B

 

Terug naar de Hoofdindex

 

BABYLONISCHE KUNST

BACH, Elvira (1951)

Zonder titel, 1985, dispersie op linnen, 165x130, München, Karl Pfefferle Galerie & Edition

BACON, Francis (1910-1992)

Figuur in beweging (figure in movement), 1976, olieverf op doek, 198x148, Genčve, Privéverzameling

Kop VI, 1949, olieverf op doek, 93x77, Londen, Art Council of Great Britain

Liggende figuur,

Persoon met vlees, 1954, 129x122, Chicago, Art Institute (Harriott A. Fox Fund)

Schets voor een portret op opklapbed, 1963, olieverf op doek, 198x148, Londen, Tate Gallery

Studie naar “Portret van Paus Innocentius X” van Velasquez, 1953, olieverf op doek, 153x118, Des Moines, Art Center

Studie voor Portret van Van Gogh III, 1957, olieverf en zand op doek, 198x143, Washington, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution

Studie voor zelfportret (drieluik), 1985-1986, olieverf op doek, elk 198x148, Londen, Verzameling Marlborough International Fine Art

BAER, Jo (1929)

Primaire lichtgroep: rood, groen, blauw, 1964-1965, olieverf, synthetische polymeer op doek, 3 doeken van 153x153, totale omvang variabel, New York, Museum of Modern Art

BALDESSARI , John (1931)

Compositie op doek, 1966-68, acrylverf op doek, 290x244, San Diego, Museum of Contemporary Art

BALDOVINETTI, Alessio (1425-1499)

Annunciatie, 1447, tempera op hout, 167x137, Firenze, Galleria degli Uffizi

Geboorte van Christus, 1460-1462, fresco, 400x430, Firenze, Chiesa della Santissima Annunziata

Portret van een dame in het geel, ca. 1465, olieverf op paneel, 63x41, Londen, National Gallery

BALKA, Mirosloaw (1958)

Fontein, 1995, beton, levensgroot, Museum Kröller-Müller, Beeldentuin

BALLA, Giacomo (1871-1958)

Abstracte snelheid, 1913, olieverf op doek, 53x75, privéverzameling

Abstracte snelheid: de auto is gepasseerd, 1913, olieverf op doek, 50x65, Londen, Tate Gallery

Abstracte snelheid + lawaai, 1913-1914, olieverf op hout, 55x77, Venetië, Verzameling Peggy Guggenheim (Fonds Solomon R. Guggenheim)

Bankroet, 1902, olieverf op doek 116x160, privéverzameling

Bewegingspaden + dynamische sequenzen, 1913, tempera op papier overgebracht op doek, New Yrk, Museum of Modern Art (vroeger in Verzameling Mattioli, Milaan

Decorontwerp voor “Feu d’Artifice” van Stravinsky, 1915-16, tempera op papier, overgebracht op doek, 33x49, Milaan, Museo Teatro alla Scala

De vuist van Boccioni, 1915, tempera op papier, 59x74, privéverzameling

De vuist van Boccioni, 1915-1956, messing, 1915-1956, 80x75x33, privéverzameling

Dynamiek van een aangelijnde hond (Riem in beweging), 1912, olieverf op doek, 91x110, Buffalo, Albright-Knox Art Gallery, legaat A. Conger Goodyear

Een kind loopt over het balkon, 1912, olieverf op doek, 128x128, Milaan, Galleria d’Arte Moderna, Grassi-collectie

Een werkdag, 1904, olieverf op karton, 100x135, privéverzameling

Gierzwaluwen: bewegingspaden + dynamische sequenties, 1913, olieverf op doek, 97x120, New York, Museum of Modern Art

Iriserende compenetratie nr. 2, studie (Compenetrazione iriddescente n° 2), 1912, waterverf op papier, 22x18, Turijn, Galleria Civica d’Arte Moderna

Iriserende compenetratie nr. 4 (lichtstudie) (Compenetratzione iridescente n° 4), ca. 1913, olieverf op papier overgebracht op doek, 55x76, Zürich, Turske & Turske

Iriserende compenetratie nr. 5 (Eucalyptus) (Compenetrazione iridescente n° 5), 1914, olieverf op doek, 100x120, privéverzameling

Iriserende compenetratie nr. 7 (Compenetrazione iridescente n° 7), 1912, olieverf op doek, 77x77, Turijn, Galleria Civica d’Arte Moderna

Mercurius die de zon passeert, 1914, olieverf op doek, 120x100, Milaan, Verzameling Mattioli

Mercurius die de zon passeert, 1914, olieverf op papier, 61x51, Parijs, Centre Pompidou, Musée National d’Art Moderne

Mercurius die de zon passeert, 1914, olieverf op papier overgebracht op doek, 45x34, privéverzameling

Pagina uit het “futuristisch manifest van herenkleding”, 1913,

Ritme + lawaai + sportwagen, 1913, lakverf op papier, overgebracht op doek, 65x73, Napels, Verzameling Giaquinto

Ritme van de violist, 1912, olieverf op doek, 52x75, Londen, Estorick Foundation

Snel rijdende auto, 1912, olieverf op hout, 56x69, New York, Museum of Modern Art

Sportwagen, 1913, olieverf en mixed media op papier en karton, 73x104, privéverzameling

Sportwagen, 1913, waterverf op karton op doek, 47x60, privéverzameling

Sportwagen – Abstracte snelheid, 1913, gouache en tempera, 70x100, Amsterdam, Stedelijk Museum

Sportwagen + licht, 1913, olieverf op papier, 84x109, Stockholm, Moderna Museet

Sportwagen + lichten, 1913, olieverf op goudpapier, 40x54, Rome, privéverzameling

Straatlantaarn, 1909, olieverf op doek, 175x115, New York, Museum of Modern Art, Hillman Periodicals Fund

Studie van de dynamiek van een auto, 1913, tekening

Numeri innamorati (Verliefde getallen), 1923, olieverf op doek, 77x55, privéverzameling

Vlaggen op het altaar van het vaderland (Bandiere all’Altare della Patria), 1915, olieverf op doek, 100x100, Rome, Privéverzameling

Vorm die “Viva Italia” schreeuwt, 1915, olieverf op doek, 134x188, Rome, Verzameling Balla

Zottin (gekke vrouw), 1905, olieverf op doek, 175x115, privéverzameling

BALLU, Théodore (1817-1885)

Sainte Chlothilde, 1846-57, Parijs

BARELLI, Agostino (1627-ca. 1687)

Theatinerkirche, 1663-74, München

BARFUSS, Ina (1949)

Offerande (van het Zelf naar het Het), 1986, olieverf op linnen, 150x110

BARLACH, Ernst (1870-1938)

De wreker, 1914, brons, hoogte 44, Hamburg, Ernst Barlach Haus, Stiftung Hermann F. Reemtsma

Man die zijn zwaard trekt, 1911, hout, 75x61x28, Hamburg, Barlach Haus

Oude vrouw met stok, 1913, walnotenhout, 84x47x50, Aken, Verzameling Niescher

BARNEY, Matthew (1967)

Cremastercyclus, 1994 e.v., vijfdelige videocyclus

BAROKKE KUNST

Kasteel van Versailles, 1668-1680, Versailles

Koninklijk paleis, 1648-1655, Amsterdam

Louvre, 1661 v., barokke gedeelten

Paviljoen in huis Delbeke, 1647, Antwerpen

Rubenshuis, binnenkoer, Antwerpen

Santa Trinitŕ dei Monti, Rome

Sint-Paulus buiten de muren, Rome

BARTHOLDI, Frédéric Auguste (1834-1904)

Vrijheidsbeeld, 1871-1884, gepolijst koper op stalen geraamte, hoogte 46 m, New York, Bedloe's Island

BARRY, Charles (1795-1860)

Houses of Parliament, 1840, Londen

BARRY, Robert

Edelgas (helium): van een afgemeten hoeveelheid tot een eindeloze uitbreiding, 1969,

BARYE, Antoine Louis (1796-1875)

Jaguar die een haas verslindt, 1851, brons, Parijs, Louvre

Tartaarse ruiter, brons, 38x32, privé-verzameling

BASELITZ, Georg (1938)

Adieu, 1982, olieverf op doek, 250x300, Londen, Tate Gallery

De grote vrienden, 1965, olieverf op linnen, 250x300, Wenen, Museum des 20. Jahrhunderts, collectie Ludwig

Die grosse Nacht im Eimer (De grote nacht in de goot), 1963, olieverf op doek, 250x180, Keulen, Museum Ludwig

Drinker aan tafel, 1983, olieverf op doek, 250x200, Chicago, Collectie Stephan Edlis

Fred Jahn, 1979, olieverf op doek, 197x104, privé-verzameling

Het bos op zijn kop, 1969, olieverf op doek, 250x190, Keulen, Museum Ludwig

Lazarus, 1984, olieverf op doek, 249x332, Boston, Museum of Fine Arts

Mit roter Fahne (met rode vlag), 1965

Nachtelijke maaltijd in Dresden, 1983, olieverf op doek, 280x450, Zürich, Kunsthaus Zürich

Rebel, 1965, olieverf op doek, 163x130, Londen, Tate Gallery

Schijvenhoofd, 1986, lindenhout, zwart en roze beschilderd, 155x55x47, Aken, Neue Galerie, collectie Ludwig

Sinaasappeleter, 1981, olieverf op linnen, 146x114, Verzameling Phoebe Chason

Sinaasappeleter II, 1981, olieverf op linnen, 146x114, privébezit

Tranenhoofd, 1986, olieverf op linnen, 200x162, privébezit

Versperrter Maler, 1965, olieverf op doek, 162x130, Bonn, Kunstmuseum

Voorwaarts Wind, 1966, olieverf op linnen, 162x130, privébezit

Zelfportret-Ramp, 1987, olieverf en pastel op doek, 250x200, Napa, Verzameling Hess

BASILICA

BASQUIAT, Jean-Michel (1960-1986)

Cadillac-maan, 1981, acryl en krijt op linnen, 163x173, Zürich, Verzameling Bruno Bischofberger Küsnacht

Grillo, 1984, olie, acryl, wasco, nagels en papiercollage op hout in vier delen, 244x537x46, privé-verzameling

Max Roach, 1984, acryl op linnen, 153x153, Zürich, Verzameling Bruno Bischofberger Küsnacht

Napoleonic Stereotype Circa ‘44, 1983, acrylverf en vetrkijt op doek, 168x152, Zürich, Galerie Bruno Bischofberger

Tabak, 1984, acryl en vetkrijt op linnen, 219x173, Zürich, collectie Bruno Bischofberger Küssnacht

Twee koppen, 1982, acryl op doek, 154x155, privé-verzameling

Voetganger  I (Pedestrian I), 1984, acryl en oliestick op doek, 153x137

BASSANO (Jacopo da Ponte) (ca.1515-1592)

Gods verwijten aan Adam, ca. 1570, olieverf op doek, 191x287, Madrid, Prado

Laatste Avondmaal, ca. 1546, olieverf op doek, 168x270, Rome, Galleria Borghese

BASTIEN-LEPAGE, Jules (1848-1884)

Hooien, 1877, olieverf op linnen, 180x195, Parijs, Musée d'Orsay

BAUHAUS

BAYER, Herbert (1900-?)

