paperbike | home | contact | 2002 | 2001 | 2000
24 Uren   05, 06 & 07.07.02

 

Maar laten we beginnen met de Proloog-wedstrijden waar Belgen aan deelnemen :

 
Aprilia Challenge 125cc Aprilia Cup (125 en 250cc)
In de 125cc wedstrijd zien we Sébastien Troncon verankerd op de eerste plaats, vastberaden gevolgd door Claudio Della Torre. Na hen beiden is het bakkeleien geblazen. Stéphane Toussaint bezet eerst de derde plaats, Alistair Thorpe eist die op, maar moet dan Johan Schadron laten voorgaan en op de eindstreep ook nog Stéphane. Wim Van den Broeck die de beste trainingstijd realiseerde, viel bij de start uit (versmoorde motor ?). Tom Van Looy moet forfait geven wegens een schouderblessure als gevolg van een valpartij in de trainingen.
Bij de 250 cc zien we minder piloten dan gewoonlijk aan de start (gezamenlijke races dwingt uiteraard een keuze af). Denny Lannoo neemt de leiding maar moet dan Andy Van den Eynde laten voorgaan. Andy behaalt de eindoverwinning, Denny geeft op na 3 ronden. Op de tweede plaats zien we dan Luc Haine verschijnen, gevolgd door Benoit Defontaine. Benoit houdt het echter niet vol en moet Gunther Van Molle en Régis Leclercq in de voorlaatste ronde laten voorgaan.

Aprilia 250 : Denis Lannoye
Benny Pister (Aprilia RSV) Sound of Thunder (Duitsland)
De regels voor deelname zijn vrij simpel : geen tweetakten en geen viercilinders. Voor de rest is de 'sky the limit'. Benny Pister (Aprilia RSV) en Herman Verboven (Suzuki TL1000) beproeven hun geluk. Een 3e en 6e trainingstijd is al niet mis. En ook in de wedstrijd tonen deze 'jongens' dat ze in een internationaal gezelschap hun mannetje kunnen staan. Benny Pister slaagt erin de overwinning naar zich toe te trekken met een mooie voorsprong op Gerhard Wacker (D - Honda VTR) en John Bakker (NL - Ducati 998S). Herman Verboven legt beslag op de 4de plaats
Herman Verboven (Suzuki TL1000)
BMW Boxer Cup : Roger Van Hecke BMW Boxer Cup
Eric Lejeune eist onmiddellijk de eerste plaats op, maar hij heeft af te rekenen met Patrick Orban, Michael Weyland en Roger Van Hecke die allen sterk aandringen. Elke bocht wordt steeds in groep aangesneden, wat voor bloedstollende taferelen zorgt. Van Hecke slaagt erin Eric het dichtst te volgen en eindigt op 163 duizendsten. Na hen beiden gaat Weyland voor Orban in die volgorde over de streep. Herwig Lemmens krijgt 5 strafplaatsen wegens jumpstart en valt aldus terug op de 21e plaats wat tot gevolg heeft dat hij op zondag niet bij de 20 piloten is die mee mogen strijden in de internationale wedstrijd.
Met blijdschap zien we tussen de meute Marc Wauters weer zijn ding doen. Een 10e trainingstijd wordt als 12e verzilverd. Met de gezondheid is dus alles weer dik in orde.
Tijdens de Internationale Cup is het weer de grootste spelbreker. De start is droog met veel dreigendzwarte wolken, maar al gauw barst een echte wolkbreuk los en al die jongens op slicks of 'intermediums' zijn natuurlijk nergens meer. Dirk Buylinck, op regenbanden, wint op grandioze wijze deze wedstrijd, maar wordt later gediskwalificeerd omdat zijn voorvering niet conform is afgesteld…

 
 

De 24 Uren
17 Belgische teams (al dan niet gemengd) zijn ingeschreven voor de Belgische manche van de 'Masters of Endurance', een afsplitsing van het officiële wereld-kampioenschap Endurance.

