Crash raport van SV-4B V53 - US registratie nr N25SV - Old Rhinebeck Aerodrome New York 2001

N25SV ONGEVAL

NTSB Identificatie: IAD01LA061.
Gegevens opgeslagen in Docket Management System (DMS). Contacteer Public Inquiries.
14 CFR Part 91: General Aviation
Datum ongeval zaterdag, 2 juni, 2001 in Rhinebeck, NY (USA)
Bevestiging mogelijke oorzaak van het ongeval : 5/13/2003
Vliegtuig: STAMPE - RENARD SV-4B, registratie nr: N25SV
Gekwetsten : 1 ernstig, 1licht.

De piloot, die nog nooit had gevlogen met dit toestel, stond op het punt op te stijgen. Na 400 voet maakte het toestel zich los van de 2.200 voet lange startbaan in een normale aanvalshoek. Halfweg de startbaan echter begon het toestel hoogte te verliezen. Toen de piloot zich realiseerde dat hij de bomen aan het einde van de startbaan niet meer zou kunnen ontwijken minderde hij de snelheid en begon te dalen teneinde een noodlanding te maken. Het vliegtuig kwam "hard" neer aan het einde van de startbaan. De piloot had 11.000 vlieguren ervaring op diverse types vliegtuigen. De NTSB (National Transportation Safety Board) oordeelde de oorzaak van het ongeval als volgt :

De piloot slaagde er niet in de klim en de luchtsnelheid te handhaven.

IAD01LA061

Op 2 juni 2001, om 17u30, werd een als experimenteel ingeschreven vliegtuig type Stampe en Renard SV-4, N25SV, ernstig beschadigd tijdens het starten op Old Rhinebeck Aerodrome (NY94), Rhinebeck, New York. De piloot, die een commerciŽel brevet had, werd hierbij lichtgewond, de passagier werd ernstig gewond. Er was geen vluchtplan ingediend voor deze VMC (Visual Meteorological Conditions) vlucht die geregistreerd werd als vlucht 14 CFR Part 91.

De piloot verklaarde dat hij naar NY94 vloog om een vriend te bezoeken, die eigenaar is van het verongelukte toestel. Hij aanvaarde de uitnodiging om een lokale vlucht te maken met het vliegtuig. Vorafgaand gaf de eigenaar hem een uitgebreide briefing over het toestel en de specifieke vliegeigenschappen.
Copyright David Best 2000 - All rights reserved

Tijdens de voorbereiding op de start stelde hij vast dat er een veranderlijke wind was, komende van zuid tot west van 10-15 knopen. Hij taxiede naar de zuidelijke startbaan and deed de gebruikelijke check. Na een aanloop van ongeveer 400 voet verhief het toestel zich normaal van de startbaan. De start en klim verliepen normaal. Halfweg de startbaan echter begon de aanvalshoek van het toestel te verkleinen en begon het te dalen. Toen de piloot zich realiseerde dat het toestel de bomen aan het einde van de startbaan niet zou kunnen ontwijken verminderde hij het gas en liet de neus zakken met de bedoeling een noodlanding te maken. De SV-4B raakte de grond "hard" in een aanvalshoek van 20 graden, aan het einde van de startbaan.

De eigenaar van hte toestel getuigde dat het toestel een normale start en klim had. Toen het vliegtuig de bomen naderde aan het einde van de startbaan had hij niet langer gekeken. Pas toen hij de motor lager hoorde draaien keek hij terug en zag dat het toestel insloeg op de baan. Hij verklaarde eveneens dat hij de dag van het ongeval 2 keer vloog met het vliegtuig en geen mechanische defecten had geconstateerd.

Onderzoek van het gecrashte vliegtuig door de FAA (Federal Aviation Administration) inspecteur, stelde zware schade vast aan de motor en voorste cockpit sectie van het toestel. Mechanische defecten werden niet vastgesteld.

De piloot van de gecrashte SV had in totaal 11.500 uur vliegervaring, maar had geen enkele ervaring met dit type toestel. Hij verklaarde eveneens dat hij geen mechanische defecten had vastgesteld tijdens de rampzalige vlucht.

De startbaan van NY94 is 2.200 voet lang en heeft een 75 voet brede zij afbakening.

Het weerbericht van 16u53 , van Dutchess County Airport (POU), Poughkeepsie, New York, 18 mijl verderop, gaf die dag veranderlijke wind van 3 knopen, zichtbaarheid van 10 mijl, cumulus bewolking op 2000 voet, temperatuur van 70į Fahrenheit en hoogtemeter instelling op 29.65 Hg.

(raport NTSB 13 mei 2003)

Klik hier voor de lijst crashes in 2001 opgemaakt door de National Transportation Safety Board, of consulteer de NTSB database hier.

 

Database, geschiedenis en foto gallerij van de 65 SV-4B toestellen in dienst bij de Belgische Luchtmacht en de nog vliegende toestellen.
Acro Team "Les Manchots" , de toestellen die hiervoor werden gebruikt en de piloten van het team. Artikel Dominique Hanson.
Crash raport van het tragisch ongeval met SV-4b V43 in Twente (Nederland) in 1986 - Crash raport van het ongeval met SV-4B V53 op het Old Rhinebeck vliegveld van New York in 2001 - SV-4B crashes in BelgiŽ overzicht van alle SV-4B crashes in BelgiŽ
SV-4B met Blackburn Cirrus motor, SV-4B met Blackburn Cirrus motor, artikel van L. Wittemans.
Andere types van SV toestellen en de LINK trainer , een opsomming van andere vliegtuigen gebouwd door Stampe Vertongen, evenals een artikel over de LINK trainer, de eerste generaties vliegsimulatoren.
SV-4B OO-ATD en Divoy en Donnet , de vlucht naar de vrijheid van Leon Divoy en Michel Donnet met SV-4B OO-ATD - SV-4B OO-ACB van Verbraeck en Reuter , ze vluchtten met een SV-4B in '40 van Frankrijk naar Portugal
SV-4B V2 vlucht naar Kamina (Congo) , in 1950 kreeg militair piloot Manu Geerts de opdracht SV-4B V2 af te leveren in Congo, Kamina. Een vlucht van 10.578km, en 66 uren vlucht, artikel van R. Decobeck.
SV-4B gedurende WWII in Africa , in het begin van WWII werden 24 toestellen van het eerste type SV-4B naar Congo overgebracht. De eerste SV-4B versie had een open cockpit. Artikel van L. Wittemans.
Belgische Lucht Cadetten, zij gebruikten tot in de jaren 70 de laatste SV-4B toestellen in dienst van de Luchtmacht als sleepvliegtuig..
SV links en andere luchtvaart links.

Reacties van SV-4B piloten, mysterieuze fotos en contactadres

Terug naar introductie