"Bauhaus" omslagontwerp

"Bauhaus" omslagontwerp

BAZILLE, Jean Fédéric (1841-1870)

Familiereünie, 1867, olieverf op linnen, 152x230, Parijs, Musée d'Orsay

Het atelier van de kunstenaar, rue de la Condamine, 1870, olieverf op linnen, 98x129, Parijs, Musée d'Orsay

Terras in Méric (Oleander), 1867, olieverf op linnen, 56x98, Cincinnati, Cincinnati Art Museum

Zicht op het dorp Castelnau-le-Lez, 1868, olieverf op linnen, 51x35, Montpellier, Musée Fabre

BEARDSLEY, Aubrey Vincent (1872-1898)

Isolde drinkt gifbeker, 1895, kleurenlitho

BECKMANN, Max (1884-1950)

Bal te Baden-Baden, 1923, Verz. Günther Francke, München

Berliner Reise: de ontgoochelden I, 1922, lithografie, 49x37, Hannover, Sprengel Museum

Berliner Reise: de schoorsteenveger, 1922, lithografie, 45x34, Hannover, Sprengel Museum

Brug in Frankfurt, 1922, olieverf op doek, 120x86, Chicago, Verzameling Richard L. Feigen

Circuswagen, 1940, olieverf op linnen, 86x119

De argonauten (drieluik), 1950, olieverf op doek, middenpaneel 203x122, zijpanelen elk 189x81, Washington, National Gallery of Art, Schenking van Mathilde Beckmann

De granaat, 1915, drogenaaldets, 39x29, Hannover, Sprengel Museum

De nacht, 1918/1919, olieverf op linnen, 133x154, Düsseldorf, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen (München, Verz. Günther Francke)

Die Hölle: de honger, 1919

Grote sterfscčne, 1906, olieverf op doek, 131x141, München, Staatsgalerie Moderner Kunst

Het vertrek, 1932-35, olieverf op doek, middenpaneel 215x115, zijpanelen elk 215x100, New York, Museum of Modern Art, 11 W 53rd St, New York, NY 10019

Liggende vrouw met mandoline

Odysseus (Ulysses) en Calypso, ca. 1937 (andere versie, 1943), olieverf op doek, 149x116, Hamburg, Kunsthalle

Opstanding (detail van de rechterhelft), 1916-1918, olieverf op doek, Stuttgart, Würtembergische Staatsgalerie

Portret van Fridel Battenberg, 1920, olieverf op doek, 97x48, Hannover, Sprengel Museum

Zelfportret met rode sjaal, 1917, olieverf op doek, 80x60, Suttgart, Staatsgalerie Stuttgart

BEEGRANDT, Jean (broeder) (1623-1694)

Kapelgevel van het Jezuďetencollege te Parijs (Chapelle du Grand-Séminaire), 1680-1692, Kamerijk

BEHRENS, Peter (1868-1940)

Der Kuss, 1898, gekleurde houtsnede

Lepel, vork, mes, 1898

Turbinefabriek A.E.G, ca. 1907, Berlijn

BELL, Larry (1939)

Kubus nr. 2, 1967, glas en chroom, 31x31x31, Berlijn, Staatliche Museen zu Berlin, Preussischer Kulturbesitz, Nationalgalerie, Collectie Marzona

BELLANGE, Jacques (ca. 1575-1638)

De drie Maria's bij het graf, ca. 1620, kopergravure, 44x29

Het feest van Herodes, olieverf op doek, 95x70, München, Alte Pinakothek

BELLANY (1942)

Mizpah, Glasgow, Gallery of Modern Art

BELLINI, Giovanni (1431-1516)

Christus in de hof van Olijven, paneel, 81x127, Londen, National Gallery

De extase van Sint-Franciscus, ca. 1480, olieverf en tempera op populierenthout, 125x142, New York, Frick Collection

Het feestmaal van de goden, 1514, doek, 170x188 (167x175), Washington, National Gallery of art

Kruisiging van Christus, paneel, 54x30, Venetië, Museo Correr

Madonna met kind, Sint-Jan de Doper en een vrouwelijke heilige, ca. 1504, tempera en olieverf op paneel, 258x171, Venetië, Galleria dell’Accademia

Piëta, kort na 1470, paneel, 86 x 107, Milaan, Brera

Piëta, paneel, 65x90, Venetië, Accademia

Piëta, Venetië, Museo Correr

Portret van doge Leonardo Loredan, 1501-1504, olieverf op populierenhout, 62x45, Londen, National Gallery

Portret van Mehmed II de veroveraar, 1480, Londen, National Gallery

Religieuze allegorie, ca. 1480-90, paneel, 73 x 118, Firenze, Uffizi

Retabel van Sint-Job, paneel, 258x171, Venetië, Accademia

Sint-Christoffel (polyptiek van San Vincenzo Ferrer), paneel, 167x67, Venetië, Sint-Jan en Sint-Pauluskerk

Transfiguratie, paneel, 115x150, Napels, Capodimonte

BELLMER, Hans (1902-1975)

De pop, 1934, Parijs, privéverzameling

De pop, 1934, beschilderd hout, haren, sokken en schoenen, 61x170x51, Parijs, Musée National d’Art Moderne, Centre Pompidou

De tollende pop, 1944-1949, olieverf op doek, 65x65, Londen, Tate Gallery

BENSON, Ambrosius (1495-1550)

Heilige Familie en Sint-Jan, Brugge, Groeningemuseum

Madonna en kind, Londen

Madonnatriptiek, 1533

Maria Magdalena, 2de kw. 16de eeuw, olieverf op paneel, 70x56, Brugge, Groeningemuseum

Otho Stichoven, raadslid en schepen, 1542

Rust op de vlucht naar Egypte, Brugge, Groeningemuseum

BÉRAUD, Jean (1849-1935)

Op de boulevard, 1895, olieverf op linnen, 33x25, Parijs, Musée Carnavalet

BERLAGE, Hendrik Peter (1856-1934)

Stock Beurshalle, 1898-1903, Amsterdam

BERMEJO, Bartolomé (1474-1498)

Bewening van Christus

Kruisiging (Calvarie),

BERNARD, Émile (1868-1941)

Bretoense vrouwen op een weide, 1896, aquarel met dekverf, 45x52, Bremen, Kunsthalle

BERNINI, Giovanni Lorenzo (1598-1680)

Aeneas, Anchises en Ascanius ontvluchten Troje, 1618-1619, marmer, hoogte 220, Rome Galleria Borghese, Piazzale Scipione Borghese, 5, 00197 Roma RM

Apollo en Dafne, 1622-23, marmer, hoogte 243 cm, Rome, Galleria Borghese, Piazzale Scipione Borghese, 5, 00197 Roma RM

Baldakijn van de Sint-Pietersbasiliek, 1624-33, hoogte 28,5 meter, Rome, Sint-Pietersbasiliek

Colonnade van de Sint-Pieter, 1656-1667, Rome, Sint-Pietersplein

David, 1623-24, marmer, hoogte 170 cm, Rome, Galleria Borghese, Piazzale Scipione Borghese, 5, 00197 Roma RM

Decoratie van de Ponte Sant’Angelo (Engelenbrug), 1667-68, Rome

De extase van Sint-Theresia, 1645-52, marmer, Rome, Chiesa di Santa Maria della Vittoria, Cornarokapel

De geit Amalthea met zeuskind en sater, ca. 1611-1612, marmer, hoogte 45, Rome, Galleria Borghese, Piazzale Scipione Borghese, 5, 00197 Roma RM

De Liefde, uit Grafmonument van paus Alexander VII, 1671-78, Rome, Sint-Pietersbasiliek

De troon van Sint-Petrus, Rome, Sint-Pietersbasiliek

De Waarheid, 1646-52, marmer, hoogte 280 cm, Rome, Galleria Borghese, Piazzale Scipione Borghese, 5, 00197 Roma RM

Eerste ontwerp voor de gevel van het Louvre, tekening, 40x67, Parijs, Louvre, Cabinet des Dessins

Fontein der vier stromen, 1648-51, marmer en travertijn, Rome, Piazza Navona

Graf van paus Alexander VII, 1671-78, marmer en brons, Rome, Sint-Pietersbasiliek

Lodewijk XIV van Frankrijk, 1665, marmeren buste, hoogte 80 cm, Versailles, Paleis

Ludovica Albertoni, 1671-74, marmer en jaspis, Rome San Francesco a Ripa

Olifant en obelisk, 1665-1667, marmer, Rome, Piazza Santa Maria sopra Minerva, 00186 Roma RM, Italië

Pluto rooft Proserpina, 1621-22, marmer, hoogte 255 cm, Rome, Galleria Borghese, Piazzale Scipione Borghese, 5, 00197 Roma RM

