L

 

Terug naar Hoofdindex

 

LABROUSTE, Henri (1801-1875)

Bibliothèque Sainte-Geneviève, 1843-61, Parijs

LAERMANS, Eugeen Jules Josef (1864-1940)

De blinde, 1898, olieverf op doek, 134x174, Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten

De dode, 1904, olieverf op doek, 122x176, Brussel, K.M.S.K.

De landverhuizers

De storm, 1899, olieverf op doek, 134x174, Antwerpen, K.M.S.K.

Het bad

Kuieren door het dorp, olieverf op doek, Brussel, K.M.S.K.

LAFONTAINE, Marie-Jo (1950)

History is against forgiveness, 1992, 2 kleurenfoto’s, olieverf op paneel, 160x391x8, Antwerpen, MUHKA

Jeder Engel ist schrecklich (elke engel is verschrikkelijk), 1992, video-installatie, Ålborg (DK), Kunstmuseum

Round around the Ring (ronde rond de ring), 1981, video-installatie

LAHMANN

Gabrielle d'Estrée, Azay-le-Rideau, Kasteel

LAM, Wilfredo (1902-1982)

Astrale harp, 1943,

De jungle, 1942, New York, Museum of Modern Art

De kinderen zonder ziel, 1964, olieverf op doek, 210x249, Brussel, K.M.S.K., inv 7722

Moederschap, 1952, olieverf op doek, 180x126, Havana, Museo Nacional de Bellas Artes

LANDERS, Sean (1962)

Career Ego, 1999, olieverf op doek, 142x119

Luck, fear, regret, 2003, olieverf op doek, 142x198

LANGHANS, Karl Gotthard (1732-1808)

Brandenburger Tor, 1789-1794, Berlijn

LANIGAN-SCHMIDT Thomas (1948)

De rovende handen, 1983, installatie, 394x884, New York, Holly Solomon Gallery

LASSUS, Jean Baptiste Antoine

Église Saint-Jean-Baptiste-de-Belleville, 1854-1859, Parijs

LATEMSE SCHOOL

LATHAM, John (1921-2006)

Art and Culture (Kunst en Cultuur), 1966, installatie: leren koffer met boek, brieven, fotokopieën, enz. en gelabelde buisjes gevuld met poeder en vloeistoffen, 8x28x25, New York, Museum of Modern Art, Blanchette Rockefeller Fund

God is great nr. 2, 1966, Londen, Tate Gallery

God is great nr. 4, 2005, glas, boeken, silicone, variabele afmetingen

LATIJNSE TEKSTEN

Catulluscodex, Oxford, Bodleian Library, canon lat. 30

De Bellis Macedonicis, Perkament, Londen, British Library, pap. 745, lowe GLA II 207

Evangeliarium, Domschatzkammer, Aken

Evangeliarium van Cadmug, Cod. Bonif. 3, Fulda, Hessische Landesbibliothek

Francesco Petrarca (1304-1374) en Giovanni Boccaccio (1313-1375), Ven. Mar. Ms. St. 127 f° 47 r° en 86 f° 1 r°

Palimpsest met fragmenten van Cicero's de re publica, Cod. Vat. Lat. 5757

Steen van Satricum

Tacitus' annales, Firenze, Bibl. Laur. cod. Laur. 68.1

Vergilius Augusteus, Vat. Lat. 3256 f° 1 r°

Vergiliusmanuscript

Vergilius Romanus, Vat. Lat. 3876, f° 11

LAURANA, Luciano di Martino (ca. 1420/25-1479)

Binnenhof van het Palazzo Ducale d'Urbino, 1465-1472

LAURENS, Henri (1885-1954)

Bader, 1931

Clown, 1915, beschilderd hout, 52x30x23, Duisburg, Wilhelm Lehmbruck Museum

Clown, 1915,  beschilderd hout, 53x30x24, Stockholm Moderna Museet

Gitaar, 1914,beschilderd plaatmetaal, hoogte 44, Keulen, Museum Ludwig, verzameling Ludwig

Sirene, 1944, hoogte 115, Parijs, Musée National d'Art Moderne

LAURENS, Jean Paul (1838-1921)

De excommunicatie van Robert de Vrome, 1875, olieverf op linnen, 130x218, Parijs, Musée d'Orsay

LAVICKOVA, Lucie (1969)

LAWRENCE, Thomas (1769-1830)

Portret van Miss Farren, gravin van Derby, 1790, olieverf op doek, 239x146, New York, Metropolitan Museum of Art

, An-My (1960)

29 Palms: Combat operations Center guard, 2003-2004, gelatinezilverprint, 67x97

Manning the Rail, USS Tortuga, Java Sea, 2010, gicleeprint, 102x144

Portrait Studio: USS Ronald Reagan, North Arabian Gulf, 2009, Gicleeprint, 67x97

Small wars: explosion, 1999-2002,gelatinezilverprint, 67x97

LE BRUN, Charles (1619-1690)

