Wandelweekend 2021 - Lochem - Achterhoek / Nederland

Donderdag 30/09
Voor ons wandelweekend in 2021 trokken we naar de Achterhoek in Nederland en meer bepaald naar het stadje Lochem.
Om 6 uur en stipt als altijd, vertrok de bus dan ook richting Lochem. Chauffeur van dienst was Andy. De reis verliep vlot en zoals gepland en vooral gehoopt kwamen we na een kleine 3 uur rijden aan in in Beek. Daar we met de bus niet konden parkeren aan de gekozen uitspanning 't Peeske dienden we al een eerste maal de benen te strekken zo'n 700 m. Goed wakker kregen we als beloning een lekker stukje appeltaart met koffie. Na de koffie gingen we voor onze eerste wandeling het Bergherbos in op zoek naar een uitkijktoren. Na een wandeling van 5,5 of 8,5 km kwamen terug in 't Peeske voor de lunch. Na de lunch de bus op en naar "Het Hof van Gelre" in Lochem. De kamerverdeling ging zeer vlot en rond 15 uur stonden we al klaar voor onze tweede wandeling: de Poort van Lochem. Ook hier was er keuze tussen 4 en 10 km. Voorbij aan het prachtige landhuis De Cloese. Een beetje van de afstand afpitsen om langs de Zwiepse Molen en bijhorend café te lopen.

Vrijdag 01/10
Na een stevig ontbijt trokken we weer onze wandelschoenen aan voor een wandeling langs de Lochemse en de Kale berg. Ook hier vonden we een uitkijktoren, maar nadat ze hem al 2 maal verhoogd hadden en de bomen maar bleven groeien hebben ze hem dicht gedaan. In Barchem gingen we lunchen in Brasserie Woods (landgoed Woodbrooke). Daarna keerden we te voet of met de bus terug naar Lochem. Vooral de mannen van "te voet" gingen via het centrum en pikten daar eerst nog een terrasje mee. Oei, ook de vrouwen natuurlijk!

Zaterdag 02/10
In de voormiddag ging het naar Ruurlo. De groep van Rita bewandelden Het Liefdespad, goed voor zo'n 5 km. De groep met Freddy zag het iets groter en plakten stukjes van de Kastelenwandeling en de Molenplateauwandeling aan mekaar tot ze uitkwamen op zo'n 10 km. Beide groepen kwamen mekaar tegen bij het kasteel van Ruurlo, een van de mooiste in de Achterhoek. Thans museum More. Ook de Oranjerie is het bekijken waard. Dan verder door de bossen naar de pannenkoekenboerderij De Heikamp voor de lunch. In de namiddag reden we dan naar Winterswijk. Rita had een leuke wandeling in het recreatiegebied Hilgelo en Freddy koos voor het Schaddenpad, een pure natuurwandeling door het Vragender- en Korenburgerveen. En dan werd het stilaan tijd om terug naar huis, of beter gezegd naar het hotel terug te keren.

Zondag 03/10
Na een laatste flink ontbijt was het al afscheid nemen van Lochem en Het Hof van Gelre. En niet alleen wij waren wat triest, ook de hemel hield het niet droog. Gelukkig hadden we eerst nog wat kilometers voor de boeg alvorens Afferden en het Boscafé te bereiken. Hier moesten we dan eerst het vertrek van de oldtimers afwachten vooraleer binnen te kunnen voor de lunch. Hier hadden we nog een mooie wandeling doorheen de Maasduinen gepland. Maar het weer wilde niet echt mee. Het regenen was gelukkig al iets gemilderd en niet van suiker of chocolade zijnde vertrokken we maar. Met al dat gemiezer werden er geen foto's gemaakt. we hebben er dan maar een paar tussen gestopt welke gemaakt werden bij de verkenning.

Dan restte ons nog een laatste etentje.
Moe maar voldaan de bus op naar Steenokkerzeel waar we nog voor 22 uur toekwamen. En daar stond ook dat welbekende varkentje met een lange staart ....

Rik Bulens heeft van zijn foto's (en die van Monique) een YouTube-filmpje gemaakt.
Je kan dit hier oproepen Houtheimstappers verkennen Achterhoek

Het weekend was vast en zeker weer een geslaagd wandelweekend. Goed hotel met lekker eten en goeie service. Meer moet dat niet zijn. Of toch? Een paar mooie wandelingen horen er natuurlijk ook bij. Ook van Corona niet te veel last gehad. Juist wat PLF formulieren ingevuld op de laptop voor wie het niet via zijn smartphone kon.
Ook dank aan de fotografen Monique, Gilbert en Rita. Genieten maar van de foto's!

Jammer, maar voor ons, Rita en Freddy, eindigt hier een carrière als organisator en gids van deze Houtheimstappers-reizen. Onze eerste reis ging in 2005 naar Deudesfeld. Met andere woorden vanaf 2004 (verkenning) tot 2021 zijn we hiermee bezig geweest en Corona heeft onze laatste organisatie ook niet makkelijk gemaakt,maar eind goed al goed.
We hebben dit al die jaren zeer graag gedaan. Moet wel als je zo'n 16 reizen tot een goed einde wilt brengen. Ken je ze nog allemaal? Maar hoe het nu verder moet, dat wordt nog even zoeken. We zien nog wel.