A

Terug naar de Hoofdindex

 
 
0100101110101101.ORG
 
AALTO, Hugo Henri Alvar (1898-1976)

Gemeentehuis, 1950-53, Säynätsalo (Finland)

Sanatorium voor Tbc-patiënten, 1929-33, Paimio

ABADIE, Paul (1812-1884)

Sacré-Coeur, 1874-1900, Parijs

ABD AL-KARIM

Astrolabium met koper- en zilverinlegwerk, 1236, Cairo, hoogte 39, Londen, British Museum

ABDESSEMED, Adel (1971)

Habibi, 2003, installatie (kunsthars, glasvezel, polystyreen, straalmotorturbine), lengte 2100, New York Galerij David Zwirner

Telle mčre tel fils (Zo moeder zo zoon), 2008, vliegtuigen, vilt, aluminium en staal, 2700x400x500

Hot blood (Warm bloed), 2008, kleurenvideo met geluid, 27”

Usine (Fabriek), 2008, kleurenvideo met geluid, 1’27”

ABRAMOVIC, Marina (1946)

Joseph Beuys’s How to explain pictures to a dead hare (Joseph Beuys’ “hoe leg je beelden uit aan een dode haas”), 1965, performance, 13 november 2005, New York, Solomon R. Guggenheim Museum

Light/Dark (AAAA AAAA), 1977, performance, duur 20 minuten, Keulen, Internationale Kunstbeurs

Rhythm 0, 1974, projectie van 35mm-dia’s in kleur en zwart-wit, diverse objecten, variabele duur en afmetingen

Rest/Energy, 1980, 16mm-kleurenfilm met geluid, overgezet op video, 4’7”

The artist is present, 2010, performance, New York, Museum of Modern Art

ABRAMOWITZ, Max (1908-2004)

UNO-gebouw, 1947-50, New York City, New York 10017

ABSTRACTE KUNST

ABTS, Tomma (1967)

Koene, 2001, acryl- en olieverf op doek, 48x38

Ert, 2003, acryl- en olieverf op doek, 48x38

Feio, 2007, acryl- en olieverf op doek, 48x38

Thiale, 2004, Acryl en olieverf op doek, 48x38

Tys, 2010, acryl- en olieverf op doek, 48x38

ACCONCI, Vito (1940-2017)

Following piece (Volgwerk), 1969, performance

Murinsel, 2003, staal, glas, rubber, asfalt, ca. 958m˛, Graz (Oostenrijk)

Seedbed, 1972, performance, New York, Sonnabend Gallery

ACKERMANN, Franz (1963)

B2 (Barbecue with the Duke), 1999, olieverf op doek, 240x400

Faceland, 2001, detail van white crossing, mixed media op papier, 85x65

Helicopter XV, 2001, wandschildering, Minneapolis, Walker Art Center

Installatie tijdens HausSchau – Das Haus in der Kunst, Hamburg 2000, Hamburg, Deichtorhallen

ADAMSKI, Hans Peter (1947)

Hiroshima, 1981, dispersie op linnen, 220x160

ADLER, Dankmar (1844-1900)

Auditorium building, 1887-1889, Chicago

Guaranty trust building (nu Prudential Building), 1894-95, Buffalo (New York)

AERTSEN, Pieter (1508/09-1575)

Christus in het huis van Martha en Maria, 1552, olieverf op hout, 60x102, Wenen, Kunsthistorisches Museum

De eierdans, 1557, olieverf op paneel, 84x127, Amsterdam, Rijksmuseum

De keukenmeid, 1559, olieverf op eik, 128x82, Brussel, KMSK

De terugkeer van de Sint-Antoniusbedevaart, ca. 1550 (?), olieverf op paneel, 110x170, Brussel, K.M.S.K.