De intocht van Alexander de Grote in Babylon, ca. 1664, olieverf op linnen, 450x707, Parijs, Musée du Louvre, Rue de Rivoli, 75001 Paris

LE CORBUSIER (Charles Edouard JEANNERET) (1887-1965)

Chapelle de Ronchamp (Notre-Dame-du-Haut), 1950-1955, Ronchamp

Dominicanenklooster La Tourette, 1958-1959, Lyon

Dreiging, 1938, olieverf op doek, 162x130, Zwitserland, privé-verzameling

Gebouwen te Ronchamp, 1950

Unité d’habitation (flatgebouw), 1947-1952, Marseille

Villa Savoye, 1929-31, Poissy-sur-Seine

Viool, glas en fles, 1925, olieverf op doek, 100x81, Luik, Musée d'Art Moderne

Woon- en winkelpand aan de Michaelerplatz (kleermakersfirma Goldman & Salatsch), 1909-1911, Wenen

Woonwijk voor Straatsburg, 1951 (ontwerp)

LECOSSOIS, Victor (1897-1976)

Stilleven met haringen, olie op doek, 40x30

Stilleven, olieverf op doek, 60x70

LEDOUX, Claude Nicolas (1736-1806)

Het huis van Directeur La Loue, Parijs, Bibliothèque Nationale

Zoutmijn te Arc-et-Senans, 1774, Arc-et-Senans, Grande Rue, 25610 Arc-et-Senans, Frankrijk

LE FAUCONNIER, Henri Victor Gabriel (1881-1945)

Bretons meisje, 1908, olieverf op doek, 54x36, Bremen, Kunsthalle

De jager, 1911-1912, olieverf op doek, 20x3167, Dan Haag, Gemeentemuseum

Landschap met rotsen, Ploumanach, ca. 1910, pen in zwarte inkt en olieverf op doek, 60x72, Den Haag, Rijksdienst Beeldende Kunst

Overvloed, 1910-11, olieverf op doek, 191x123, Den Haag, Haags Gemeentemuseum

LE FLAGUAIS, Jacques (1921-1986)

Leerlingen van Hemelsdaele Brugge

LEFUEL, L.T.J.

Louvre, Noord-Westvleugel (Rue Tivoli), 1852-57, Parijs, Rue de Rivoli, 75001 Paris

LÉGER, Jules Fernand Henri (1881-1955)

Contrast van vormen, 1913, olieverf op doek, 81x65, Basel, Fondation Beyeler

De bruiloft, 1912, olieverf op doek 257x206, Parijs, Musée National d’Art Moderne, Centre Pompidou

De man met de hond, studie, 1920, olieverf op doek, 65x46, Villeneuve-d'Ascq, Musée d'Art Moderne

De pauze, op een rode achtergrond, 1949, olieverf op doek, 114x148, Biot, Musée National Fernand Léger

De rokers, 1911, New York, Solomon R. Guggenheim Museum

De stad, 1919, 231x298, Philadelphia, Museum of Art, A.E. Gallatin Collection

De trap, 1914, olieverf op doek, 130x100, New York, Museum of Modern Art

Drie vrouwen (le grand déjeuner), 1921, New York, Museum of Modern Art

Het ontbijt, potlood op papier, Otterlo, Rijksmuseum Kröller-Müller

La belle équipe

La grande parade, 1954, olieverf op doek, New York, Solomon R. Guggenheim Museum

Landschap met figuren, 1921, aquarel op papier, 36x25, Otterlo, Rijksmuseum Kröller-Müller

Landschap met figuren, 1921, potlood op papier, 26x37, Biot, Musée National Fernand Léger

Le siphon, 1924, olieverf op doek, 91x60, privé-verzameling

Liggende vrouw met boek, potlood op ppaier, Villeneuve d'Ascq, Musée d'Art moderne

Loisir (vrije tijd) (hommage aan Louis David), Parijs, Musée d'art Moderne

Naakten in het bos, 1909-11, olieverf op doek, 120x170, Otterlo, Museum Kröller-Müller

Naakt model in het atelier, 1912-13, olieverf op jute, 128x96, New York, Guggenheim Musem

Signaalschijven, 1918,

Sujet mécanique, 1920

Toneelmodel voor “la création du monde”, 1923, Stockhom, Dansmuseet

Vrouw in het blauw, 1912, olie, 194x130, Basel, Öffentliche Kunstsammlungen

Vrouwen met bloemen, 1954, Londen, Tate Gallery

Vrouw met boek, 1923, olieverf op doek, 116x82, New York, Museum of Modern Art, legaat Nelson Rockefeller

Vrouw met vaas, 1924-27, doek, 131x90, Basel, Kunstmuseum

LEGROS, Pierre (1666-1719)

De godsdienst verjaagt de ketterij, 1696, Rome, Chiesa del Gesù

LEHMBRUCK, Wilhelm (1881-1919)

De denker, 1918, brons, hoogte 65, Duisburg, Wilhelm Lehmbruck-Museum, Lehmbruck-Nachlaß

Knielende vrouw, 1911, brons, 178x71x141, Duisburg, Wilhelm Lehmbruck Museum

Staande jongeling, 1913, steen, hoogte 233, New York, Museum of Modern Art (gift van mevr. John D. Rockefeller Jr.)

