SV-4B en Stampe & Vertongen publicaties

Vlucht naar de Vrijheid door M. Donnet

Toen de Duitse troepen in mei 40 BelgiŽ binnenvielen, was Michael Donnet pas afgestudeerd als Officier aan de Cadettenschool.
Na korte maar hevige schermutselingen en de overgave van BelgiŽ waren Donnet en zijn vriend Leon Divoy echter vastbesloten het gevecht in de lucht verder te zetten.

Onder de neus van de Duitsers, aan een munitiedepot in de bossen van Soignies, ontdekten ze een kleine onklaar gemaakte tweedekker.
Hoe Donnet en Divoy er in slaagden het vliegtuig te herstellen, de nodige brandstof te verzamelen en op te stijgen richting Engeland, is een thriller op zich.
Tot in het kleinste detail verteld door Michael Donnet zelf in dit boek.

Het verhaal eindigt niet met de aankomst in Engeland. Beide piloten werden Spitfire piloten bij de RAF. Divoy crashte en werd krijgsgevangen genomen. Donnet werd een gerenomeerd piloot voor de rest van de oorlog.

Een verhaal verteld van dag tot dag, door een markante persoonlijkheid en geÔllustreerd met veel originele foto's uit de persoonlijke collectie van de auteur.

Les Avions Stampe door Reginald Jouhaud, uitgegeven door Wimpel Amsterdam

Stampe ! Een naam die op de lippen van elke vliegfanaat ligt.
De SV4 werd een vliegende legende, en enkele gelukkigen kunnen er nog van genieten.
Meer dan 60 jaar na de geboorte werd het tijd een terugblik te werpen op dit Belgische ontwerp, dat omzeggens, ook niet in het buitenland, nooit meer geŽvenaard werd.

Dit boek vertelt het opwindende verhaal, beginnend met de eerste vliegervaringen van Jean Stampe, tot aan het oprichten van zijn atelier met Rene Vertongen.
Al hun ontwerpen passeren de revue, van RSV over de SV naar de SV4.

Dit boek is geÔllustreerd met heel wat onuitgegeven fotomateriaal, werktekeningen en ontwerpen, en geeft een beschrijving van de eerste RSV 32 van 1923 tot het laatste project in 1968, de SR11.

Les Avions Renard door Andre Hauet

De samenwerking tussen twee piloten, Jean Stampe en Maurice Vertongen resulteerde in 1923 in een begrip : de SV.
Ingenieur Renard bestudeerde en ontwierp plannen voor vliegtuigen die gemaakt werden onder de naam "RSV".
In 1925 stichtten de ingenieur en zijn broer Georges, de motor en vliegtuig fabriek Renard.
In de periode 27-28 vestigenden de broers zich aan de Avenue Bordet te Evere.
Hun firma noemde "Renard Constructions Aeronautiques".
In 1939 ontwierp de firma de jager R-36, een eenzitter met een Hispano motor.
Het ongeval van piloot Spoelbergh maakte echter een einde aan de vooropgestelde bestelling van de Belgische Luchtmacht.
Na de oorlogsschermutselingen, stichten Jean Stampe en Alfred Renard de vennootschap "Stampe et Renard". Hun hoofdactiviteit is de fabricatie van de SV-4B.

Hun laatste ontwerpen zijn de SV-4D en de SR-7B. De firma moet de deuren sluiten in januari 1970.

Stampe SV4 door Reginald Jouhaud uitgegeven door Ouest France

Op 32 pagina's wordt aan de hand van tekst, maar ook veel foto's en tekeningen, een duidelijk zicht gegeven op de geschiedenis van de SV4.
Deze voorloper van het latere werk van Jouhaud, " Les Avions Stampe", bevat veel informatie die niet meer aan bod komt in latere werken.
Sinds 30/8/99 is het boek echter uitgeput (geen tweede druk voorzien) maar kan misschien nog gevonden worden in de speciaalzaken rond de luchtvaart.
Eventueel in de Aviation Bookshop 44(0)171 2723630

 

 

BLu Crasharchief

BLu Crash Archief, Ongevallenfoto's 1945-1965. Selectie van 190 foto's uit de ongevallenarchieven van de Belgische Luchtmacht. Een korte tekst beschrijft het incident zoals een vogelaanvaring, te harde landing, botsing, taxi-ongeval, motorstoring, etc. Met Canucks, Hunters, Mosquitos Thunderjets, Thunderstraks, Thundeflashes, Spitfires, Tiger Moths en niette vergeten SV4's.(114 pagina's, 190 foto's, Daniel Brackx).

