http://users.telenet.be/volvo1800es

Home Historie Belgian 1800ES Register Te koop
A vendre
 Links (P)1800(E)(S) treffen
Ballade (P)1800(E)(S
)
Aankooptips  Vloerbekleding Volvo (P)1800(E)(S)

De Volvo 1800 ES


1800 Historie


Volvo P1900 

Het begon allemaal met het ontwerpen van een sportieve kleine wagen: De Volvo P1900, de voorloper van de 1800.
Hiervan zijn er slechts 67 stuks in produktie genomen. Een zeldzame wagen dus...

Begin 1959 presenteerde Volvo een nieuwe tweepersoons sportcoupé: de Volvo P1800. Deze hedendaagse sportcoupé zou in tegenstelling tot de eerder geïntroduceerde Volvo P1900 wèl een succes worden. De meeste mechanische componenten waren overgenomen van de 121/122S. Pas een jaar later, in januari 1960, was de auto voor het eerst in het echt te zien tijdens de International Motor Show te Brussel. 
De nieuwe sportieve Volvo werd aanvankelijk bij de bekende sportwagenfabrikant Jensen Motors Ltd in Engeland gebouwd. De motor die standaard in de auto werd geleverd was een tot 100 pk opgevoerde sportversie van de gebruikelijke B18-motor. Volvo was echter niet zo tevreden over de kwaliteit van de eerst gebouwde Jensen modellen. Nadat er zo’n 8.000 stuks in Engeland van de band waren gerold verhuisde Volvo de productielijn daarom in 1963 naar de inmiddels in Gothenburg geopende Torslanda fabrieken. De typenaam veranderde op dat moment in P1800S. De mooie sierstrip, oplopend bij de achterschermen, en de zogeheten “koehoornbumpers” verdwenen gedurende de diverse modelwisselingen. De Volvo P1800S kreeg nieuwe rechte sierstrips op de flanken en de voor- en achterbumper bestonden nog steeds uit drie delen maar waren eveneens volledig gerestyled en voorzien van een stootrubber. Open stalen velgen met chromen wieldop sierden de auto en onder de motorkap was een sportieve B18-motor te bespeuren met twee carburateurs. In 1968 kreeg de Volvo P1800S zelfs een nieuwe B20 motor aangemeten.

De Volvo P1800 was een gigantisch succes. Deze klapper was niet in de laatste plaats te danken aan zijn tv-carrière. De voorloper van James Bond, Mr. Simon Templar, was beroemd in zijn hoofdrol als The Saint. Elke week waren duizenden fans getuige van de rijkwaliteiten van de witte Volvo P1800 als Roger Moore over het scherm raasde. De Volvo P1800 wordt dan ook nog steeds de auto van The Saint genoemd.
 
Onder de gestrekte motorkap ligt in het begin een 1,8-liter viercilinder met dubbele carburateurs en 100 pk. In 1968 wordt de motor vergroot tot 2,0 liter; het vermogen van de 1800 S stijgt daardoor tot 115 pk. Een jaar later krijgt de tweeliter elektronische benzine-injectie, wat een vermogensstijging tot 125 pk ten gevolge heeft; de type-aanduiding wordt gewijzigd in 1800 E(lectronic). Eind jaren zestig begint de 1800 toch wat gedateerd aan te doen en is eigenlijk een nieuw model nodig.
Omdat Volvo’s budget niet ruim genoeg is voor een geheel nieuw model, besluit men tot een ingrijpende ‘verbouwing’: de 1800 coupé wordt in 1971 getransformeerd in een soort ‘shooting brake’, met een naar achteren doorgetrokken daklijn en grote, glazen achterklep. Daardoor kan de auto als 1800 ES (Electronic Special) nog een tijdje mee tot in juni 1973 het doek valt voor de vlotte Volvo. Een directe opvolger is er niet. De 262 Coupé van Bertone verschijnt pas jaren later. Er worden van 1961 tot en met 1973 39.414 1800 P, S en E modellen gebouwd en 8.077 1800 ES’en.

 


Volvo P1800 op de lopende band.