Portretbuste van Costanza Bonarelli, ca. 1636-1637, marmer, hoogte 72, Firenze, Museo Nazionale del Bargello, Via del Proconsolo, 4, 50122 Firenze FI, Italië

Portretbuste van kardinaal Scipione Borghese, 1632, marmer, hoogte 78, Rome, Galleria Borghese, Piazzale Scipione Borghese, 5, 00197 Roma

Portret van Gabriele Fonseca, ca. 1668-1675, marmerreliëf, meer dan levensgroot, Rome, Chiesa die San Lorenzo in Lucina, Piazza di S. Lorenzo in Lucina, 15, 00186 Roma RM, Italië

Scala Regia, 1663-1666

Sint-Andreas al Quirinale, beg. 1658, Rome

Sint-Longinus, 1629-1638, marmer, hoogte 440, Rome, Sint-Pietersbasiliek, Piazza San Pietro, 00120 Cittŕ del Vaticano

Sint-Pietersbasiliek, interieur, Rome

Tritonfontein (Fontana del Tritone), ca. 1637, travertijn, Rome

BERRUGUETE, Alonso Gonzales (ca. 1487-1561)

Koorbankenreliëfs van de kathedraal van Toledo, 1539-1543, hout, Toledo, Kathedraal

Kruisbeeld van het retablo del San Benito el Real, 1527-1532, veelkleurig beschilderd hout, Valladolid, Museo Nacional de Escultura

BERVOETS, Fred (1942)

Adriaan en de Muze, 1985, tekening en gemengde techniek, 141x105

Venus, 1987, acryl en papier op doek, 194x90

Vlucht naar Eygpte, 1979, acrylverf op doek, 176x192, privé-verzameling

Zelfportret in huiskamer, 1991, acrylverf op doek, 194x203, Antwerpen, MUHKA

BEUCKELAER, Joachim (ca. 1530-1573)

Dorpsfeest, Sint-Petersburg, Hermitage

BEUYS, Joseph (1921-1986)

Concertvleugeldag (Bereikdag), 1969, Bonn, Städtisches Kunstmuseum, leenbezit Ulbricht

Dikke stoel, 1963, hout, vet, metaal, 47x42x100, Darmstadt, Hessisches Landesmuseum, Beuys-blok, Hessische Kulturstiftung

Eurazië, 1966, foto van een performance, Londen, Tate Gallery

Fond VII/2, 1985, ruimte-installatie, Düsseldorf, Galerie Schmela

Het einde van de 20ste eeuw, 1983, installatie, Düsseldorf, Galerie Schmela

Hoe leg je foto’s uit aan een dode haas, 1965, performance tijdens de opening van de tentoonstelling ‘…irgend eind Strang’ in Galerie Schmela, Düsseldrof, 26 november 1965

Homogene infiltratie voor een concertvleugel, 1966, met vilt overtrokken vleugel, 100x152x240, Parijs, Musée National d’Art Moderne, Centre Georges Pompidou

Honingpomp op de werkplek, 1974-1977, elektromotor, 2 scheepsmachines met koperen cilinders, stalen container, tinnen pijp, plastic buis, 2 ton honing, 1000kg margarine, Kassel, Documenta 6, momenteel Humlebaek (Denemarken), Museum voor moderne kunst “Louisiana”

Koningin Bij 2 en Koningin Bij 3, 1952, Beuys-blok, display 6, hout, was, Darmstadt, Hessisches Landesmuseum

Koningsdochter ziet IJsland, 1960, waterverf en olieverf op papier, op vilt, onder glas in een metalen lijst, 114x99, Keulen, Museum Ludwig

La rivoluzione siamo Noi, 1972, foto op polyester, 191x100, Heidelberg, uitgave Staeck

Mammoet, 1960,

Plek (vet-viltsculptuur), 1967, Darmstadt, Hessisches Landesmuseum

Sneeuwval, 1965, vilten matten en 3 kale dennenboomstammen, 120x375, Basel, Stichting Emanuel Hoffmann, depot Museum für Gegenwartskunst

Tafel met aggregaat, 1958-1985, brons, koper, 99x58x170, Düsseldorf, Galerie Schmela

Talg, 1977, vet, Mönchengladbach, Städtisches Museum Abteiberg

The Pack, 1969, Volkswagen minibus met 20 sleden, elk met vilt, vet en een zaklamp, Duitsland, Collectie Herbig

Vilten TV II, 1968, Nordmendetelevisie, 89x63x65 met een met vilt overtrokken scherm, 37x47, interne antenne, met vilt overtrekken houten paneel aan de wand, 58x90x2, Kassel, Staatlische Museen Kassel, Neue Galerie

Voor het verlaten van het kamp I, 1970-1980, environment, ca. 600x600, privé-verzameling

BICKERTON, Ashley (1959)

Anyone With The Heretical Gall To Ask An Ironist What He Actually Stands For, 2014, Mixed Media op jute, 200x200

Canoe, Shark, Woman, 2016, Mixed Media, 266x264x200

Extradition Atoll, 2017, Acrylic and Oil Paint on Canvas, 148 x 230 x 7cm (With artist-made frame)

Gekweld zelfportret (Susie at Arles)#2, 1988, mixed media constructie, 229x175x46, New York, Sonnabend Gallery

BIEDERMEIER

BIJL, Guillaume (1946)

Archaeological Site, 2007, Münster (Een sorry-installatie)

Atoomschuilkelder, 1985, installatie, Luik, Place Saint-Lambert

Composition trouvée, 1988,

Composition trouvée, 1991, Rotterdam

Documenta Wax Museum (Documenta wasmuseum), 1992

Ein neuer erfolgreicher Tag, 2008, Wuppertal

Ein neuer Politiker (een nieuwe politicus), 1988, installatie, Kassel, Kunstverein

Travel Agency Ĺrgus (Reisbureau Ĺrgus), 1993, Tentoonstelling “Strange Hotel”, Ĺrgus, Kunstmuseum

TV-quiz decor, 1993, mixed media, diameter ca. 20m, Antwerpen, MUHKA (Verzameling Vlaamse Gemeenschap)

BISMUTH, Pierre

Following the right hand of Louise Brooks in “Beauty Prize”, 2009, viltstift op plexiglas over chromegeenprint, 76x107

Shallow, 2010, neonbuizen, spuitbusverf, variabele afmetingen

BLADEN, Ronald (1918-1988)

De kathedraal avond, 1971, beschilderd triplex, 900x720x300, Berlijn, Staatliche Museen zu Berlin, Preussischer Kulturbesitz, Nationalgalerie, Collectie Marzona

Drie elementen, 1965, beschilderd triplex en aluminium, 3 delen van elk 284x122x53, Berlijn, Staatliche Museen zu Berlin, Preussischer Kulturbesitz, Nationalgalerie, Collectie Marzona

Zonder titel (curve), 1969, beschilderd triplex, 284x674x457, Berlijn, Staatliche Museen zu Berlin, Preussischer Kulturbesitz, Nationalgalerie, Collectie Marzona

BLAKE, Peter Thomas (1932)

Bo Diddley, 1963-1964, Acryl, hartfaser en kleefband op doek, 122x76

Have a nice day mr. Hockney (The Meeting), 1981-83, olieverf op doek, 99x124, Londen, Tate Gallery

Op het balkon, 1955-57, doek, 121x91, Londen, Tate Gallery

BLECHEN, Karl (1789-1840)

Badende meisjes in het park van Termi, 1828-29, olie, 33x25, Düsseldorf, Kunstmuseum

Pletterij Neustadt te Eberswalde, ca. 1834, olieverf op paneel, 25x32, Berlijn, Staatliche Museen

BLECKNER, Ross (1949)

Oceanen, 1984, olieverf en was op linnen, 305x366, New York, Collectie Spiegel

Wrok, 1986, olieverf op doek, 274x183, privé-verzameling

BLOEMAERT, Abraham Cornelisz (1564-1651)

Judith toont het hoofd van Holofernes, paneel, 35x45, Wenen, Kunsthistorisches Museum

BLONDEEL, Lanceloot (1496-1561)

De barmhartige Samaritaan

De Heilige Maagd tussen Sint-Lucas en Sint-Elooi, 1545, Brugge, Sint-Salvatorskathedraal

De Legende van Cosmas en Damianus, 1523, drieluik, Brugge, St.-Jacobskerk

De Zeven van Vreugden van Maria, Brugge, Groeningemuseum

Schouw van het Brugse Vrije, 1528-1531

Sint-Lucas schildert de Heilige Maagd, 1545, olieverf op doek, 145x103, Brugge, Groeningemuseum

BLONDEL

Ontwerp voor het paleis van Versailles (in Architecture françoise, dl. IV, Parijs, 1756), 1756, ets

BLUME, Anna (1937) en Bernhard Johannes (1937)

Keukenkolder, 1986-87, foto, 130x91 en 200x130

Maaltijd, 1986, gelatinezilverdruk, 5 delen, elk 127x91, Keulen, Museum Ludwig, schenking Hypo-Bank

BOCCIONI, Umberto (1882-1916)

Aanval van de lansier, 1914-1915, temperaverf en collage op karton, 32x50, Milaan, Civica Galleria d’Arte Moderna

Analyse van een fles, 1912-13, potloodtekening, 33x24, Milaan, Castello Sforzesco, Gabinetto dei Disegni

Beroering in de galerij, 1910, olieverf op doek, 76x64, Milaan, Pinacoteca di Brera, Verz. Emilio and Maria Jesi

Decompositie van een vrouwenfiguur (Vrouw in een café; Compenetratie van lichten en plans; Vrouw aan een tafel), 1912, olieverf op doek, 86x86, Milaan, Palazzo Reale, Civico Museo d’Arte Contemporanea

De drinker, 1914, olieverf op doek, 87x88, Milaan, Pinacoteca di Brera, bruikleen van de Verzameling Riccardo & Magda Jucker

De droom (Paolo en Francesca), 1908-1909, olieverf op doek, 140x130, privéverzameling

