banner

Wavebuster

Hallo beste vrienden,

Het leven van een zeiler neemt soms rare wendingen. Gisteren waren we nog zwaar ontgoocheld dat we moesten opgeven met Wavebuster / Electro Rent wegens een defecte automatische piloot. Het defecte onderdeel was niet te verkrijgen op het eiland. Ik vind het heel jammer voor Dave dat zijn race zo verknoeid werd. Had ik geen twee dagen afwezig geweest, dan hadden we het eerder gemerkt. Had één van ons beide de voorbije week één keer naar het besturingspaneel van de piloot gekeken, dan hadden we de foutmelding gezien. Ongelooflijke domme pech heet dat.

Vandaag werd ik (Philip) uitgenodigd door Valerie Antonini om mee te zeilen op haar boot, Vent D’ox. Ze was gisteren kort na de start terug moeten binnenvaren wegens een.... defecte automatische piloot, wat voor een solo zeilster helemaal niet te doen is. Met wat meeval en goede telefonische assistentie van Belgische en Franse specialisten heb ik haar piloot terug aan de praat gekregen. Hij is niet helemaal te vertrouwen, maar ik weet hoe hem terug aan de praat te krijgen, en Valerie heeft ook een eenvoudige reserve stuurautomaat die we getest hebben. Valerie wou net als ik zo graag alsnog starten, maar helemaal alleen met twee dagen vertraging op de rest van de vloot vertrekken, zonder betrouwbare autopiloot leek haar niet zo verstandig. Vandaar dat ze mij vroeg om mee te zeilen, wat ik dankbaar aanvaard heb. Intussen heb ik een kleine honderd kilo aan water, eten en spullen versjouwd. Na een goede nachtrust zullen we morgenochtend starten. Zo zal ik toch nog mijn droom kunnen waarmaken, en ook de hare. Het wedstrijdcomité is zo sportief om onze posities te blijven weergeven in de lijst met duozeilers vanuit St Nazaire. Zo zullen jullie ons kunnen volgen! Ik hou jullie op de hoogte!

Ik zal ook regelmatig berichten in het logboek zetten zodat jullie ons zo ook kunnen volgen.

Groetjes, Philip

De eerste etappe van de Transquadra is sportief maar prima verlopen. Na zes dagen 10 uur en 36 minuten kwamen we rond 3u30 lokale tijd aan te Quinta Do Lorde op het eiland Madeira. We zijn best blij met onze 48e plaats op 60, gezien Wavebuster veruit de oudste boot van onze groep is. Onze gemiddelde snelheid was 7.11kn, en onze koolstofvoetafdruk zo goed als 0, want onze motor heeft alleen voor de start even gedraaid en weigerde bij de aankomst alle dienst. Hij doet het intussen weer en de overige schade is beperkt gebleven tot een gescheurde maar herstelbare spinnaker, een losgerukte neerhouder, en een defecte batterijmonitor.

Afspraak dus op zaterdag 24 januari 2015 voor de start van de tweede etappe, met Le Marin op het caribisch eiland Martinique als eindbestemming!

Tot dan staat Wavebuster geduldig op ons te wachten onder de runway van de luchthaven van Madeira.

Wavebuster-Madeira

Dank u voor de vele leuke berichtjes! Ze deden deugd!

Begin 2013 kocht David na lang zoeken een JOD35 in redelijk goede staat. Als jonge kerel nam hij in ’89-’90 al deel aan The Whitbread Round the World Race (nu Volvo Ocean Race) aan boord van Rucanor Sport. Snel zeilen zit hem in het bloed en hij wou terug kunnen genieten van de sensatie die je op een zeilraceboot kan beleven.

wavebuster

De Jeanneau One Design 35 voet is een oude klassieker onder de racers. Hij werd in 1990 gelanceerd en heeft gedurende de jaren negentig een belangrijke rol gespeeld in het regatta circuit. Deze snelle, sportieve maar sterke en zeewaardige boot werd onder meer tussen 1992 en 1998 ingezet voor de Tour De France à la voile. Hij had voor die tijd een zeer vooruitstrevend ontwerp. Er werden meer dan 250 stuks van gebouwd en er wordt tot op vandaag wereldwijd wedstrijd mee gevaren.