Landlieden bij de haard, ca. 1560, olieverf op eikenhouten paneel, 142x198, Antwerpen, Museum Mayer Van den Bergh

AGUIRRE Y OTEGUI, Philip (1961)

Exodus, 1998, installatie in Senegal

Man met matras, 2001, cement en schuimrubber matras, hoogte 200, Zaventem, BIAC

AITKEN, Doug (1968)

Electric Earth, 1999, video-installatie met acht monitors, nog steeds lopend

Migration (Migratie), 2008, installatie met kleurenvideo op 1 of meer schermen en met geluid, 24 minuten

Sleepwalkers (Slaapwandelaars), 2007, installatie met kleurenvideo op 6 schermen in de openlucht met geluid, 13 minuten, installatie, New York, Museum of Modern Art

AKERMAN, Chantal (1950-2015)

Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles, 1975, 35mm-kleurenfilm met geluid, 3 uur en 21 minuten

Femmes d’Anvers en novembre, 2008, installatie met kleurenvideo op 5 schermen met geluid, 20 minuten

Marcher ŕ côté de ses lacets dans un frigidaire vide, 2004, installatie met kleurenvideo p 3 schermen met geluid

ALBERS, Jozef (1888-1976)

Hommage aan het vierkant, 1964, olieverf op doek, 121x121, Bottrop, Josef Albers Museum

Hommage aan het vierkant: groene geur, 1963, olieverf op hardboard, 121x121, Keulen, Museum Ludwig

Hommage aan het vierkant: ritardando, 1958, olieverf op doek, 76x76, U.S.A., privéverzameling

Hommage aan het vierkant: tweemaal wit tussen tweemaal geel, 1958, olieverf op karton, 2102x102, New York, Moma

ALBERT, Jos (1886-1981)

De feestdag, olieverf op doek, 60x70,

ALBERTI, Leone Battista (1404-1472)

Chiesa di San Francesco (Tempio Malatestiano), 1450, Rimini

Chiesa di Santa Maria Novella, 1470 (gevel), Firenze

Chiesa di Sant’Andrea, 1470 (1472?), interieur 1472-1494, Mantua

Palazzo Rucellai, 1446-51, Firenze

Palazzo Venezia, 1455-67, Rome, Piazza Venezia

Chiesa di Sant’Andrea, 1470 (1472?), interieur 1472-1494, Mantua

ALDRICH, Richard (1975)

Future painting #1, 2008, geprepareerd mousseline op een door de kunstenaar gemaakt spanraam, 51x33x5

Gift, 2009, boeken, 132x33x46,

Hommage to Daan van Golden, 2011, lakverf op dibondpaneel, 213x145

Portret van een man met kattenoren, 2014, olieverf, was en hout op doek, 213x147, New York, Moma

Spirit animal, 2010, textiel, hout, duimspijkers en spiegelglas op linnen, 213x147

Zonder titel (Large), 2008, olieverf, was en vernis op linnen, 213x147,

ALECHINSKY, Pierre (1927)

Alice groeit, 1961, olieverf op doek, 205x245, privéverzameling

L’Encreur, 2001, steendruk, 82x59, La Louvičre, Centrum van de gravure en het gedrukte beeld

Poolnacht, 1964, inkt op papier, 151x236, Brussel, K.M.S.K.

ALEXANDROS VAN ANTIOCHIE

Afrodite van Melos (Venus van Milo), 2de eeuw v.C., marmer, hoogte 204, uit Melos, Parijs, Louvre

ALGARDI, Alessandro (1595-1654)

De ontmoeting van Paus Leo I de Grote en Attila (de verdrijving van Attila), 1646-1653, marmer, hoogte 750, Rome, Basilica di San Pietro

Donna Olympia Pamfili-Maidalchini, ca. 1650, marmer, anderhalve keer levensgroot, Rome, Palazzo Doria Pamfili

Villa Doria Pamphili, ca. 1650, Rome, Via di S. Pancrazio, 00152 Roma

ALLORA Jennifer (1974) & CALZADILLA Guillermo (1971)

Stop, repair, prepare: variations on “Ode to Joy” for a prepared piano, 2008, performance met geprepareerde Bechsteinvleugel en pianist, 81 minuten

Under discussion, 2005, kleurenvideo voor één scherm met geluid, 6’14”

ALMOND, Darren (1971)

Border (grens), 1999, aluminium, verf, variabele afmetingen,

Bus stop (bushalte), 1999, installatie, aluminium, glas, 2 bushokjes van 603x303x270, Berlijn, Galerie Max Hetzler

Fan, 1997, aluminium, elektromechanica, diameter c a. 450

Meantime, 2000, installatie, stalen container, aluminium, polycarbonaat, computergestuurd elektronisch controlesysteem en componenten, 290x1220x244, New York, Mattheuw Marks Gallery

