http://users.telenet.be/volvo1800es

Home Historie Belgian 1800ES Register Te koop
A vendre
 Links (P)1800(E)(S) treffen
Ballade (P)1800(E)(S
)
Aankooptips  Vloerbekleding Volvo (P)1800(E)(S)


De Prijzen?

De eerste Volvo's P1800, in goeie originele staat of zeer goed gerestaureerd, zijn meestal ook het meest waard.
De laatste jaren merken we echter dat het 'ES' model qua waarde een inhaalbeweging maakt. Van dit model zijn er echter minst in omloop gebracht.

Een voorbeeld:

Veilinghuis Bonhams heeft net een Volvo P1800 ES verkocht voor 92.400 US dollar ( 80.953,-). 
Het was een van de loten tijdens de Greenwich Concours d'Elegance in het Amerikaanse Connecticut.
Deze Volvo 1800 ES breakversie uit 1973 had amper 13.000 mijl op de teller en werd voor een recordbedrag verkocht. "We denken dat dit de hoogste prijs is die ooit werd gegeven voor een klassieke Volvo", stelt men bij Bonhams. De wagen komt uit New Hampshire en heeft drie vorige eigenaars. Hij beschikt over een lederen interieur en een originele airco. De experts bij Bonhams meenden dat de wagen tussen de 30.000 en de 40.000 dollar zou halen. Dat bedrag werd verpulverd. "Omdat de wagen in een ronduit perfecte staat verkeert en ook nog eens 100 procent origineel is, is de prijs gerechtvaardigd", voegt Eric Minoff een specialist van de afdeling "Motor Cars" bij Bonhams er aan toe. 


Foto: Bohams
Meer info op deze link.

 

Aankooptips Volvo (P)1800(E)(S)!

Niet tegenstaande de kwalititsafwerking van deze wagens zijn er toch enkele zwakke plaatsen aan de Volvo 1800ES.
Vooral de wagens die reeds levenlangs in ons (Belgisch) klimaat vertoeven beginnen veelal enkele ouderdoms verschijnselen te vertonen, wat niet wil zeggen dat alle Belgische wagens minderwaardig zouden zijn. Een goed gerestaureerde wagen kan nog zeer lang meegaan.
Toch gaat onze persoonlijke voorkeur naar een wagen uit bv. Zuid-Frankrijk of een California-car, vanwege het klimaat.
Nadeel is dan veelal een gebarsten dashboard of verpulverde lederen (voor-)zetels. Deze kunnen echter vervangen of herovertrokken worden. Hoedanook zijn het voor de rest meestal zeer gezonde wagens!

Gelieve vooral op volgende plaatsen te letten:

Rond de voorlichten:
 

Deurdrempels:
 
Blazen zoals op de blauwe wagen hierboven beloven nog veel las- en spuitwerk! Meestal zijn de deurdrempels dan al ver doorgeroeste staat zoals duidelijk te zien bij de restauratie van de goudkleurige wagen.


Vraag bij gerestaureerde wagens steeds foto's van vr en tijdens de restauratie.
Met een eenvoudige zwakke magneet kan je ook te weten komen als de restauratie goed gebeurt is. Op plamuurwerk zal de magneet niet blijven hangen!


Bovenstaande foto is het bewijs van een goed gerestaureerde wagen.

Nog enkele algemeenheden waar men moet op letten:
- Bulten op de lak, dit duid over het algemeen op plamuur plekken.
- Motor mag niet blauw roken bij starten en optrekken, dit duid over het algemeen op olie gebruik.
- Geen waterdamp uit uitlaat als motor warm is, anders kan dit duiden op een lekke koppakking.
- Dragende delen zoals: draagbalken, bevestiging, ophanging, etc mogen niet verrot zijn.
- Chassis nummer, deze staat meestal voor onder de motorkap,moet overeenkomen met het nummer op het kenteken bewijs. Wanneer het nummer in de auto afwijkt van het nummer in de papieren: niet kopen, de auto kan niet eens worden goedgekeurd!
- ls er tijdens het stationair draaien met de motordop er afgedraaid (van bijvullen motorolie) dan te veel overdruk, dan is er mogelijk kans op schade in de motor!!
- Kleurverschillen. Deze kan je vinden op niet gauw geziene plekken, bijvoorbeeld onder isolatie bij motorkap, deurranden, afdekplaten, raamrubbers etc.
- Let bij de bodem op "builen" in een eventuele bitaclaag; hier kunnen flinke roestplekken onder verborgen zitten. Kijk vooral ook naar de voorste hoeken onder het motorcompartiment. Controleer de bodem ook aan de binnenkant, verwijder hiervoor de matten
- Kom je veel tectyl tegen dan moet je oppassen! Wellicht wordt geprobeerd de nodige ellende aan het zicht te onttrekken. En dat geldt natuurlijk zeker als de tectyllaag zo vers is dat je deze als het ware nog prima kunt ruiken.
- Controleer de aandrijfassen. Deze zijn goed te controleren tijdens een proefrit. Let bij het wegrijden en het rustig nemen van wat scherpere bochten op vreemde (knarsende of rammelende) geluiden, rem ook op de motor af en geef dan flink gas, 'n flinke schok in de aandrijving is dan een bewijs te meer voor versleten aandrijfassen.
- Maak als het mogelijk is een proefrit.
- Maak een noodstop bij 40 50 km per uur en als de auto zijn rechte spoor blijft volgen, zit het bij de remmen wel goed.
- Zoek ook rustig een wat slechter wegdek op, een klinkerweg bijvoorbeeld, en luister daar goed naar wat de auto je vertelt, een slechte ophanging verraadt zich op zo'n wegdek vanzelf door ongewenste bijgeluiden te laten horen.
- Aan een opmerking als 'auto staat geschorst' heb je niets. Zodra het kenteken wordt overgeschreven vervalt de schorsing. Een geschorste auto is een veeg teken dat de auto lang heeft stilgestaan.
- Wees niet bang voor het kopen van een auto op Buitenlands kenteken. Bij een auto in goede staat en met buitenlandse papieren erbij is het verkrijgen van een Belgisch kenteken geen enkel probleem. Belangrijk is dat je een buitenlands document hebt waaruit het bouwjaar blijkt. Voordeel van deze gang van zaken is dat de auto meteen een personenauto-kenteken krijgt.
- Controleer de koelvloeistof op kleur, een oranje kleur betekent roest.
- Kijk onder en rond oliedop,vuil betekent overdruk en dus slijtage van de motor.
- Kijk in het handschoenen kastje, een handje vol zekeringen kan duiden op regelmatige kortsluiting.
- Let op het chroom werk, opnieuw verchromen van bumpers e.d is een kostbare zaak.
- Meet de wielbasis nauwkeurig op,wanneer deze niet gelijk is de auto mogelijk krom.
- Orinteer u op de prijs, informeer bij de diverse merkenclubs of in de in speciale klassieker almanakken.
- Het allerbelangrijkste: controleer of onderdelen nog te krijgen zijn, wat voor de Volvo 1800ES geen probleem mag zijn. (Niet altijd goedkoop!)