"Mens sana in corpore sano".
Een gezonde geest in een gezond lichaam.

6. atypische klachten

slapeloosheid:
Alvorens naar een oplossing te zoeken voor een slaapprobleem, tracht eerst de oorzaak te bepalen.

Kleine slaapproblemen kunnen al opgelost worden door simpelweg de levensstijl te wijzigen:

  • vermijd zware maaltijden 's avonds
  • slaap niet gedurende de dag (geen dutjes doen)
  • beperk alcohol, cafe´ne, roken
  • slaapkamer: donker, rustig en koel houden
  • ga op een vast uur slapen en opstaan
  • wanneer je niet kan slapen, lees een boek of kijk wat TV, een goede vrijpartij is ook slaapbevorderend
Wanneer deze tips niet helpen, zijn de slaapproblemen ernstig en raadpleegt u best een arts. Er zijn verschillende opties mogelijk:
  • hormoontherapie: kan helpen omdat het de vapeurs en het nachtzweten doet afnemen. Gezien de nadelen van HRT is een behandeling op korte termijn aan te raden
  • valeriaan: een kruid dat slaapbevorderende eigenschappen heeft, het werkt rustgevend en ontspannend
  • melatonine:natuurlijke stof die de nachtrust verbetert, niet gebruiken voor chronische slaapproblemen, helpt niet wanneer de slaapproblemen veroorzaak worden door vapeurs, stress, stimulerende middelen zoals cafe´ne en alcohol..
    Melatonine kan neveneffecten hebben en in wisselwerking treden met andere medicatie. De inname van melatonine moet daarom goed met een arts besproken worden.
  • slaappillen: opgelet ! deze kunnen verslavend werken, liefst gebruiken op korte termijn
  • fysiotherapie: helpt bij depressie of stress
wisselend humeur, prikkelbaarheid, moeheid, gejaagdheid:
Mentale gezondheid speelt een belangrijke rol tijdens de overgang. In deze overgangsfase van het leven is een gezonde levensstijl en het leren positief omgaan met stress zeer belangrijk.

Enkele tips:

  • gezond en evenwichtig eten (veel groenten en fruit)
  • probeer dagelijks aan lichaamsbeweging te doen door te sporten, wandelen of fietsen
  • maak tijd voor u zelf, besteed meer aandacht aan het uiterlijk, ga eens vaker naar de kapper of een schoonheidssalon. Misschien wordt het tijd om eens een sauna uit te proberen.
  • vergeet niet de sociale contacten te onderhouden, maak tijd voor vrienden en vriendinnen en doe leuke dingen samen
  • zorg voor een goede nachtrust: zie tips hierboven
  • St.Janskruid helpt bij lichte depressieve gevoelens. Let wel: St.Janskruid kan in wisselwerking treden met andere geneesmiddelen (bloedverdunners, reguliere antidepressiva, hartmiddelen, hiv-remmers epilepsiemiddelen, astmamiddelen, sommige antibiotica en anticonceptieve middelen).
  • Ook bepaalde vormen van hormoontherapie helpen bij stemmingswisselingen, vraag raad aan uw arts. Hormoontherapie heeft soms wel een positief effect maar mag niet beschouwd worden als een antidepressivum.
    Progstagenen kunnen echter bij sommige vrouwen de humeurigheid vergergeren.

Wees voorzichtig met kalmeermiddelen. Zij nemen misschien wel sommige symptomen weg, maar niet de oorzaak. Deze middelen kunnen verslavend werken.