Mine, 2001, tweedelige video-installatie met DVD geluid, 50 minuten, Berlijn-Mitte, E-Werk, Abspannwerk Buchhändlerhof

ALTDORFER, Albrecht (ca. 1480-1538)

De slag van Arbela (Issus), 1529, paneel, 158x120, München, Alte Pinakothek

Verrijzenis van Christus, 1518, olieverf op paneel, 71x37, Wenen, Kunsthistorisches Museum

ALTFEST, Ellen (1970)

Abdomen, 2014-2015, olieverf op doek, 24x25

Gourds, 2006-2007, olieverf op doek, 48x96

Head and Plant (Hoofd en plant), 2009-2010, olieverf op doek, 28x25

Penis, 2006, olieverf op doek, 28x31

Rock, Foot, Plant (Steen, voet, plant), 2009, olieverf op doek 23x36, One2 Collection (USA)

Rottende pompoen (Rotting gourd), 2007, olieverf op doek, 28x28

Torso, 2011, olieverf op doek, 26x35, ONE2 Collection, USA

ALTHAMER, Pawel (1967)

Ballon, 1999-2007, Nylon, polyester, acryl, touw, helium, 2100x671x366, installatie, Milaan, Fundazione Nicola Trussardi

Gemeenschappelijke taak (Wspolna sprawa), 2009, Performance

Zelfportret, 1993, gemengde technieken, 189x79x70

ALTHOFF, Kai (1966)

Bernd, Eeric und Oliver proben für “Grenzen am Rande der Neustadt, 1994, performance, Keulen, Galerie Lukas & Hoffmann

Stigmata aus Grossmannssucht, 2000, installatie, mixed media

Zonder titel, 1998, potlood en penseel op papier, 35x47

Zonder titel (uit de serie Impulse), 2001, epoxy resin, tekening, 70x64

Zonder titel, 2007, olieverf, lakverf, tempera en plakkaatverf op doek, 98x83x4

ALTICHIERO DA ZEVIO (1330-1395)

Fresco’s in de Cappella di San Giacomo in de Basilica di Sant’Antonio, 1376-1379, Padua

Fresco’s in het Oratorio di San Giorgio, 1378-84, Padua

ALYS (Al˙s), Francis (1959)

The collector, 1990-1992, magnetische beelden op rubberen wielen en documentaire video van een actie in Mexico-City

The green line (De groene lijn), 2004, documentaire video van een performance in Jeruzalem

The Modern procession (de moderne processie; de Modern-processie), 2002, documentaire video van een performance in New York, 7’22”

When faith moves mountains (Wanneer geloof bergen verzet), 2002, video (36min) en documentaire foto’s van een actie (15 minuten)

AMADEO, Giovanni Antonio (ca. 1447-1522)

Venster van de Certosa te Pavia

AMIR KHOSRAU

Dames aan de picknick, miniatuur uit een Khamsah (vijf metrische gedichten) van Nizami, ca. 1575, 27x21, Oxford, Bodleian Library

AMMANNATI, Bartolommeo (1511-1592)

Allegorieën van de Arno, de Aarde en de Arbia, 1556-1561, Firenze, Museo Nazionale del Bargello

Hercules en Antaeus, 1559-1560, hoogte 201, Firenze, Villa La Petraia

Leda en de Zwaan, ca. 1540, marmer, hoogte 50, Firenze, Museo Nazionale del Bargello

Neptunusfontein, 1563-1575, Firenze, Piazza della Signoria

Victoria (uit de graftombe van Toma Nari), 1540-1542, Firenze, Museo Nazionale del Bargello

AMSTERDAMSE SCHOOL

ANDERSSON, Mamma (1962)

Abandoned (Verlaten), 2008, aquatint en vernis mou op papier, 62x91

Childhood (Kindertijd), 2010, acryl- en olieverf op paneel, 81x123

Kitchen fight (Keukengevecht), 2010, acryl- en olieverf op paneel, 75x144

Pigeon house (Duiventil), 2010, acryl- en olieverf op paneel, 85x122

Tick Tock, 2011, olie- en acrylverf op paneel, 115x167

ANDRE, Carl (1935)