 

Staande jongeling, 1913, brons, 228x78x62, Duisburg, Wilhelm Lehmbruck Museum

Zittende jongeling, 1918, gegoten steen, 104x77x115, Frankfurt-am-Main, Städelsches Kunstintitut und Städtische Galerie

LEIBL, Wilhelm (1844-1900)

Drie vrouwen in een kerk, 1882, olie 113x77, Hamburg, Kunsthalle

LE LOUP

Clos Lucé, 1471, Amboise

LENAIN, gebroeders

Boerenfamilie, ca. 1640, 113x159, Parijs, Louvre, Rue de Rivoli, 75001 Paris

De smidse (le forge), ca. 1641, olie, 69x57, Parijs, Louvre, Rue de Rivoli, 75001 Paris

Melkmeid en familie, ca. 1640, Sint-Petersburg, Hermitage

Venus in de smidse van Vulcanus, 1641, olieverf op linnen, 150x115, Reims, Musée des Beaux-Arts de Saint-Denis, 8 Rue Chanzy, 51100 Reims, Frankrijk

LENNEP, Jacques (1941)

Ce n’est pas du land-art (dit is geen land-art), 1973

Itinéraire d’un lapin (traject van een konijn), 1972, potlood op paper, foto, gips, 93x75

Jeux avec écran (spelen met scherm), 1973, video

La pissotière, 1975,

Les charges de Ney, 1982, olieverf op doek, 125x105

Performance t.g.v. de opening van de tentoonstelling “Yves Somville in de rol van Jezus Christus”, 11.01.1980, Antwerpen, ICC

LE NÔTRE, André (1613-1700)

Kasteel van Vaux-le-Vicomte, 1656-61, Parijs

LEOCHARES VAN ATHENE (4de eeuw v.C.)

Apollo van het Belvedere, ca. 330 v.C., marmer, kopie naar het bronzen origineel, hoogte 224 cm, uit Anzio-Nettuno (?), Rome, Musei Vaticani, Belvedere

Niobe

LEONARD, Zoe (1961)

Mouth open, teeth showing, 2000, 162 poppen, afmetingen van de opstelling 1284x1189, installatie, New York, Paula Cooper Gallery

Red & white restaurant, 1999-2001, dye transfer print, 22x22

LEONI, Leone (1509-1590)

Portret van Maria van Oostenrijk, koningin van Hongarije, zuster van Karel V, brons, Madrid, Prado

LESCOT, Pierre (ca. 1510-1578)

Cour carrée van het Louvre, beg. 1546, Parijs, Rue de Rivoli, 75001 Paris

LESUEUR, Eustache (1617-1655)

De dood van Sint-Bruno, ca. 1646, olie, 193x130, Parijs, Louvre, Rue de Rivoli, 75001 Paris

De drie muzen, ca. 1652-1655, olieverf op linnen, 130x130, Parijs, Musée du Louvre, Rue de Rivoli, 75001 Paris

LES VINGT

LEVAU, Louis (ca. 1612-1670)

De trap der gezanten, 1672 (gesloopt in 1752), Versailles, Kasteel

De trap van de koningin, 1672, Versailles, Kasteel

Hôtel Lambert, 1640-1644, Parijs, 2 Rue Saint-Louis en l'Île, 75004 Paris

Kasteel van Versailles

Kasteel Vaux-le-Vicomte, 1656-61, Parijs

Kerk van het Collège des Quatre-Nations, 1662-1672, Parijs, 23 Quai de Conti, 75270 Paris

LÉVY-DHURMER

Eva, 1896, pastel en gouache, Verz. Michel Perinet

LEWITT, Sol (1928-2007)

1 2 3 4 5 4 3 2 1, 1993, betonblokken, West Bretton (Wakefield, GB), Yorkshire Sculpture Garden

13-11, 1985, sculptuur van gouache en latexverf op hout, 150x300x159, San Francisco, San Francisco Museum of Modern Art

24c, 1991

49 Three-Part Variations on Three Different Kinds of Cubes, 1967-71

123/Six Three-Part variations using each kind of cube once, 1968, inkt en potlood op papier, 31x31, Washington, National Gallery

221/Two Three-part variations in which two adjacent cubes have oposite sides removed while the remaining cube is solid, 1968, inkt op papier, 25x55, New York, Verzameling Paula Cooper

ABCD5, 1971

All combinations of arcs from corners and sides, straight lines, not-straight lines and broken lines, 1973, Inkt op papier, 45x45, New Britain (Connecticut), New Britain Museum of American Art, Verzameling LeWitt