 
 

Startnummer 2 : Zongshen Team (S. Mertens, W. Nowland, I. Jerman)
(plaats startgrid : 1 - gemiddelde trainingstijd : 2:29,506 - Suzuki GSX-R 998)
Onze landgenoot Stéphane Mertens is naar goede gewoonte een aanlokkelijke kandidaat voor buitenlandse teams. Geen wonder : deze crack zet de beste tijd neer, zowel tijdens de trainingen als in de wedstrijd : 2:28,984 en 2:28,793.
Na 5 uren wedstrijd is het echter afgelopen. Het achterwiel blokkeert en Mertens maakt nader kennis met het asfalt. Er is zelfs geen sprake van de zwaar gehavende fiets terug naar de pits te duwen. Een verplichte forfait, met andere woorden.

Pitlane by night, of wat anders ?
Pitsstop bij Jadoul Startnummer 5 : Jadoul Motorsport (D. Jadoul, F. Balon, T. Vanlandschoot)
(plaats startgrid : 19 - gemiddelde trainingstijd : 2:38,024 - Kawasaki ZX9-R 900)
De zware is geen partij voor de Suzuki's en Yamaha's (minder PK's), maar toch komt dit team als 14e algemeen en 4de Belgisch team over de eindmeet.
Het relaas van dit team kunt u best uit eigen mond vernemen : Tom's verslag
Einde pitlane en begin Raidillon
  Startnummer 6 : Team Zone Rouge (M. Nickmans, S. Legrelle, G. Nazé)
(plaats startgrid : 16 - gemiddelde trainingstijd : 2:36,246 - Yamaha R1 1000)
Dit team draait als een uurwerk. Als de wedstrijd in de plooi is gevallen, draaien ze constant op de 7e plaats, als 1e Belgisch team.
Niks speciaals te melden dus, alleen is er iets mis met de benzinetank. Af en toe krijgt de machine de hik wegens een verstopte toevoer. De speciale endurance-tank (met de max. inhoud van 24 liter dat toegelaten is) wordt eraf gesloopt (tot groot genoegen van Sébastien) en vervangen door de standaard tank. Na grondige reiniging wordt het zaakje nogmaals verwisseld, maar het mag niet baten. Om 11u zondagmorgen krijgt de Yam opnieuw krampjes, maar ditmaal middenin de snelle bocht aan post 19 (ovegang oud naar nieuw circuit). Legrelle wordt eraf gegooid en de machine wordt zwaar beschadigd. Na het terugbrengen in de pits en het nodige herstelwerk beginnen onze Waalse vrienden aan een onmogelijke opdracht. Teruggeslagen naar de 16e plaats komen ze uiteindelijk als 15e aan de aankomst.
Al met al een puike prestatie, vooral voor Geoffrey Nazé , met zijn 17 jaar de jongste endurance piloot van de ganse bende.
Sébastien Legrelle
Claude Dubois

Startnummer 7 : MCM Caféracer (P. Duquesne, C. Dubois, E. Delloue)
(plaats startgrid :49 - gemiddelde trainingstijd : 2:43,715 - Yamaha R1 998)
Behalve een valpartij rond 1 uur 's nachts van Claude Dubois, is er maar weinig te melden over dit team. Ze draaien constant mee, maar wel aan de staart van het peleton. Ze finishen als 38e op 41.

 
 

Startnummer 11 : TBR Endurance - Prima Moto
(gebr. Snickers, S. Clerc)
(plaats startgrid : 21 - gemiddelde trainingstijd : 2:38,399 -Suzuki GSX-R 1000)
Ook hier verloopt alles voorspoedig. De broertjes Snickers zijn wel grootgebruikers van ijsblokjes. Beiden zijn ze gekwetst, de een aan de pols, de ander aan de enkel. Dit belet hen echter niet om, samen met de Zwitser Clerc, als 9e algemeen te eindigen, als 2e Belgisch team.