De Volvo P1800 zag in 1957 voor het eerst het daglicht, maar Volvo had in eigen huis geen mogelijkheden om de wagen in produktie te nemen en zo duurde het tot 1961 voordat de eerste exemplaren bij Jensen in England van de band rolden. Doch daarvan was de afwerking dermate slecht verzorgd dat Volvo van lieverlee de produktie in eigen hand nam. Bijna 40.000, 1800's vonden in elf jaar tijd hun weg naar de klanten, maar tegen het eind van de zestiger jaren maakten met name de Amerikanen middels een dalende verkoop duidelijk dat het de hoogste tijd was om eens met een nieuw model op de proppen te komen.
Tesamen met verschillende Italiaanse korosseriontwerpers werkte Volvo's design afdeling onder leiding van chefdesigner Jan Wilsgaard bijna de hele 60 er jaren met de opdracht een opvolgers van de Volvo P1800, Alle voorstellen werden afgewezen.


Prototype van "Beachcar" 1968. Zoals gezien zijn linker- en rechter zijden niet gelijk. o.a. verschillen de achterramen- vormgeving.

De 1800ES was het resultaat van Volvo's inspanningen om een opvolger van de 1800 S,E te vinden.
Volvo had zich de kritiek aangetrokken dat het huidige produktie-model er nogal ouderwets uitzag met zijn kleine en lage glasoppervlak.
Er werden toen schetsen gemaakt van 1800-afgeleiden die de voorruit en de daklijn van de standaardauto hadden maar verlengde daken zoals een stationwagon en vrijwel verticaal lopende achterruiten.
Men had de "Beach-car", de "Hunting-car" en tenslotte de "Rocket" en deze laatste had een achterkant van bijna ovale vorm met een nauwsluitend geïntegreerde achterbumper.

Het voordeel van dit jagersvoertuig was dat hij helemaal was gebaseerd op het bestaande 1800S model. De door Coggiola gemaakte prototype heet overigens "Beachcar", "Hunting car" en was overgenomen van de gemodificeerde Aston Martin DB5 "Shooting Brake" gebouwd door Harold Radford voor David Brown zelf. David Brown van Aston Martin (DB) was een fervent sport jager en verlangde een extra ruimte in zijn auto voor zijn jachthonden. In hetzelfde jaar werd aan Jan Wilsgaard van Volvo Styling opdracht gegeven om de 1800 Coupé up-to-date te maken. In 1967 begon hij ermee. Twee kleimodellen op schaal werden gemaakt waarvan de "Hunting Car" sprekend op de zijkant van de "A.M. Schooting Brake" leek en de achterklep van deze met de ietwat afgeronde hoeken op die van de "Rocket" leek.


Aston Martin DB5 "Shooting Brake"                                                                                      Prototype  Volvo 1800 "Beach-car". Let op het achterruitje en achterlichten!


Volvo 1800ES

Velen gebruiken verkeerdelijk de aanduiding Volvo P1800ES. De P bij P1800 zijn alléén de modellen bij Jensen UK, daarna horen alle verdere 1800 modellen zonder P genoemd te worden, wereldwijd blijft men P1800xxx zeggen. ES staat voor Electronic Special. 
Van de Volvo 1800ES zijn maar 8077 exemplaren gebouwd en dat is eigenlijk heel weinig voor zo'n geslaagd model, dat zich vooral in Amerika in een grote populariteit mocht verheugen. Dit kwam omdat de 1800ES door de omstandigheden gedwongen, maar iets meer dan twee jaar in produktie is geweest. In wezen is het model een licht gewijzigde versie van de al even legendarische P1800. 
Bij het ontwerpen van de huidige Volvo C30, heeft men zich duidelijk laten beinvloeden door de 1800ES.

Weinig bekend is ook dat alle 8077, 1800ES carosserieën gefabriceerd zijn in Volvo's fabriek "OLOFSTRÖM" in Blekinge Zweden.
daarna vervoerd via een truck/oplegger naar Göteborg voor de kompletering, motor/inrichting/onderstel/spuitwerk. enz.


Augustus 1971.  De eerste rit met 4 ES koetswerken van Olofström naar Götenborg voor verdere opbouw en spuitwerk.


De laatste 1800 - een ES met chassisnummer 8077 verliet de fabriek om 14 uur op 27 juni 1973

Enkele cijfers...

