nieuws home agenda   R.Scott CD's / audio pers fotos tech.fiche   links   contact

Hier staat OUD NIEUWS!

terug naar NIEUW NIEUWS!

  • 02.10.11: CD bespreking "BARK" in www.jazzflits.nl Nr.161 juli 2011




  • 15.09.11: CD bespreking "BARK" in MuziekmozaÔek 2011/09 www.muziekmozaiek.be




  • 09.09.11: CD bespreking "BARK" in Jazzhalo TONESETTER 2011/05 www.jazzhalo.be




  • 04.08.11: CD bespreking "BARK" op Folkroddels. Ook op onze perspagina te lezen.
    ... je kan je ontkennen dat hier uitstekende muzikanten aan het werk zijn, die zowel in de solo's als in het samenspel een hoge mate van creativiteit aan de dag leggen, geholpen door de goede composities...


  • 13.07.11: Onze BARK-schijfje is cd van de week op www.jazzinbelgium.com!


  • 25.06.11: bekijk enkele foto's van de Hamsessions op de fotopagina


  • 06.06.11: HOERA, HOERA, HOERA, 3-werf hoera
    Onze nieuwe cd "BARK" is vandaag zonder verder tandenverlies aangekomen.
    GeÔnteresseerden kunnen hem volgende zondag op de Hamsessions aanschaffen.
    Geluidsfragmenten, parafernalia, prettige prentjes, partituren en ander interessants kunt u raadplegen op de audio pagina.


  • 12.03.11: HAM SESSIONS 2011
    De Ham Sessions is een jaarlijks mini-festival van handmade, living music zonder stijlrestricties dat een mix brengt zoals die nergens elders te horen is.
    Ze worden voor de 6e maal ingericht en gaan door in een privť-stadstuin, Ham 12 te Gent. Een soort Musiques de Chambre d'amis, zeg maar.
    Meer info op www.hamsessions.be
    Programma:
    • Zo. 5 juni, 15:00 Flick Flack Bat - www.myspacemusic.com/flickflackbats
      (Tom Wouters, John Snauwaert, Jon Birdsong, Steven Van Gool, Peter Van den Berghe)
    • Zo. 5 juni, 17:30 Jeroen Van Herzeele Quartet - www.myspace.com/jeroenvanherzeele
      (Jeroen Van Herzeele, Fabian Fiorini, Jean-Jacques Avenel, Giovanni Barcella)
    • Zo. 12 juni, 15:00 De Beren Gieren - www.myspace.com/deberengieren
      (Fulco Ottervanger, Simon Segers, Lieven Van Pee)
    • Zo. 12 juni, 17:30 WoFo + Dick Vanderharst
    • Ma. 13 juni, 15:00 Arifa - www.arifamusic.com/
      (Osama Abdulrasol, Sjahin During, Alex Simu, Mehmet Polat)
    • Ma. 13 juni, 17:00 Steven De bruyn / Maarten Lingier
    • Ma. 13 juni, 18:30 South of the Border
      (Tom Callens, Filip Wauters, F. Van Den Berghe, B. De Groote, M. Debusschere, Core Pareja)


  • 06.02.11: "We zaten constant op het puntje van onze stoel bij het aanhoren van WOFO"
    Eigen lof stink naar het schijnt. Maar als het van iemand anders komt is het welkom: lees op www.folkroddels.be een bespreking van ons concert van 15.01.11 bij Arscene in Nevele.

  • 16.01.11: Enkele mooie foto's van Cees van de Ven (klik hier) van ons optreden in Eindhoven.

  • 15.12.10: Opgelet! Het optreden volgende zondagnamiddag 19 dec. in het Gentse Damberd wordt - wegens de verwachte drukte van het kerstshoppingweekend - verplaatst naar di. 21 dec. om 22u..
    Het wordt de vuurdoop voor onze nieuwe pianist Stijn Engels . >

  • 01.08.10: Wofo op de Hamsessions alsof u er zelf bij was.
    Nu met bewegende beelden dank zij videast Ivan Sorťe!



















