TESTEN > SNELHEIDSTESTEN > SHUTTLE-SPRINT
       

Het is een oefening die zeer voetbalspecifieke eigenschappen bevat, zoals het afremmen, van richting veranderen, terug optrekken ... . Ze wordt o.a. gebruikt in de beroemde Ajaxopleidingen. De oefening neemt weinig tijd in beslag, is eenvoudig in uitvoering en vereist geen specifiek materiaal.

 

De shuttle-sprint meet de snelheid. Niet zozeer de maximumsnelheid primeert hier maar wel de startsnelheid is van groot belang. Omdat in voetbal 10 tot 15% van de wedstrijd (in topwedstrijden tot 18%) bestaat uit spurtjes is het zeer belangrijk een goede startsnelheid te hebben. Zelden wordt een spurt van meer dan 50 meter gedaan, waar de maximumsnelheid dan belangrijker wordt.

 

Bedoeling:

 

Je start aan lijn AB en spurt naar de lijn CD die 10 meter verderop ligt. Je draait vliegensvlug en spurt terug. Je doet dit 5 lengtes. In het totaal moet je dus 50 meter afleggen.

 

Om het vals spelen te vermijden (bvb. draaien voor de lijn) raden wij aan kegels of ballen op de lijn te plaatsen die de testers dan moeten wegtrappen. Een andere mogelijkheid is achter iedere lijn een medespeler te plaatsen met uitgestoken hand. De tester moet dan bij ieder keerpunt op zijn ploegmaats hand slaan.

 

Bij het draaien en terug optrekken tracht je laag te blijven en kleine passen te nemen. Zo kan je vlugger afremmen of van richting veranderen. Dit is belangrijk, want als je snel van richting kan veranderen word je als voetballer minder kwetsbaar. Bij iedere lengte wordt voluit gegaan. Geef iedereen de kans zijn tijd te verbeteren. Geef elke speler bijvoorbeeld 3 pogingen en behoudt zijn beste tijd.

 

Misschien is het interessant om eens te bekijken hoever je staat ten opzichte van echte topvoetballers. Laten we bijvoorbeeld het eerste elftal van Ajax uit 19?? als referentie stellen. Onder leiding van Louis Van Gaal en met topspelers als Jari Litmanen, Patrick Kluivert en Clarence Seedorf behaalden zij een gemiddelde van 10'51" op de Shuttle-sprint. Het tweede elftal daarentegen behaalde 10'80". De snelste tijd was die van spits Patrick Kluivert met 10'19".

 

Het is absoluut noodzakelijk om deze test te laten voorafgaan door minstens 15 minuten opwarming en stretching om kwetsures te vermijden.

 

Duid uw spelers op het belang van startsnelheid in het voetbal (en dus ook het belang van deze test).

 

 

 

 

 



  conditietesten
  snelheidstesten




Terug naar het begin van het  veldvoetbal
naar vorige pagina
100%