De lach, 1911,; olieverf op doek, 110x145, New York, Museum of Modern Art, Schenking van Herbert en Nannette Rothschild

De stad ontwaakt, 1910, olieverf op doek, 199x301, New York, Museum of Modern Art, Mrs. Simon Guggenheim Fund

De stijlloze (L’antigrazioso), 1912, olieverf op doek, 80x80, Privéverzameling

De stijlloze (L’antigrazioso), 1912-1913, pleister, 58x50x40, New York, Museum of Modern Art

Dynamiek van een fietser, 1913, olieverf op doek, 70x95, Milaan, Verzameling Mattioli

Dynamiek van een renpaard + huis, 1914-1915, gouache, olieverf, hout, karton, koper en beschilderd ijzer, 113x115, Venetië, Verzameling Peggy Guggenheim (Solomon R. Guggenheim Stichting)

Dynamiek van een voetballer, 1913, olieverf op doek, 193x201, New York, Museum of Modern Art, Sidney and Harriet Janis Collection

Dynamiek van het menselijk lichaam, 1913, olieverf op doek, 100x100, Milaan, Civico Museo d’Arte Contemporanea

Een futuristische avond in Milaan, 1911, inkt op papier, locatie onbekend

Elasticiteit, 1912, olieverf op doek, 100x100, Milaan, Pinacoteca di Brera, bruikleen uit de Verzameling Riccardo & Magda Jucker

Fabrieken bij Porta Romana, 1909, olieverf op doek, 75x145, Milaan, Banca Commerciale Italiana

Forme uniche della continuitŕ nello spazio (unieke vormen van continuďteit in de ruimte), 1913, brons, hoogte 110, New York, Museum of Modern Art

Gemoedstoestand I: het afscheid, 1911, olieverf op doek, 70x95, Milaan, Palazzo Reale, Civico Museo d’Arte Contemporanea

Gemoedstoestanden I: Zij die gaan, 1911, olieverf op doek, 71x96, Milaan, Palazzo Reale, Civico Museo d’Arte Contemporanea

Gemoedstoestand I: het afscheid, 1911, olieverf op doek, 71x96, New York, Museum of Modern Art, Schenking van Nelson A. Rockefeller

Gemoedstoestand II: zij die gaan, 1911, olieverf op doek, 71x96, New York, Museum of Modern Art, Schenking van Nelson A. Rockefeller

Gemoedstoestand III: zij die blijven, 1911, olieverf op doek, 71x96, New York, Museum of Modern Art, Schenking van Nelson A. Rockefeller

Het straatrumoer dringt het gebouw binnen, 1911, olieverf op doek, 100x107, Hannover, Sprengel Museum

Horizontale constructie, 1912, olieverf op doek, 95x95 München, Staatsgemäldesammlungen

Materie (Materia), 1912, olieverf op doek, 225x150, Milaan, Verzameling Mattioli

Modern idool, 1911, olieverf op hout, 60x58, bruikleen uit de Verzameling Estorick

Ontwikkeling van een fles in de ruimte, 1912-1913, brons, 38x60x33, Milaan, Civica Galleria d’Arte Moderna

Portret van Ferruccio Busoni, 1916, olieverf op doek, 176x120, Rome, Galleria Nazionale d’Arte Moderna

Simultane gezichten, 1911, olieverf op doek, 61x61, Wuppertal, Von der Heydt-Museum

Zielstoestanden

BOCHNER, Mel

Werktekeningen en andere zichtbare dingen die niet per se bedoeld zijn om als kunst te worden gezien, 1966, vier identieke losbladige mappen met dezelfde honderd fotokopieën van aantakeningen, werktekeningen en schema’s, verzameld en gekopieerd door de kunstenaar en geplaatst op vier voetstukken, mappen 30x28x10, voetstukken 31x64x91, Sonnabend Gallery, New York

BÖCKLIN, Arnold (1821-1901)

De oorlog, 1896, olieverf op doek, 100x69, Dresden, Staatliche Kunstsammlungen, Galerie Neue Meister, Residenzschloss, Taschenberg 2, 01067 Dresden

Dodeneiland, 1880, Basel, Kunstmuseum, stichting Gottfried Keller

Dodeneiland, 1886, olieverf op hout, 80x150, Leipzig, Museum der Bildende Künste

Heilig woud, 1886, olieverf op paneel, 100x150, Hamburg, Kunsthalle

Odysseus en Calypso, 1883, tempera op mahoniehout, Basel, Kunstmuseum

BODY ART

BOETHOS VAN CHALKEDOON (3de eeuw v.C.)

Jongetje met de gans, eind 3de eeuw v.C., marmeren kopie naar een bronzen origineel, hoogte 84, München, Glyptothek

BOFFRAND, Germain (1667-1754)

Hôtel Amelot, 1710, Parijs

Kerk van Lunéville

Ovale salon de la Princesse van het Hôtel de Soubise, ca. 1735, Parijs

BOGART, Bram (Abraham VAN DEN BOGAERT) (1921-2012)

De gelen, 1962, 153 x 127, Brussel, K.M.S.K.

Halmen, 1962, 154x162, privéverzameling

Paden, 1964

Summerlook, 1988, 135x91, privéverzameling

BOLOGNA, Giovanni da (BOULOGNE Jean, GIAMBOLOGNA, Giovanni FIAMMINGO)

Zie bij GIAMBOLOGNA

BOLTANSKI, Christian (1944)

Monument, 1986, ruimte-installatie

Zonder titel, 1988, drie kolommen van 84 tinnen dozen, drie ingelijste zwart-witfoto’s en drie spots met kabels, 235x50x23, privé-verzameling

BÖMMELS, Peter (1951)

Sprong uit de geschiedenis, 1982, dispersie en goudbrons op neteldoek, 220x320, Keulen, Galerie Paul Maenz

BONNARD, Pierre (1867-1947)

De ontbijtkamer, ca. 1930-1931, olieverf op doek, 160x114, New York, Museum of Modern Art

Het toilet, ca. 1908, olieverf op doek, 119x79, Parijs, Musée d’Orsay

Naakt bij tegenlicht

Naakt in een badkuip, ca. 1937, olieverf op doek, 94x044, Duitsland, Privé-verzameling

Naakt in rugzicht (femme nue vue de dos), 1916, olieverf op doek, 117x90, privé-verzameling

Naakt voor de Spiegel, 1933, Venetië, Museo d'arte moderna

Schemering of De croquetpartij, 1892, olieverf op linnen, 130x163, Parijs, Musée d'Orsay

Signac en zijn vrienden aan het zeilen

Stilleven

Vrouwen en kinderen (de grootmoeder), 1899, olieverf op doek, 55x57, Parijs, Musée National d'Art Moderne

BONNET, Anne (1908-1960)

De gouden stad, 1955-56, 150x100, Brussel, K.M.S.K.

BORREMANS, Michaël (1963)

10 and 11 (10 en 11), 2006, olieverf op doek, 36x42, Antwerpen, Zeno X Gallery

A2, 2004, olieverf op doek, 40x35, Privéverzameling (België)

Add and remove (voeg toe en verwijder), 2002, olieverf op doek, 70x60, privéverzameling (USA)

A Mae West experience, 2002, potlood en waterverf op papier, 16x20, privéverzameling, België

Anna, 2003, olieverf op doek, 70x60, Verzameling Pinault, Frankrijk

Automat I (Automaat I), 2008, olieverf op doek, 80x60, Antwerpen, Zeno X Gallery

Dead chicken (Dode kip), 2013, olieverf op doek, 40x60, Zeno X Gallery

Drawing (tekening), 2002, potlood op karton, 16x11, Verzameling Jill en Dennis Roach (USA)

Earthlight room, 2008, olieverf op doek, 40x50, privéverzameling, België

Eating the beard, 2010, olieverf op doek, 50x42, privéverzameling New York

Everything falls (Alles gaat ten onder), 2012, twee bronzen bustes, houten tafel, gekleurde objecten, glazen box, tentoongesteld in Hotel de Ghellinck langs de Korenlei 17-18 te Gent tijdens TRACK 2012, Gent, SMAK

Girl with duck (Meisje met eend), 2010, olieverf op doek, 105x80, Antwerpen, Zeno X Gallery

Girl with feathers (Meisje met veren), 2010, olieverf op doek, 42x36, Antwerpen, Zeno X Gallery

In the Louvre – The house of opportunity, 2003, potlood en waterverf op papier, 27x28, New York, MOMA, The udith Rothschild Foundation Contemporary Drawings Collection Gift (2005)

KIT – The conversation, 2002, potlood, waterverf en vernis op karton, 30x17, Verzameling Jill en Dennis Roach (USA)

Lakei, 2010, olieverf op doek, 54x43, Brussel, Koninklijke Verzameling

Lakei, 2010, olieverf op doek, 65x50, Brussel, Koninklijk Paleis

Lakei, 2010, olieverf op doek, 50x42, Brussel, Koninklijke Verzameling

Lakei, 2010, olieverf op doek, 42x36, Brussel, Koninklijke Verzameling

Magnolias I (Magnolia’s I), 2012, olieverf op doek, 140x120, Privéverzameling (België)

Magnolia’s, 2013, olieverf op doek, 140x121, Antwerpen, Zeno X Gallery

Man holding his nose, 2007, olieverf op doek, 36x30, Dallas, Verzameling Rachofsky

Man looking down at his hand, 2007, olieverf op doek, 36x30, privéverzameling, België

Mask (Masker), 2008, olieverf op doek, 40x50, Antwerpen, Zeno X Gallery

Mombakkes I, 2007-2008, olieverf op doek, 57x45, Verzameling Pinaut (Frankrijk)

Mombakkes II, 2007, olieverf op doek, 36x30, Brussel, Privéverzameling

One, 2003, olieverf op doek, 70x60

One at the time, 2003, olieverf op doek, 85x100, Chicago, Art Institute of Chicago

Red hand, green hand (Rode hand, groene hand), 2010, olieverf op doek, 40x60, Antwerpen, Zeno X Gallery

Shitbeard, 2013, olieverf op doek, 50x42, Atnwerpen, Zeno X Gallery

Sleeper, 2007-08, olieverf op doek, 40x50, privéverzameling, België

Small museum for brave art, 2000, mixed media op papier, 23x29, privéverzameling, België

Strategy (strategie), 2008, olieverf op doek, 36x42, privéverzameling (Zwitserland)

Taking turns (bochten nemen), 2009, 35mm-film, 8’35”, Antwerpen, Zeno X Gallery; David Zwirner, New York/Londen; Tokio, Gallery Koyanagi

The advantage, 2001, olieverf op doek, 30x36, privéverzameling, Brussel

The angel, 2013, olieverf op doek, 300x200, Antwerpen, Zeno X Gallery

The avoider (de ontwijker), 2006, olieverf op doek, 360x180, Atlanta, High Museum of Art

The bodies (I), 2005, olieverf op doek, 60x80, Privéverzameling, U.S.A.