  • 21.06.10: herbeluister ons volledige Hamsessions concert op www.myspace.com/wofo

  • 10.06.10: Op de blog van Stefe Jiroflťe (hekkefrontkok.blogspot.com) staat een overvloed aan fotos van de voorbije Hamsessions.
    Hier enkele Wofosnapshots:



  • 09.04.10: Het is ondertussen een traditie dat Wofosaxman Michel Mast tijdens de pinkstervakantie in zijn tuin (Ham 12, 9000 Gent) de "Hamssessions" organiseert.
    - zo. 16 mei : Wang Wei Quartet (15u30) - Steven De bruyn, Tony Gyselinck & Roland (17u30)
    - zo. 23 mei : Wofo (15u30) - MQK Quintet (17u30)
    - ma. 24 mei : The Blacklight Orchestra (15u30) - P'tit Cons (17u00) - Flat Earth Society & Esther Lybeert (18u00)
    Meer info hier.

    Het is ook een traditie dat Wofo (www.wofo.be) dan uit een nieuw vaatje tapt.
    Deze keer is dat ook zo: het wordt de premiŤre van onze nieuwe bezetting met de jonge Slovaakse pianist Leonard Duna. Reken er maar op dat hij de vleugel duchtig zal bewerken.

    Daarnaast mag u een set verwachten met verse composities waarvan de titels uw verbeelding al kunnen prikkelen. Of misschien wou ook een woordje uitleg?

    Mokedonsko kolo: ha, de Balkan, ik hou ervan: de mensen, het eten, de muziek, de traditionel kledij, het landschap. In de jaren '70 luisterde ik elke week op de RTBF radio naar het programma voor Yougoslavische gastarbeiders: voor etnomusicologen wellicht te populair, maar mij beroerde het wel. Ergens heb ik nog een hoop inspirerende cassetjes liggen...
    Tournez la page: bleitmuziek voor een imaginaire Franse film. Mijn schoonmoeder hoort het graag en ze heeft gelijk. Breng maar een zakdoek mee.
    May morning: eentje voor mijn "maanden-van-het-jaar" serie. Met de milde frisheid van ontluikend groen of een licht lentebuitje.
    11 kroketten: schreef ik in juli 2009 en is maandenlang titelloos gebleven. Dan had ik op een nacht een droom: ik zie een metalen plateauke met 11 kroketten erop en denk "tiens, een groepje van 5 en een groepje van 6 kroketten, da's samen 11 kroketten". Een paar weken later denk ik eraan dat dat stuk zonder titel begint met afwisselende groepjes van 5 en 6 8e noten. Het zijn waarschijnlijk garnaalkroketten want de muziek is redelijk heavy.
    Schatten
    : misschien niet evident, maar dat is een Duitse titel en betekent dus schaduwen. Melodische motiefjes krijgen hun schaduw door canons, imitaties of paralelle lijnen. 't Zijn trouwens melodietjes met dreadlocks. Wie niet zo van Duits houdt mag de titel ook anders interpreteren.
    A bark frae a teethless dog is as goode as a bite: een tijdje geleden speelden we met Wofo in een jazzclub in Maasmechelen. De organisator kondigde ons (op uiterst zangerige wijze) aan als volgt: "Wofo, dat klingt als een tandeloze hoooond". Een beetje surfen en ik vond een Schots spreekwoord dat inspirerend werkte.
    Let op het blafmotief!

    Zo, hopelijk heb ik u niewsgierig genoeg gemaakt dat u komt luisteren.
    Tot dan?
    Xavier.

