Remmen

Het remcircuit bestaat uit een complex systeem van onderdelen en leidingen waarmee de remdruk op de juiste wijze over de wielen wordt verdeeld. De leidingen zijn gevuld met remvloeistof die voor de overbrenging van de krachten zorgen. Het volgende gebeurt bij het intrappen van het rempedaal, de kracht van uw voet wordt overgebracht naar de hoofdremcilinder die de druk via de remvloeistof doorgeeft aan de remcilinders op de wielen. Deze cilinders zorgen er op hun beurt voor dat deze druk als remkracht wordt overgebracht op de wielen. Maar is dit alles wel voldoende ?.

Schijfremmen

De schijfrem bestaat uit een gietijzeren schijf die aan het wiel is bevestigd. Om deze schijf zit een remklauw met aan iedere kant van de schijf een remblok die aan de wielophanging bevestigd is. Als u remt, worden de remblokken door de remcilinder tegen de schijf gedrukt. Op de remschijven worden zeer grote krachten uitgeoefend. Deze moeten goed gekoeld worden of er zal fading optreden. Om een sportief weggedrag te kunnen houden zijn deze dus wel noodzakelijk.
Gewone remschijf

Trommelremmen

De trommelrem bestaat uit een trommel die aan het wiel verbonden is. In deze trommel zitten de remschoenen met remvoeringen die aan een ankerplaat bevestigd zijn. De remvoeringen worden door de remdruk via de cilinders tegen de trommelrem gedrukt. Trommelremmen zijn niet goed als je er sportieve prestaties van wenst.
Trommelrem

Ook is het belangrijk rekening te houden dat je remmen je auto niet doen stoppen maar dat je banden daarvoor zorgen de remmen zorgen er enkel voor dat het wiel vertraagt, het stoppen doet de band dus, hoe breder en stijver(laagprofiel) de band is hoe beter en sneller je remt.

Koeling

Om in een noodsituatie tijdig te kunnen stoppen zijn enorme krachten nodig. En de temperatuur kan sterk oplopen tot zelfs 800C. Dus is een goede koeling noodzakelijk. De remmen worden vooral gekoeld door lucht. En daar is de schijf ook op voorzien. De schijven die hard moeten werken zijn meestal geventileerd ,dit wil zeggen dat er eigenlijk 2 schijven zijn die met elkaar verbonden zijn met enkele stroken om voldoende lucht tussen de twee schijven te laten vloeien.
Geventileerde schijf

Ook worden de schijven beter gekoeld door ze te perforeren . Dit zijn kleine gaatjes in de schijf, waardoor de overtollige warmte en gassen weg kunnen.
Geperforeerde schijf
Je kunt ook schijven met groeven kopen ,die groeven voeren dan ook de overtollige gassen en hitte af zodat je weer veel beter kunt remmen.
Gegroefde schijf
Je kunt natuurlijk ook de combinatie van de twee doen.
Combinatieschijf
Ook een deel van de warmte gaat weg in de schijf zelf, dit is de thermische capaciteit van de schijf. Door de schijf te perforeren gaat die capaciteit naar beneden, dus teveel gaten is ook niet goed.Ook zullen geperforeerde schijven sneller barsten. Het is zelfs mogelijk om de remklauwen met water te koelen. Dit kan door ze aan te sluiten op het koelsysteem van de wagen.

Fading

Dit is een verlies aan remkracht door oververhitting van het remsysteem. Dit krijg je wanneer je veel na elkaar remt op een circuit of een bochtig landwegje en je dus zware lasten geeft aan je remmen. Wanneer je dan op de rempedaal drukt heb je een sponsachtig gevoel. Je kan dan het rempedaal tot op zijn eindpunt trappen en je zult voelen dat de wagen niet vertraagt.

Er zijn 2 soorten van fading.

  1. Oververhitting van de schijf waardoor er gassen tussen de schijf en de remblokjes komen. Dit kun je voorkomen door de schijven beter te koelen of door ze te perforeren of beter nog door schijven met groeven te kopen.Want net die groeven voeren de gassen af en zorgen weer voor contact tussen schijf en remblokje.
  2. De remvloeistof die begint te koken waardoor er luchtbellen in het remcircuit komen en de olie samendrukbaar wordt en je dus geen remkracht meer kunt geven.

Remblok en klauw

Dit is even belangrijk als de remschijf. Want ze zorgen namelijk samen voor het remmen. Op de klauw zitten de zuigers en die duwen de blokjes tegen de schijf en hoe meer zuigers je hebt hoe meer je de druk over het blokje kunt verspreiden. Standaard hebben de meeste autos 1 zuiger maar als je echt goede stopkracht wil moet je gaan voor 4 of 6. Maar dan moet je wel nog heel wat andere aanpassingen doen aan het remsysteem. Ook zou je dan beter een grotere en dikkere remschijf nemen. Dan heb je de stopkracht van een zware BMW of Porsche. De keuze van blokjes is ook heel erg belangrijk want als ze te zacht zijn kan het gebeuren dat je minder goed remt en dat de blokjes te snel slijten. Als ze te hard zijn zullen deze de remschijf opvreten en heb je een nog grotere kost.
Remblokje Remklauw met 3 zuigers

Remvloeistof

Remvloeistof heeft heel bijzondere eigenschappen: ze is altijd even dun, ook bij vorst, en mag zeker niet kunnen bevriezen, ze is bestand tegen hele hoge temperaturen van wel 600C, is niet samendrukbaar, schuimt niet en is niet corrosief. Doordat deze vloeistof vocht uit de buitenlucht in zich opneemt moet ze minimaal elke 60.000 km of om de 2 jaar vervangen worden. Het hele remsysteem wordt dan eerst doorgespoeld om te voorkomen dat er vocht achterblijft dat roest kan veroorzaken. Vocht in het remsysteem heeft nog een ander belangrijk nadeel. Bij extreme belasting van de remmen kan het vocht gaan koken en hierdoor kan de remdruk wegvallen. Laat daarom de remvloeistof tijdig vervangen. Ook kan er lucht in het systeem komen, u merkt dit aan een sponzig gevoel bij het remmen.

Pro

Contra

Wat nu tunen ?

Wel eerst en vooral zou ik de standaard remschijf veranderen door een geventileerd exemplaar met groeven en desnoods nog geperforeerd ook.Die schijf zou ook wel wat groter mogen zijn, hoe meer oppervlak hoe beter. Dan zou ik de remklauw onder handen nemen en er eentje insteken met minimum 4 zuigers. Je kunt dit ook echt extreem gaan doen door naar de lokale Ferrari handelaar te gaan en daar een setje remschijven te kopen en op je wagen te plaatsen. Als je achteraan oude trommeltjes zitten hebt is het ook aan te raden om ook daar schijven te plaatsen, dat kost een beetje werk maar het is te doen.

Prijzen
Geperforeerde of gegroefde kosten per 2 schijven 150 250
Vervangen van de remklauwen kan gaan van 2000 7500 naar gelang de aanpassingen.
Omdat dit meestal gepaard gaat met grote veranderingen in het remsysteem.

back
back