4x25 Altstadt Rectangle, 1967, 100 staalplaten, telkens 5x50x50, totaal 5x200x120, Brussel, K.M.S.K., inv. 12025

8 sneden, 1967, installatie van dekstenen van betonblokken, samen 5x935x1300, Los Angeles, Dwan Gallery

43 Roaring forty, 1988, koudgewalst staal, 0,5x100x4300 (43 delen van 0,5x100x100)

144 Magnesium vierkant, 1969, magnesium, 1x366x366, Londen, Tate Gallery

Aluminium en zink, 1970, 18 vierkante aluminium platen en 18 zinkplaten, 183x183, voorheen te Londen, Saatchi Collection

Aluminium-zink dipool E/W, 1989, aluminium, zink, 100x100x0,5, Berlijn, Staatliche Museen zu Berlin, Preussischer Kulturbesitz, Nationalgalerie, verzameling Marzona

Balkhouten werk (Bron), 1964 (verwoest), reconstructie uit 1970, hout, 28 delen van 213x122x122, Keulen, Museum Ludwig, Schenking Ludwig

Bladzijde uit het boek met tekeningen van de reeks “Elementen”, 1960, potlood op papier, New York, Paula Cooper Gallery

Cederdeel, 1959, hout, 174x92x92, Basel, Öffentliche Kunstsammlung

Equivalent I-VIII, 1966, installatie in zandsteen, New York, Tibor de Nagy Gallery

Equivalent VIII, 1966, chamottestenen, 13x69x229, Londen, Tate Gallery

Equivalent VIII, 1978,

Hefboom, 1966, 137 chamottestenen, samen 11x23x884, Ottawa, National Gallery of Canada

Laatste ladder, 1959, hout, 214x16x16, Tate Gallery, Londen

Radiaal-arm-zaag-gekerfd houtdeel, 1959, hout, Quincy (Mass.), vernietigd

Staal-magnesiumveld (Steel-magnesium plain), 1969, staal en magnesium, 36 onderdelen van 10x31x31, samen 10x183x183, privéverzameling

Tenth copper cardinal, 1973, koper, 10 onderdelen van telkens 50x50x0,5, samen 250x100, Berlijn, Staatliche Museen zu Berlin, Preussischer Kulturbesitz, Nationalgalerie, verzameling Marzona

ANDRE Marie (1951)

Galerie des Portraits (Portretgalerij), 1982, video, 45min

Un ange passe (een engel komt voorbij), 1985, video 42 min

ANGELSAKSISCHE KUNST

ANGRAND, Charles (1854-1926)

Koppel op straat, 1887, olieverf op linnen op karton, 39x33, Parijs, Musée d'Orsay

ANIMISME

ANTELAMI, Benedetto (eind 12de-begin 13de eeuw)

Baptisterium van de kathedraal van Parma, 1196-1216, Parma

Koning David, 1210-1216, steen, Duomo, Borgo San Donnino, Fidenza, Piazza Duomo, 43036 Fidenza PR

Kruisafneming, 1178, hoogreliëf in marmer, 230x110, Parma, Kathedraal

ANTES, Horst (1936)

Blauwe figuur: Sint-Franciscus van Assisi, 1961-1964, olieverf op doek, 100x80, privéverzameling

Gemaskerde figuur op geel, 1965, olieverf op doek, 120x100, Hamburg, Kunsthalle

ANTONAKOS, Stephen (1926-2013)

Blue box, 1965, Tl-licht, metaal, 170x60x60, Berlijn, Staatliche Museen zu Berlin, Perussischer Kulturbesitz, Nationalgalerie, collectie Marzona

ANTHEMIOS VAN TRALLES

Aya Sophia, 532- (ingewijd) 537, Istanbul

ANTONAKOS Stephen (1926-2013)

Blue box, 1965, Tl-licht, metaal, 170x60x60, Berlijn, Staatliche Museen zu Berlin, Preussischer Kulturbesitz, Neue Nationalgalerie, collectie Marzona, Potsdamer Strasse 50

ANUSZKIEWICZ, Richard (1930-2020)

Entree in het groen, 1970, acryl op linnen, 274x183, New York, Verzameling Sidney Janis Gallery

Lichtgevend, 1965, acrylverf op doek, 61x61, Los Angeles, verzameling Hirsch

APOLLONIOS

APPEL, Karel (1921-2006)