  • Een full time job combineren met muziceren, het is niet evident. Gitarist Alain Berthe heeft daarom besloten Wofo te verlaten. Hij wordt vervangen door pianist Leonard Duna. Leonard komt uit Slovakije, heeft zich in Gent de meest verfijnde kneepjes van zowel witte als de zwarte toetsen eigen gemaakt bij oa Daan Vandewalle en Christian Mendoza.

  • 18.12.09: Cd-bespreking in Kunstmagazine Vlaanderen
    ... Heerlijk frisse, opgewekte, van leven tintelende en pretentieloze muziek. Een misantroop zou er zowaar filantroop van worden.
    Lees meer op de perspagina.

  • 06.12.09: Cd-bespreking in MazzMusikas
    ... Een warm verhaal van vertellers die hun luisteraars soms gevaarlijk dicht bij de rand van de stoel brengen door verrassende spanningsbogen. Met de sprookjesachtige titeltrack als perfecte afsluiter.
    Lees meer op de perspagina.

  • 06.12.09: bekijk de nieuwe groepsfotos door Bruno Bollaert op de fotopagina.

  • 17.10.09: Welkom aan nieuw Wofolid Alain Berthe, die u vanaf onze optredens in november via zijn gitaarsnaren zal weten te beroeren. Alain is van hier tot in Tokyo bekend als gitarist bij oa Kevin Ayers, de Starvin Marvin Band, G.T. Moore ea.

  • 29.08.09: Bespreking van de cd "Tweedt" in de Standaard:
    "Wofo zingt een aardig liedje." Lees meer...

  • 17.08.09: "Schnitzel with noodles" uit de "Tweedt"-cd te horen op Radio Klara, in Marc Van den Hoof's programma "Jazz" (23u - 24u).

  • 04.08.09: donderdag 6 augustus op radio centraal
    van (iets vÚÚr) 11:00 tot 12:00 (am) in de uitzending "thuisreis" (9-12 am)
    een selectie uit de 2 cd's van WoFo
    te beluisteren op 106.7 FM of www.radiocentraal.be

  • 03.08.09: Iets in verband met SABAM en copyright.
    Wofo speelt uitsluitend eigen composities. Die zijn niet bij SABAM of een soortgelijke organisatie geregistreerd en ik ben sedert 01.01.'07 geen lid meer van SABAM. Organisatoren moeten zich dus zeker niet laten intimideren door de soms wel doortastende houding van werknemers van de Gentse SABAM-agent Paul Brys.

    Over zin en onzin van auteursrecht in het algemeen kan lang gediscussiŽerd worden waarbij uiteindelijk iedereen bij zijn oude standpunt blijft.
    Maar SABAM dus.
    Bij de productie van een cd met composities van een SABAM-lid moet vooraf 8% van de verkoopprijs (+ nog 6% btw op die 8%) aan SABAM betaald worden.
    Voor een cd op 550 exemplaren die aan 10 euro verkocht wordt komt dat op 486,40 euro.
    Na aftrek van de beheersonkosten zou dit bedrag terugvloeien naar de auteur. De manier waarop is in elk geval allesbehalve transparant. Mijn eigen ervaring als oud SABAM-lid is dat dit slechts mondjesmaat en voor een fractie van het bedrag gebeurt.

    Op de SABAM website www.sabam.be/nl/page_id134.htm staat o.a. dit:
    "Een aanvraag tot toelating moet altijd ingediend worden zelfs als je denkt dat er op de opname geen enkel werk voorkomt dat tot het SABAM-repertoire behoort.
    De fabrikant mag zelfs uw bestelling niet uitvoeren zonder onze toelating of ons attest van non-interventie. SABAM stelt een factuur van verschuldigde reproductierechten op, gebaseerd op de ontvangen gegevens. ...
    Wanneer de geluidsdrager werken bevat waarvan de mechanische reproductierechten niet door SABAM worden beheerd, wordt de vergoeding proportioneel berekend (bvb. een werk dat tot het publiek domein behoort of waarvan de auteurs niet bij een auteursmaatschappij zijn aangesloten)."

