Les Manchots (1965-1970)

Ter gelegenheid van de meeting 1964 te Melsbroek, werd de Elementaire Vliegschool van de Luchtmacht (EVS Goetsenhoven) voor het eerst aangezocht deel te nemen aan een internationale show, en dit met het opleidingstoestel SV-4bis, van Belgische makelij.
Begin 1965 begonnen de oefeningen met het oog op de vorming van een echt akrobatisch team.
Gezien de eigenaardigheden van de SV-4B kan men moeilijk een programma samenstellen dat zou kunnen vergeleken worden met andere teams die met straalvliegtuigen zijn uitgerust.
De SV-4B is veel trager en lichter, tevens veel minder krachtig en ten zeerste onderhevig aan de grillen en nukken van de wind.
Daarentegen is het veel beter dan vele andere toestellen geschikt voor akrobatische bewegingen en voor konfiguraties in rugvlucht.


Met het oog op de deelneming aan de vliegmeetings, en zonder hun opdracht als moniteur te onderbreken, oefenden commandant FEYTEN en luitenant LAMBERMONT zich in patrouille, terwijl adjudant-chef piloot JANSSENS de oefeningen in solo voortzette.
De originaliteit van de Manchots-patrouille bleek uit de realisatie van een ganse keten stoutmoedige akrobatische figuren waarbij de mogelijkheden van de rugvlucht rijkelijk benut werden.
De jonge patrouille treedt officieel voor de eerste maal op tijdens de internationale vliegmeeting in Brustem in 1965.
De aanbiedingen stromen binnen en steeds meer treden ze op in België en het buitenland.
In 1966, een jaar met een massa presentaties, vervangt luitenant-vlieger CHRISTIAENS luitenant-vlieger LAMBERMONT.

In 1967 heeft de patrouille nog steeds geen naam.

Het embleem van de EVS enerzijds en de originaliteit van de voorgestelde figuren en de virtuositeit van de piloten anderszijds dragen dan bij tot het kiezen van de eerder ongewone en humoristische naam : de MANCHOTS (eigenlijk betekent dit ; een pinguin uit de Zuidpoolstreken, of ook : een eenarmige en vandaar ook : iemand die bijzonder onhandig is)
De aanbiedingen voor presentaties in binnen- en buitenland blijven zich opstapelen en weldra is een strenge selectie onontbeerlijk.

De patrouille tradt tot ver in het buitenland op wat dan weer verre verplaatsingen en langdurige vluchten met zich mee bracht : Troyes (Frankrijk), Middleton See Side (Groot-Brittannië), Eindhoven (Nederland), Hunsborn (Duitsland), Ravenna (Italië)…


SV-4B die deel uitmaakten van het accro-team "Les manchots"

V18 Wit-zwart met rode "sun ray"
V28 Dezelfde decoratie
V64 Geel-zwart reserve toestel 1964 met lijnen geel-zwart 1966 zonder lijnen Met grote Manchot op het richtingsroer
V19 1964 oranje dan idem V64
V65 Idem als V18 met kleine Manchot op het richtingsroer - reserve

Fotos van alle "Les Manchots" SV-4B toestellen, flyer en acro figuren


De V65 was waarschijnlijk de allereerste SV-4B met speciale schildering en dit reeds in 1957, voor deelname van Adj A Janssens aan de Lockheed Aerobatic Trophy. Na zijn deelname werd de V65 nog 2 jaar gebruikt voor solo demonstraties.

Bijzonderheden van de demonstratie :

Verticale akrobatische manoeuvers zoals loopings en stallturns in gesloten rugvlucht formatie.
Een twintigtal akrobatische figuren en en 15 formatie veranderingen in 12 minuten binnen de limieten van een middelmatig vliegveld.
Dit alles met een hoogteverlies van slechts 300 meter.

Jean Feyten (4500 vlieguren) - Paul Christiaens (3000 vlieguren) en Alex Janssens ( 6000 vlieguren waarvan 4000 op SV-4B)


Fotos (C) Robert Roggeman

"Les Manchots" en hun specialiteit : spiegelvliegen.
Gedurende airshows maakten ze zoveel "staart" contacten dat de technici ze na iedere show moesten herschilderen...