APPEL, CONSTANT, Asger JORN en Erik NYHOLM, Cobra-modificatie, 1949, olieverf op doek, 42x62, Silkeborg, Kunstmuseum

Dans in de ruimte vóór de storm, 1959

De groten verslinden de kleinen, 1966

Gisčle, 1962-63

Landschap, 1961, olieverf op doek, 130x195, Hannover, Niedersächsische Landesgalerie

Liggend naakt, 1957, olieverf op doek, 130x195, Brussel, K.M.S.K., inv. 6823

Machteld, 1966,

Moederschap,

Vis, vrouw, haan, 1947,

Vliegende man, 1958, olieverf op doek, 145x114, Antwerpen, K.M.S.K.

Vragende kinderen, 1949, gouache op vurenhouten reliëf, 87x60x16, Londen, Tate Gallery

Vrouw voor spiegel, 1956

Woest landschap, 1967, olieverf op doek, 130x195, Houston, Verzameling Jimmy J. Younger

APPOLONIOS (eind 1ste eeuw v.C.)

Vuistvechter, 1ste eeuw v.C., brons, hoogte 128, van de Via Nazionale te Rome, Rome, Museo Nazionale Romano

APPROPRIATION ART

ARCANGEL, Cory (1978)

Paganini Caprice #5 (Paganini’s Capriccio nr. 5), 2011, kleurenvideo met geluid, 3’41”

Super Mario Clouds, 2002, kleurenvideo met geluid, 2 minuten

Various self-playing bowling games (aka Beat the Champ), 2011, gehackte gamepads, spelconsoles, cartridges, disks en video, variabele afmetingen, installatie, Londen, The Barbican Centre

ARCHERMOS VAN CHIOS

Nikč van Delos, ca. 540 v.C., marmer, hoogte 90, uit Delos, Athene, Nationaal Museum

ARCHIPENKO, Alexander (1887-1964)

Collage, 1913, collage en gouache op papier, 48x32, Stockholm, Moderna Museet

Gedrapeerde vrouw, 1911, brons, hoogte 54, Bielefeld, Kunsthalle

Gondelier, 1914, brons, 84x30x26, New York, MOMA

Lopende vrouw, 1912, brons, hoogte 68, New York, Perls Galleries

Marcherende soldaat, 1917, brons, hoogte 117, privéverzameling

Médrano II, 1913, beschilderde metaalplaat, hout, glas en beschilderd oliedoek, 127x52x32, New York, Solomon R. Guggenheim Museum

Vrouw met hoed, 1916, olieverf, metaal, papier-maché en gaas op hout in een houten lijst, 36x27, privéverzameling

ARCIMBOLDO, Giuseppe (ca. 1527/1530-1593)

De groentekweker, ca. 1590, olieverf op paneel, 35x24, Cremona, Museo Civico

De herfst, 1573, olieverf op doek, 77x63, Parijs, Louvre

De lente, 1573, olieverf op doek, 76x64, Parijs, Louvre

De winter, 1563, olieverf op doek, 67x51, Wenen, Kunsthistorisches Museum,

De zomer, 1563, olieverf op doek, 67x51, Wenen, Kunsthistorisches Museum

De zomer, 1573, olieverf op doek, 76x64, Parijs, Louvre

Het vuur, uit de reeks De vier elementen, 1566, olieverf op paneel, 67x51, Wenen, Kunsthistorisches Museum

Vertumnus, 1591, olieverf op paneel, 71x58, Bĺlsta (Stockholm), Skoklosters Slott

ARETINO, Spinello (ca. 1350 – ca. 1410)

Aanbidding der wijzen, ca. 1395, tempera en goudbeleg op paneel, 22x38, privéverzameling

De kroning van Onze-Lieve-Vrouw, 1401, tempera en bladgoud op paneel, 275x278, Firenze, Galleria dell’Accademia

Fragmenten van de frescocyclus in de Manettikapel, 1387-1391, Firenze, Chiesa di Santa Maria del Carmine

Fresco’s over het leven van de heilige Benedictus, 1388, Firenze, Chiesa di San Miniato al Monte, Sacristie

Het feest van Herodes, 1385, tempera op paneel, 35x34, Boeapest, Szépművészeti Múzeum