Eentje van de gebr. Snickers
Marc Detournay

Startnummer 16 : Art Moto Competition
(M. Detournay, P. Smets, G. Tenhaaf)
(plaats startgrid : 54 - gemiddelde trainingstijd : 2:45,936 - Yamaha R1 998)
Ook hier wordt er regelmatig gevochten tegen de weerbarstige voorrem, maar ook zij rijden uit, als 35e.

 
 

Startnummer 18 : ARA endurance 2 (P. Gabriel, L. Gysbrechts, E. Peeters)
(plaats startgrid : 39 - gemiddelde trainingstijd : 2:41,639 - Yamaha R1 1000)
Rond 23u30 valt Peeters. Zijn vinger wordt genaaid en de andere piloten gaan onder hun tweetjes de nacht in. Na dokterscontrole rond 8 u draait Peeters weer de shifts mee. Zij eindigen op de 26e plaats.

Euh..dinges..euh..
Steven Casaer

Startnummer 35 : Maxim Experience
(S. Casaer, B. Pister, D. Schildermans)
(plaats startgrid : 12 - gemiddelde trainingstijd : 2:35,346 - MV Agusta)
Deze exotische schone blijft verbazen door haar techniek. Zo exotisch is ze, dat ze hier in de 'Open' categorie rijdt (zeg maar : buiten competitie).
Aanvankelijk kennen ze nogal wat problemen met de elektronische ontsteking. Eens dit opgelost, gaat Gusta echter hard.
Na bijna 3 uur wedstrijd komt Casaer ten val. Alles wordt vlug hersteld en Danny Schildermans neemt over. Hij moet echter terug binnen komen wegens een lek in een leiding van het koelsysteem. Daarna gaat alles voorspoedig. Ronde na ronde winnen ze plaatsen terug om als 7e algemeen (en eerste volledig Belgisch team) te eindigen.

 
Pitsstop met Kris Jennes

Startnummer 39 : Herman Verboven Racing
(K. Jennes, W. Van Achter, K. Braekeveld)
(plaats startgrid : 11 - gemiddelde trainingstijd : 2:34,853 - Suzuki GSX-R 1000)
Ook deze Soes kan slecht tegen benzine. Niet alleen blijkt de benzinefilter tijdens de vrije trainingen grondig vervuild, maar ook in de race laat ze haar afkeer blijken. In de schemering mag Kris Jennes ondervinden hoe ze benzine spuwt. De tankdop laat door en bij het aanremmen van de bochten krijgt Kris telkens grote gulpen over zijn racepak en vizier. Terug in de pits wordt in razend tempo de tank vervangen en Jennes zo goed als mogelijk opgepoetst. Op dat ogenblik zijn ze al in de clinch met het team van Nickmans voor een plaatsje in de top 10.
Blijkbaar was alle benzine nog niet verwijderd, want Jennes krijgt terug last van opspattende benzine op zijn vizier. Aan het begin van zijn relais besluit Kris niet onnodig binnen te komen. De combinaite van de schemering en een vervuild vizier is volgens hem de oorzaak dat hij de signalen vanuit de pits niet kan zien. Inderdaad, Kris Jennes heeft een 'Stop & Go' aan zijn been. Tijdens een vorige pitsstop heeft hun pitscommissaris 'gezien' dat ze met 5 mecano's aan de fiets stonden te werken waar er slechts 4 toegelaten zijn. Aan de hand van de 'homevideo' kunnen ze bewijzen dat het niet zo is. Maar op deze video is ook te zien dat de mecano die tankt geen oogbescherming draagt. Dus toch een 'Stop & Go'.
Kris 'negeert' 3 ronden deze 'penalty' en krijgt aldus de zwarte vlag. Hij bepleit nog bij de jury dit voorval, zodat alleen hij uitgesloten wordt. Wim Van Achter en Kurt Braekeveld gaan onder hun beidjes de nacht in. Het blijkt een onmogelijke opdracht, want dit team geeft forfait om 7u zondagmorgen wegens vermoeidheid.

