SV-4B V30

   

SV-4B V30 lined up with V11 and V26 at EBTN

   

SV-4B V30 at EVS (Coll. D. De Leyn) - pilot of V30 is Alex Janssens (+ 16/08/2016)

 

SV-4B V30 OO-MON at Bierset Airfield in 1986

SV-4B OO-MON 2005 (C) Guy Vanderlinden

Renovated SV-4B V30 OO-MON in 2006 Stampe Fly In

 

 

SV restorer Gerrit Titeca and his SV4B V30  OO-MON at the Stampe Fly In 2007

 

  

Yves Dumortier and his SV-4B V30 OO-MON (music for pilots)

 

 

     

SV-4B V30  OO-MON in new painting and "Le Pti Van" marking (photo's Koen Vantorre)

 

 

Cockpit look OO-MON Deurne 2017 (photo Koen Vantorre)

   

SV-4BV30 again with canopy (April 2019 - collection Freddy Fyen)

 

V-30

c/n 1172
frame/n 200.30
18-05-1951     FF in hands of Jean Stampe
28-05-1951     DD to ARS - Wevelgem with engine Gipsy major Mk.X n10364
00-10-1951     To DEPE/DEVS
05-03-1952     Cat.3 accident Koksijde (B)
       Nose stand during taxi
       Crew: ?
16-04-1953     To EPE/EVS
07-05-1953     To DEPE/DEVS
11-06-1954     To EO/OS - Nivelles
11-02-1955     To EPE/EVS
12-03-1955     To EO/OS - Nivelles
22-06-1956     To ARS - Wevelgem for storage
12-05-1958     To EPE/EVS
10-01-1961     To Stampe & Renard for IRAN, Contract n BC206.005; TT 1599:00hrs
24-08-1961     R/O from IRAN and moved the same day to EPE/EVS, Goetsenhoven
19-03-1969     Overdue time limit; 1.800:10hrs since last IRAN
23-09-1969     Transported to Koksijde for storage
23-03-1971     SOC; TFD to the "Domaines / Domeinen" for auction
18-10-1971     Auctioned in Koksijde
OO-MON     08-06-1973     CofR n2344. Favor Gerrit Titeca, Oudenburg
01/09/2008    Sold to Yves Dumortier, based at Maubeuge-France
00/00/2011    Sold to Olivier Meesters
00/11/2013    Sold to Guy Van Eeckhoudt (Brig. Gen. ret) - cabrio and new painting "Le Pti Van"

 

  Brig. Gen. Vl. o.r. Guy Van Eeckhoudt over de naam "Le Pti Van" :

In November 2013, heb ik het aan de familie van Olivier Meesters gekocht, die het van Yves Dumortier in 2011 had gekocht . Olivier was DHL piloot en is gestorven in Aman Jordaanie, tijdens een tussellanding met zijn Airbus, ( parking niet verlicht, ladder die toegang gaf tot de achterste deur niet in positie.. is helaas gevalen...) Het is mijn tweede poging om een SV te kopen. Dertig jaar geleden had ik de '21' aan de Luchtmacht gekocht, met toestemming van de Staf Chef van de Luchtmacht van toen. Ik was Korps Overtse a.i. van de EVS te Goetsenhoven. De '21' stond aan de ingang en ik wou hem besparen tegen beschadiging (weers omstandigheden en vandalisme). Spijtig genoeg, de zelfde week, ondertekende dezelfde Staf Chef een brief die verklaarde dat alle toestellen tentoongesteld aan de ingang van militaire domeinen, de eigendom van het Luchtvaart museum werden. Mijn nieuwe interlokuteur maakte het zo moeilijk dat ik dit projekt moest laten vallen!

Over de 'Pti Van'. Ik heb in bijlage de biographie van mijn vader gevoegd. Als U het leest, zult u begrijpen de oorsprong van zijn zeer gekende nickname; 'VAN'. Biographie met photos en onder aandere zijn Meteor VIII, geregistreerd 'VAN' (laatste photo)

Als modeste opvolger van mijn vader, de grote 'VAN ' die RAF piloot was tijdens de IIde WO, kreeg ik ook de nicknmame 'VAN', bijzonder gedraagd op mijn Jet helm toen ik F 104 piloot was bij de 350 Squadron. Gezien de notorieteit van mijn vader heb ik mij altijd beschouwd als de 'kleine van', le 'Pti VAN', in respekt voor de vader. Toen ik uiteindelijk eigenaar van een SV kon worden, heb ik beslist mijn 'Kleine SV' te dopen als le 'Pti Van' ter herinnering van de grote 'VAN' die vroeger op zijn Meteor VIII geschilderd was.

The Meteor VIII of Lt Col.Van Eeckhoudt with marking "VAN" (Daniel Brackx Collection)

 

 

Back to English Database

Terug naar Nederlandstalige Database