TECHNISCHE GEGEVENS

 Type P1800 / 1800 S 1800 ES
 bouwjaren 1961-1968 1971-1973
 bouwwijze 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn
 cilinderinhoud 1780 cc 1986 cc
 brandstof benzine benzine
 aandrijving achter achter
 vermogen 100 pk/6000 tpm 125 pk/6000 tpm
 koppel - -
 lengte 440 cm 438 cm
 breedte 170 cm 170 cm
 hoogte 128 cm 128 cm
 wielbasis 245 cm 245 cm
 massa 1111 kg 1160 kg
 topsnelheid 175 km/h 185 km/h
 acceleratie - -
 prijs - -
 produktieaantal 39.414 8.077


Produktieaantallen:

Model / Type  Aantal 
 P1800 Jensen model  6.000
 1800S model 23.993
 1800E series 9.421
 Alle 1800 coupé modellen 39.414
 1800ES wagons 8.077
 All 1800 series cars 47.491

1800-Serie
Net als bij de 120- serie kan ieder modeljaar (of produktieperiode) herkend worden aan een serieletter.
Er zijn twee verschillende reeksen chassisnummers, een voor alle coupés (1961-1972) en de andere voor de 1800ES (1971-1973). De serie-letters en chassisnummerserie per modeljaar zijn te vinden in onderstaande tabel:

Periode 1800 coupé:
Serieletter.
chassisnummerreeks
1800ES:
serieletter.
chassisnummerreeks
Bij Jensen gebouwd (P1800-model)
mei '61- mrt '63 A........................1 t/m 6.000
Bij Volvo gebouwd (1800S-model)
apr '63 - jul '63 B.................6.001 t/m 8.000
aug '63 - jul '64 D...............8.001 t/m 12.499
aug '64 - jul '65 E..............12.500 t/m 16.499
aug '65 - jul '66 F..............16.500 t/m 20.999
aug '66 - jul '67 M............21.000 t/m 25.499
aug '67 - jul '68 P..............25.500 t/m 28.299
Met B20-motor/carburateur
aug '68 - jul '69 S..............28.300 t/m 30.000
1800E injectie
aug '69 - jul '70 T.............30.001 t/m 32.799
aug '70 - jul '71 U.............32.800 t/m 37.549
1800E en 1800ES
aug '71 - jul '72 W............37.550 t/m 39.414 W....................1 t/m 3.069
aug '72 - jul '73 Y...............3.070 t/m 8.077

Het produktieproces van het koetswerk kan je hier bekijken: Volvo1800ES

Hoe zou een hedendaagse volvo 1800ES er anno 2014 kunnen uitzien?

Kunstenaar Bo Zolland heeft een computertekening gemaakt hoe een Volvo 1800ES anno 2014 er zou kunnen uitzien.
Deze heer moeten ze onmiddellijk chef in de design-afdeling van Volvo maken! Geniet van deze schoonheden.

Zolland-1800-ZES-06.jpg

Zolland-1800-ZES-03.jpg

Zolland-1800-ZES-01.jpg

Zolland-1800-ZES-02.jpg

Zolland-1800-ZES-07.jpg

 

 

 

Salon van Genève 2014

Het is de derde van drie concept-cars die de nieuwe designrichting van Volvo gaan bepalen

De Concept Estate laat er geen twijfel over bestaan waar de tekenafdeling van Volvo de mosterd heeft gehaald; het studiemodel is meer dan vette knipoog naar de 1800 ES uit de jaren 70. De kenmerkende glazen achterklep van die shooting brake vinden we ook terug op de Concept Estate.

We krijgen ook alvast een indruk van het dashboard dat we in toekomstige Volvo's gaan aantreffen. Daarbij is een prominente plaats ingeruimd voor het touchscreen, dat qua formaat kan wedijveren met het scherm uit de Tesla Model S.

Voorlopig doen we het even met deze foto's:

 

 

 

 

 


FILM: http://www.youtube.com/watch?v=asEWToyN1uY&list=UUaY-4ndPCRKp60qXF7zBJ0w&feature=share&index=2

 

 

Enkele filmpjes mbt Volvo 1800:

    

   

   

  

   

 Volvo history: