nieuws home agenda   Imagine Raymond CD's / audio pers fotos tech.fiche   links   contact

IMAGINE RAYMOND


JazzLab Impuls Tour
6 maart '18 : try out Concertstudio Wilde Westen Kortrijk
20 maart '18 17u/17u30 : afsluiting Jazzforum Leuven, 30CC Schouwburg
14 april '18 : CC de Muze, Heusden - www.muze.be
17 april '18 : Filmhuis, Mechelen - www.nona.be
18 april '18 : Handelsbeurs, Gent - www.handelsbeurs.be
19 april '18 : De Werf, Brugge - www.kaap.be
20 april '18 : CC Casino, Koksijde - www.casinokoksijde.be
24 april '18 : Flagey, Brussel - www.flagey.be
26 april '18 : Casino, St Niklaas - www.ccsint-niklaas.be
27 april '18 : Rataplan, Antwerpen - www.rataplanvzw.be
10 mei '18 : CC Het Perron, Ieper - www.hetperron.be

www.jazzlabseries.be
art-spot.be
Imagine Raymond op Facebook

Jon Birdsong, cornet - Mattias Laga, clarinet - Michel Mast, tenorsax
Stijn Engels, piano - Xavier Verhelst, bas - Jonathan Callens - drums
Dijf Sanders, electronica - Victor Van Rossem, video



  • Heerlijke hommage aan Raymond Scott. Concertreview op www.jazzhalo.be

  • Lees de review op onze CD op www.jazzflits.nl.

  • Lees op www.jazzhalo.be interview "Rehabilitatie voor Raymond!"

  • CD review in De Standaard www.standaard.be
    Met zijn band Wofo eerde saxofonist Michel Mast (bekend van Flat Earth Society) het werk van Raymond Scott, een jazzcomponist wiens muziek gebruikt werd bij tekenfilms als Bugs Bunny en Daffy Duck. Nu heeft Mast zijn sextet uitgebreid met geluidsknutselaar Dijf Sanders om onder de nieuwe naam Imagine Raymond ook het pionierswerk van Scott in de elektronische muziek te belichten. Dat levert muziek op die soms doet denken aan Frank Zappa (‘Baltimore Gas & Electric co’) en soms aan een lichtjes dronken balorkest (‘Celebration on the ­planet Mars’). ‘Blue grotto in Capri’ is dan weer een meeslepend, wat melancholisch stuk, maar vaker is de muziek vrolijk en licht, met een vleugje humor, en met electronica die aandoenlijk retro klinkt, zoals de huppelende ouderwetse synthesizer in ‘Bass line generator’.
    U moet sommige stukken eens vergelijken met de originele versie van Scott: u zult verrast zijn door de frisse aanpak van Imagine Raymond. (pdb)

  • Herbeluister hier (om 00:06:50) de Klara Late Night uitzending van 26 februari, waarin heel wat aandacht wordt besteed aan de gloednieuwe release van Imagine Raymond (W.E.R.F.152). De CD is sinds 2 maart wereldwijd te koop in de betere platenhandel, via www.dewerfrecords.com, en tijdens de concerten.

  • Gespot op Radio 1 in het programma Allez Allez (17 maart), de gloednieuwe release van Imagine Raymond. Herbeluister hier (om 00:43:10)

  • Jazzforum Leuven review








Weinig artiesten nemen zo’n unieke plaats in als componist, studiotechnicus en uitvinder Raymond Scott (1908-1994). Ook al waren heel wat van zijn vroegste opnames uit de late jaren dertig hits, toch werd hem vaak lovende kritiek ontzegd. Dat zijn latere elektronische uitvindingen en opnames hun tijd ver vooruit waren, zorgde er mee voor dat het decennia duurde voor hij op waarde geschat werd als een van de (bijna) vergeten genieën van de 20ste-eeuwse muziek.
De schijnbaar onverenigbare sporen in zijn carrière droegen ook bij aan zijn complexe nalatenschap. Het vroege Raymond Scott Quintette (in werkelijkheid een sextet) onderscheidde zich met een knetterende energie, stilistisch bochtenwerk en gesjeesde onvoorspelbaarheid. Scott kreeg heel wat kritiek van z’n tijdgenoten: zijn strakke composities, waarin geen plaats was voor improvisatie, werden beschouwd als té formele pseudo-jazz. Toch kreeg de muziek een tweede leven: jaren nadat ze opgenomen werden, gebruikte Warner Brothers zijn songs in talloze cartoons (Daffy Duck, Bugs Bunny, Roadrunner, etc). Die muziek was van grote invloed op componist Carl Stalling, maar ook latere non-conformisten als Frank Zappa en John Zorn.