The box (de doos), 2002, olieverf op doek, 42x50, Antwerpen, Zeno X Gallery

The branch (De tak), 2003, olieverf op doek, 80x60, privéverzameling (België)

The bread, 2012, HD-video, ca. 4 minuten, in loop, geframed 19-inch LCD-scherm, editie van drie (Zeno X Gallery, Antwerpen; Gallery David Zwirner, New York/Londen; Gallery Koyanagi, Tokio)

The ceramic salami, 2001, potlood, waterverf en witte inkt op karton, 13x16, privéverzameling, België

The constellation, 2000, olieverf op doek, 100x120, Miami, Rubell Family Collection

The constellation – The Flemish actors, 2000, potlood, waterverf, witte inkt en vernis op papier, 28x22, New York, Museum of Modern Art

The devil’s dress, 2011, olieverf op doek, 200x300, Dallas, Museum of Art

The duck (de eend), 2010, olieverf op doek, 40x50, Verzameling Josefsson, Zweden

The ear (het oor), 2011, olieverf op doek, 42x53, privéverzameling (België)

The feeding, 2006, LCD-scherm in houten lijst, 59x98, met 35mm-kleurenfilm zonder geluid, overgezet op DVD, 4’50”

The German I (De Duitser I), 2002, olieverf op hout, 15x13, Antwerpen, Zeno X Gallery

The German (De Duitser), 2004-2007, 35mm-film, 39’59”, in loop, schaalmodel en klein LCD-scherm, 21x33x14, editie van drie (Antwerpen, Zeno X Gallery;New York/Londen, David Zwirner; Tokio, Gallery Koyanagi)

The glaze, 2007, olieverf op doek, 84x72, privéverzameling, Zwitserland

The Hornet, 2008, olieverf op doek, 36x30, privéverzameling China

The house of opportunity (im Rhönlandschaft), 2004, potlood, waterverf en gouache op karton, 18x25, Gent, S.M.A.K.

The house of opportunity (The chance of a lifetime) Kassel Earth (Blockx), 2003, olieverf op kartonnen doos, 32x36x2, Gent, SMAK

The house of opportunity: Voodoo!, 2004-2005, potlood en waterverf op karton, 17x23, Gent, SMAK

The neck (de nek), 2006, olieverf op doek, 23x29, Verzameling ING België

The nude, 2010, olieverf op doek, 250x200, privéverzameling, New York

The pendant (de hanger/tegenhanger?), 2010, olieverf op doek, 300x200, Collectie François Pinault (Frankrijk)

The performance (de voorstelling), 2004, olieverf op doek, 71x83,Venetië, François Pinault Foudation (Palazzo Grassi)

The prop (de prop), 2013, olieverf op doek, 50x40

The pupils (de leerlingen), 2001, olieverf op doek, 70x60, Sankt-Gallen (CH), Sammlung Hauser und Wirth

The preservation (het behoud), 2001, olieverf op doek, 70x60, privéverzameling (België)

The reference, 2007, potlood en waterverf op papier, 13x9, privéverzameling, België

The skirt (de rok), 2005, olieverf op doek, 70x60, Antwerpen, Zeno X Gallery

The son, 2013, olieverf op doek, 36x30, privéverzameling, België

The storm (de storm), 2006, 35mm-film, 1’07”, in loop, 35mm-projectie, editie van drie (Antwerpen, Zeno X Gallery; David Zwirner, New York/Londen; Tokio, Gallery Koyanagi)

The straw, 2010, olieverf op doek, 60x40, privéverzameling GB

The swimming pool, 2001, potlood en waterverf op karton, 34x28, Antwerpen, Zeno X Gallery

The tape (De plakband), 2010, olieverf op doek, 200x160, Cleveland, The Cleveland Museum of Art

The touch: twee panelen, 2011, twee panelen, olieverf op doek, 52x38 en 53x42, Privéverzameling Duitsland

The Virgin (De maagd), 2013, olieverf op doek, 240x130, San Francisco, Privéverzameling

The visitor, 2013, olieverf op doek, 50x42, Verzameling Pinault, Frankrijk

The whistler, 2009, olieverf op doek, 105x80, privéverzameling U.S.A.

The wind, 2011, olieverf op doek, 43x36, Privéverzameling, Groot-Brittannië

Two circles, 2006, potlood op papier, 21x30, privéverzameling, België

Two drawings (popular music), 2006, potlood en waterverf op papier, 30x21 (kwarto), privéverzameling (België)

Weight (Gewicht), 2005, flatscreen, 36x28x4, 35mm-film met continue loop van 9:44, 15inch lcd-scherm, New York, MOMA; Jerusalem, Israel Museum; Parijs, Musée d’Art Moderne de Paris

BORROMINI, Francesco (1599-1667)

Oratorio e Casa di San Filippo Neri, 1637-1650, Rome, Kruising van de Via del Pellegrino en de Via Papalis

Palazzo della Propaganda Fide, 1654-1662-1664, Rome

San Carlo alle Quattro Fontane, 1638-1667, Rome

Sant’Andrea delle Fratte, 1653-1667, Rome

Sant’Ivo della Sapienza, 1642-1644 (1646-1665), Rome, Corso del Rinascimento, 40, 00186 Roma

Santa Agnesa in Piazza Navona, 1653-1663, Rome

Verbouwing van de Kerk van Sint-Jan in Lateranen (Basilica di San Giovanni in Laterano), 1646-1650, Rome, Piazza di S. Giovanni in Laterano 4, 00184 Roma

BOSCH, Jeroen (Hiëronymus) (ca. 1450-1516)

De hooiwagen, ca. 1485-90, olieverf op paneel, 135x100, Madrid, Prado

De kruisdraging, ca. 1505, paneel, 74x82, Gent, K.M.S.K.

De kruisdraging, detail: de goede moordenaar en de dominicaan, ca. 1505, Gent, K.M.S.K.

De Tuin der Lusten, ca. 1500, Middenpaneel 222x195, vleugels 220x97, Madrid, Prado

De verloren zoon, na 1510, tondo, diameter 71, Rotterdam, Museum Boymans van Beuningen

Het Laatste Oordeel, ca. 1500, olieverf op paneel, 100x60 (centraal paneel) en 100x29 (zijluiken), Brugge, Groeningemuseum

Sint-Hiëronymus in gebed, ca. 1505, olieverf op paneel, 80x61, Gent, Museum voor Schone Kunsten

BOTERO, Fernando (1932)

De president, 1969, olieverf op doek, 267x135, München, Bayerische Staatsgemäldesammlungen, Staatsgalerie Moderner Kunst

Familia vergonzante, 1968, olieverf op doek, 202x181, privé-verzameling

Familieportret (Portrait of a family), 1974, olieverf op doek, 238x196, Verzameling toni and Martin Sosnoff

BOTTICELLI, Sandro (Alessandro di Mariano Filipepi) (1445-1510)

Aanbidding der wijzen, ca. 1475, tempera op paneel, 111x134, Firenze, Uffizi

Annunciatie (Cestello Annunciatie), 1489-1490, tempera op paneel, 150x156, Firenze, Galleria degli Uffizi

De belastering van Apelles, 1494-1495, tempera op paneel, 62x91, Firenze, Uffizi

De beproevingen van Mozes, 1481-1482, fresco, 349x558, Rome, Cappella Sistina

De geboorte van Venus, ca. 1480, 175x279, Firenze, Uffizi

De ontdekking van de moord op Holofernes, ca. 1472, tempera op hout, 31x25, Firenze, Uffizi

De terugkeer van Judith naar Bethulia, ca. 1472, olieverf op paneel, 31x24, Firenze, Uffizi

Het laatste mirakel en de dood van de Heilige Zenobius, 1500-1505, tempera op paneel, 66x182, Dresden, Gemäldegalerie

Het verhaal van Nastagio degli Onesti, ca. 1483, Madrid, Prado

La primavera (Allegorie van de Lente), 1476-80, 203x314, Firenze, Uffizi

Madonna della melagrana (madonna met de granaatappel), ca. 1487, tondo, tempera op paneel, diameter 144, Firenze, Galleria degli Uffizi

Madonna met acht zingende engelen, ca. 1478, tempera op paneel, diameter 135, Berlijn, Staatliche Museen

Madonna met kind en Johannes de doper, ca. 1470-1475, tempera op paneel, 91x67, Parijs, Louvre

Piëta (Bewening van Christus), ca. 1495, tempera op paneel, 107x71, Milaan, Museo Poldi Pezzoli

Piëta (Bewening van Christus met heiligen), ca. 1490, tempera op paneel, 140x207, München, Alte Pinakothek

Portret van een jonge vrouw, 1480-85, tempera op hout, 82x54, Frankfurt, Städelsches Kunstinstitut

Portret van een man met een medaillon van Cosimo de Oude, ca. 1474, tempera op paneel, 58x44, Firenze, Galleria degli Uffizi