Nachtelijk overleg
Simon Tampaxis neemt over

Startnummer 40 : Herman Verboven Racing
(S. Tampaxis, H. Verboven, Sj. Van Zweeden)

(plaats startgrid : 28 - gemiddelde trainingstijd : 2:39,521 - Suzuki GSX-R 1000)
Ge raadt het nooit, maar ook het 2e Verboven team heeft last met de benzinetank. De sensor voor de reserve benzinestand laat het afweten en nog voor de tweede tankbeurt is er al een fikse wandeling vanaf post 18 afgelegd. Daardoor vallen ze diep. Ze komen nog mooi terug, maar zondagmorgen gaat Van Zweeden nog maar eens aan de wandel wegens benzinepech, gelukkig bergaf vanaf de Raidillon. Ze weten zich toch nog als 33e te plaatsen.

 
 

Startnummer 46 : Team Yamaha Belgium
(D. Scheers, E. Geudens, F. Hemelaers)
(plaats startgrid : 25 - gemiddelde trainingstijd : 2:39,207 - Yamaha R1 1000)
Geen nieuws, is (zoals altijd) goed nieuws. Zonder noemenswaardige problemen rijden deze jongens constant door en eindigen op een verdienstelijke 20e plaats.

Draait als een klok...
  Startnummer 51 : A.L. Team
(A. Vidoni, A. Raskin, F. Schackmuth)
(plaats startgrid : 30 - gemiddelde trainingstijd : 2:39,821 - Suzuki GSX-R 1000)
Dit team valt de 'eer' te beurt om als eerste tot opgave gedwongen te worden. Na 3 uur wedstrijd valt Vidoni en plooit de kader. Daar valt dus inderdaad weinig aan te doen.
 

Zorgelijke blikken

Zonder woorden

Startnummer 60 : Suzuki Foster's Team
(G. Roelens, S. Demeulemeester, K. Vleugels)
(plaats startgrid : 18 - gemiddelde trainingstijd : 2:37,532 - Suzuki GSX-R 1000)
Het Suzuki Foster's Mabbe Team wordt zwaar geplaagd door een samenloop van technische problemen. Tijdens de eerste kwalificaties slagen Gunther Roelens en Stefaan Demeulemeester (in de regen) er niet in zich te kwalificeren. Derde piloot Koen Vleugels plukt wel de vruchten van hun 'research'. In de tweede gechronometreerde oefeningen lukt het hun uiteindelijk wel en zaterdag-namiddag staat de wedstrijdmotor klaar voor de race. Gunther neemt de start en staat op een 5de plaats wanneer hij na 20min binnenkomt om zijn regenbanden te wisselen voor intermediairs. Er worden echter slicks gemonteerd en hij heeft geen grip, niet totdat de baan voldoende opgedroogd is. Hij valt terug tot de 50e plaats. Daarna wordt er een inhaalrace gereden en stijgt het team naar de 15e plaats. Deze opgang wordt nog wat verstoord wegens een "Stop & Go" voor Demeulemeester maar alles gaat voorspoedig tot blijkt dat het blok olie verbruikt. De drijfstangen raken beschadigd : een opgave dringt zich op bij het ochtendkrieken…
Pisstop voor Demeulemeester
  Startnummer 70 : R.S.M. Motor
(P. Pensis, E. Lefebvre, R. Dury)
(plaats startgrid : 41 - gemiddelde trainingstijd : 2:42,636 - Yamaha R1 1000)
Ook hier "geen nieuws, goed nieuws". In het begin van de wedstrijd hebben zij wat elektronische problemen maar voor de rest rijden zij gestaag door en eindigen als 32e.
Startnummer 89 : Schockaert Racing Team
(D. Drieghe, T. Van der Cruyssen, U. De Neef)
(plaats startgrid : 29 - gemiddelde trainingstijd : 2:39,558 - Honda CBR 900)
Langzaam maar zeker is het devies van het Schockaert Team. Deze jongens zijn habitués van het podium in de Probike 600 en kennen dus het klappen van de zweep.Tom Vandercruyssen en David Drieghe krijgen versterking van Ulrich De Neef, die zich goed aanpast en ook de 'Schockaert-filosofie' gaat aanhangen. Zij blijven gelijkmatig doorrijden met een goede snelheid en komen 's morgens in het zicht van de top 10. Ze kiezen echter voor zekerheid en forceren niets. Ze eindigen op een mooie 13e plaats algemeen en als derde Belgisch team. Op de keper beschouwd is het Schockaert Team het eerste volledig Belgisch team binnen competitie, maar dat zijn wellicht details…

