Racing Team

 

 

 

 

 

 

Team   Piloten   No budget cup 2008   Sponsors   Foto’s  Wedstrijd

 

HONDA - The Power of Dreams

 

Team voorstelling:

 

Hoe het allemaal begon…birth of a racing team…

 

Ergens in het najaar van 2006 zaten enkele motorvrienden samen bij elkaar in het gezelschap van een frisse pint ergens in een groezelige taverne in Oostakker

 

Samen hadden deze vrienden al heel wat kilometers doorgebracht in bochtrijke oorden zoals daar zijn, het hinterland van Oostakker, Westflanders Fields, Eastflanders, de grote prijs van de Noordzee, de Ardennen, de Eifel, de Nurnburgring, het Zwarte Woud en ja, zelfs The Isle of Man editie 2006. Eenmaal ter plaatse in deze motor mekka’s hielden ze zich ondermeer bezig met menig collega motorrijder op een veilige manier hun achterlicht te laten zien om het daarna met rasse schreden te laten verdwijnen aan de horizon. Wat niet altijd lukte, maar de poging op zich was al de moeite waard. De hoeveelheid getoonde moed en kunde werd nadien altijd afgemeten aan de tijd dat de eerste op de anderen moest wachten en het gebrek aan angstranden op de banden. Wel jammer dat de soms prachtige landschappen niet altijd de kans kregen om in het brein van deze heerschappen binnen te sijpelen, maar men kan niet alles willen nietwaar...

 

Onnodig te vertellen dat onze vrienden ook altijd trouw op post zijn voor de beeldbuis als er één of andere Moto GP, WSB, WSS of iets dergelijks wordt vertoond. Wedstrijden die altijd met argusogen worden gevolgd en met het nodige commentaar worden voorzien.

 

Vandaar dat op die koude najaarsnacht in 2006, bij het ledigen van menig pilsje, het idee begon op te borrelen (samen met de druk in de blaas) om zelf eens aan dat racen te doen op circuit. Gaandeweg ontstond het idee om samen een motor aan te kopen, te prepareren voor het circuit en er mee deel te nemen aan circuitdagen. Het merendeel van dergelijke ideeën ontsproten aan de café toog en doorspoelt met gerstenat sterft meestal een stille en roemloze dood, doch niet bij deze Vlaamse Joe Bar’s. De komende dagen, weken en maanden werden concrete stappen ondernomen. Er werd gezamenlijk een cbr 600 f van 2000 aangekocht en onze vrienden konden zelfs een andere compaan (ook motorrijder en mooi meegenomen, bedrijfsleider), overtuigen om te sponsoren.

 

Het Tomson Racing team was geboren, met als piloten, Paul Borgmans, Tom Calberson, Filip Calberson en Jan Vancoillie en met als hoofdsponsor Tomson Recycling waarvan Tom Van Drogenbroeck de CEO is (deze titel zal onze sponsor wel graag horen… J).

 

De eerste wapenfeiten werden gepleegd op 12 mei 2007 op Croix-en-Ternois, waar menig beginnend Belgisch racer zijn eerste stapjes heeft gezet, of moet ik zeggen, meters heeft gebold. In totaal heeft het Tomson Racing team deelgenomen aan 4 circuitdagen, telkens vertegenwoordigd in alle niveau’s (beginners, rookies en pro), daar we telkens met 3 piloten wilden rijden. Met andere woorden, ons CBReke heeft zijn werk meer dan goed gedaan, telkens zonder morren en zonder technische problemen. Crashes bleven gelukkig ook uit waardoor het een perfect seizoen werd.

 

Onze circuitervaring ging er danig op vooruit na het seizoen 2007 . Zodanig zelfs dat menig 1000 cc de hete adem van onze vinnige 600 heeft gevoeld.

 

Vandaar dat na de afsluitende circuitdag in Folembray de honger naar meer, sterk aanwezig was. In tussentijd had de No Budget Cup zijn eerste succesvol seizoen achter de rug. Beide zaken deden Paul Borgmans beslissen om ons project wat op te schroeven. In samenspraak met de andere piloten werd besloten dat we het seizoen 2008 zouden deelnemen aan de No Budget Cup. Tomson Recycling zag dit idee ook wel zitten en onze trouwe hoofdsponsor volgde ons in dit nieuwe project. Paul kocht een tweede cbr 600 f, ditmaal van 1999, om te vallen onder de inschrijvingsvoorwaarden van de No Budget Cup. Deze werd geprepareerd om te racen, mede ook door de hulp van extra sponsors (link naar sponsorpagina) zonder wie dit project heel wat moeilijker realiseerbaar zou geweest zijn. De oorspronkelijke bleef zijn diensten bewijzen als trainingsbike op circuitdagen.

