SV-4B MET EEN BLACKBURN CIRRUS MOTOR

De SV4-B V48 is niet alleen de eerste ex-luchtmacht Stampe SV4-B die als OO PAM op het civiele register kwam, het is tevens het enige toestel dat nog uitgerust is met de Blackburn Cirrus Major III Motor.
De andere Stampe SV4-B hebben meestal een DH Gipsy Major motor.

De SV4 van de Belgische Luchtmacht uitgerust met een motor CIRRUS MAJOR III  kregen de benaming SV4C ( V-34 tot en met V-57 ). R. Heymans vond 34 serials van de motoren. Later werden deze motoren op andere toestellen geplaatst o.a. V-9, V-17. De SV4B en C werden voorzien voor Goetsenhoven, de SV4B ( G.M.X ) voor de DEPE / Coxyde   Deze motoren CIRRUS III werden uit dienst genomen met nota van 01-09-1958. De motoren GIPSY 8 werden in dienst genomen in 1955 ( V-58 – V-65 ). (met dank aan R. Heymans).



Toen de Stampe SV4-B vr de oorlog ontworpen werd, was hij standaard uitgerust met een DH Gipsy Major motor.
Van de 65 Stampes die na de oorlog aan de Belgische Luchtmacht geleverd werden was het grootste deel voorzien van een Gipsy Major 10.
Een ander gedeelte had een Blackburn Cirrus Major III.
Blijkbaar had de Luchtmacht problemen met de Cirrus want een aantal van deze toestellen werd omgebouwd en eveneens voorzien van een Gipsy Major.

 

 

    

In "The Aeroplane" van april 1939 vonden we deze publiciteit voor de Cirrus Blackburn motor.


Kontrole van een aantal foto's van Belgische Luchtmacht Stampe's leert ons dat minstens de volgende toestellen ooit met een Cirrus vlogen : V9, V20, V29, V34, V42, V47, V48, V53, V54, V56 en V57.
Waarschijnlijk zijn er nog meer.


De V20, V39 en V54 vlogen ook met een Gipsy Major (deze toestellen hadden dus beide types motor).

Theoretisch is de Cirrus motor iets krachtiger dan de Gipsy Major.
Maar hij maakte de Stampe SV4-B ook iets zwaarder.
Het zou zeker intressant zijn van de kenners (lees piloten) eens te horen of er ook een wezenlijk verschil is in de vliegkwaliteiten van beide motoren.

Op burgerlijk vlak was er tot voor enkele jaren nog een tweede SV4-B met een Cirrus motor, namelijk de OO WIL.
Het toestel werd echter geplaagd door allerhande motorproblemen en de toenmalige eigenaar Jan Peeters besloot om een Gipsy Major 10 in te bouwen.
De Blackburn Cirrus is te herkennen aan de 4 kleine uitlaatpijpjes die onderaan de motorkap uitsteken (niet te verwarren met de Renault 4P van de Franse Stampes die een gelijkaardige opstelling heeft)
De Gipsy Major 10 heeft n uitlaatcollector zodat onderaan maar n pijp uit de motorkap steekt.

 

 

SV Renault engine at the test bank of restorer Gerrit Titeca

Cirrus motor in het museum van het vliegveld van Wevelgem

 

 

Database, geschiedenis en foto gallerij van de 65 SV-4B toestellen in dienst bij de Belgische Luchtmacht en de nog vliegende toestellen.
Acro Team "Les Manchots" , de toestellen die hiervoor werden gebruikt en de piloten van het team. Artikel Dominique Hanson.
Crash raport van het tragisch ongeval met SV-4b V43 in Twente (Nederland) in 1986 - Crash raport van het ongeval met SV-4B V53 op het Old Rhinebeck vliegveld van New York in 2001 - SV-4B crashes in Belgi overzicht van alle SV-4B crashes in Belgi
SV-4B met Blackburn Cirrus motor artikel van L. Wittemans.
Andere types van SV toestellen en de LINK trainer , een opsomming van andere vliegtuigen gebouwd door Stampe Vertongen, evenals een artikel over de LINK trainer, de eerste generaties vliegsimulatoren.
SV-4B OO-ATD en Divoy en Donnet , de vlucht naar de vrijheid van Leon Divoy en Michel Donnet met SV-4B OO-ATD - SV-4B OO-ACB van Verbraeck en Reuter , ze vluchtten met een SV-4B in '40 van Frankrijk naar Portugal
SV-4B V2 vlucht naar Kamina (Congo) , in 1950 kreeg militair piloot Manu Geerts de opdracht SV-4B V2 af te leveren in Congo, Kamina. Een vlucht van 10.578km, en 66 uren vlucht, artikel van R. Decobeck.
SV-4B gedurende WWII in Africa , in het begin van WWII werden 24 toestellen van het eerste type SV-4B naar Congo overgebracht. De eerste SV-4B versie had een open cockpit. Artikel van L. Wittemans.
Belgische Lucht Cadetten, zij gebruikten tot in de jaren 70 de laatste SV-4B toestellen in dienst van de Luchtmacht als sleepvliegtuig..
SV links en andere luchtvaart links.

Reacties van SV-4B piloten, mysterieuze fotos en contactadres

Terug naar introductie