du Brabant (881 Mt.) – La Bresse – D34c Lac de Lispach – Col des Feignes (954 Mt.) – D34d – Rechts D417 Col de la Schlucht (1139 Mt.) – Links D61 Routes des Crêtes – D148 Col du Calvaire (1144 Mt.) – Lac Blanc – D48 IV Richting Hohrodberg/Munster – D48 - Col du Wettstein (882 Mt.) - D11 VI Collet du Ligne ( 987 Mt.) – Rechts D5b I Hohrodberg – Hohrod – Stosswihr - Links D417 Munster – Rechts D10 Luttenbach – Muhlbach – Metzeral - Sondernach – Rechts D27 Col du Platzerwasel (1183 Mt.) – Le Breirfirst (1282 Mt.) – Links D430 Routes des Crêtes Le Markstein ( 1112 Mt.) – Rechts D27 – Links D13B Kruth – Rechts D13 b 1 Col d’Oderen (884 Mt.) – D43 Ventron – D43 Travexin

Donderdag 20-Mei-2004 TRIP 5 ( 50 Km. )

« Voormiddagtrip in het 1000 meren gebied «

Fietsen in de driehoek La Haute Fourche – Servance - Faucogney

Vrijdag 21-Mei-2004 TRIP 6 ( 110 Km. ) « Laatste rit «

La Haute Fourche – Rechts D35b Chêne – Saulx – Rechts fietspad op – Links Ramonchamps - N66 kruisen – Col de Morbieu (790 Mt.) – D43 kruisen – Saulxures-sur-Moselotte – Links - Rechts - Col de la Burotte (790 Mt.) – Rechts D34 Mont des Moinats – Mont – La Roche – Col de Grosse Pierre (955 Mt.) - Links Bas-Rupts – Links D23 Rochesson – Vagney – D43 kruisen – Col de Cheneau (622 Mt.) – Franould – Links D23 Dommartin-lès-Remiremont – D35 La Poirie – Vecoux – Hielle – Rechts brugje van Moezel over – Rechts – N66 kruisen – Links steile helling richting Le Girmont – Boven even links D57 – Rechts D83 richting Girmont Val-d’Ajol – voor Girmont links Hamanxard – Links D20 Le Grde Saucis – Beauregard – Rechts D57 La Rosière – La Haute Fourche

Vogezen trips Mei 2005 (klik voor meer detail)

Maandag 23-Mei-2005 TRIP 1 ( 85 Km. )

« Losmakertje «

La Haute Fourche - Rechts - Links klimmen gedurende een 3-4-tal Km. – rechts D57 aanhouden en afdaling tot Girmont Val d’Ajol – Achter centrum links klimmend en daarna dalend tot Hamanxard – Links een 4-tal Km. klimmen en D20 volgen tot aan kruispunt met D136 – Rechts D136 « Route des Fortes » in dalende lijn tot Raddon – Links even D6 volgen – In Amage links klimmend ( 2 Km.) richting St. Bresson – Rechts houden en afdalen tot Faucogney – Links D6 – Onmiddellijk rechts – Links D236 via Saphoz-le-Bas en klimmen ( 3 Km.) tot Esmoulières – Op en af tot kruispunt met D57 - Rechts D57 tot Col des Croix – Links D486 afdalen tot voor centrum Le Thillot – Links fietspad tot Ramonchamps – (Verkeerde weg genomen) Links steile helling 12%-15% gedurende 2-tal Km. (Le Grammont) maar doodlopend… – Terug keren en Col des Croix beklimmen vanaf Le Thillot – Op top Rechts D57 tot La Haute Fourche

Dinsdag 24-Mei-2005 TRIP 2 ( 154 Km. )