Scčnes uit leven van Paus Alexander III, 1407, fresco, Siena, Palazzo Pubblico

Sint-Benedictus, 1383-1384, tempera op paneel, 128x45, Sint-Petersburg, Hermitage

Sint-Nemesius en Johannes de Doper, 1385, tempera op paneel, 194x95, Boedapest, Szépművészeti Múzeum

Sint-Pontianus, 1383-1384, tempera op paneel, 130x42, Sint-Petersburg, Hermitage

ARMAN (= Armand Fernandez) (1928-2005)

Ciment en Si, 1973, kapotte gitaar in cement, 90x60, privéverzameling

Gestapelde kannen, 1961, geëmailleerde kannen in plexiglazen vitrine, 83x142x142, Keulen, Museum Ludwig

Langparkeren (Long term parking), 1982, 60 in cement gegoten auto’s, 1829x610x610, New York, Marisa del Re Gallery

Le temps n’est plus menaçant, ca. 1989, privéverzameling

ARMLEDER, John (1948)

Zonder titel, 1987, acryl op linnen, met ronde tafel, 76x110, 150x300, Wenen, Galerie nächst St.-Stephan

ARNATT, Keith (1930-2008)

Broekwoordstuk (Trouser-word piece), 1972, foto en tekst, elk panel 101x101, Londen, Tate Gallery

Eigen begrafenis (Television Interference Project), 1969, foto’s op karton, 47x47, Londen, Tate Gallery

Trouser Word Piece, 1972-1989, zwart-wit foto’s op papier, elk 101x101, Londen, Tate Gallery

ARP, Hans (Jean) (1887-1966)

Collage gemaakt volgens de wetten van het toeval, 1916, collage, 25x13, Bazel, Kunstmuseum

Concrete sculptuur, 1934, marmer, 37x75x32, privéverzameling

Configuratie, 1927-28, reliëf in beschilderd hout, 145x116

Danseres, 1925, olieverf op houtreliëf, 149x112, Parijs, Musée National d’Art Moderne, Centre Georges Pompidou

Fruit-Amfoor, 1946 (?), afgietsel uit 1951, brons, 75x99, Venetië, Collezione Peggy Guggenheim

Hoofd met drie lastige objecten, 1932, gips, 23x33, privéverzameling

Menselijke concretie op een ovale schaal, 1935, gegoten cement, hoogte 45 cm, Parijs, Musée Nationale d'Art Moderne, Centre Pompidou

Neerslag van vogels en vlinders (portret van Tristan Tzara), 1916-1917, beschilderd houten reliëf, 40x33x10, Zürich, Kunsthaus

Vrouwentorso, 1953, naar een gipsmodel van 1930, wit marmer, 88x34x27, Keulen, Museum Ludwig, verzameling Haubrich

Woud, gezaagd en beschilderd hout

ART & LANGUAGE

ART BRUT

ARTE POVERA

ART DECO

ART NOUVEAU

ARTS AND CRAFTS

ASAM, Cosmas Damian (1686-1739)

Koepelfresco’s in de kloosterkerk van Weingarten, 1718-1720, Kirchpl. 2, 88250 Weingarten, Duitsland

Pinksteren, na 1720, fresco, koepel van de Abdijkerk te Aldersbach

ASAM, Egid Quirin (1692-1750)

Abdijkerk van het benedictijnenklooster, 1716-18, Weltenburg an der Donau, Abdijkerk, Asamstraße 32, 93309 Kelheim

Hoogaltaar met Hemelvaart van O.-L.-Vrouw, 1718-1722, Rohr, Augustijner abdijkerk

Johann-Nepomucemus-Kirche München, detail, plafond, 1733-1735

ASHER, Michael (1943-2012)

Installatie Münster (Caravan), 2007, Installatie, Münzter Skulptur Projekte 2007

Michael Asher, 2008, installatie, Santa Monica Museum of Art

ASSYRISCHE KUNST

ATELIERSCHILDERKUNST

ATTICIANES

Muze, 4de eeuw n.C., marmer, hoogte 187, Firenze, Uffizi

AVERCAMP, Hendrik (1585-1634)

Winterlandschap met schaatsers, ca. 1608, olieverf op paneel, 78x132, Rijksmuseum Amsterdam, Museumstraat 1, 1071 XX Amsterdam