Portret van Giuliano dei Medici, 1478, paneel, 54x36, Berlijn, Staatliche Museen

Madonna van het Magnificat, ca. 1482, paneel, doorsnede 115 cm, Firenze, Uffizi

Venus en de gratiën geven geschenken aan een jonge vrouw, ca. 1484, fresco overgebracht op doek, 211x284, Parijs, Louvre

Venus en Mars, ca. 1483, paneel, 69x174, Londen, National Gallery

BOUCHER, François (1703-1770)

Landschap bij Beaune, 1741-43, Leningrad, Hermitage

Rustend naakt, 1751, olieverf op doek, 60x74, Keulen, Wallraf-Richartz Museum

Venus, 1751, olie, 108x85, New York, Metropolitan Museum

Vulcanus en Venus, 1754, Londen, Wallace Collection

BOUDIN, Eugčne Louis (1824-1898)

Strand in Trouville, 1863, olieverf op hout, 25x46, New York, The Metropolitan Museum of Art

Strand in Trouville, 1864, olieverf op hout, 26x48, Parijs, Musée d'Orsay

Strand in Trouville, 1864, olieverf op hout, 26x48, Parijs, Musée d’Orsay

Strand in Trouville, 1863, olieverf op hout, 35x58, Washington, National Gallery of Art, Mr. and Mrs. Paul Mellon Collection

Strand in Trouville, 1874, olieverf op hout, 14x29, privéverzameling

BOUGUEREAU, William-Adolphe (1825-1905)

De geboorte van Venus, 1879, olieverf op linnen, 300x215, Parijs, Musée d'Orsay

Le déjeuner du matin (het ontbijt), 1887, olieverf op doeki, 91x56, privé-verzameling

Le gué (de beek), 1895, olieverf op doek 160x74, privé-verzameling

BOULENGER, Hippolyte (1837-1874)

De Vallei van Josaphat,

Lente in Bosvoorde, 1875, Doornik, M.S.K.

Overstroming

BOULLÉE, Louis-Étienne (1728-1799)

Ontwerp voor een rouwkapel voor het kerkhof van Chaux, Parijs, Bibliothéque Nationale

BOURDELLE, Antoine (1868-1929)

Grote Penelope, 1912, brons, Hoge Veluwe, Museum Kröller-Müller

Pallas (Athena), buste, brons, Parijs, Musée Bourdelle

Vechter, brons, Parijs, Musée Bourdelle

BOUTS, Dirk (1415-1475)

Christus in het huis van Simon de Farizeeër, paneel, 41x61, Berlijn, Gemäldegalerie, Staatliche Museen Preußischer Kulturbesitz

De val der verdoemden, ca. 1450, olieverf op paneel, 115x70, Rijsel, Musée des Beaux-Arts

Het Laatste Avondmaal, 1464-67, paneel, 178x180, Leuven, Sint-Pieterskerk

Marteldood van de Heilige Erasmus, 1448 (voor 1464), olieverf op paneel, 82x169Leuven, Sint-Pieterskerk

Sint-Christoffel (rechterlijk van een drieluik, de zgn. Parel van Brabant), olietempera op eikenhout, 63x28, München, Alte Pinakothek, Bayerische Staatsgemäldesammlungen

BOYADJIAN, Micheline (1923)

Het vieruurtje, olieverp op paneel, 105x72

BOWERS, Andrea (1965)

No olvidado – Not forgotten, 2010, 23 tekeningen met grafiet op papier, telkens 120x50

BRAECKMAN, Dirk (1958)

B.L.-N.Y., 1994, zwart-witfoto, 120x180

Zelfportret Hotel Seventeen N.Y. II, 1990, nr. 1 van 5, zilver-gelatineprint op aluminium, 110x110, collectie van de kunstenaar

Zelfportret met Christine, 1986, zilver-gelatineprint, 108x108, Charleroi, Musée de la Photographie de la Communauté Française

Zelfportret nr. 17, 1988, zilver-gelatineprint, 110x110, Privéverzameling

BRAMANTE (1444-1514)

Damasushof, Rome, Vaticaan

Palazzo della cancellaria, 1483-1511, Rome

Santa Maria delle Grazie, ca. 1492-1499, Milaan

Santa Maria in Abbiategrasso, Abbiategrasso

Chiesa di Santa Maria presso San Satiro, 1485, Milaan

Tempietto di san Pietro in Montorio, 1500-1504, Rome

BRANCUSI, Constantin (1876-1957)

Blonde negerin, 1926, gepolijst brons, 39x14x18, San Francisco, Museum of Modern Art

De haan, 1924, brons, hoogte 103, Parijs, Musée Nationale d'Art Moderne

De kus, 1908

De kus, 1912, kalksteen, hoogte 58, Philadelphia, Philadelphia Museum of Art, Louise ande Walter Arensberg Collection

De slaap, 1908, marmer, hoogte 26, Boekarest, Nationale Galerij

De verloren zoon, 1915, eikenhout, hoogte 45 (met stenen sokkel 75x22x22), Philadelphia, Museum of Art, verzameling Arensberg

Eindeloze kolom, 1937, gietijzer, hoogte 2935, Tirgu Jiu (Roemenië)

Eindeloze zuil, ca. 1930-33, hout, Parijs, Musée National d’Art Moderne, Centre Pompidou

Poort van de kus, 1937-1938, steen, 513x654x169, Tigu Jiu (Roemenië)

Portret van Mademoiselle Pogany, 1913, brons, hoogte 27, Parijs, Musée Nationale d'Art Moderne

Portret van Mademoiselle Pogany, 1931, marmer, hoogte 44, Philadelphia, Philadelphia Museum of Art

Slapende muse, 1909-10, marmer, hoogte 29, Washington D.C., Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution

Vogel in de ruimte, 1928, gepolijst brons, hooge 137, omtrek 10-38 cm, New York, Museum of Modern Art

Zeehond, 1943, Parijs, Musée National d’Art Moderne

BRANDL, Herbert (1959)

Zonder titel, 1984-85, olieverf op linnen, 180x150, Keulen, privé-verzameling

BRANDT

lamp, (ontworpen voor Körting en Mathiesen), 1928, Berlijn, Bauhaus-Archiv/Museum für Gestaltung

theepot

BRAQUE, Georges (1882-1963)

Atelier II, 1949, olieverf op doek, 131x163, Düsseldorf, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen

De kandelaar (Le bougeoir)

De marmeren tafel, 1925, olieverf op doek, 131x74, Parijs, Musée Nationale d'Art Moderne

De Portugees, 1911, Basel Kunstmuseum

Drie naakten, 1907, inkt op papier, afgedruk in Architectural record, Boston, mei 1910, Londen, British Architectural Library, RIBA

Fles en vissen, 1910, olieverf op doek, 61x46, verblijfplaats onbekend

Fruitschaal en glas, 1912, houtskool op papiers collés, 62x45, privéverzameling

Gitaar en klarinet, Philadelphia, Museum of Art

Groot naakt, 1908, olieverf op doek, 140x100, privéverzameling

Het rode tafelkleed, 1933, olie en zand op linnen, 97x130, Warrenton (Virg.), Verzameling Chrysler

Huizen bij L'Estaque, 1908, olieverf op doek, 73x60, Bern, Kunstmuseum, Schenking M. en H. Rupf

Kasteel bij La Roche-Guyon, 1909, olieverf op doek, 80x60, Stockholm, Moderna Museet, SKM

Klarinet en fles rum op schoorsteenmantel, 1911, olieverf op doek, 81x60, Londen, Tate Gallery

L’Estaque, 1906, olie op doek, 50x61, privéverzameling

L’Estaque, 1908, olieverf op doek, 60x50, New York, Museum of Modern Art  

Lezende vrouw, 1911, olieverf op doek, 130x81, Basel, Fondation Beyeler

Mandora, 1909-10, olieverf op doek, 71x56, Londen, Tate Gallery

Man met een gitaar, 1911, olieverf op doek, 116x81, New York, Museum of Modern Art, aangekocht met het legaat van Lillie P. Bliss

Normandische haven, 1909, Chicago, Art Institute

Klarinet en fles rum op schoorsteenmantel, 1911, olieverf op doek, 81x60, Londen, Tate Gallery

L’Estaque, 1906, olieverf op doek, 50x61, privéverzameling

Lezende vrouw, 1911, olieverf op doek, 130x81, Basel, Fondation Beyeler

Mandora, 1909-10, olieverf op doek, 71x56, Londen, Tate Gallery

Stilleven, 1925-26, doek, 60x73, Londen, Soho Gallery

Stilleven met speelkaarten, 1913, gouache op gegomd papier, 80x59, Parijs, Musée Nationale d'Art Moderne

Stilleven met viool en kruik, 1909-1910, olieverf op doek, 117x74, Basel, Kunstmuseum

Viaduct in L’Estaque, 1907, Minneapolis, Institute of Arts

Viaduct bij l’Estaque, 1908, olieverf op doek, 73x59, Parijs, Centre Pompidou, Musée National d’Art Moderne, gift van echtpaar Claude Laurens

Vrouw met mandoline, 1910, olieverf op doek, 92x73, München, Bayerische Staatsgemäldesammlungen

Vrouw met mandoline, 1937, 130x97, New York, Museum of Modern Art, mrs. S. Guggenheim Fund

BRETT, John (1832-1902)

De Steenklopper, Oil on canvas 20 1/4" X 27", (51.3 cm x 68.5 cm), Signed and dated John Brett 1857-58,

BREITZ, Candice (1972)

Double Annie (Thorn in My Side) (1985/2000) & Double Whitney (I will always love you) (1999/2000),

Ghost series nr. 8, 1994-1996, c-print, 69x102

Ghost series nr. 10, 1994-96, c-print, 69x102

Mother

Surrogate Portraits, 1998, Johnen & Schöttle, Keulen

BREUER, Marcel (1902-1981)

Fauteuil in hout

Fauteuil in stalen buizen

BRIOSCO, Benedetto (1477-1514)

Westportaal van de Certosa, Pavia

BROEDERLAM, Melchior (ca. 1350-ca. 1410)

altaarstuk, rechterluik: opdracht in de tempel en vlucht naar Egypte, 1389-1409, tempera op hout, 167x130, Dijon, Museum