minder zin in seks

  • kwaaltjes die een fijn seksleven hinderen, zoals een droge schede, moeten aangepakt worden (zie behandeling droge schede)
  • bepaalde vormen van hormoontherapie kunnen het libido verhogen, meer bepaald de middelen die androgenen bevatten. Echter androgenen kunnen bijwerkingen hebben zoals haaruitval of overmatige haargroei op ongewenste plaatsen.
  • maak tijd voor romantiek, doe leuke dingen samen met uw partner, niet alleen in bed maar ook daarbuiten
  • positief denken; naarmate men ouder wordt verandert vaak het zelfbeeld. We leven in en maatschappij waar uiterlijke schoonheid centraal staat en rimpeltjes met een frons bekeken worden.
  • stress is ook hier niet bevorderlijk, dus vermijd stress

mondklachten:
Aan deze klachten is helaas weinig te doen. Een goede mondhygiŰne is zeer belangrijk. Knabbelen op zure snoepjes of op suikervrije kauwgom kan ook helpen.
Aan vrouwen met mondbrand wordt vaak hormoontherapie voorgesteld, alhoewel er nog geen rechtsreeks verband bewezen is tussen deze klacht en een dalend oestrogenenpeil.

hoofdpijn:
Verschillende factoren kunnen hoofdpijn uitlokken:

  • bepaalde voeding, zoals oude kaas, rode wijn, donkere chocolade ...
  • het overslaan van maaltijden
  • te weinig of te lang slapen
  • stress, angst
  • lawaai, fel licht, weersverandering
Tracht na te gaan of een dergelijke oorzaak bij u te vinden is en probeer die dan zoveel mogelijk te vermijden.

Meestal helpt een gewone pijnstiller, bij erge hoofdpijn zoals migraine gaat u best naar een arts voor een afdoend medicijn. Zorg ook voor voldoende slaap en ontspanning, een gezonde voeding en hou het stresspeil zo laag mogelijk.
Hormoontherapie kan soms ook helpen bij hoofdpijn die door de hormoonschommelingen wordt veroorzaakt. Echter soms kunnen oestrogenen, en ook bepaalde types progestageen, hoofdpijn veroorzaken. Er moet naar het juiste middel en de juiste dosering gezocht worden.

Niet alle hoofdpijn is te wijten aan de hormoonschommelingen; wanneer de hoofdpijn erger wordt en u wakker houdt uit uw slaap, raadpleeg dan een arts om de juiste oorzaak te kunnen achterhalen. Voedingssupplementen met glucosamine kunnen helpen bij spier- en gewrichtspijn.

haarproblemen

  1. dunner haar: tips om het haar in goede conditie te houden:
    • gezonde voeding
    • voldoende vitaminen
    • vermijd bijtende producten
    • blootstelling aan de zon beperken
    Wanneer de problemen blijven aanhouden, raadpleeg dan een dermatoloog. Hij zal waarschijnlijk vitaminen voorschrijven ofwel minoxidil of finasteride .
  2. ongewenste haargroei:
    ongewenste haren kan men verwijderen of verbergen:
    • laserbehandeling
    • epileren
    • bleken, was, scheren (door professionelen of zelf doen)

gewichtstoename
Bij de menopauze stelt de vrouw vaak een gewichtstoename vast. Het teveel aan kilo's vindt men meestal niet goed voor het figuur en voor het zelfbeeld. Een juiste voeding en/of dieetmaatregelen kunnen deze gewichtstoename helpen verminderen of zelfs voorkomen. Ook hier is regelmatige lichaamsbeweging zeer belangrijk. Er wordt vaak beweerd dat hormonale substitutie het gewicht doet toenemen, dit is echter onjuist. HST (HRT) veroorzaakt geen gewichtstoename.


In Pittsburg heeft men een studie gedaan. Men heeft 3 verschillende groepen vrouwen bestudeerd:
  • een groep menstruerende vrouwen
  • een groep vrouwen in de menopauze zonder hormoonbehandeling
  • een groep vrouwen in de menopauze met een hormoontherapie
En wat bleek: vrouwen in de menopauze hebben niet meer last van angstgevoelens, depressie en stress dan de menstruerende vrouwen.Bovendien voelden de menopauzevrouwen zonder behandeling (met HRT) zich, niettegenstaande ze meer last hebben van warmte-aanvallen, beter in hun vel dan de vrouwen in behandeling. De laatste groep is te bezorgd om hun lichaam en ze zijn er meer mee bezig.

terug naar klachten

terug naar behandeling

© www.menopauzeonline.be