 

Met andere woorden, dankzij Tomson recycling en onze andere onmisbare sponsors, de prachtige mensen van motorrijder die de No Budget Cup organiseren en vooral, dank zij onze hechte vriendschap waarmee dit alles begon, staat het Tomson racing team klaar om effectief te gaan racen in 2008. Wij willen bovendien ook onze trouwe fans / vrienden niet vergeten, die ons altijd hebben gesteund door dik en dun.

 

Gentleman, please start your engins…….BROEM…VROEAAAAAAM…

http://www.nobudgetcup.be:80/nl/ShowTeam.aspx?id=27

Piloten:

 

 

 

 

Team manager (The skipper) en 1’ste piloot: Paul Borgmans

 

  

 

Paul Borgmans, geboren in het jaar des heren 1974 en getogen in Oostakker. Als sinds de leeftijd van 1 jaar reed hij met tweewielers om het jaar erop over te schakelen op tweewielers aangevuld met een verbrandingsmotor. Onnodig te zeggen dat zijn motorervaring al heel vroeg is gestart. Hij is een motorrijder in hart en nieren en door weer en wind. De enige keren dat hij achter het stuur kruipt van een wagen is als hij iets moet vervoeren met een gewicht boven de 100 kg of wanneer de wegen er bij liggen als een schaatspiste. Dagdagelijks rijdt hij dan ook 100 woon/werk kilometers.

 

Hij is een industrieel ingenieur en momenteel verleent hij zijn diensten aan Bayer in Antwerpen waar hij het productieproces van ruwe rubber in goede banen leidt. Ja mannen, dank zij hem hebben jullie die banden onder je kont.

 

Motoren die ooit in zijn garage hebben gestaan zijn een yamaha FJR 1200, een Honda VFR 750, ducate 900ss en 916, Pan European, etc… Momenteel is hij de trotse eigenaar van een VFR 800 van 2002, een BMW 1100 lt en de Tomson team cbr 600 f.

 

Onder zijn motorvrienden is hij de enige echte kampioen. Als hij achterop ligt is dat bewust en vanaf het moment dat men durft denken dat men misschien eindelijk ietsje sneller is dan hem, hoor je zijn VFR met een verfijnd geraas voorbijstormen. Als een zwarte panter besluipt hij zijn prooi om onverwachts genadeloos toe te slaan en aan de einder te verdwijnen. Mocht hij roken, dan had hij bij aankomst al een sigaret op vooraleer de rest van de bende om de bocht komt gestoven. Zijn stijl is loepzuiver en beheerst, doch zeer efficiënt en snel. Memorabele feiten zijn de nachtrit in het Zwarte Woud met een Pan European met achteraf bijgeschaafde koffers en Mad Sunday op het Isle of Man waar menig local in het stof moest bijten.

 

Finance manager (commerceman) en 2’de piloot: Tom Calberson

 

 

 

 

Tom werd geboren in het jaar des heren 1974 en groeide op in Wetteren. Van kindsbeen af is hij al bevriend met Paul. De motormicrobe heeft hem besmet toen hij 16 jaar was toen hij de straten van Wetteren onveilig maakte met een luidruchtige 50cc.

 

Tom is jurist en was 10 jaar actief als fiscaal expert. Momenteel heeft hij het over een andere boeg gegooid en werkt hij bij ‘Verschelden’ in Ronse waar hij ondermeer verantwoordelijke is voor de boekhouding en meewerkt aan het dagdagelijks runnen van de zaak samen met zijn lieve vriendin. (Mensen, als je ne kachel nodig hebt of een wasmachine, loop maar eens binnen)

Tom reed in het verleden met een Honda Dominator, een GSX F, een Kawa zx9r van 2000 en de legendarische zx12r. Momenteel is zijn favoriete wapen een recente Aprilia  Tuono 1000R.

Onder de vrienden is hij gekend als den silent killer, wees maar gerust dat zijn aanwezigheid gevoeld, gerespecteerd en geapprecieerd wordt. Velen probeerden hem al voorbij te gaan om te constateren dat ze nog wat ervaring of kracht misten. Hij is een echte gentleman driver, houdt van de motorsport en gaat er de volle 100% voor, maar met respect.