BRONGNIART, Alexandre Théodore (1739-1813)

Ontwerp voor de beurs van Parijs, 1808, Parijs, Musée Carnavalet

BRONZINO, Agnolo (1503-1572)

Allegorie van Venus en Amor, ca. 1546, olieverf op paneel, 155x144, Londen, National Gallery

Portret van Laura Battiferri, ca. 1555-1560, olieverf op linnen, 83x60, Firenze, Palazzo Vecchio, Collezione Loeser

Portret van Lucrezia Panciaticchi, ca. 1540, olie op paneel, 104x85, Firenze, Galleria degli Uffizi

BROODTHAERS, Marcel (1924-1976)

Kookpot met gesloten mosselen, 1964, mosselschelpen, pigment en polyester in een beschilderde ijzeren pot, 30x28x249, Londen, Tate Gallery

La soupe de Daguerre , 1975,

Musée d’Art Moderne, Département des Aigles, Section Publicité, 1972, foto van een installatie, Kassel, Documenta V

Musée-Museum, 1972, blad in zwarte offsetdruk met grondplan van het Musée d’Art Moderne, Département des Aigles, Section 19me sičcle, met verschillende kunstprentkaarten in het blad gevat, 51x75, 1972, Mönchengladbach, 100 genummerde en gesigneerde exemplaren

Museum-Museum, 1972, twee bladen in zeefdruk (goud, wit, zwart) op Schoeller-Parolekarton, 84x60, Edition Staeck, Heidelberg 1972, 100 gesigneerde en genummerde exemplaren

Rode mosselen in de pot, 1965, 32x34, Brussel, K.M.S.K., inv. 11099 (legaat Alla Goldschmidt-Safieva)

Veroordeling van Magritte, 1966, beschilderd en bedrukt houten paneel, hardboard, 4 glazen bekers met watten en blauwe ver, 78x62x32, Brussel, nalatenschap Broodthaers

Zeshoek, 1966, zeshoekig plankenkastje met 10 potjes en en 7 glazen potten, 57x66x12, Berlijn, privéverzameling

BROUCKE, Koen (1965)

Ma vie, 1998, Aquarel op Ingrespapier, 32x48, privéverzameling

Menskunde (2de reeks), 1998-99, acrylverf op rijstpapier op doek, 10 aquarellen van 28x34, Antwerpen, MUHKA

Menskunde II, 1999, acrylverf op papier op doek, 34x28, Antwerpen, MUHKA

BROUWER, Adriaen (1605/06-1638)

De rokers, ca. 1637, olieverf op hout, 46x37, New York, Metropolitan Museum of art, Friedsam Collection

Dorpschirurg, München, Alte Pinakothek

Kaartspelers, 33x43, München, Alte Pinakothek

Twistpartij, paneel, 27x35, Dresden, Staatliche Kunstsammlungen, Gemäldegalerie Alte Meister

BROUWN, Stanley (1935-2017)

BROWN, Ford Madox (1821-1893)

De voetwassing, 1857-58, olie op doek, 117x133, Londen, Tate Gallery

Neem uw zoon, Heer, 1851-59, Londen, Tate Gallery

BROWN, Glenn (1966)

Dark Star, 2003, olieverf op paneel, 100x75, Chicago, Art Institute

It’s a curse, it’s a burden, 2001, olieverf op panel, 105x75

Joseph Beuys, 2001, olieverf op paneel, 96x80, Collection Bobbi & Walter, Zifkin, Los Angeles

Life without comedy, 2001, olieverf op paneel, 69x53

Little deaths, 2000, olieverf op paneel, 68x54

Star Dust, 2009, olieverf op paneel, 154x122, New York, Gagosian Gallery

BRUEGEL, Jan de Oude (Fluwelen Bruegel) (1568-1625)

Allegorie van de Aarde uit Het Aards Paradijs, 1621, koper, 46x67, Parijs, Louvre

Allegorie van de smaak, 1618, olieverf op hout, 64x108, Madrid, Museo del Prado

Bloemen, 1° kwart 17de eeuw, olieverf op paneel, 65x49, Praag, Narodni Galerij

Stilleven, 1618, paneel, 48x53, Brussel, K.M.S.K

BRUEGEL, Pieter de Jonge (Helse Bruegel) (1564-1638)

Jaarmarkt met toneelopvoering, Sint-Petersburg, Hermitage

BRUEGEL, Pieter de Oude (ca. 1525-1569)

De aanbidding der wijzen, ca. 1555-57, tempera op doek, 124x169, Brussel, K.M.S.K.

De bedelaars, 1568, olie op paneel, 19x22, Parijs, Louvre

De bekering van Paulus

De boerenbruiloft, 1565-66, 114x163, Wenen, Kunsthistorisches Museum

De boerendans, Wenen

De donkere dag, lente 1559, 18x163, Wenen, Kunsthistorisches Museum

De dulle Griet, 1561-62, 161x115, Antwerpen, Mus. Mayer van den Bergh

De hooioogst (de maand juni), olieverf op paneel, 114x158, Praag, Nationaal Museum

De kindermoord van Bethlehem

De kinderspelen, 1560, Wenen, Kunsthistorisches Museum

De korenoogst, 1565, olie op paneel, New York, Metropolitan Museum of Art

De misantroop, 1568, olie op doek, Napels, Museo di Capodimonte

De parabel van de blinden, 1568, 154x86, Napels, Museo Nazionale di Capodimonte

De spreekwoorden, Antwerpen, Museum Mayer van den Bergh

De toren van Babel, 1563, 114x155, Wenen, Kunsthistorisches Museum

De triomf van de Dood, 1561-62, Madrid, Prado

De val van de opstandige engelen, 1562, paneel, 117x162, Brussel, K.M.S.K.

De val van Ikarus en detail Ikarus, 1555, doek, 74x112, Brussel, K.M.S.K.

De volkstelling te Bethlehem en detail: Sint-Jozef en O.-L.-Vrouw, 1566, paneel, 116x164, Brussel, K.M.S.K

Jagers in de sneeuw (de terugkeer van de jagers), 1565, paneel, 117x162, Wenen, Kunsthistorisches Museum

Luilekkerland, 1567, 52x78 (32x14?), München, Alte Pinakothek

Winterlandschap met schaatsers, 1565, olie op paneel, privé-verzameling

Winterlandschap met vogelknip, Brussel, K.M.S.K.

Zelfportret (De schilder en de koper), ca. 1565, tekening, Wenen, Albertina, tekening

BRUNA HAUTMAN, Siegefride (1955)

Moonproject, 1981, hout, leer, zijde, 463x100, 80x100

Zonder titel,  1983,

BRUNELLESCHI, Filippo (1377-1446)

Het offer van Abraham, ontwerp voor het baptisterium van de doopkapel van Firenze, 1402, reliëf van verguld brons, 44x40, Firenze, Museo Nazionale del Bargello

Kathedraalkoepel, 1417-19 (1420-36), hoogte 91 m, diameter 45,5 m, Firenze, Kathedraal Santa Maria del Fiore

La Sagrestia Vecchia, 1422-28, Firenze, Chiesa di San Lorenzo

Ospedale degli Innocenti (Vondelingentehuis), portico, beg. 1419, Firenze

Pazzikapel, beg. 1430-33, Firenze, Santa Croce

San Lorenzo, 1419-1469, Firenze

BRUSSELMANS, Jan (1884-1953)

Boeren, 1928, olieverf op doek, 130x124, Gent, Museum van Hedendaagse Kunst

Boeren, ca. 1928, potlood op paier, 23x28, Gent, M.S.K.

Dame met roos, 1939

De pleisteraar, 1924, olieverf op doek, 81x76, privé-verzameling

De zaaier, ca. 1929, potlood op papier, 21x16, privé-verzameling

Landschap met koeien, 1929, olieverf op doek, 100x115, privé-verzameling

Leunende vrouw, 1920, olieverf op doek, 79x60, Gent, M.S.K.

Meeuwen, 1949

Sneeuw in Brabant, 1938, olieverf op doek, 100x90

Stilleven met waaier

Tuinen, 1934

Velden, 1929, olieverf op doek, 62x68, privéverzameling

Vrouw met blauwe hoed, 1915

Zonnig gezicht, 1914

BRYAXIS (2de helft 4de eeuw v.C.)

Mausolos, ca. 350 v.C., marmer, hoogte 300, uit het Mausoleum van Halikarnassos (Karië), Londen, British Museum

BUFFET, Bernard (1928-1999)

Geseling van Christus

Vrouw met badkuip, 1947, olieverf op doek, 209x109, privé-verzameling

BUGGENHOUT, Peter (1963)

Op het ogenblik geen oplossing, 1999, behandelde koeienmaag, katoen, polyester, Brugge, installatie in “De Bond”

BUL, Lee (1964)

Live forever, 2001, capsule van glasvezel met schuimrubber isolatie en leren bekleding, elektronische apparatuur, 254x152x97

Thaw (dooi), 2007, gemengde technieken, 93x113x212

Untitled sculpture W1, 2010, gemengde technieken, 212x147x143

BULLOCH, Angela (1966)

Earth First, 2000, installatie 2001, Essen, Kokerei Zollverein

Prototypes, 2000, installatie, Zurich, Galerie Hauser & Wirth & Pressenhuber

BUREN, Daniël (1938)

Affichage sauvage (Wildplakken), april 1968, foto van een deel van het werk

Deux plateaux, 1985-86, 260 vrijstaande kolommen van cement en marmer, met verschillende hoogte, lichten en een verzonken kunstmatige stroom, Parijs, Palais Royal

BÜRING

Chinees theehuisje, 1754-1756, Potsdam, park van het kasteel Sanssouci

BURNE-JONES, Edward (1833-1898)

De bruiloft van Psychč, olieverf op doek, Brussel, K.M.S.K.

