Pandora2
Agenda Cd's / Media Bio's Contact


Bio's



Marcel
arcel Ketels
blokfluiten, traverso, kromhoorn, dulciaan
studeerde oude muziek - theorie, kamermuziek, blokfluit en traverso - aan de Conservatoria van Gent en Brussel bij Barthold Kuijken, Oswald van Olmen en Johan Huys.
Met Les Enemis Confus en Pandora werd hij laureaat van de internationale wedstrijd Musica Antiqua voor ensembles in Brugge. Marcel Ketels maakte heel wat radio-, televisie- en plaatopnames.
Hij is eredocent blokfluit, theorie en praktijk van de oude muziek, kamermuziek en vakdidactiek aan het Gentse Conservatorium en was in dezelfde stad ook directeur van de Kunsthumaniora Muziek en Dans.
Hij concerteert regelmatig op binnen- en buitenlandse podia, zowel solistisch als in kamermuziekverband. Hij is een van de bezielers van het renaissance-gezelschap Pandora dat concerten gaf in o.a. Mexico en China. Dit ensemble kreeg een nieuw leven als Pandora2.
Recent verschenen, in samenwerkig met het ensemble Ultreya en luitist Bart Roose, de opname Jacobus met acht eeuwen bedevaartsliederen voor Santiago de Compostella en een CD met liederen uit het Brugse Gruuthuse manuscript.


Bart
art Roose
luit, vihuela, slagwerk
Kreeg zijn muzikale opleiding aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Gent en het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen. Hij studeerde er muziektheorie, gitaar, luit, muziekpedagogie, kamermuziek en Oude Muziek. Daarna vervolmaakte hij zich bij Karl-Ernst Schröder en volgde masterclasses bij Hopkinson Smith. Als pedagoog is hij actief aan de academies te Aalter en Gentbrugge. Hij speelt regelmatig soloprogramma’s op luit, vihuela en barokgitaar en is lid van het ensemble "Pandora²".
Hij trad op in festivals in België, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Luxemburg, Nederland en Zwitserland.
In 2007 bracht hij zijn eerste solo-Cd uit: "Hans Newsidler, Ein Newgeordent Künstlich Lautenbuch, 1536"
In 2009 verscheen de Cd "Jakobus", een project rond de muziek van de pelgrims op weg naar Santiago de Compostela, Naar aanleiding van de tentoonstelling rond het "Gruuthuse" manuscript te Brugge verscheen in 2013 de CD "Gruuthuse" met de ensembles Ultreya en Pandora².
Sinds 2009 werkt hij geregeld als opnameleider bij Studio Ultreya voor de productie van CD’s voor oa.: les Goûts Authentiques, Ultreya/Pandora², Nadine Duymelinck en Jan Devlieger.

Ludwig
udwig Van Gijsegem
tenor
Na zijn studies aan het Conservatorium van Brussel en Antwerpen en specialisaties bij verschillende buitenlandse docenten werd Ludwig Van Gijsegem in 1980 laureaat van het Concours International de Musique Ancienne te Hurtebise en van het Erna Spoorenberg Solistenconcours in Nederland. Ludwig Van Gijsegem is een begrip in de concertwereld. Hij gaf reeds meer dan vijfhonderd Bach- en Händelconcerten. Zijn repertoire is nochtans zeer uitgebreid: van Middeleeuwse muziek tot de meest recentste composities, met een ommetje naar de lichte muziek van ondermeer Freddy Mercury. Ludwig Van Gijsegem trad op in de meest prestigieuze muziektempels zoals het Gewandhaus van Leipzig, het Wiener Musikverein, de Philharmonie te München, de Salle Pleyel te Parijs, de Alte Oper te Frankfurt, de Philharmonie te Berlijn, de Doelen te Rotterdam en het Concertgebouw te Amsterdam. Hij was er te horen in composities van onder meer Bach, Berlioz, Händel, Haydn, Honegger, Lloyd Webber, Orff, Puccini en Verdi. Ludwig Van Gijsegem maakte verschillende internationale tournees die hem onder meer naar Mexico, Israël, Colombia, de Volksrepubliek China, Frankrijk en Rusland brachten. Ook op de operascène is Ludwig Van Gijsegem actief. Zo vertolkte hij in Amsterdam de rol van Don José/Carmen, de titelrol in Der Zwerg, in La Damnation de Faust en in The Rake's Progress. Voor Opera Zuid werkte hij mee aan Le Nozze di Figaro. Naast zijn carrière als zanger is Ludwig van Gijsegem ook dirigent bij het Vlaams Radio Koor en bij het Leeds Gemengd Koor Enthousiasmus. Hij is oprichter/artistiek leider van The European Inter-Voices Choir and Orchestra, van het Inter-VoiceS Festival en van het platenlabel Gioia. Ludwig Van Gijsegem zingt regelmatig met zijn eigen vocaal ensemble La Gioia. Voor dit ensemble componeerde Boudewijn Buckinx de kameropera's Sokrates en Dhammapada. Ludwig Van Gijsegem was reeds eerder te gast in de Vlaamse Opera als Une voix/Porcus/Héraut/Le Clerc/Jeanne d'Arc au Bûcher.

