SV-4B OO-ATD en de vlucht naar de vrijheid van Leon Divoy en Michel "Mike" Donnet

Op 5 juli 1941 landde onverwacht een tweedekker in Clacton (Engeland) met aan boord 2 piloten in Belgisch uniform. Hun namen : Leon Divoy en Michel Donnet. Hoe slaagden ze erin het Kanaal zonder kleerscheuren over te komen ?

 

Donnet haalt zijn vliegbrevet op 24/3/39 en wordt ondergebracht bij het 9de Escadrille van het Eerste Luchtvaart Regiment. Als Duitsland in mei 1940 de België binnenvalt neemt hij deel aan de eerste oorlogsdagen. Vanaf 1 juni is Donnet, samen met vele anderen krijgsgevangene en belandt in verschillende kampen. Op 10 januari 1941 keert hij terug naar België. Een andere piloot die de eerste oorlogsdagen meemaakte is Leon Divoy. Bij hem rijpte het plan om naar Engeland te vluchten en de oorlog in de lucht verder te zetten tegen de Duitse invasie. Alleen wist hij niet hoe.

SV-4B n° 4 OO-ATD (Verzameling AELR/Brussels Air Museum)

Eén van de oorspronkelijke 2 SV-4 toestellen die de vernieuwde versie waren van OO-JAN, en ontworpen door Demidoff, de OO-ATD, werd gekocht door baron Thierry d'Huart, en stond van bij het uitbreken van WOII in een loods in de tuin van zijn kasteel te Hoeilaart. In dat kasteel waren sinds de capitulatie van België de Duitsers gelegerd.

Divoy ontdekt dit onklaar gemaakte toestel. Hij heeft echter een 2de man nodig. Na lottrekking met andere piloten wordt Michel Donnet die noodzakelijke passagier. Maandenlang duurt het eer ze het toestel met behulp van de weerstand kunnen herstellen en voldoende brandstof hebben verzameld, zonder dat de Duitsers iets merken. Een eerste poging op 30/6 mislukt omdat de SV niet wil starten. Op 4/7 ziet alles er goed uit maar zijn er teveel Duitse wachten. In de vroege ochtend van 5 juli 1941 lukt het Divoy en Donnet om te ontkomen met deze SV-4B. Aan het stuur zit Divoy. Donnet zal zich met de navigatie bezig houden. Boven Gent komen ze in het zicht van de Duitse Flak. Maar ze komen er heelhuids doorheen. Na een vlucht van 2u30 landen ze behouden in Engeland.

Mike Donnet en SV-4B OO-ATD (in RAF kleuren) - Verzameling AELR/Brussels Air Museum

       

Originele  SV-4B OO-ADT (Collection H. Sermon)

Op 26/7/41 worden Divoy en Donnet toegelaten tot de RAF. Na hun opleiding worden ze ondergebracht bij het 64 Sqd dat vliegt met de Spitfire MkV. Donnet's eerste luchtgevecht vindt plaats op 27/3/42. In april moet hij springen nadat zijn Spit in botsing kwam met een andere Spit. In diezelfde periode wordt Divoy krijgsgevangen genomen. In mei krijgt het 64 Sqd nieuwe Spitfires, de Mk. Donnet noemt zijn toestel "Old Pycker" naar zijn een paar maanden eerder omgekomen vriend Jan Offenberg.

Voor zijn inzet ontvangt Donnet op 21/7/42 het Oorlogskruis. In 43 krijgt hij het DFC. In 44 wordt Donnet Sqd Leader van het 350 (Belgische) Sqd. In februari wordt hij Wing Commander over 3 Mustang Sqds, het 64ste, het 126ste en het 234ste. Tijdens de oorlog vloog Donnet 375 missies waarbij hij 4 vijandelijke toestellen neerschoot en er 5 wist te beschadigen. Na de oorlog krijgt Donnet de opdracht de Belgische Luchtmacht te reorganiseren en wordt verantwoordelijk voor de omscholing van de piloten naar de jets (Gloster Meteor en F-84). Op 1/7/75 verlaat Michel "Mike" Donnet de Luchtmacht. Luitenant Generaal Baron Mike Donnet heeft dan ongeveer 5000 vlieguren op zijn naam.

Leon Divoy bracht 3 jaar door in een krijgsgevangenkamp in Silezië nadat hij gevangen werd genomen op 4/4/42 in Noord Frankrijk. Na de oorlog startte hij een succesvolle cariere als piloot bij SABENA. Leon Divoy overleed op 7/2/77.