    Is dit "an offer you can't refuse"? Proportioneel tov wat? Als dit op een Belgische wettekst gebaseerd is zou ik wel willen weten op welke. En als die bestaat vraag ik me af in wat voor een apeland we leven.
    Feit is dat Belgische cd-producenten (uit schrik?) niet zonder die betaling/toelating werken.
    Bovenstaand citaat lijkt me trouwens in tegenspraak met wat er iets hoger op dezelfde pagina staat, nl. dit
    "Alleen de auteur van een werk van letterkunde of kunst heeft het recht om het op welke wijze of in welk vorm ook te reproduceren of te laten reproduceren."
    Als SABAM niet de auteur is en hem ook niet vertegenwoordigt, hoe kan ze dan wat dan ook eisen, en waar gaat het geÔnde geld naar toe?

    Met Wofo maken we muziek waar we in geloven en die kwaliteitsvol is. Maar als we echt alle kosten in rekening brengen kunnen we het commerciŽel gezien wel schudden. Als we cds uitbrengen, is dat - naast het promotionele en documentaire belang - in de eerste plaats om onze fans tegen een aanvaardbare prijs thuis ook nog van onze muziek te laten genieten. Geldelijk gewin komt er niet aan te pas: als we studio- en reproductiekosten terugverdienen knijpen en we in onze handjes. FinanciŽle ruimte om SABAM voor onduidelijke diensten een renteloze lening te geven die maar voor een deeltje terugbetaald wordt is er niet.

    Ook los van SABAM heb ik allerlei bedenkingen bij het principe van auteursrecht.
    Een verhaaltje: midden de jaren '80 schreef ik een muziekje, geÔnspireerd door een Engels volkswijsje dat ik kende door een uitvoering van Pentangle. Enkele jaren later werd het het hoofdthema in mijn kameropera "Philemon & Baucis". (hier meer info en lange geluidsfragmenten)



    Een compositieleraar van het Gentse conservatorium zei me dat hij het mooi vond hoe ik het "Dies Irae" thema verwerkt had in een werk dat ook over de dood ging. Dies Irae is een 13e eeuwse hymne en maakt deel uit van de Requiemmis. Ik ben atheÔstisch opgevoed, had wellicht wel het Dies Irae al eens in een of andere vorm of als citaat bij Berlioz of Saint-SaŽns of zo gehoord, maar als dusdanig kende ik het niet en heeft het me zeker niet op een bewust niveau geÔnspireerd. Terwijl dat volksliedje wel.

    Ok, "Philemon & Baucis" ging in premiŤre in 1991, werd in winter '93/'94 door de toemalige BRTN Radio 3 opgenomen en is 1x uigezonden, nl. op op 24 september 1994.
    Een paar jaar later belt mijn vriend fluitist Bert Jacobs (die aan die opnames had deelgenomen) me: hij was met zijn kinderen naar "The Lion King" gaan kijken en had het Philemonthema daarin gehoord. En wel nog op dezelfde toonhoogte en gespeeld op hetzelfde instrument, nl. engelse hoorn.
    Ik heb het eens opgezocht: The Lion King is uitgekomen in '94, wellicht in '95 in de Belgische bioscopen. De kans dat de componist in kwestie, Hans Zimmer, mijn muziek gehoord zou hebben is echt wel miniem en toch kwam hij met krak dezelfde melodie voor hetzelfde instrument op de proppen. Uit de rest van de muziek blijkt trouwens dat hij zich door het Dies Irae heeft laten inspireren.
    Begin 2006, Wofo: we hebben een ballade nodig voor een rustig moment in onze set en ik herwerk mijn Philemonthema, maar in 4/4 ipv 3/4 en noem het "Koelkastsmeerbaar". Op 11 juni 2006 komt Bert Jacobs luisteren naar Wofo en ik vraag hem of hij niets herkend heeft, en nee, dat had hij niet.