Adelheid
delheid Glatt
viola da gamba
geboren in Duitsland, begon haar gambastudies aan de Schola Cantorum Basiliensis bij August Wenzinger. Ze zette haar studies verder bij Wieland Kuijken aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, waar ze ook haar Hoger Diploma behaalde. Adelheid werd assistente van Wieland Kuijken in Den Haag en trad op in vele Europese landen, Japan en Zuid-Afrika. Ze nam deel aan tal van opnames. In 1980 sloeg ze een andere richting in. Samen met haar man Andreas Glatt richtte ze het platenlabel ACCENT op. Na zijn dood speelt ze opnieuw gamba in verschillende ensembles voor oude muziek.


Jan
an Devlieger
blokfluit, klavieren
behaalde aan het conservatorium van zijn geboortestad Gent eerste prijzen harmonie, contrapunt, fuga en kamermuziek, en de meestergraad voor zowel blokfluit als klavecimbel. Hij volgde ook masterclasses bij o.a. C. Bott en Tr. Pinnock.
Hij is leraar in diverse disciplines aan verschillende muziekscholen en docent toegepaste harmonie en blokfluit aan de School of Arts, Conservatorium, Gent.
Als uitvoerend musicus verleende hij zijn medewerking aan tal van ensembles zoals het Currende Consort, Ex Tempore, Le Mercure Galant, I Brugensi, het Kamerorkest, het Symfonieorkest van Vlaanderen, Amanti dell’ Arte, Spectra, Ardalus, de Filharmonie, Spectra, Brussels Jazz Orchestra, Aquarius Soloists... in zowel concerten als radio-, CD- en TV- opnames.
Voor Etcetera bracht hij in 2009 (samen met Guy Penson) een CD in uit met werk voor twee klavecimbels (A Due Cembali Obligati) en in 2011 een CD met werk van de familie Loeillet (The Submission / Sonatas, Suites and Concertos of the Loeillet Family).
Op het concours Musica Antiqua Brugge 2002 was Jan Devlieger officiële festivalbegeleider en later ook wedstrijdcoördinator. Ook klavecimbelbegeleider op de Internationale Bachstage door B. en S. Kuijken in 2000 en de masterclass "Il recitar cantando" door M. Beasley in 2006.
Jan Devlieger is stichtend-lid van het barokensemble Les Goûts-Authentiques en het renaissancegezelschap O Felici. Hij concerteerde met deze ensembles o.a. in het festival Musica Antiqua Brugge, Laus Polyphoniae Antwerpen, Muziek om vrij te ademen, Musica Flandrica, de Rode Pomp, lunchconcerten van de Vlaamse Opera, Festival Van Zeeuwsch Vlaanderen, blokfluitfestival Mechelen en Antwerpen, Cordefactum Puurs.
Als componist legt Jan Devlieger zich voornamelijk toe op historische schriftuur met uitgaven bij Golden River Music en Musica Repartita. Hij schrijft tevens programmabijlagen voor de Singel (Antwerpen).
www.jandevlieger.be

Catou
atou Pecher
viola da gamba, trombone, dulciaan
Catou studeerde links en rechts verschillende historische instrumenten, o.a. viola da gamba bij Adelheid Glatt en trombone bij Wim Becu. Ze is te horen op verschillende opnamen zoals "Thoinot Arbeau's Orchésographie" o.l.v. Claude Flagel, "La Pellegrina" en "Vespro Della Beata Vergine - Cavalli, Grandi, Monteverdi" met het ensemble Capella Nova o.l.v. Marleen Reynders. Met haar eigen ensemble "Ludi Musici" (cornetto & bazuinen) gaf ze veel concerten in binnen- en buitenland, en nam deel aan producties zoals l'Orfeo en de Vespers van Monteverdi. Eveneens met dit ensemble realiseerde ze opnames van motetten van G. Bouzignac en van "La Pazzia Senile" van Adriano Banchieri. Sedert 1985 verleent ze haar medewerking aan de maandelijkes concerten in Kapel van de Miniemen te Brussel, zowel als instrumentiste als als koorlid. Met Musica Fura o.l.v Christine Lejeune bracht ze de "Polyymnia Panegyrica" van Michael Praetorius op podia in België en Duitsland.

Xavier
avier Verhelst
viola da gamba, violone
Na het behalen van zijn eerste prijs contrabas aan het Gentse conservatorium musiceerde Xavier Verhelst free-lance bij een ganse reeks orkesten en ensembles.
Hij nam het initiatief, componeerde voor en speelde in de muziektheaterproducties "Philemon & Baucis" en "Voyage au Centre des Eléments".
Sedert het nieuwe millenium legt hij zich toe op de 6-snarige electrische basgitaar en componeert het repertoire voor de jazz-groep Wofo (concerten op o.a. Jazz in 't Park Gent, Parkjazz Kortrijk, Gent Jazz 2013, JazzLab tour 2018) waarmee al 5 CD's opgenomen werden.
Als orchestrator van het Robotorkest van Stichting Logos (met o.a. de programma's "Albion - Engelse muziek tot H.Purcell", "Viva Fiorenza - muziek rond Lorenzo de' Medici", "Llibre Vermell de Montserrat" en de CD "Ancient Music") hernieuwde hij zijn vriendschap met Marcel Ketels. Op diens aanraden vatte hij als autodidact de studie aan van de viola da gamba. Speciaal hiervoor liet hij een renaissancegamba naar Venetiaans model bouwen door Peter Van Wonterghem.