Prijs: € 12.50 Te koop: Flash Aviation via Internet op http://www.flash-aviation.nl of in de beter luchtvaart boekhandels

 

 

Luchtstrijdkrachten BelgiŽ

Luchtstrijdkrachten BelgiŽ- Vliegtuig- en registratieoverzicht 1945 - 2005 - Overzicht van alle vliegtuigtypes die sinds wereldoorlog 2 in Belgische dienst zijn (geweest). Belgische Luchtmacht, Zeemacht, Landmacht, Openbare Macht, Rijkswacht, Luchtcadetten. Elk afzonderlijk toestel wordt vermeld met registratie, c/n, datum in/uit, lot, squadrons, etc. Bevat ook iedere individuele geschiedenis van elke militaire SV-4B.

 

 

 

Cockpits en piloten

Van 46 vliegtuigcockpits werd een vlijmscherpe professionele foto gemaakt. In het interview met de piloot komen niet enkel de technische aspecten van cockpit aan bod maar ook anecdotes. De cockpits van onder meer De Britten-Norman Lisander, de "windkracht 10" Sea King helicopter, de Tipsy Nipper...en ook de Stampe Vertongen 4B. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de toestellen die tot ons Belgisch cultureel luchtvaartpatrimonium behoren. Auteurs zijn Frans Van Humbeeck en Paul Van Caesbroeck - 180 pagina's, gebonden met harde kaft. Verkrijgbaar via storting van 39 Eur (4 eur verzendingskosten) op rekening nr 652-5701158-65 van Het Streekboek BVBA, Vrasenestraat 109, 9100 Nieuwkerken-Waas.

 

 

 

Gids voor het Belgisch Luchtvaartpatrimonium

door Frans Van Humbeek

Jarenlang inventariseerde en fotografeerde Frans Van Humbeek de voorbije jaren het Belgische luchtvaartpatrimonium.

Het resultaat is ronduit verbluffend : er werden gegevens over zowat achthonderd sites verzameld, in alle provincies van het land. Frans  zocht naar monumenten en gedenkplaten in steden en in de Ardense bossen, vonden op begraafplaatsen kunstige grafmonumenten van haast vergeten luchtvaartpioniers. In het kader van dit project kregen ze uitzonderlijk toestemming om actieve militaire bases te bezoeken en er te speuren naar gebouwen en relieken, sommige bijna een eeuw oud. “Gids voor het Belgisch Luchtvaartpatrimonium verscheen op 21 april 2007 en kost € 32.

Voor alle informatie :  mail hier.

 

 

Gloster Meteor F4

Een volledige nieuwe reeks boeken geschreven door de bekende luchtvaart-historicus Daniel Brackx met een fotografisch overzicht van de verschillende vliegtuigtypes die in het verleden in dienst zijn geweest bij de Belgische Luchtmacht. Van de eerste drie edities die al in productie zijn  (Gloster Meteor F4, Supermarine Spitfire MK IX en Republic RF -84F Thunderflash) wordt de eerste uitgave voorgesteld in het Luchtvaartmuzeum  te Brussel op 18 december. Elk boek telt minstens 52 pagina's en bevat gedetailleerde profiles van de gerenommeerde ontwerper Bob Block. Let wel, van deze gelimiteerde uitgave zijn telkens slechts 1000 exemplaren beschikbaar. Kostprijs €16,50 (+ event verzendkosten). Voor alle informatie : shop@flash-aviation.nl.

 

 

 

 

 

Terug naar Nederlandstalige Introductie