All Single. Double, triple and quadruple combinations of lines in four directions, 1969, inkt en potlood op papier, 38x50, San Francisco, Verzameling Roselyn e en Richard Swig

All single, double, triple and quadruple combinations of lines and color in four directions, 1970,gekleurde inkt op papier, 51x90, Parijs, Privéverzameling

All Three-part variations on three different kinds of cubes, 1969, inkt en potlood op papier, 76x60, New Britain, New Britain Museum of American Art, Verzameling LeWitt

Cilinderblok, 2001, Vejer de la Frontera (Cadiz, Spanje), Fundacion NMAC

Cubic modular piece no. 3, 1968, sculptuur, synthetische polymeerverf op staal, 232x277x50, Canberra, National Gallery of Australia

Driedelige set 789 (B), 1968, beschilderd staal, stroken isolatieband, 80x208x50, Keulen, Museum Ludwig, Schenking Ludwig

Driedelige variaties op drie verschillende soorten kubussen, 1967, gelakt staal, 123x250x40

Dubbele negatieve piramide, 1998, Europas Park, Joneikiškės (bij Vilnius)

Four-sided pyramid, 1997 (nieuwe opstelling 1999), betonblokken en mortel

From the Word "Art": Blue Lines to Four Corners, Green Lines to Four Sides, and Red Lines Between the Words "Art" on the Printed Page, 1972,. Gekleurde inkt en potlood op papier, Verzameling LeWitt

HRZL 1, 1990, betonblokken, 160x160x720, Italië, privé-verzameling

Lange piramide, 1994, Maastricht, Bonnefantenmuseum

Lijnen in vier richtingen/over elkaar 1234, 1969, inkt op papier, 33x66, Parijs, privé-verzameling

Lijnen, kleuren en hun combinaties, 1969-1970, inkt op papier in metalen lijsten, geheel 125x125, Otterlo, Kröller-Müller Museum

Modulaire vloerconstructie, 1966, beschilderd hout, 64x360x360, (vernietigd)

Muurconstructie – vijf modellen met één kubus, 1965, gelakt staal, 341x73x30, Berlijn, Staatliche Museen zu Berlin, Preussischer Kulturbesitz, Nationalgalerie, Collectie Marzona

Muurconstructie, wit, 1962, olieverf op doek en beschilderd hout, 114x113x50, Hartford (Connecticut), Wadsworth Atheneum, verzameling LeWitt

One two one with two half off, 1992

Ontwerp voor muurtekening, 1969, inkt en potlood op papier, 53x53, New York, Museum of Modern Art, Stichting Gottesman

Open kubus, 1968, gelakt aluminium, 105x105x105, Berlijn, Staatliche Museen zu Berlin, Preussischer Kulturbesitz, Nationalgalerie, Collectie Marzona

Plan for Wall Drawing/Paula Cooper Gallery/May 15,16 1969 1969 (Diagonal Lines in Two Directions, Superimposed), 1969, inkt en potlood op papier, 53x53, New York, Museum of Modern Art, Gottesman Foundation, 1969, inkt en potlood op papier, 53x53, New York, Museum of Modern Art, Gottesman Foundation

Serieel project I (A,B,C,D), 1966, hittebestendig email op aluminium, 83x576x576, Londen, Saatchi Collection

Serieel Project I (ABCD), 1966, geëmailleerd staal op geëmaillerd aluminium, 51x399x399, New York, Museum of Modern Art, schenking Agnes Gund and purchase (by exchange)

Seven part variations on two different kinds of cubes, 1967-1969

Staalstructuur, 1975-76, staal

Twee open modulaire kubussen, 1972, geëmailleerd aluminium, 160x305x233, Londen, Tate Gallery

Variaties van onvolledige open kubussen (Incomplete open cubes), 1974, installatie met 122 beschilderde houten sculpturen van elk 20,3x20,3x20,3, 131 lijsten, foto’s en tekeningen van elk 66x35 (wood, paint, gelatin silver prints and ink on paper mounted on board with transfer type), San Francisco, Museum of Modern Art (vroeger Verzameling Jeffrey Deitch)

Vijf modulaire constructies (ononderbroken permutaties van het getal vijf), 1972, hout en lakverf, vijf delen, elk 62x98x62, Edinburgh, Scottish National Gallery of Modern Art

Vijf torens, 1986, beschilderd hout, 220x220x220, New York, Whitney Museum of American Art

Vloerconstructie zwart, 1965, beschilderd hout, 47x46x208, Washington, National Gallery of Art

Zeven muren, 2002, betonblokken van 31x173, Waterhill, Colby College Museum of Art (schenking van de kunstenaar)

Zonder titel, 1965, inkt en potlood op papier, 35x37, Washington, Hirschhorn Museum and Sculpture Garden

Zonder titel, 1971

Zonder titel, 1971

LEWY, Kurt (1898-1963)

Schilderij nr. 197, 1963, 100x180, Brussel, K.M.S.K.