SV-4B OO-ATD (SV-4B V57) in het Luchtvaart Museum in Brussel (verzameling AELR/Brussels Air Museum)

In 1968 schrijft Mike Donnet zijn biografie in het boek : "Ik vloog voor de vrijheid". Het verhaal van Divoy is te lezen in zijn werk "Cap 300" uitgegeven in 1965. De SV-4B OO-ATD werd na de oorlog teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar. Die er nog mee vloog tot in 1957.

In het Luchtvaartmuseum in Brussel hangt de SV-4B OO-ATD. Niet het originele toestel waarmee Divoy en Donnet deze uitzonderlijke vlucht tot een goed einde brachtten, maar wel de SV-4B V57 die in dat kleedje werd gestoken. De originele OO-ATD ging verloren in een crash op 7/6/60. Er werden de laatste decennia nog andere SV-4B voorgesteld als de OO-ATD. In Deurne staat sinds 2004 de vliegklare SV-4B V52 en in 1976 werd de SV-4B V62 al eens voorgesteld als het toestel van Divoy en Donnet. Waarom het toestel telkens een witte kleur kreeg is tot vandaag een raadsel. In 1940 was het toestel beige met burgerlijke kenteken OO-ATD, en tijdens de oorlog in RAF camo kleuren met kenletters MX457. In Engeland vliegt vandaag nog SV-4B V61, in de camokleuren van de RAF en met registratie MX457.

Enkele jaren terug werd de SV-V52, OO-BPL ook in het wit gezet, om tijdens de Nationale Feestdag, met als piloten Mike Donnet en Danny Cabooter, boven Brussel en het défilé te vliegen, als herinnering aan deze historische vlucht. Dat ging echter niet door, officieel wegens het slechte weer.

De echte reden lag elders vertelt DannyCabooter :

"Dat we niet boven Brussel mochten vliegen, Mike en mezelf, was niet wegens het slechte weer maar omdat de toenmalige minister van verkeer Isabelle Durant niet toeliet dat een éénmotorig vliegtuig boven Brussel mocht vliegen.  Het argument dat Marchetti’s er dan wel over mochten werd weggeveegd met “ja, dit valt onder de Minister van Landsverdediging…”  We zijn dan maar over Breendonk gaan vliegen en Mike publiceerde daarna een artikel in Le Soir,

“Si on ne m’a pas authorisé  de survoler les vivants, j’ai survolé les morts” waarop Durant hem haar excuses heft aangeboden!"

 

 

en SV-V62 (Brussels 1976), painted as OO-ATD (C) Lambert Denerette and (C) Verzameling AELR/Brussels Air Museum

SV-4B V52 (Deurne 2004) 

SV-4B V61 als MX457 in RAF kleuren(Collection Brussels Air Museum) en "Ik vloog voor de vrijheid" van M. Donnet

 

 

Database, geschiedenis en foto gallerij van de 65 SV-4B toestellen in dienst bij de Belgische Luchtmacht en de nog vliegende toestellen.
Acro Team "Les Manchots" , de toestellen die hiervoor werden gebruikt en de piloten van het team. Artikel Dominique Hanson.
Crash raport van het tragisch ongeval met SV-4b V43 in Twente (Nederland) in 1986 - Crash raport van het ongeval met SV-4B V53 op het Old Rhinebeck vliegveld van New York in 2001 - SV-4B crashes in België overzicht van alle SV-4B crashes in België
SV-4B met Blackburn Cirrus motor artikel van L. Wittemans.
Andere types van SV toestellen en de LINK trainer , een opsomming van andere vliegtuigen gebouwd door Stampe Vertongen, evenals een artikel over de LINK trainer, de eerste generaties vliegsimulatoren.
SV-4B OO-ATD en Divoy en Donnet , de vlucht naar de vrijheid van Leon Divoy en Michel Donnet met SV-4B OO-ATD - SV-4B OO-ACB van Verbraeck en Reuter , ze vluchtten met een SV-4B in '40 van Frankrijk naar Portugal
SV-4B V2 vlucht naar Kamina (Congo) , in 1950 kreeg militair piloot Manu Geerts de opdracht SV-4B V2 af te leveren in Congo, Kamina. Een vlucht van 10.578km, en 66 uren vlucht, artikel van R. Decobeck.
SV-4B gedurende WWII in Africa , in het begin van WWII werden 24 toestellen van het eerste type SV-4B naar Congo overgebracht. De eerste SV-4B versie had een open cockpit. Artikel van L. Wittemans.
Belgische Lucht Cadetten, zij gebruikten tot in de jaren 70 de laatste SV-4B toestellen in dienst van de Luchtmacht als sleepvliegtuig..
SV links en andere luchtvaart links.

Reacties van SV-4B piloten, mysterieuze fotos en contactadres

Terug naar introductie