 

Public Relations Manager (babbelman) en 3’de piloot: Jan Vancoillie

 

 

 

Jan Vancoillie zag het levenslicht op 22 januari 1973. Hij is een geboren en getogen Gitsenaar wat hem de enige West-Vlaming van het team maakt.

 

Zoals iedere puber wou hij op zijn 16’de ne brommer. Maar zijn ouders besloten wijselijk, tot behoud van lijf en leden van hun enige zoon, hem deze tienerluxe niet te gunnen. Zijn voorafgaandelijke reputatie gekleurd met spectaculaire fietsstunts die meestal verkeerd afliepen voor het materiaal in kwestie (platte fietstubes, vervrongen fietsvorken, gebroken pions, gebogen wielen, etc…) zullen waarschijnlijk aan de basis gelegen hebben van deze beslissing.

 

Na een verplichte autocarrière kocht Jan dan toch op 31 jarige leeftijd zijn eerste motor, een zzr 600 van ’94. Al vlug echter moest hij vaststellen dat er nog wat schortte aan zijn ervaring toen hij zijn nieuwe aanwinst na 1 maand al verkeerdelijk uit een bocht stuurde met een gebroken knie als gevolg. Dank zij zijn goede vrienden Paul en Tom was de motor al na 2 maanden terug hersteld en kon Jan na 3 maanden (toen de knie voldoende was hersteld) terug op zijn motor voor een ritje. (Lorenzo doet het nog beter)

Sindsdien is er echter veel veranderd. Bij de uitstapjes in de Ardennen, het Zwarte Woud en the Isle of Man begon onze vroegere brokkenpiloot gaandeweg ervaring en moed bij te winnen totdat hij in staat was om de kopgroep te volgen. De circuitervaring in 2007 bracht er hem zelfs toe enkele mindere goden achter zich te laten. Alhoewel hij nog niet lang rijdt, maakt hij het goed door zijn zuiderse passie en zijn heilig respect voor het asfalt (vooral als men erover schuift zonder rijwielgedeelte). El lobo Vasco, known by his friends as rookie of the year 2007 al voelt hij zich soms wel een brookie bij de no budget 2008. GAAAAAAAAZ

 

No budget cup 2008

 

Verslag 1’ste race op Ecuyeres, 21/04/2008

 

Zondag 20 april:

Eindelijk, het was zover. Allen op weg voor de eerste race van het de No Budget Cup. Maar voor ons eveneens de eerste race in ons jonge prille leven. De week ervoor was iedereen van het team druk bezig geweest om alles klaar te krijgen. The skipper legde de laatste hand aan de motor, babbelman had de dag ervoor nog ergens een partytent van de plaatselijke legerstock gehaald (inmiddels jammerlijk gesneuveld na een snode windvlaag) en comerceman moest nog eens aan de oren trekken van de sponsor om  geld los te pingelen. Maar uiteindelijk was het dan zover.

Na een serieuze file op de A1 en mateloos gevloek op de GPS die ons alle dorpen in de regio van Reims deed aanschouwen kwamen we dan uiteindelijk toch aan in Ecuyeres. Het gevloek op de GPS maakte plaats voor gesakker op het weer, want het regende en de baan lag nat. Onze eerste race en dan nog in wet conditions.

Er zat maar één iets op om allerlei zwarte gedachten en angsten opzij te zetten. Een bezoek aan de lokale pizzeria. Blijkbaar waren ook andere No Budget Cuppers op hetzelfde idee gekomen. In het gezelschap van het team Bridgestone Beta en een zekere Droes met zijn fanclub werd het een buitengewoon leuke avond. De Pizza’s en de vooral de Italiaanse wijn vlogen vrolijk in het rond doorspekt met motorverhalen in ware Joe Bar stijl. Het perfecte medicijn om alle initiële twijfels over waar we wel aan begonnen waren opzij te zetten. Cheers Mates

 

Maandag 21 april:

Toen we in de morgen aankwamen op het circuit was het weer nog niet veel verbeterd. Ok, het regende geen pijpestelen maar de baan lag toch nat dank zij regelmatig opduikende motregen. The Skipper slaagde er toch in om de derde snelste tijd neer te zetten tijdens de trainingen. Onnodig te zeggen dat het team hier heel tevreden mee was. Een derde beste tijd voor een beginnend team op een bescheiden cbr 600. We konden niet klagen.