« Klim naar de hoogste berg van de Vogezen , de Grand Ballon (1424 Mt)«

La Haute Fourche – D57 richting Chateau Lambert – Op top van Col des Croix (679 Mt.) links D486 tot voor centrum Le Thillot – Rechts fietspad volgen tot St.Maurice-sur-Moselle – N66 oversteken - Ballon d’Alsace (1178 Mt) – Links D466 aanhouden Lac d’Alfeld – Sewen – Dolleren – Wegscheid – Sickert – Masevaux – Links D14BIV – Route Joffre – Bourbach – Col du Hundsruck (748 Mt) – Bitchwiller – Links even N66 volgen tot Willer-sur-Thur – Rechts D13 – Goldbach – Col Amic (825 Mt) – Links D431 – Grand Ballon (1424 Mt) – D431 tot Le Markstein (1266 Mt) – Links D27 – Links D13b Kruth – Achter kerk rechts D13BI Col d’Oderen (884 Mt) – Even dalen en links Col du Page (957 Mt) – L’Arcenaire – La Hutte – Even N66 nemen en rechts fietspad op tot Le Chêne - Links D35B - Col du Mont de Fourche (620 Mt.) – La Haute Fourche

Woensdag 25-Mei-2005 TRIP 3 ( 66 Km. )

« De Ballon de Servance langs beide zijden«

La Haute Fourche - D57 Richting Chateau Lambert – Col des Croi x (679 Mt.) – Rechtdoor D16 Ballon de Servance (1158 Mt.) – Ommekeer maken aan voet van Planche des Belles Filles - Ballon de Servance (1158 Mt.) – Col des Croix (679 Mt.) – Links richting Esmoulières – Rechts Corravillers (afdaling) - Rechts Col du Mont de Fourche (620 Mt.) – La Haute Fourche

Donderdag 26-Mei-2005 TRIP 4 ( 140 Km. )

« Klim naar de lastigste col in de Vogezen , de Col du Platzerwasel «

We rijden met de auto tot iets voor het centrum van Ventron.

Ventron - Col d’Oderen (884 Mt) – Kruth – Links D13b – Wildenstein – Col de Bramont (956 Mt) – 1 Km. dalen en dan rechts “Routes des Américains” – Links Route des Crêtes – Le Rainkopf (1305 Mt.) – Le Honeck (1362 Mt.) - Col de la Schlucht (1139 Mt.) – Even rechts - Links D61 Route des Crêtes – D148 Col du Calvaire (1144 Mt.) – Lac Blanc – D48 IV Richting Hohrodberg/Munster – D48 - Col du Wettstein (882 Mt.) - D11 VI Collet du Ligne ( 987 Mt.) – Rechts D5b I Hohrodberg – Hohrod – Stosswihr - Links D417 Munster – Rechts D10 Luttenbach – Bij plaatsnaam Luttenbach links – Petit Ballon (1267 Mt) – Na afdaling onmiddellijk links D27 - Col du Platzerwasel (1183 Mt.) – Le Breitfirst (1282 Mt.) – Links D430 Routes des Crêtes - Le Markstein ( 1112 Mt.) – Rechts D27 – Links D13b - Kruth – Achter Kerk rechts - Col d’Oderen (884 Mt) - Ventron

Vrijdag 27-Mei-2005 TRIP 5 ( 80 Km. )

« Afsluiter «

La Haute Fourche – Rechts – Rechts D35b tot Le Chêne – Rechts fietspad op – Links door centrum Ramonchamp - N66 kruisen bij de houtzagerij – Col de Morbieu (790 Mt.) – D43 kruisen – Saulxures-sur-Moselotte – Links - Rechts bij houtzagerij - Col de la Burotte (790 Mt.) – Rechts D34 Col de la Croix des Moinats – Iets voor La Bresse links richting Basses-des-feignes maar rechts aanhouden richting Col de Grosse Pierre - Col de Grosse Pierre (955 Mt.) - Links Bas-Rupts – D23 Rochesson – Vagney – Centrum links – Direct rechts richting Nol – Links en 1 ste weg rechts Col de Cheneau (622 Mt.) – Franould – Links D23 Dommartin-lès-Remiremont – Links fietspad nemen tot Le Chêne – Rechts Col du Mont de Fourche (620 Mt.) - La Haute Fourche

Vogezen trips Juli 2006 (klik voor meer detail)

Vogezen trips Mei 2007 (klik voor meer detail)

Vogezen trips Mei 2009 (klik voor meer detail)

Verblijfplaatsen

Herberg La Haute Fourche (Corravillers)

Herberg La Beuratte (Xoulces)

Hotel Le Gehan (Travexin)