Schadegeval

Startnummer 90 : RVC- ARA Racing Team
(M. Ramaekers, G. Christiaens, D. Huylebroeck)
(plaats startgrid : 52 - gemiddelde trainingstijd : 2:45,106 - Aprilia RSV R)
Ook het RVC - ARA team kent zijn deel van de pech. Derde piloot Denis Rouquart wijkt tijdens de trainingen in de dubbele linkse uit voor een snellere piloot, komt ten val en belandt in de grindbak. Balans : gebroken ribben en nog maar eens een grondig gehavende RSV. Denis Rouquart wordt vervangen door Dany Huylebroeck en de reservemotor wordt klaar gezet.
Maar het is hun niet gegund. 's Nachts gaat het nr. 94 (GMT team (F), Suzuki) in de fout. Op de Raidillon gaat Guyot te vroeg op het gas : highsider. De machine knalt in de zgn. 'air fences' en kaatst terug de baan op. Brokstukken liggen overal. Huylebroeck en Cauchard (nr 95, Ulteamatum (F), Yamaha R1) kunnen ze in het pikdonker niet ontwijken en knallen er ook af. Huylebroeck komt 'onge-schonden' uit deze hel, maar de machine is schroot. Opgave dringt zich dus ook hier op. De 2 andere piloten worden met ernstige breuken naar de medische post overgebracht. De Safety Car moet langdurig uitrukken, het opruimen van de brokken van 3 motoren en het oliespoor neemt praktisch anderhalf uur in beslag.
  Startnummer 111 : Wim Motors Racing Division
(L. Naveau, A. Aerts, H. Platacis)
(plaats startgrid : 10 - gemiddelde trainingstijd : 2:34,075 - Honda VTR-SPR)
Deze wereldkampioenen Endurance 2001 hebben het geluk niet aan hun zijde dit jaar. Na nog geen uur wedstrijd heeft Albert Aerts af te rekenen met een voorwiel dat uitbreekt in de bocht van post 16. De motor is serieus gehavend, Aerts duwt hem naar de pits, waar alles hersteld wordt. Het team verliest 1 uur en 4 minuten. Zij proberen terug op te klimmen van de 58e plaats maar merken langzamerhand dat de schade toch groter is dan eerst werd gedacht. Er blijkt dan toch een scheur in de tank te zitten, zodat ze die ook moeten vervangen. Na 5 uur 30 wedstrijd zijn ze genoodzaakt forfait te geven doordat de koppakking los komt. Er is blijkbaar teveel vuil opgehoopt in de stroomlijn na de val, zodat de motor geen koeling genoeg krijgt. Het team besluit heel professioneel deze schade niet te herstellen, vermits hun kans op een goede uitslag verkeken is.
Reservepiloot Marnix D'hondt
  De Belgische manche van de 'Masters of Endurance' wordt uiteindelijk gewonnen door het officiële Suzuki Castrol team uit Frankrijk (C. Lavieille, B. Morrison, L. Brian). Tweede wordt nog een Frans team, Junior Team LMS (F. Jond, J. Da Costa, G. Dietrich - Suzuki) en op drie vinden we het Q8 Phase One Team (J. d'Orgeix, O. Ulmann, D. Morillon - Suzuki).  
 
 
Tekst en foto's © SCRIBENT
Gebruik van tekst en/of foto's is strikt voorbehouden.
Contacteer ons alvorens de wet te overtreden