AVILA, Meester van

Triptiek van de geboorte van Christus, middenpaneel, Madrid, Museo Lazaro

AZTEEKSE KUNST

Dodenweg van Teotihuacan met de Piramiden van de Zon en de Maan (blik naar het zuiden),

Figuurvaas, 200-500 n.C., terracotta, rood beschilderd, 35x12, Monte Alban III-A (TL-datering 74 v.C. tot 690 n.C.), Berlijn, Museum für Völkerkunde SMPK, IV Ca 24094

Fragment van een muurbeschildering, 250-600 n.C., Laatklassiek, schildering op stuc, 40x68, Teotihuacan, Brussel, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, A.AM.48.16.623

Grote figuur, 500-900 n.C., laat-klassiek, terracotta met verfsporen, 110x95, gevonden langs de golfkust in de staat Veracruz, Brussel, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, A.AM.71.1

Hanger met de god Xochipilli (Bloemenprins), 15de - vroeg 16de eeuw, goud, 6x3 cm, herkomst onbekend, Mixteeks, New York, Museum of the American Indian, 16/3450

Idool, preklassiek, beschilderd terracotta, 8x4 cm, herkomst Tlatilco, Mexico-stad, Bremen, Übersee-Museum

Krijgerfiguur, 100 v.C.-250 n.C., protoklassiek, Colima, terracotta, H 15, Brussel, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, A.AM.67.15

Kruik in de vorm van een hond, terracotta, Colimastijl, herkomst West-Mexico, 22x21x15 cm, Hamburg, Hamburgisches Museum für Volkerkunde, 56.54:9

Lipplug, Mixteeks, lengte 5,4 cm, goud, Turijn, Museo Civico, Numismatico-Etnologico-Orientale, verz. Cav. Zaverio Calpini, 1876

Man met cacaoscheut of kaleba, 1325-1521 n.C., Azteeks, beschilderde steen, 35x17, misschien afkomstig uit Amatlan (staat Veracruz), New York, The Brooklyn Museum of Art, 40.16

Masker, ca. 400-800 n.C., Teotihuacan, herkomst onbekend, Jade, 5,8x7,3x5 cm, Firenze, Museo degli Argenti, Inv. nr. Gemme 1921, nr. 824

Masker, Mixteca-Puebla, hout versierd met turkoois, jadeďet, paarlemoer en schelp, 25x15, Rome, Museo Nazionale Preistorico ed Etnografico L. Pigorini, inv. 4213

Masker van Coyolxauhqui, 1400-1521 n.C., Azteeks, Jadeďet, 12x15, herkomst onbekend, Cambridge, Harvard University, Peabody Museum of Archeology and Ethnology, Inv. nr. 28-40-20/C 10108

Messenheft, hout, turkoois, jadeďet en schelp, 5x13, Rome, Museo Preistorico ed Etnografico L. Pigorini, inv. 4216

Motecuhzoma, 2de helft 16de eeuw, olieverf, 182x107, Firenze, Soprintendenza per i Beni Artistici en Storici, inv. nr. 1890, nr. 5158

Olmeeks figuurtje, 1000-500 v.C., jadeďet, 9x4x3 cm, herkomst onbekend, Washington, Dumbarton Oaks, B-15

Quetzalcoatl, 14de - begin 16de eeuw, groensteen, H 17 cm., herkomst onbekend, Turijn, Museo Civico Numismatico-Etnologico-Orientale, verz. Cav. Zaverio Calpini, 1876

Ring, 15de-vroeg 16de eeuw, Mixteeks, goud, H 3,3 cm, diameter 2,7 cm, naar vermeld afkomstig uit Monte Alban (staat Oaxaca), New York, Museum of the American Indian, 20/6218

Teotihuacan, ceremonieel centrum,

Vaas met masker van Tlaloc, 15de eeuw, Azteeks, beschilderd terracotta, hoogte 35 cm, diameter (rand) 22 cm, Mexico-Stad, Templo Mayor, Offerdepot 21, Mexico, Museo Nacional de Antropologia, 10-168830 (TM 1/OF 21-1/2486-2505, 2507-2544)

 

 

Terug naar de Hoofdindex

of

ga door