VOEDING > EFFECTIEF VERMAGEREN
       

Een klassiek probleem is de terugkeer van "dikkerdjes" na de feestdagen van de winterstop, na een blessure of vlak voor de competitie. Meestal is dit te wijten aan een toename van de vetcomponent. Dikwijls moet je dan op een korte termijn enkele kilo's afvallen. Wat doe je best (niet)?

 
groenten
 
     

CRASH-DIEET

Een crash-dieet, wat een zeer laag calorisch dieet voorstelt, zal snel resultaten boeken. Het zorgt voor een grote vermindering van de vetvrije massa (60%) maar een beperkte vermindering van het lichaamsvet (40%).
Dit is dus niet aan te raden. Het waterverlies zal het grootst zijn, maar er gaan ook eiwitten verloren. Het zal tevens de inbreng van koolhydraten reduceren.
Het gevolg hiervan is dat de water- en koolhydraatvoorraad sterk afneemt. Wanneer de koolhydraten uitgeput zijn zal het lichaam de vrije vetzuren als energiebron aanspreken. Bijgevolg zal ketosis (= de weefsels kunnen niet tijdig voldoende ketolichamen opruimen waardoor het gehalte in het bloed stijgt en misselijkheid, hoofdpijn, braken, gezichtsstoornissen het gevolg kunnen zijn) optreden omdat vrije vetzuren worden gevormd als afvalproducten van het vrij vetzuurmetabolisme. Een nog groter vochtverlies is het gevolg.

Na een drie-tal dagen treedt er ook een verlies van eiwitten en water op. De vetcomponent wordt enkel iets kleiner gedurende de tweede en derde dag. Het is quasi onmogelijk meer dag 2 kg vet per week te verliezen. Eén kg vet vertegenwoordigt immers 7000 kcal.

Aangezien de koolhydraten op geraken zal de sporter zijn inspanningen ook niet meer ten top kunnen drijven.

Het gewichtsverlies wordt bij stopzetten van het dieet snel teruggewonnen aangezien bij normale koolhydraatinname de watervoorraad terug toeneemt.

 

GEMATIGD DIEET

Een gematigd dieet en verhoogde fysieke inspanningen zijn een betere oplossing. Als je nu 100 kcal minder eet dan gewoonlijk, wat overeenkomt met bv. 1 glas bier of 1 snede besmeerd brood of 20 g chocolade of 20 g chips of 1 cola of 15 g mayonaise of ..., dan zou je 4,5 kg op één jaar verliezen bij een gelijke fysieke activiteit! Indien je nu de fysieke activiteiten opdrijft (bv. drie maal per week joggen) kan dat een gewichtsverlies van 0,1 à 0,2 kg extra per week opleveren.

Indien je als voetballer een bepaald gewicht voor ogen hebt moet je in principe iets minder dan 1 kg per week trachten af te vallen omdat een groter gewichtsverlies betekent dat vooral vrije vetmassa wordt verloren wat meestal niet wenselijk is.

Een dieet met 200 tot 500 kcal minder per dag in combinatie met een verhoogde fysieke activiteit is haalbaar om 0,5 kg per week kwijt te spelen. Gebruik daarbij minstens drie maaltijden per dag.

Het dieet moet evenwichtig en gevarieerd zijn waarin alle noodzakelijke nutriënten vertegenwoordigd zijn om aan de behoeften van de vitaminen, mineralen, koolhydraten, eiwitten en vetten te voldoen. Het kan soms aangewezen zijn een multivitaminen- en mineralensupplement te nemen.

 

 

 

 

 







Terug naar het begin van het  veldvoetbal
naar vorige pagina
100%