Skip verder naar de jaren vijftig, toen Scott Manhattan Research Inc. oprichtte, een laboratorium dat hij omschreef als "...a dream center where the excitement of tomorrow is made available today." Scott, die altijd al gefascineerd geweest was door techniek en de processen die te pas kwamen aan het creëren, opnemen en uitzenden van muziek, werd een van de vroege pioniers van de elektronische revolutie. Hij gebruikte heel wat van z’n eigen uitvindingen – vroege synthesizers en sequencers – om een universum te creëren dat vandaag het retro-futuristische label verdient. Het was moeilijk verenigbaar met de jazz van de late jaren dertig. Dit was ongehoorde muziek die hij volledig op eigen voorwaarden maakte, met zijn eigen materiaal. Het softwaretijdperk was nog veraf.

Enter het Belgische Wofo, dat aanvankelijk de focus legde op Scotts verwezenlijkingen als jazzcomponist en zijn ontvlambare bommetjes uitvoerde met een kwieke energie en humor, wentelend in het excentrieke, de exotische melodieën en onweerstaanbare vitaliteit. Trouw aan de cartooneske spirit van de muziek, maar wel voorzien van dat ene ontbrekende element: de improvisatie. Maar dan werd hun eerbetoon aan Scott radicaal gewijzigd van binnenuit. Door de skills van nieuw lid Dijf Sanders (elektronica, keyboards) ging de band, nu Imagine Raymond, zich ook toeleggen op muziek uit de elektronische periode.

Het opvallende effect is dat de herwerkingen van de mysterieuze, onheilspellende en onvoorspelbare elektronische composities naar jazzterrein gestuwd worden – door de instrumentatie en de toegevoegde ritmes - , maar dan wel met een schizofrene wending. Heel wat van de excentrieke geluiden en tics bleven intact: het aftelspelletje van "The Rhythm Modulator", de onweerstaanbaar stuwende synthesizer van "Baltimore Gas & Electric Co.", de haasje-overs van "The Bass-Line Generator". Tegelijkertijd voegt het septet een heel eigen smaak toe, die in combinatie met ander materiaal van Scott, maar ook eigen composities, een middenweg vindt tussen het oude en het nieuwe.

De composities werden ook herwerkt om gecombineerd te worden met nieuwe visuele associaties van Victor Van Rossum, die een aantal bandtechnieken tijdens de concerten repliceert. Door divers beeldmateriaal live te bewerken en het analoge naar het terrein van het digitale te trekken, wordt het speelveld radicaal anders, krijgt het een nieuwe betekenis. Van Raymond Scott werd gezegd dat hij geen mensenliefhebber was (elektronisch materiaal was zoveel makkelijker om mee te werken), maar iets zegt me dat hij gehouden zou hebben van deze prestatie, die zich voortdurend in een spreidstand begeeft tussen liefdevol eerbetoon en koppige heruitvinding.

G. Peters




Imagine Raymond is een nieuwe groep met een lange geschiedenis.
Het (Wofo) quintet plus trompettist Jon Birdsong, componist / producer Dijf Sanders en beeldend kunstenaar Victor Van Rossem, samen nemen ze een duik in het hoofd en de muziek van Raymond Scott (1908-1994).

Scott was een Amerikaanse muzikant en pionier van de elektronische muziek. De honderden citaten in cartoons van Warner Brothers verankerden zijn muziek in ons collectief geheugen. Hij was even geniaal in het componeren van akoestische populaire muziek als in het uitvinden van en componeren op elektronische instrumenten.

Imagine Raymond brengt een synthese van deze twee werelden, en neemt hiermee een heel eigen plaats in. Verwacht geenszins een vrijblijvende hommage maar een avontuurlijke muzikale trip met live digitaal gemanipuleerde beelden.


Imagine Raymond start met gierende banden : als laureaat van JazzLab Series Impuls zal het een intensieve landelijke tournee hebben in het voorjaar 2018 langs Handelsbeurs, Kaap, Rataplan, Flagey, Nona, Leuven Jazz, CC de Muze, de Casino (www.jazzlabseries.be) Niet alleen zal het in de mooiste zalen van het land staan, maar deze huizen co-producen het ambitieuze project mee. Mede dankzij deze steun zal Imagine Raymond kunnen opgenomen worden in 2017 en ge-released ter gelegenheid van de tournee.

Imagine Raymond laaft zich aan de geest van één van de meest geniale, eigenzinnige, en tegelijk onderschatte muzikanten van de 20e eeuw, maar overstijgt tegelijk het eerbetoon. Raymond Scott’s muziek is beroemd geworden door de associatie met de cartoons van Warner Bros., al heeft hij die muziek niet bedacht voor deze cartoons. Daar had hij geen interesse voor en keek er ook nooit naar.
Maar wat als we de hyperkinetische muziek en sci-fi electronica met andere beelden combineren ?
Door de hedendaagse blik van videomaker/beeldend kunstenaar Victor Van Rossem worden nieuwe associaties gemaakt die de verbeelding prikkelen.
Het onderzoek naar de wisselwerking tussen Raymond Scott’s akoestische en elektronische composities wordt doorgetrokken naar het visuele aspect.
Archiefmateriaal, voornamelijk reisfilmpjes uit de jaren ’30, ’40 en ’50, gefilmd op 8mm pellicule, wordt in real time gemanipuleerd door middel van patching, databending en andere digitale technieken.

