Ryanair / Vive les reduc: ook in de val getrapt?

Probleem:

·         Na het boeken van een Ryanair vlucht kreeg je 10€ korting op je vlucht aangeboden.

·         Nu merk je dat er sedertdien elke maand 19,95€ van je kredietkaart gaat. (De eerste maand is er een intiële kost van 1,95€.)

·         Contact met Ryanair levert enkel een standaardmail op met uitleg over en contactgegevens van “Vive les reduc”. Elk verder contact met Ryanair is vruchteloos: ze wijzen elke verantwoordelijkheid af en benadrukken dat zij niet gelieerd zijn met Vive les reduc.

·         Contact met Vive les reduc levert een beleefde mail op, waarin ze melden dat je “abonnement” wordt stopgezet. Het geld dat ze, mogelijk gedurende meerdere maanden, van je rekening hebben gehaald, ben je kwijt. Elk verder contact levert alleen computer-gegenereerde mails op. Telefonisch kom je alleen op een computerstem uit; je krijgt geen mens aan de lijn.

Oorzaak:

·         Om aanspraak te maken op je 10€ korting, moest je een formulier invullen en ook je kredietkaartgegevens doorgeven. Aangezien jij, net als iedereen, op e-commerce websites het vakje aankruist dat je de “algemene voorwaarden” aanvaardt, zonder ze ook te lezen, heb je niet gezien dat “Vive les reduc jou bedankt voor je abonnement”.

·         Door dit vakje aan te kruisen heb je hun dus zonder het te beseffen toestemming gegeven om maandelijks aan je kredietkaart te zitten. Dit is natuurlijk een ordinaire val, waarin Vive les reduc misbruik maakt van jouw vertrouwen in Ryanair. Ryanair’s statement, dat zij niet gelieerd zijn met Vive les reduc klopt natuurlijk ook niet: ja hoor, Vive les reduc zal natuurlijk een volledig afzonderlijke maatschappij zijn. Maar Ryanair faciliteert wel technisch dat zij na een Ryanair vlucht hun advertentie kunnen laten zien en Ryanair strijkt daar natuurlijk een premie voor op. Dus er is weldegelijk een commerciële band tussen Ryanair en Vive les reduc en Ryanair weet maar al te goed wat Vive les reduc doet!

Oplossing:

1.       Onmiddelijk naar card stop bellen (België: 070 344344) en je kredietkaart laten blokkeren. Zo stoppen de afhalingen alvast onmiddelijk.

2.       Klacht indienen bij het European Consumer  Center Belgium:

a.       http://www.eccbelgie.be

b.      info@eccbelgium.be

c.       Voor mij hebben ze snel een volledige terugbetaling geregeld! Ongelooflijk maar waar! En nog gratis ook!

d.      Ze hebben nodig:

                                                   i.      Bewijs van alle betalingen (copie van je kredietkaartafschriften)

                                                 ii.      Copie van alle communicatie met tegenpartij

                                                iii.      Rekeningnummer waarop je wil terugbetaald worden

3.       Klacht indienen bij Bank Card Company (of AmEx, of van welke maatschappij je kaart ook is).
Hoe meer klachten deze over Ryanair / Vive les reduc ontvangen, hoe groter de kans dat dit ooit stopt. Oké, jij hebt dankzij stap 2 je geld al terug. Maar net zoals ik de moeite heb gedaan om deze webpagina te schrijven en jou zo te helpen om je geld terug te krijgen, vraag ik dat jij ook je steentje bijdraagt en anderen helpt, door dit probleem bij anderen te voorkomen. Fair enough, niet?

4.       Wat jij doet met Ryanair, moet je zelf weten. Ik neem alvast nooit nog een Ryanair vlucht. Kwestie van principe. Laat het hen weten. It takes 20 years to build a reputation and only 5 minutes to ruin one.