Fotomodellen en fotografen

English version The table of content is at the end of the page

De volgende foto's die 's nacht genomen werden kunnen heel sterk gecomprimeerd worden omdat er weinig scherpe overgangen in het beeld zijn (originele grootte in het zwart, gecomprimeerd in het blauw). Het lijkt wel dat de compressiealgorithme dat in camera's gebruikt wordt nagenoeg altijd dezelfde bestandsgrootte produceert, onhafhankelijk van de effektieve beeldinhoud. Photoshop neemt zijn tijd en haalt een hogere compressieratio.


Nikon 5700 (738k) 134k

Nikon 5700 (971k) 301k

Sony 707 (1197k) 187k

Sony 707 (1235k) 224k

De Sony foto's genomen op klaarlichte dag zijn overgecompenseerd, maar bij weinig licht lijkt de kleurcompensatie nagenoed onbestaande. Hier haalt de Nikon opnieuw betere resultaten (de lichtbronnen zijn hoge-druk natriumlampen, die een wit-geel licht geven. De nieuwere 717 heeft minder last van dit fenomeen.
De bovenste foto's zijn in breedhoek, de onderste in halve tele (ingesteld om ongeveer dezelfde dekking te geven).

Gebruik nooit de automatische ISO instelling, maar blokkeer de ISO-waarde op zijn laagste niveau. Indien je de automatische ISO-regeling zijn werk laat doen, dan zal de camera zijn versterking opvoeren, waardoor het beeld vol ruis zit. Als je de ISO-waarde vastzet op zijn minimum-waarde, dan zal de camera de sluitertijd moeten verlengen om een correct verlicht beeld te bekomen. Je mag zonder probleem het beeld wat onderbelichten (EV-correctie op -1 of -2) omdat nachtfoto's toch overwegend donker moeten zijn. Zonder EV-correctie kunnen de beelden namelijk onnatuurlijk lijken omdat ze te helder zijn.


Nikon 5700 (757k) 163k

Sony 707 (1190k) 207k

Bij lage druk natriumlampen is de situatie nog erger. Deze lampen geven uitsluitend een geel-orange schijn. De Sony heeft genoeg met half zoveel licht (opening f/8 voor beide foto's, sluitertijd 2 seconden voor de Sony en 4 seconden voor de Nikon). Natuurlijk kunnen de fototoestellen de gele gloed niet verwijderen aangezien het licht van een lage druk natriumlamp zuiver monochromatisch is. Indien deze gele gloed storend is mag je de foto gerust omzetten in zwart/wit, aangezien het beeld geen andere kleur bevat!

Om bewegende wagens te fotograferen heb je een nog kleinere opening nodig zodat de sluitertijd langer wordt. Gebruik de timer-funktie zodat de camera niet meer beweegt als de foto genomen wordt: bij het indrukken van de ontspander beweegt de camera altijd een beetje. Zo bekom je echt scherpe beelden.




Nikon 5700 (705k) 159k

Sony 707 (1190k) 243k

Nog een foto van Oostende 's nachts. De lichtbron op het voorplan is een hoge druk kwiklamp dat fel wit licht geeft. Meer informatie over nachtfotografie met een reflextoestel kan je hier aantreffen. Een reflextoestel is zodanig gevoelig dat je in het algemeen geen statief nodig hebt om nachtfoto's te nemen.

Op de volgende pagina zal je foto's aantreffen van een zonsondergang. Ik zal je ook uitleggen hoe je goede foto's kunt nemen bij zonsondergang.




Nikon 5700 (954k) 182k

Sony 707 (1251k) 219k

Dit is ON4CHL. Het lijkt wel of de Sony op oneindig heeft scherpgesteld. De foto links is van een Sony DCR-TRV 900.
JVC GC-S5
Hardware
Foto's afdrukken
Sony DSC-F505
Digitaal of Film?
Compressie
Nikon Coolpix 950
Resolutie
Sony DSC-F505V
Batterijen
Olympus Camedia C3030
Nikon Coolpix 990
Sportfotografie
Nikon Coolpix 5700
Sony DSC-F707
vs.
Nikon Coolpix 5700
Nachtfotografie
ON4CHL
Nikon 5700 vs. Sony 707 vs. Nikon 990
Eigenschappen van de Nikon 5700
vergelijking van de Sony DSC-F828 Nikon 5700 Canon 300D
Sony DSC-F828 Nikon 5700 Nachtfotografie en flitslicht vergelijking Sony DSC-F828 en Canon 300D Portraitfotografie with the Sony DSC-F828 and Canon 300D Een webserver thuis