 

De race zelf gebeurde in droge omstandigheden. Alhoewel, Ecuyeres zal wel nooit een droog circuit genoemd worden met die twee beekjes die constant over het circuit lopen. Het lijkt wel alsof het moerasje achter de pits constant droogloopt over de kleigrond en dus ook over het circuit.

 

We beslisten om van start te gaan met onze BT 002 Streets en en achteraf gezien leek dit  toch wel de beste keuze. Voor de race moesten we nog een klein probleem met chatter bij het remmen oplossen onstaan door een waarschijnlijk niet zo rechte remschijf.

Tijdens de race hadden we beslist om ieder half uur binnen te komen om de piloten wat te sparen en gefocust te blijven. Deze beslissing heeft ons toch wat plaatsen gekost. Iets wat overduidelijk werd geïllustreerd door hetmoterex’ team (ja het team van ons aller mascotte, Janiehmmm). Een les voor de volgende keer.

 

Uiteindelijk zijn we gefinisht op de 18’de plaats overall en een 11’de plaats in onze klasse (bj 97-99). Niet slecht rekening houdend met het feit dat we de 3’de plaats hadden van de 600cc klasse en dat de onderlinge verschillen tussen de piloten groot zijn. En bovenal, we hebben nooit pech gehad, alleen het tarmac beroerd met onze banden en kneesliders en zijn heelhuids over de finish geraakt. Kortom, het was een zalige eerste ervaring met het racen en het smaakte naar meer.

Onnodig te vertellen dat het bier nadien rijkelijk vloeide. De rookies waren goed bezig.

 

 

Verslag 2’de race op Zolder 16/5/2008

 

Als voorbereiding op Zolder had het hele team tweemaal deelgenomen aan circuitdagen op het mythische Limburgse circuit. Na het zien van enkele filmpjes op youtube en rekening houdend met het feit dat niemand van ons ooit op Zolder had gereden, vonden we dit geen overbodige bezigheid. Tot dan toe was ‘de sacramentsheuvel’ iets van uit onze godsdienstlessen geweest en was de ‘kanaalbocht’ een term die we eerder associeerden met een rijnaak. De voorbereidende trainingen verliepen voorspoedig en we hadden er het volste vertrouwen in. (Alhoewel onze partytent er jammerlijk sneuvelde nadat de wind besliste om er wat mee te dollen. Wij bieden onze excuses aan en tevens grote waardering voor de onschuldige buurman die het gevaarte tegen wil en dank met zijn hoofd heeft opgevangen. Wij en onze bankrekening zijn u eeuwig dankbaar dat u op die manier uw R1 hebt gered…).

 

Alhoewel Frank (met zijnen groenen maillot) De Boosere niet zo’n goed weer had voorspeld, leek dat éénmaal ter plaatse wel best mee te vallen. Het bleef de hele dag zo goed als droog al lag de baan nog wat nat in de voormiddag bij de trainingen. Deze keer konden we onze goede prestatie van Ecuyeres niet meer herhalen. Nu, op zolder is het met onze kleine cbr600 moeilijk op te tornen tegen menig PK brakers. We hielden toch kranig stand.

In die mate zelfs dat we op het einde van de dag zijn gefinished op een 10’de plaats in onze klasse. Een plaats beter dus dan de vorige keer. Weerom zonder pech noch accidenten. En dit ondanks het feit dat babbelman die dag niet kon rijden omdat hij werd achtervolgd door een pitgirl die jammer genoeg de preselecties niet had gehaald (zie onderaan bij ‘wedstrijd’). Wij danken Jane om angstvallig de pitbox van het team met nummer 33 geheim te houden.

 

Verslag 3’de race op Ecuyeres 14/6/2008

 

Bij aankomst in de champagne streek spraken we af op onze gebruikelijke locatie, namelijk de pizzeria. Zoals de eerste keer was het weer best gezellig in het gezelschap van een super deluxe campagnarde en de mannen van Bridgestone Europe. Bij aankomst op het hotel trof ik zelfs de hele redactie van motorrijder aan. Op die manier had ik al een leuke scoop over de domme stoten van de maand… en nog veel meer… J

 

Die avond zat de vrees er weer dik in dat het een verregende racedag zou worden. Gelukkig was dat niet het geval. We konden zelfs spreken van een mirakel. De twee beekjes die over het circuit liepen en het de beruchte bijnaam the SWAMPTRACK hadden bezorgd waren zowaar verdwenen. Het kon niet meer stuk.