LEYS, (Jean Auguste Hendrik) (1815-1869)

De Spaanse furie te Antwerpen, 1834-36, olieverf op doek, 91x160, Brussel, K.M.S.K.

Filips de Goede, 1863, olieverf op hout, 108x37, Brussel, K.M.S.K.

Het bezoek van Dürer aan Antwerpen in 1520, 1855, olieverf op hout, Antwerpen, K.M.S.K.

Margaretha van Parma, Voogdes der Nederlanden, geeft in tijden van onlusten de sleutels van de stad terug aan de magistraten van Antwerpen, 1868, Olieverf op hout, 231x186, Brussel, K.M.S.K.

Filips de Goede, 1863, olieverf op hout, 108x37, Brussel, K.M.S.K.

LHOTE, André (1885-1962)

De courtisanes, 1918, olieverf op doek, Genève, Musée du Petit Palais

De kathedraal van Chartres, 1912,

Portret van een vrouw, ca. 1925, olieverf op doek, 91x56, Genève, Musée du Petit Palais

Rue d'Assas, 1907, olieverf op doek, 81x60, Genève, Musée du Petit Palais

LICHTENSTEIN, Roy (1923-1997)

Explosie nr. 1, 1965, metaallak op metaal, 251x160, Keulen, Museum Ludwig

Figuren in een landschap, 1985, olieverf en Magna op doek, 244x279, privé-verzameling

Half gezicht, witte kraag, 1963,

In the car, 1963, Magna op doek, 172x204, Edinburgh, Scottish National Gallery of Modern Art

M-Maybee (beeld van een meisje), 1965, Keulen, Wallraf-Richartz Museum

Meisje aan de piano, 1963, bedrukt linnen, 170x120, New York, Harry N. Abrams Family Collection

Mr. Bellamy, 1961, olieverf op doek, 144x108, Fort Worth (Texas), Modern Art Museum

Okay hot shot..., 1963, doek, 203x171, Turijn, verz. Morone

Whaam!, 1963, acryl op doek, 173x406, Londen, Tate Gallery

Zicht door het raam, 1985

Zwarte bloemen, 1961

Zwemmende figuur met spiegel, 1977

LIDÉN, Klara (1979)

Teenage room (tienerkamer), 2009, gemengde technieken, 270x435x430, Biënnale van Venetië, Deens paviljoen

Zonder titel (uit de serie Poster Paintings), 2010, hergebruikte posters, blanco posterpapier, stijfsel, 90x62x14

LIGON, Glenn (1960)

Malcolm X, #1 (small version #2), 2003, zeefdruk en flasheverf op doek, 122x91

Notes on the margin of the black book, 1991-1993, 91 ingelijste offsetprints en 78 ingelijste pagina’s tekst, respectievelijk 28x28 en 13x18, New York, Guggenheim Museum

Rückenfigur, 2009, neonbuizen en verf, 61x368x13, New York, Whitney Museum of American Art

Warm broad glow, 2005, neonbuizen en verf, 10x122

LIN, Maya (1959)

2x4 landscape, 2006, installatie met plankjes van sparren en dennenhout, 300x1600x1000

Above and below (boven en onder), 2007, installatie, aluminium buizen met epoxycoating, 600x3000, Indianapolis, Museum of Art

Vietnam veterans memorial (Monument voor Vietnamsoldaten), 1982, zwart graniet; 300x7500, Washington DC

Wave field, 1995, aarde en gras, 3000x3000. In opdracht van de François Xavier Bagnoud Aerospace Engineering Building, Michigan University

LINDNER, Richard (1901-1978)

De ontmoeting, 1953, olieverf op doek, 152x183, New York, Museum of Modern Art

Hallo, 1966, olieverf op doek, 178x152, New York, privéverzameling

Luipaard-Lilly, 1966, olieverf op doek, 178x152, Keulen, Museum Ludwig

Telephone, 1966, olieverf op doek, 178x153, Nürenberg, Kunsthalle

LIPCHITZ, Jacques (1891-1973)

Baadster, 1917, Museum Kröller-Müller

Baadster, 1917-19, brons, hoogte 89, Bielefeld, Kunsthalle

Baadster III, 1917, steen, hoogte 71, Merio (Penn.), stichting Barnes

Figuur, 1926-1930, brons, 210x100x100, New York, Museum of Modern Art

Grote figuur, 1926

Koppel, 1928-1929, brons, Hoge Veluwe, Museum Kröller-Müller

Man met gitaar, ca. 1920, marmer, Hoge Veluwe, Museum Kröller-Müller

Vrouw met gitaar, 1927, brons, hoogte 35, privéverzameling

Zittende man met gitaar, 1921, gips, verf en vernis, Hoge Veluwe, Museum Kröller-Müller

De zang der vocalen (Le chant des voyelles), 1931-1932, brons, Hoge Veluwe, Museum Kröller-Müller

LIPPI, Annibale (2de helft 16de eeuw)