  

Einde van het SV-4B tijdperk bij de komst van de Marchetti - bekijk de vliegkunsten van "Les Manchots"

   

SV-4B Acro Team "Les Manchots" tijdens airshow in Werl in 1966

 

Alex Janssens, grondlegger van de acrobatische mogelijkheden van de SV-4B overleed op 16/08/2016

 

Les Meetings aériens d'Alex Janssens
--
Dates
Lieux
Circonstances
N° SV4-B
1953 30 août Casteau   V40
1955 31 juillet Aalst   V20
1956 28 juin Goetsenhoven Fastes de l’EPE V52
  02 septembre Genk   V20
  09 septembre Virton   V20
1957 16 mai Goetsenhoven Fastes de l’EPE V65
  29 mai Brasschaat Fastes de l’Aviation légère V65
  14 juin Kleine Brogel Fastes du 10e Wing V65
  22 juin Brustem Fastes de l’Operational Conversion Unit V65
  05 juillet Chièvres Fastes du 7e Wing V65
  12 juillet Coventry Lockheed Aerobatic Competition V65
  18 août Virton   V65
  23 août Florennes Fastes du 2° Wing V65
  07 septembre Chièvres   V65
  26 septembre Beauvechain Fastes du 1er Wing V65
1958 21 février Goetsenhoven Show au profit de médecins portugais V65
  21 avril Goetsenhoven Show au profit d’élèves médecins V65
  29 juin Bierset Meeting des Nations V65
  28 juillet Casteau Remise de brevets aux Cadets de l’Air V65
  07 septembr Virton   V65
  14 septembre Bierset PAIM (Penthatlon aéronautique international militaire) V65
1960 10 avril Koksijde   V65
  30 avril Chièvres   V65
  22 mai Schaffen   V65
  26 mai Wevelgem   V65
  02 septembre Florennes   V65
  04 septembre Casteau   V65
  22 septembre Goetsenhoven   V65
1961 04 décembre Brustem   V65
1964 06 mai Goetsenhoven   V18
1965 01 septembre Dax (2 journées)   V19
  08 septembre Goetsenhoven   V64
1966 21 mai Oostmalle   V28
  07 août Beerse   V19
  28 août Marche   V19
  03 septembre Charleroi (Touch-Flick roll-Touch) V19
  18 septembre Brasschaat idem V19
1967 18 juin Keiheuvel   V19

Vliegmeetings waar Alex Janssens demo vloog met de SV-4B  (Bron : "Les Vieilles Tiges")

 

Database, geschiedenis en foto gallerij van de 65 SV-4B toestellen in dienst bij de Belgische Luchtmacht en de nog vliegende toestellen.
Acro Team "Les Manchots" , de toestellen die hiervoor werden gebruikt en de piloten van het team. Artikel Dominique Hanson.
Crash raport van het tragisch ongeval met SV-4b V43 in Twente (Nederland) in 1986 - Crash raport van het ongeval met SV-4B V53 op het Old Rhinebeck vliegveld van New York in 2001 - SV-4B crashes in België overzicht van alle SV-4B crashes in België
SV-4B met Blackburn Cirrus motor artikel van L. Wittemans.
Andere types van SV toestellen en de LINK trainer , een opsomming van andere vliegtuigen gebouwd door Stampe Vertongen, evenals een artikel over de LINK trainer, de eerste generaties vliegsimulatoren.
SV-4B OO-ATD en Divoy en Donnet, de vlucht naar de vrijheid van Leon Divoy en Michel Donnet met SV-4B OO-ATD - SV-4B OO-ACB van Verbraeck en Reuter , ze vluchtten met een SV-4B in '40 van Frankrijk naar Portugal
SV-4B V2 vlucht naar Kamina (Congo) , in 1950 kreeg militair piloot Manu Geerts de opdracht SV-4B V2 af te leveren in Congo, Kamina. Een vlucht van 10.578km, en 66 uren vlucht, artikel van R. Decobeck.
SV-4B gedurende WWII in Africa , in het begin van WWII werden 24 toestellen van het eerste type SV-4B naar Congo overgebracht. De eerste SV-4B versie had een open cockpit. Artikel van L. Wittemans.
Belgische Lucht Cadetten, zij gebruikten tot in de jaren 70 de laatste SV-4B toestellen in dienst van de Luchtmacht als sleepvliegtuig.
SV links en andere luchtvaart links.

Reacties van SV-4B piloten, mysterieuze fotos en contactadres

Terug naar introductie