 

We hadden dan ook het gevoel dat we vlogen over het circuit. The skipper verbeterde zijn tijden ronde na ronde en dook zelfs onder de twee minuten. Commerceman kwam dicht in zijn buurt en de kneesliders van babbelman die de vorige race met moeite waren ontmaagd lieten ronde na ronde meer en meer plastiek achter. (dat doet er me aan denken dat ik er nog nieuwe moet gaan halen of mijn vel hangt aan het circuit de volgende keer). En jedoch, grote consternatie toen we de tijden zagen, pas een 15’de plaats. Onbegrijpelijk, maar de cijfers logen niet. We begonnen zelfs te vrezen dat onze tijden onder een andere teamnaam verschenen, maar na een verificatie met een ouderwetse crono moesten we vaststellen dat de tijden klopten.

Na 3 uren racen begonnen onze btoo2 er ook ferm door te zitten, meer zelfs dan de andere deelnemers. Babbelman begon al te vrezen dat er zijn gewicht er voor iets tussenzat zelfs als de skipper hem geruststelde dat het wel de veringafstelling was.

In een ultieme poging om alles om wat tijd te winnen zette babbelman in het uitkomen van de laatste haarspeldbocht de motor zelfs danig dwars in echte Lorenzo stijl. Dank zij dat zelfde ietwat zwaardere gewicht was de motor niet in staat hem af te werpen J. Pieter van de MR redactie zag het allemaal gebeuren en was zodanig onder de indruk dat hij nadien in de pits babbelman een hart onder de riem stak en zijn oorlogsverhaal aan de rest van het team bevestigde. Waarvoor uitermate veel dank Pieter.

 

Nu, zelfs met de mindere tijden hebben wij ons weer kostelijk geamuseerd. En al bij al hebben we onze doelstelling bereikt, heelhuids over de finish komen zonder brokken. Weeral een dag om nooit meer te vergeten. Proficiat aan alle andere teams die blijkbaar op die dag vleugels hebben gekregen in vergelijking met de eerste race in de Franse heuvels. Als men de snelheid van de kopgroep en de middengroep bekijkt dan kan men op vlak van rijdersniveau moeilijk spreken van amateurs, eerder getalenteerde semi pro’s. We zullen onze kuiten moeten insmeren tegen de volgende race op Zolder.

 

Sponsors

 

Tomson recycling (hoofdsponsor)

 

op nieuw adres te Kwatrecht

BE 476 746 783

 

Multiplast (hoofdsponsor)

 

Agemene Electriciteitswerken Verschraegen en Zoon bvba

Beukendeef 62

9080 Lochristi

BTW BE 0891.650.328

 

Dekotechnik bvba

Rivierstraat 67

9080 Lochristi

BTW BE 452.343.662 - Reg 062011

 

Matthys en Zoon bvba

Centrale Verwarming

Heirweg 138

9270 Laarne

BTW BE 0476.056.895

 

BVBA Couckuyt - Porte

Beerveldedorp 10

9080 Beervelde

BTW BE 449.714.071 - Reg.nr. 062510

 

En last but not least, de sponsor die ons bijstaat met raad en daad

 

DEWULF SPORT

Verkoop en herstelling van motorfietsen, Officieel Honda Dealer

 

 

Foto’s

 

 

 

Wedstrijd

 

Ben je een frisse en intelligente jonge dame en hou je van motoren. Ben je een sociaal iemand en hou je er bovendien van om op een avontuurlijke manier te reizen. Dan is dit je kans. Tomson Racing Team rekruteert 2 Pits-hostessen (ook wel eens door onverlaten onrespectvol pitpoezen of umbrella girls genoemd). Indien je geselecteerd bent krijg je de kans om een heus racing team te promoten. Je zal de eredame zijn in de pitlane, de jaloerse blikken aantrekken van de rest van het deelnemersveld (en hen hopelijk uit hun concentratie brengen) en bovendien zal je de eregast zijn op alle après race fuiven. And last but not least, de geslecteerde dames krijgen een avontuurlijk all-inn weekend aangeboden in het bochtenrijke ardennenmassief in het gezelschap van niemand minder dan de drie racepiloten van het Tomson Racing Team. Voor de drank en de versnaperingen  zorgen wij natuurlijk. Waag je kans en misschien ben jij er wel bij. Gewoon een email schrijven waarin je jezelf voorstelt samen met een foto en misschien ben jij wel de eredame van het Tomson Racing Team!!!