Pala Barbadori (Maria met Kind en engelen en de heiligen Frediano en Augustinus, 1437, paneel, 208x244, Parijs, Louvre, Rue de Rivoli, 75001 Paris

Tuingevel van de villa Medici, ca. 1580, Rome

LIPPI, Filippino (1457-1504)

Annunciatie op twee tondi, op de ene de engel Gabriël en de andere Onze-Lieve-Vrouw, 1483-1484, paneel, beide 110, San Gimignano, Museo Civico

De Heilige Maagd verschijnt aan Sint-Bernardus (het visioen van Sint-Bernardus), 1486, olieverf op paneel, 210x195, Firenze, Chiesa di Badia

Frescocyclus in de Carafakapel, 1489-1493, Rome, Chiesa di Santa Maria sopra Minerva

LIPPI, Fra Filippo (1406-1469)

Aanbidding van het Kind Jezus met heiligen, ca. 1463, tempera op paneel, 140x130, Firenze, Galleria degli Uffizi

Aanbidding van Christus met heiligen, 1460-1465, olieverf op paneel, 146x157, Prato, Museo Civico

Aanbidding van het kind Christus, ca. 1455, tempera op hout, 137x134, Firenze, Galleria degli Uffizi

Annunciatie, 1445-1450, olieverf op paneel, 117x173, Rome, Galleria Doria-Pamphili

Annunciatie met twee knielende schenkers, ca. 1440, olieverf op paneel, 155x144, Rome, Galleria Nazionale d'Arte Antica

Annunciatie van San Lorenzo, ca. 1445, olieverf op hout, 175x183, Firenze, Chiesa di San Lorenzo

Begrafenis van Sint-Hiëronymus, ca. 1460, Tempera op hout, 268x165, Prato, Duomo

Besnijdenis van Christus, 1460-1465, paneel, 188x164, Prato, Santo Spirito

De bevestiging van de Regel van de Karmelieten, ca; 1432, fresco (gedeeltelijk verdwenen), Firenze, Museo di Santa Maria del Carmine

Frescocyclus met scènes uit het leven van Sint-Stefanus en Johannes de Doper in het koor van de kathedraal van Prato, 1452-1466

Frescocyclus met scènes uit het leven van Onze-Lieve-Vrouw in de kathedraal Santo Stefano te Spoleto, 1467-1469

Kroning van Maria, 1441-1447, tempera op hout, 200x287, Firenze, Galleria degli Uffizi

Kroning van Maria, 1441-1445, paneel, 167x69, 172x93 en 167x82, Rome, Vaticaanse musea, Pinacoteca Vaticana

Madonna del Ceppo (Madonna van het logboek), 1453, paneel, 187x120, Prato, Museo Civico

Madonna der nederigheid (Trivulziomadonna), ca. 1430, olieverf op paneel, Milaan, Castello Sforzesco

Madonna en kind, ca.1430, olieverf op paneel, 155x71, Firenze, Palazzo Medici-Riccardi

Madonna en Kind (Tarquiniamadonna), 1437, tempera op paneel, 151x66, Rome, Galleria Nazionale d'Arte Antica

Madonna met Kind en scènes uit het leven van de heilige Anna (Tondomadonna), 1452, olieverf op paneel, diameter 135, Firenze, Palazzo Pitti, Galleria Palatina

Pala Barbadori (Maria met Kind en engelen en de heiligen Frediano en Augustinus), 1437, paneel, 208x244, Parijs, Louvre, Rue de Rivoli, 75001 Paris

Portret van zijn vrouw (Madonna degli Uffizi), ca. 1460, tempera op hout, 92x63, Firenze, Uffizi

Tronende Madonna met Kind en heiligen, ca. 1430, olieverf op paneel, 44x34, Empoli, Museo della Collegiata

Tronende Madonna met heiligen, ca. 1445, tempera op hout, 196x196, Firenze, Galleria degli Uffizi

LISSITZKY, Eliëzer Markovitsj (El), (1890-1941)

Compositie, 1919, olieverf op doek, 71x58, Kiev, Museum voor Oekraïense Kunst

Proun 19D, ca. 1922, Stucgips, olieverf en collage op gelaagd hout, 98x97, New York, Museum of Modern Art

Proun 99, 1924, olieverf op doek, 129x99, New Haven, Yale University Art Gallery

Proun (projet pour l'établissement d'une réalité nouvelle), 1923, Papier, litho en collage, 61x44, Amsterdam, Stedelijk Museum

Proun-kamer voor de grote Berlijnse Kunsttentoonstelling in 1923, 1923 (reconstructie uit 1965), met kleurlak beschilder hout, 320x365x365, Eindhoven, Stedelijk Van Abbe Museum

Studie voor een bladzijde uit het boek "Een suprematistisch verhaal - twee vierkanten in zes contructies", 1920, waterverf en potlood op karton, 17x17, New York, Museum of Modern Art, Sidney and Hiarriet Janis Collection

LIZÈNE, Jacques (1946)

