Guy Valvekens en zijn SV-4B V43 en V49

Het was in 1977 dat ik eraan begon te denken een Stampe te kopen.
Daar ik mij geen vliegwaardig exemplaar kon veroorloven zocht ik naar afgeschreven toestellen die ik dan kon heropbouwen.
Op het einde van dat jaar hield de Luchtmacht een openbare verkoop van de laatste SV-4B's die dienst hadden gedaan bij de Luchtcadetten.

Lot 1 en 2 betrof vliegwaardige toestellen, de nrs V4 en V52.
Lot 3 waren twee onvolledige rompen, nl de V43 en V49
Lot 4 was een collectie vervangstukken.
Samen met een vriend deed ik een bod op alle loten.
En we hadden geluk met ons bod op lot 3.
De 2 vliegwaardige toestellen gingen naar de zelfde bieder, het vierde lot verdeelden we onder elkaar.

Zo begon mijn betrokkenheid met de Stampe Vertongen, en begon meteen ook mijn eerste probleem.
Hoe herbouw je een vliegtuig en hoe raak ik aan een vliegwaardigheidsattest, zonder dat over de nodige technische kennis te beschikken.
Gelukkig woonde ik niet zo veraf van het vliegveld van Goetsenhoven waar de toestellen gebruikt werden door de Luchtmacht.
En enkele oudere technici wilden me graag helpen.
Er werd in mijn vliegclub druk gespeculeerd of we er al dan niet zouden in slagen het toestel terug vliegwaardig te krijgen, maar in november 85 maakt V43 zijn eerste vlucht na de heropbouw, en in december V49.
We kenden geen enkel probleem nadien met de 2 SV's.
Mijn vriend verkocht zijn toestel , V43, aan een Nederlandse club waar het onfortuinlijk crashte in 1986.
Mijn toestel bleef vliegwaardig tot ik er in 1991 mee crashte.
In 1997 was het terug vliegwaardig.

Een paar jaar terug bezocht ik Angers, en toerde 15 uur in Frankrijk in 4 dagen.

De laatste jaren bleef ik onderdelen en afgeschreven SV toestellen verzamelen, en ik hoop gauw andere Stampe toestellen te kunnen heropbouwen.

Guy Valvekens
(The Stampe Club International)



V38 no 1180
Peter Foster 10/04/01
CF-ZXW


73 CF ZXW P. Davis Ontario
74 C GOCK Muirkirk Ontario<
C-GOCK (Walter Davies) and CF-ZXW are two different Stampes.
CF-ZXW, which belongs to my wife and I, is a Nord SV4c serial 530.
The Stampe is now based at the Brampton Flying Club and I hope to be flying it again within the next couple of weeks (I am working on the gear).
Incidently, C-GSLN is also based at Brampton Flying Club.

 


Wilfried Tersago ( BAF promotie 68-69)

Ik ben naar de crash van de V39 gaan kijken: dat was de eerste keer dat we met de promotie zoiets meemaakten. De Meerleer was een leerling van de Landmacht die net solo was; wij kwamen juist terug van Engeland met een autobus toen het gebeurd was. We moesten direct de lucht in, een oude maar degelijke reactie na een ongeval. Ons is toen verteld dat De Meerleer met te lage snelheid zijn eindnadering was begonnen en dat hij in tolvlucht is geraakt. Hij is op zeer lage hoogte nog uit de SV gestapt maar lag dood naast het vliegtuig. Had hij blijven zitten, dan leefde hij misschien nog, zij het in een rolstoel. Maar ja, 'had'...

In onze tijd (1968-1969) had men opgemerkt dat n type motor niet meer 100% veilig was en dat het motorblok eventueel zijn ophangingspunten kon lostrillen. Jo Transon, een leerling van een promotie of drie vr ons, had zo al een noodlanding moeten uitvoeren in een aardappelveld. Vandaar dat men nadien de leerlingen in solo alleen nog maar op n type liet vliegen. Voor dubbelvluchten maakte men dat onderscheid natuurlijk niet. Maar welke motor was het nu waarmee we wl solo mochten gaan? Ik ben het helaas vergeten maar ik dacht dat het de Gipsy Major was; er waren daar ook niet zo veel toestellen meer van, een stuk of vijf, denk ik. Een verschil in de uitlaten heb ik toen wel niet opgemerkt, ik vermoed dat men op een gegeven ogenblik alle uitlaatpotten vervangen heeft door dat ene type. 

Een anekdote misschien? Marc van Huysse, een promotiegenoot die later instructeur op F-104 is geworden in Kleine Brogel, stond 'op het bord' voor een dubbelvlucht op SV. In die tijd steeg je instructeur op voor soms drie vluchten achter elkaar: de tweede en de derde leerling-piloot stonden dan op tijd te wachten om met hun voorganger van plaats te wisselen. De instructeur zelf bleef zitten, hij taxiede na de landing naar het hoofdgebouw, liet daar leerling n uitstappen en pikte nummer twee op. Later evenzo met nummer drie. Je moest dus snel zijn om je te installeren, riemen vast te gespen en aan te spannen, radiostekker in, spiegeltje afstellen.. ondertussen was je instructeur al op de kop van de baan geraakt om op te stijgen. Marcs instructeur (naam vergeten maar ik denk dat het Piet Van Bussel was) begon na de wissel direct met kunstvlucht. Maar onze Marc had de veiligheidspin in zijn riemenstel vergeten te steken en viel bij de eerste rugvlucht al direct een halve meter uit de SV! Met een snelle reactie kan hij zich nog net vastgrijpen en Piet verwittigen; die zag nog enkel een paar benen in zijn achteruitkijkspiegel en hoorde een leerling-piloot luid roepen! Achteraf werd er natuurlijk weer een veiligheidsbriefing gegeven zodat we in het vervolg wat beter zouden opletten...  


Guy Vanderlinden (BAF promotie 141 1959)

It is with immense pleasure I scrolled through your website. As a former BAF student pilot ( Failed in Kamina) it was unbelievable to find the description of the 66 EVS/EPE aircrafts on which I flew a few  as student pilot of the 141 Prom in 1959. One thing puzzles me. Under the number 29 is mentioned the aircraft under OO-GWB. This aircraft was indeed bought by 4 people from Ghent St.Denijs Westrem under a company name “Stork”  I flew the delivery flight from Koksijde to SDW on 16.01.1972. The registration was in fact OO-GWR reason being the first letter of the four owners (Guy, Willy, Roland & Ren) Luckily two “R” .

Aankoopdocument klik hier .

Attached two pictures taken at Ghent SDW airfield. First picture SV4  With from left to right; Roland Minebo, Guy Vanderlinden, Ren Smets, Willy Van Cauwenberghe. I have no information anymore when the aircraft was sold? To whom? And why the registration changed. Hope you can use this information to update your marvelous data base on the SV 4.

 

Guy na zijn eerste solo vlucht met SV-4B V4 op 6 juni 1959.

Guy Vanderlinden

Hoofd Instructeur Brussels Airlines (Arizona)

 

* Voor recent nieuws over dit onderwerp klik hier

 


Uittreksel vliegboek

 

Uittreksel vliegboek piloot Luc Van Der Spiegel, en zijn eerste solo op SV-4B in 1969

 

 

Onbekende fotos waarover we informatie zoeken

 

Email : sv-4b@telenet.be

Terug naar Introductie