Wat is seniorengym?


In de media is vaak te horen hoe belangrijk het is om te bewegen! De meeste ouderen krijgen last van de spieren en gewrichten. Voor deze doelgroep is het dus extra belangrijk om in beweging te blijven! Gym voor ouderen is goed voor de bloeddoorstroming en de lenigheid. Ook de spieren en gewrichten worden soepeler door te bewegen. Met eenvoudige stap- en spierverstevigende oefeningen of spelvormen houdt men de spieren en gewrichten in conditie.

Seniorengym wordt ook vaak op muziek gedaan, aangepast aan de leeftijd van de doelgroep, wat het voor hen eens zo aangenaam maakt. Vaak wordt er ook tijdens de opwarming gebruik gemaakt van aerobic om de spieren op te warmen. Dit zijn eenvoudige stapcombinaties op muziek. De basis van aerobictraining werd gecreëerd door dokter Cooper in Amerika. Volgens hem kan deze training omschreven worden als het uitvoeren van lichaamsoefeningen die hart en longen lang genoeg stimuleren, waardoor een positieve verandering in het lichaam teweeg gebracht wordt.

Aerobe arbeid komt er op neer dat bij een matige belasting van de spier in een rustige ademhalingsritme, ook gedurende lange tijd voldoende zuurstof en voedingsstoffen door het bloed kunnen worden aangevoerd om tot een volledige verbranding te komen van de voedingsstoffen. Hiermee bedoelt men bewegingen aan een redelijk lage intensiteit (65%-75% van je max.), ononderbroken een lange tijd (minimum een halfuur) kunnen volhouden.

Joggen, zwemmen en fietsen zijn onder meer aerobische oefenvormen. Door de spieren constant en lang te doen werken, vraagt het lichaam meer zuurstof, waardoor het uithoudingsvermogen of de aerobiccapaciteit wordt getraind. Maar dit kan ook via “aerobic dans”. Dit is een combinatie van dans, gymnastische oefeningen, coördinatieoefeningen, yogaoefeningen, joggingvarianten, op muziek uitgevoerd.

Spierverstevigende oefeningen komen vooral aan bod in lessen seniorengymnastiek. Men probeert oefeningen uit te voeren die ervoor zorgen dat de spieren op latere leeftijd niet afzwakken, maar goed blijven functioneren bij het uitoefenen van dagelijkse handelingen.

Alle lessen worden door de lesgever of lesgeefster aangepast aan het niveau van de groep. Dit niveau kan men inschatten door op voorhand een fysiek intakeformulier te laten invullen met een aantal vragen betreffende de gezonheid van de 50-plusser. Via dit formulier kan de lesgever inschatten hoe hij zal te werk gaan en met welke aspecten hij zal moeten rekening houden. Ook na een eerste les kan de lesgever/lesgeefster kijken welke bewegingen te makkelijk of te moeilijk zijn. Wanneer er uitzonderingen zijn in de groep, werken deze personen op hun eigen niveau. Voor vele senioren is het motiverend dat ze in groep kunnen bewegen. Vooral het sociale aspect speelt hier een enorme rol.

Blijf bewegen en wordt met vreugde en plezier een dagje ouder!