Imagine Raymond is een unieke klank-beeld ervaring die zowel de Scott freaks als de leek met een open vizier zal boeien. Even aantrekkelijk muzikaal als visueel is zijn natuurlijke biotoop even goed de concert- als de theaterzaal.



Raymond Scott
Weinigen kennen zijn naam maar zijn muziek is gegrift in ons collectief geheugen : Raymond Scott (1908-1994), Amerikaanse muzikant en pionier van de elektronische muziek. Door de talloze quotes in de cartoons van Warner Brothers werd een deel van zijn excentrieke muziek wereldberoemd. Maar wie verder graaft zal vaststellen dat zijn invloed op de naoorlogse muzikale esthetiek de vergelijking kan doorstaan met die van Elvis of van The Beatles.

Hij was even geniaal in het componeren van akoestische populaire muziek als in het uitvinden van en componeren op elektronische instrumenten.

Raymond ontdeed zich systematisch van menselijke muzikanten en vormde een band van machines en toongeneratoren. Hij is een Januskop : enerzijds de mens, anderzijds de machine, wel in een overkoepelend streven naar die typerende perfectie en strakheid.
www.raymondscott.com


"Raymond Scott had this fascination for rendering the human mechanical and the mechanical human" (Will Friedwald)
Met dit project worden de akoestische en de elektronische wereld in interactie belicht.
Imagine Raymond wil het onderschatte aspect van zijn carrière onder handen nemen : zijn pionierswerk in de elektronische muziek. Onze inbreng bestaat erin deze ongedocumenteerde composities om te zetten naar electro akoestische uitvoeringen. In eerste instantie wordt het geselecteerde muziekmateriaal geanalyseerd, getranscribeerd, gearrangeerd en gerepeteerd. Daarna zullen we tewerk gaan zoals Raymond deed met zijn sextet : mensen gebruiken zoals machines, maar tegelijk ruimte aan de muzikanten laten om te improviseren. Vervolgens plannen we een intensief opnameproces van een 6-tal dagen waarbij alles -inclusief improvisaties- in studiokwaliteit opgenomen wordt, met een mobiele studio, dus zonder de huur van een studio te hebben. Daaruit worden de definitieve versies gedistilleerd, weeral naar analogie met de werkwijze van Raymond Scott.

Wij willen niet in de val gelokt worden van de vrijblijvende “hommage aan...” met de obligate hits al dan niet in een nieuw kleedje.

Het wordt een uniek project binnen de jazzwereld, niet alleen omdat het de eerste keer is dat de elektronische muziek van Scott onder handen genomen wordt. Maar vooral omdat we in het hoofd van Raymond Scott kruipen en experimenteel onderzoek doen naar zijn methodiek en die ook toepassen.


Een uitdagende instrumentatie
De line-up van Imagine Raymond is een exacte replica van het akoestisch sextet van Raymond Scott (tenorsax / trompet / klarinet / piano / contrabas / drums) met toevoeging van één sequencer en een videomaker die live beelden manipuleert.


Nieuwe Composities
Xavier Verhelst en Dijf Sanders zullen dit repertoire aanvullen met originele muziek.
Deze zal aansluiting vinden met de muzikale wereld van R.Scott, door zijn referenties en (ver-)beeldend karakter : - een directe taal ("music people would like the first time they heard it" RS)
- kleur en humor
- meer rapsodische vormgeving dan gebruikelijk in de jazz


(Ver-)beelding
Raymond Scott’s muziek is beroemd geworden door de associatie met de cartoons van Warner Bros., al heeft hij die muziek niet bedacht voor deze cartoons. Daar had hij geen interesse voor en keek er ook nooit naar. Door dit gegeven geïntrigeerd werd de jonge filmmaker/beeldend kunstenaar Victor Van Rossem gevraagd om beeldmateriaal te verzamelen en/of samen te stellen die de live uitvoering begeleidt.

Door de hedendaagse blik worden nieuwe associaties gemaakt die de verbeelding prikkelen.

Het onderzoek naar de wisselwerking tussen Raymond Scott’s akoestische en elektronische composities wordt doorgetrokken naar een visueel aspect.

De dialoog tussen de verbeeldende jazzcomposities en de vooruitstrevende elektronische werk wordt doorgetrokken naar live visuals.
Archiefmateriaal, voornamelijk reisfilmpjes uit de jaren ’30, ’40 en ’50, gefilmd op 8mm pellicule, wordt in real time gemanipuleerd door middel van patching, databending en andere digitale technieken.






Gent Jazz Gardenstage








ParkJazz Kortrijk







View My Stats