    Vorige vrijdag na ons concert in Aalter sprak iemand uit het publiek me aan: dat een van de nummers wel heel erg op "Master Blaster" van Stevie Wonder geleek. Bleek dat hij het over "Eza Kitoko" had. Tja, wat kan ik zeggen: ik hou erg van little Stevie, het stuk heeft ook een 6/8 afro-groove maar meer dan dat is het niet. Terwijl nog niemand me gezegd heeft dat "Bossa bossu" naar Edie Brickell's "What I am" ruikt.
    Xavier Verhelst


  • 08.07.09: Cd bespreking Tweedt op www.jazzflits.nl Nr.121 juli 2009
    "ĎTweedtí, de titel van deze tweede cd van het Belgische kwintet Wofo, is een mooie woord-beeldgrap."
    Lees meer...

  • 26.06.09: vanavond om 21u op Radio Klara, in Friday on my mind, een muziekprogramma met Mark Lefever: "Bossa bossu" uit de cd "Tweedt". "... en die plaat is melodieus, toegankelijk, en - heel belangrijk - bevat ook humor."

  • 05.06.09: Cd bespreking Tweedt op Gentblogt
    "WoFo bewijst zichzelf met hun tweede (jawel, jawel, de naam is een woordspeling) album."
    Lees meer...

  • 20.05.09: Vanavond, vanaf 18u00 na het Nieuws op AVS, De Muziekfabriek: een live uitvoering van Tweedt in ons repetitielokaal + interview met Michel & Xavier door Geert Faes.


  • 17.05.09: Christopher Joseph van urgent.fm/worldservice interviewt Michel & Xavier i.v.b. met de Hamsessions en de nieuwe CD "Tweedt".
    U kunt het ganse programma herbeluisteren op worldservice.podOmatic.com


  • Het programma voor de Hamsessions 2009 ligt vast.
    klik de varkens hieronder voor het volledig programma


    p.s. 'k vraag me af of die varkens tegelijkertijd "Yankee Doodle" en "God Save The Queen" spelen.
    Misschien zijn ze wel leerlingen van Charles Ives...


  • Alles is klaar voor het ter perse gaan van onze nieuwe cd.
    Release concert op zo. 24 mei '09 om 15u30: Hamsessions, Ham 12, Gent
    Voor aperitiefhapjes in de vorm van luisterfragmenten, info en partituren:
    klik hier


    Wofo tijdens de opnames van "Tweedt".
    fotos: Osama Abdulrasol.
   


  • vr. 28 nov. '08 19-21h:
    herbeluister WoFo live in "Neve" (Radio Klara)

  • WoFo in cafe Trefpunt, Gent - 03.11.08
    Fotos Wim Ronse  

  • 28/07/08 - Wofo cd groot succes op Antarctica!



  • 10/05/2008 Het Nieuwsblad / De Gentenaar
    "We amuseren ons als kinderen"
    over de Ham Sessions & cd
    Lees meer...

  • 29/04/2008 De Standaard
    "Het opmerkelijke is dat dit kwintet een overtuigende eigen sound vond, waarbij niemand zich opdringt."
    cd bespreking
    Lees meer...

  • april 2008 Jazzflits Nr.96
    "Wat komen er toch een leuke bandjes uit BelgiŽ."
    cd bespreking
    Lees meer...

  • 06/03/2008 Gentblogt
    "Een meer dan geslaagd concert"
    Bruno Bollaert bespreekt ons concert in Club Mineral, Gent
    Lees meer op Gentblogt...

  • 28/02/2008
    cd "The Complete Hamsessions" nu te koop
    "Die cd van WoFo ligt hier overigens al een tijde op repeat.
    Het is een heldere aangename opname, waarvan een aantal composities verschrikkelijk tijdloos standaard klinken."

    Bruno Bollaert
    Lees enkele besprekingen
    Luister naar enkele uittreksels









View My Stats