De gouden trap, ca. 1880, olieverf op doek, 270x117, Londen, Tate Gallery

Het rad van fortuin, 1883, olieverf op doek, 200x100, Parijs, Musée d’Orsay

Koning Cephetua en de bedelares, 1883, olieverf op doek, 290x136, Londen, Tate Gallery

Pygmalion, 1869-79 (Die Hand hällt inne, Das Herz begehrt, Godin vliedt het leven binnen, Seele bescheidet sich, Cepethna, koningin en bedelares)

BURRI, Alberto (1915-1995)

Compositie, 1953, olie, goud en lijm op doek en jute, 86x100, Ne< York, Solomon R. Guggenheim Museum

Sacco e bianco (Zak en wit),

Sacco e rosso (Zak en rood), 1954, jutezak, lijm en plasticverf op doek, 86x100, Londen, Tate Gallery

Zak 5P (Sacco 5P), 1953, gemengde technieken en collage, 150x130, Cittŕ di Castello, stichting Palazzo Albizzini, verzameling Burri

BURSSENS, Jan (1925-2002)

Blind en open, 1957-59, 160x122, Brussel, K.M.S.K

Melancholie van het zelfportret, s.d., olieverf op doek, 160x130

Portret van Pablo Picasso, 1966, olieverf op doek, 160x130, privéverzameling

 

BUSTELLI, Francesco Antonio (1723-1763)

Julia uit de Commedia dell'arte, vóór 1760, hoogte 20, Nymphenburger porselein, München, Bayerisches Nationalmuseum

Pantalone uit de Commedia dell'arte, vóór 1760, hoogte 18, Nymphenburger porselein, Bayerisches Nationalmuseum

BUTTERFIELD, W.

All Saints', Margareth Street, 1849-59, Londen

BÜTTNER, Werner (1954)

Broers met muziek, 1984, olieverf op linnen, 150x190, Keulen, privéverzameling

Gevangene die het woord “Vrijheid” aanschouwt (Gefangener, das Wort “Freiheit” betrachtend), 1988, olieverf op linnen, 150x151, Hamburg, Kunsthalle

Mutwillig zerstörte Telefonzellen (Opzettelijk vernielde telefooncellen), 1982, Olieverf op linnen, 190x 150 cm, Frankfurt am Main, Museum für Kommunikation

Verzorg je tanden als je wapen, 1986, olieverf op linnen, 190x150, Keulen, privéverzameling

Wiederholung der Information kompensiert den darüberliegenden Lärm, 1983, olieverf op doek, 190x240

Zonder titel (Kaiserschnittbongo), 1984, olieverf op neteldoek, 150x120, privéverzameling

BYTEBIER, Jean-Marie (1963)

Boom, 1999, olieverf op doek, 110x90, Antwerpen, MUHKA

De Wachters, 1998, inkt op doek, (5x)100x90, Gent, Verzameling Schelstraete en Desmedt

Zonder titel, 1997, acrylverf op doek, Antwerpen, MUHKA

BYZANTIJNSE KUNST

Aartsengel Gabriël, ca. 549, mozaďek, Ravenna, San Apollinare in Classe, triomfboog

Annunciatie, fresco, Kiev, Sofiakathedraal

Annunciatie, eind 14de eeuw, icoon, Moskou, Tretjakovmuseum

Annunciatie, achterzijde van de icoon Maria als Redster van de Zielen, icoon, tempera, linnen op hout, 92x68, Ohrid, Nationaal Museum

Aya Eirene, begonnen 532, in 740 herbouwd, Istanbul

Baptisterium der orthodoxen, 5de eeuw, Ravenna

Boekband met aartsengel, 11de eeuw, goud met inlegwerk en email, 48x36, Venetië, Domschat van de San Marco

Capella Palatina, 12de eeuw, Palermo, Palazzo Reale

Cattolicon te Stilo, 13de eeuw, Stilo (Calabrië

Chorakerk (Kariye Camii), 12de-14de eeuw, Istanbul

Christus de Erbarmer, ca. 1100, icoonmozaďek, 75x53, Berlijn, Staatliche Museen

Christus Pantocrator, ca. 1100, mozaďek, Daphni (bij Athene), kloosterkerk, koepel

De geschiedenis van Adam uit de Pentateuch van Ashburnham, eind 6de eeuw, miniatuur, 37x33, Parijs, Bibliothčque Nationale

De intocht van Christus in Jeruzalem uit de Codex Purpureus Rossanensis, eind 6de eeuw, miniatuur, 30x26, Rossano, Aartsbisschoppelijke Bibliotheek

De Moeder Gods en het Pinksterfeest, 11de eeuw, mozaďek, Stiris, Katholikon van de Hosios Lukas, apsis en koepel

De profeet Ezra (uit de codex Amiatinus), 6de eeuw, miniatuur (kopie), Firenze, Bibliotheca Laurenziana, Codex Amiatinus I, fol. 5 r°

De tetrarchie (Diocletianus en zijn medeheersers), ca. 300 n.C., porfier, uit Constantinopel, Venetië, aan de San Marco

De zweetdoek van Christus (The vernicle), begin 14de eeuw, uit Rostov, Moskou, Tretjakovmuseum

Dood van Maria, 1ste helft 12de eeuw, plafondmozaďek, Palermo, Santa Maria dell'Ammiraglio (Martoranakerk)

Folding-icon, begin 15de eeuw, uit Novgorod, Moskou, Tretjakovmuseum

Graflegging, eind 12de eeuw, icoon, Moskou, Tretjakovmuseum

Graflegging, eind 13de eeuw, icoon, Moskou, Tretjakovmuseum

Hagios Demetrios, 5de eeuw (1917 herbouwd), Saloniki

Hagios Georgios, 306-311, ca. 390 verbouwd, Saloniki

Hagii Apostili, 1312-1315, Saloniki

Heilige Diaken (detail van de apsismozaďek), 817-824, Rome, Chiesa di Santa Prassede

Iconostase, 18de eeuw, Kiev, Sofiakathedraal

Icoon van Christus als Redder der Zielen, begin 14de eeuw, Byzantijnse icoon, linnen op hout in zilver gezet, 92x68, Ohrid, Nationaal Museum

Icoon van de aartsengel Michaël (detail), 14de eeuw, tempera, Athene, Byzantijns Museum

Illustratie van de Georgica van Vergilius, de zgn. Vergilius Vaticanus, 6de eeuw, Rome, Vaticaanse Bibliotheek, cod. lat. 3225

Justinianus en gevolg en Keizerin Theodora en haar gevolg, ca. 547 n.C., Mozaďek, Ravenna, San Vitale

Kathedraal San Marco, 1042-1071, Venetië

Kathedraal (dom) van Cefalů, 1131-1240, Cefalů

Kathedraal (basiliek) van Monreale, eind 12de eeuw, Monreale

Kathedraal van Serres, 11de eeuw

Katholikon van de Hosios Lukas, begin 11de eeuw, Stiris

Keizerin Ariadne, ca. 500, ivoor, hoogte 31, breedte 11, Firenze, Museo Nazionale del Bargello

Keizersdiptychon, zgn. Barberini-diptychon, ca. 500, ivoor, 34x27, Parijs, Louvre, Collectie Barberini (Rome)

Kelk, 2de helft 10de eeuw, onyx in verguld zilveren zetting, email en parels, uit Constantinopel, Venetië, Domschat van de San Marco

Kerk van het klooster Myreleion (later Moskee Budrum Camii), ca. 930, Istanbul

Kolos van Barletta, tussen 450 en 629, hoogte 500, tussen 450 en 629, Barletta, Kathedraal

Kruisiging van Kroepnik, 16de eeuw, Bulgarije

Madonna van de Don, eind 14de eeuw, icoon, Moskou, Tretjakovmuseum

Madonna van Tologoi, begin 14de eeuw, uit Jaroslav, Moskou, Tretjakovmuseum

Masker van tsaar Reskoeporid III, uit Kertsja, Sint-Petersburg, Hermitage, Gouden Magazijn

Pala d'Oro, 11de tot 14de eeuw, goud, email en ingelegd met stenen, 212x334, Venetië, Kathedraal San Marco

Paus Paschalis I (detail van de apsismozaďek), 817-824, Rome, Chiesa di Santa Prassede

Reliquiarium van het echte kruis, zgn. Limburgse staurotheek, ca. 964-965, goud met email en edelstenen, 48x35, Limburg a.d. Lahn, Domschat

San Apollinare in Classe, 533-(ingewijd) 549, Ravenna

San Apollinare Nuovo, begonnen ca. 504, Ravenna

San Vitale, 526-(ingewijd) 547, Ravenna

Sarcofaag van Jaroslaw de Wijze, 11de eeuw, Kiev, Sofiakathedraal

Sergius en Bacchuskerk, 527-536, Istanbul

Sint-Andreas, begin 8ste eeuw, fresco, Rome, Chiesa di Santa Maria Antiqua

Sint-Demetrios tussen een kerkelijke (bisschop Johannes van Saloniki) en een wereldlijke ambtsdrager, ca. 635, mozaek, Saloniki, Hagios Demetrios, zuidelijke pilaar in de apsis

Sint-Demetrius van Thessalonica, late 12de eeuw, uit de kathedraal van de graflegging te Dimitrov, Moskou Tretjakovmuseum

Sint-Joris, 14de eeuw, Moskou, Tretjakovmuseum

Sint-Niklaas, midden 11de eeuw, mozaďek, Kiev, Aya Sophia

Vaas uit Homs, de zgn. Emesa-vaas, 6de eeuw, gedreven zilver, hoogte 44, doorsnede 29, Parijs, Louvre

Verheerlijking van Christus, begin 13de eeuw, mozaďek-icoon, 52x36, Parijs, Louvre

Veroli-kastje, 10de-11de eeuw, ivoor, lengte 41, hoogte 12, Londen, Victoria and Albert Museum

Wij-illustratie van Juliana Anicia uit de zgn. Weense Dioscurides, ca. 512, miniatuur, 37x30, Wenen, Nationalbibliothek

 

Terug naar de Hoofdindex

of

Ga door