Documents rapportés d’un voyage au coeur de la civilisation banlieue 1973, 1974 et 1975, 1975, mixed media, variabele afmetingen, Antwerpen, MUHKA

Drôle de sculpture génétique 1984 (remake 1988), 1988

Gesloten tv-circuit, 1971,

Kleinmeester uit het Luikse die nog steeds niet het besluit neemt om zich binnen de grenzen van één dezer foto’s te plaatsen, 1973

Lizène, le petit maître d’art du nu(l), S’exe marionnette, 1977,

Peinture à la matière fécale (fecaal schilderij), 1977

Sculpture génétique culturelle (genetisch-culturele sculptuur), (1971-84 remake 2000), foto en olieverf op doek, variabele afmetingen

Installation sonore pour sculpture-nulle à bruit, avec billes dans le tonneau d’une bétonnière et micro sur pieds, accompagnée de boîte à rythmemusique non séductive (sonore installatie voor een nul-sculptuur met geluid, met knikkers in een betonmolen en een micro op statief, begeleid door een ritmebox – niet verleidende muziek), 1970-79, tekening op doek, 100x80

Rapide rétrospective comme art d’attitude à la Criée de Rennes (et à l’Atelier 340, Bruxelles) avec la ‘pioche surmontant une guitare électrique’ comme ‘sculpture-nulle’ de 1979, unepeinture-nulle, avec bétonniere et micro sur pieds’ de 1980, unentassement de moniteurs TV’ d’après les projets de 1971 et un fragment de ‘mur à la matière fécazle’ de 1977, derrière les téléviseurs. Le tout étant sonore, bien sur!, 210x250

LOCHNER, Stephan (1405/15-1451)

Maria in de Rozenhaag, ca. 1450, tempera op eikenhout met vergulde achtergrond, 40x51, Keulen, Wallraf-Richartz-Museum

LOHAUS, Bernd (1940-2010)

Tentoonstelling Eupen, 1993

Während/du/als gegenüber oder/zwischen dem/ich, 1985, hout en krijt, (2x)40x39x124,; 40x39x121, Antwerpen, MUHKA

Wandsculpturen, 1981, 16 houten elementen, wit papier, 288x1144x200, Brussel, K.M.S.K.

Zonder titel, 1996, azobéhout, 145x35x34

LOMBARD, Lambert (1505-1566)

De Barmhartigheid, ca. 1740, Sint-Petersburg, Hermitage

Paulus en Dionysos de Areopagiet bij het altaar van een god, Luik

LOMBARDO, Pietro (ca. 1435-1515)

Grafmonument voor doge Pasquale Malipiero, ca. 1462, Venetië, Basilica dei Santi Giovanni e Paolo

Santa Maria dei Miracoli, 1481-1489, Venetië

LONG, Richard (1945)

Streep gemaakt door te lopen, 1967, Londen, Galerie Anthony d’Offay

LONGHENA, Baldassare (1598-1682)

Palazzo () Pesaro, 1652/1659-1710, Venetië, Santa Croce, 2076, 30135 Venezia VE

Santa Maria della Salute, 1631-56, Venetië

Trappenhuis naar het klooster van San Giorgio Maggiore, 1643-1645, Venetië, Isola di San Giorgio Maggiore

LONGHI, Martino de Jonge (1602-1657)

San Vincenzo ed Anastasio, 1646-1650, Rome

LONGHI, Martino de Oude

Santa Maria in Vallicella (Chiesa Nuova), Rome

LONGO, Robert (1953)

Mensen in de steden: het laatste leven, 1981-82, lakverf op hout, grafiet en houtkool op papier, 244x763, New York, The Visual Arts Museum

Nu allemaal, 1982-83, gemengde techniek, 244x488 en 201x71x114, Aken, Neue Galerie, collectie Ludwig

Oorlog der grote concerns: muur van de invloed, 1982, middendeel, gegoten aluminium, 213x274, Londen, Saatchi Collection

Ornamentele liefde (Ornamental love), 1983, mixed media, 258x513, Privéverzameling

LONGOBARDI, Nino (1953)

Zonder titel, 1979, installatie 'Europa 79', Stuttgart 1979, linnen en tijgervel, 200x500, Düsseldorf, Galerie Bugdahn & Szeimies

Zonder titel, 1986, gemengde techniek op linnen, 100x131, Düsseldorf,Galerie Bugdahn & Szeimies

LOOS, Adolf

Huis Müller, 1930, Praag

Steinerhaus, 1910, Wenen

LORENZETTI, Ambrogio (1280/1295-1348)

De ideale stad, tempera op hout, 33x22, Siena, Pinacotheek

LORRAIN, Claude Le (Claude Gellée) (1600-1682)

De inscheping van de Heilige Ursula, 1642, olieverf op linnen, 113x149, Londen, National Gallery, Trafalgar Square, London WC2N 5DN

De kust van Delos en de inscheping van Aeneas, olie, 101x134, Londen, National Gallery

Landschap met Noli me tangere, 1681, olieverf op linnen, 85x141, Frankfurt am Main, Städelsches Kunstinstitut, Schaumainkai 63, 60596 Frankfurt am Main

Pastoraal (Arcadisch landschap), ca. 1644, olieverf, 98x137, Grenoble, Musée des Beaux-Arts, 5 Place de Lavalette, 38000 Grenoble, Frankrijk

LOS CARPINTEROS (Marco Antonio Castillo Valdés (1971) & Dagoberto Rodriguez Sanchez (1969))

Free basket, 2010, gemengde technieken, variabele afmetingen, Indianapolis, Museum of Art

Sala de lectura ovalada (Ovale leeszaal), 2011, lichtgewicht MDF, 300x702x424

Showroom, 2008, installatie, gemengde technieken, variabele afmetingen, Londen, the Hayward Gallery

LOUIS, Morris (Morris Louis BERNSTEIN) (1912-1962)

Beth Feh, 1958, acryl op linnen, 229x325, New York, verz. Andrew Crispo

Derde element, 1962, Synthetische polymeerverf op ongeprepareerd doek, 208x130, New York, Museum of Modern Art

KSI, 1959, acrylverf op doek, 246x438, Essen, Museum Folkwang

Nr. 180, 1961, acrylverf op doek, 226x186, Pasadena, Pasadena Art Museum

Pijler van de dageraad, 1961, acryl op linnen, 120x122, Keulen, Museum Ludwig

VAV, 1960, acryl op linnen, 260x362, Londen, Tate Gallery

LUCAS, Sarah (1962)

Beyond the pleasure principle, 2000, matras, kartonnen kist, kleerhanger, neonbuis, gloeilampen, 145x193x216

Happy families, 1999, mixed media, 160x183x56

Hysterische aanval (Hysterical Attack), 1999, stoel en papier maché

The fag show, 2000, installatie, Londen, Sadie Coles HQ

LUCE, Maximilien (1858-1941)

Notre Dame, 1900, olieverf op linnen, 81x60, privé-bezit

Notre Dame, 1901, olieverf op linnen, 85x79, New York, Mr. and Mrs. Arthur G. Altschul Collection

Quai Saint-Michel en Notre Dame de Paris,

LUMINISME

LÜPERTZ, Markus (1941)

Babylon-dithyrambe I, 1975, olieverf op doek, 162x130, Eindhoven, Stedelijk van Abbemuseum

Compositie met pijl en mes, 1980, olieverf op doek, 249x199, Modena, Galleria Nazionale d’Arte Moderna

Dithyrambe, 1964, lijmverf op neteldoek, Keulen, Galerie Michael Werner

Dithyrambe – schwebend (Zwevende dithyrambe), 1964, lijmverf op doek, 200x195, Keulen-New York, Galerie Michael Werner

Grieks interieur, 1985-86, olieverf op doek, 200x162, Verzameling Raymond J. Learsy

Herder (Pàsztor), 1986, brons, 288x96x116, Budapest, Ludwig Museum voor Hedendaagse Kunst

Mahlzeit des Philosophen II (Maaltijd van de filosoof II), 1985, olieverf op doek, 162x130, Keulen-New York, Galerie Michael Werner

Meloenen - Mathematica XXIII, 1984/85, olieverf op linnen, 122x97, Keulen, Galerie Michael Werner

Nach MaréesFeuerstrauch, 2002, olieverf op doek, 100x81, Keulen-New York, Galerie Michael Werner

Nach MaréesVision, 2002, olieverf op doek, 100x81, Bad Homburg, Sinclair-Haus, Kulturforum der Altana AG

Rückenakt (Rugnaakt), 2004, olieverf op doek, 100x81, Keulen-New York, Galerie Michael Werner, Köln und New York

Rückenakt (Rugnaakt), 2005, olieverf op doek, 100x81, Keulen-New York, Galerie Michael Werner, Köln und New York

Sint-Franciscus verhindert de uitroeiing van de ratten, 1987, olieverf en krijt op golfkarton en hout, 241x157, Rome, privéverzameling

Tussenruimtespoken: Eurystheus II, 1987, olieverf op linnen, 160x200, Keulen, Galerie Michael Werner

LUYTEN, Mark (1955)

Ruitertje, ruitertje vlucht, 1982, 250x150

Serre, 1985, diverse materialen, 320x320

LYR, Claude (1916)

Boterham met nootjes, olieverf op paneel, 30x40

LYSIPPOS (4de eeuw v.C.)

Apoxyomenos (schraper), ca. 330 v.C., marmeren kopie naar het bronzen origineel uit 330 v.C., hoogte 205 cm, uit de Tiber, Rome, Vaticaanse Musea

Rustende Herakles, ca. 330 v.C., marmeren kopie naar het bronzen origineel, hoogte 317, Napels, Museo Nazionale

Rustende Hermes

Vluchtende Niobe

 

 

Terug naar de Hoofdindex

Top

Ga door