P

Terug naar de Hoofdindex

 

PACQUÉE, Ria (1954)

Madame going on pilgrimage to Lourdes (Mevrouw op bedevaart in Lourdes), 1989, foto op doek, 50x70

Madame visiting the Open-air Museum Bokrijk, 1989, 12 kleurenfoto’s op doek, elk 50x60

Souvernirs of the men i’ve loved, 1985, foto op doek, 40x50

Street rambling, 1995, 9 kleurenfoto’s van telkens 40x50

The girl who was never asked to be married (het meisje dat nooit ten huwelijk werd gevraagd), 1988, kunstleer, papier, zijde, fotoalbum, 80x90x100, Antwerpen, MUHKA (Verzameling Vlaamse Gemeenschap)

PAEFFGEN, C.O. (1933)

Zonder titel (Queen), 1972, acryl op fotolinnen, 110x180, Keulen, Dietmar Werle

PAELINCK, Joseph (1781-1839)

Anthea, 1820, olieverf op doek, 230x300, Gent, M.S.K.

PAERELS, Willem (1898-1962)

De haring, olieverf op doek, 40x50

PAIONIOS (2de helft 5de eeuw v.C.)

Nikè, ca. 420 v.C., marmer, hoogte 216, stond vroeger op een 9 meter hoge zuil tegenover de tempel van Zeus in Olympia, Olympia, Museum

PALADINO, Mimmo (1948)

Rustend water, 1981, pigment en wasschildering op linnen, 200x390, New York, A. Nosey Gallery

Tango, 1983, olieverf op doek, met beschilderde lijst en assemblage, 143x143, privé-verzameling

PALLADIO, Andrea (Andrea di Pietro della Gondola) (1508-1580)

San Giorgio Maggiore, 1566-1620, Venetië

Teatro Olimpico, 1580-1585, Vicenza

Villa Rotonda (Villa Capra), ca. 1567-1570, Vicenza

PANAMARENKO (1940)

Archaeopterix, 1993, diverse materialen

Bing of the Ferro Lusto, 1997, diverse materialen, hoogte 300, diameter 700

Crème-glace, 1966, Gent, SMAK

Deltavliegtuig P-1 (Piewan), 1975, aluminium, 20 motoren, hout, plexi, rubber, metaal, 65x495x260, Gent, S.M.A.K.

Donderwolk, 1971, Brussel, K.M.S.K.

Krokodillen, 1967, Gent, SMAK

Meikever, 1975, Gent, SMAK, Collectie van de Vlaamse Gemeenschap

Molly Peters, 1966, Gent, SMAK

Spiegelschijven, 1980-81, 2 sculpturen, mixed media, doorsnede 192x26 en doorsnede 95x25, Brussel, K.M.S.K., inv. 11053

The aeromodeller, 1969-1971, mixed media, 229x330x570 (gondel) 607x2891 (ballon), Gent, SMAK

Unbilly II, 1976-1977, metaal, plastic, tempex, Japans velijnpapier, hout, inzerdraag en leer, 269x365x270, Fürstenfeldbruck, officierenschool van de Luftwaffe

Vliegtuig (Das Flugzeug), 1967, 190x637x155, Gent, Museum voor Hedendaagse Kunst

Zwitserse fiets, 1967, Gent, SMAK

PANNINI, Giovanni Paolo (1691/92-1765)

Een capriccio van Romeinse ruïnes en monumenten, ca. 1737, olie op doek, 99x136, privéverzameling

Interieur van de San Giovanni in Laterano te Rome, ca. 1730, olie op doek, 74x100, Moskou, Poesjkin Museum

Interieur van de Santa Maria Maggiore te Rome, ca. 1730, olie op doek, 78x90, Sint-Petersburg, Hermitage

Interieur van de Sint-Pieter te Rome, 1755, olie, 98x133, Hannover, Niedersächsische Landesgalerie

PAOLOZZI, Eduardo (1924-2005)

Het laatste der idolen, 1963, aluminium en olieverf, 244x71x64, Keulen, Museum Ludwig, Schenking Ludwig

Medea, 1964, gelast aluminium, 206x183x114, Londen, Robert Fraser Gallery

PAREKOWHAI, Michael (1968)

Chapman’s Homer, 2011, brons, roestvrij staal, 2 delen 251x271x175 en 56x87x37

Patriot: ten guitars, 1999, gemengde technieken, telkens 120x57x50

Story of a New Zealand River (He körero purakau mo te Awanui o te motu), 2011, hout, messing, autolak, parelmoer, pauaschelp, bekleding, 2 delen, 103x275x175 en 86x46x41

The moment of Cubism, 2009, installatie, Auckland, Michael Lett

PARKER, Cornelia (1956)

Bullet drawing, 2009, tot draad getrokken lood van een kogel, 66x66

Cold dark matter: an exploded view, 1991, gemengde technieken, variabele afmetingen, Londen, Tate Gallery

Subconscious of a monument, 2002, installatie, van onder de scheve toren van Pisa opgegraven aarde, draad, variabele afmetingen, Londen, The Royal Institute of Britsh Architects

Thirty pieces of silver, 1988-1989, zilver en metaal, variabele afmetingen, Londen, Tate Gallery

What happens next, is all in the mind, 2008, potlood in schrift van zuurvrij papier, tekst neergeschreven door Lily McMillan, 25x21

PARMIGIANINO (Francesco MAZZOLA (Mazzuoli)) (1503-1540)

Fresco in de boog boven het hoofdaltaar van de Chiesa di Santa Maria della Steccata, na 1530, Parma

Het visioen van Sint-Hiëronymus, 1527, olieverf op paneel, 343x149, Londen, National Gallery

Madonna met de lange hals, 1534-1540, paneel, 214x133, Firenze, Uffizi

Madonna met de roos, 1528-1530, olieverf op paneel, 89x109, Dresden, Gemäldegalerie Alter Meister

Madonna met Kind en heiligen (Madonna di San Zaccaria), ca. 1530, olieverf op paneel, 76x60, Firenze, Galleria degli Uffizi

Portret van een jonge vrouw, ca. 1535, olieverf op doek, 139x88Napels, Museo Nazionale di Capodimonte

Portret van Gian Galeazzo Sanvitale, Graaf van Fontanellato, 1524, olieverf op paneel, 109x81, Napels, Museo Nazionale, Pinacoteca

Sint-Rochus met een schenker, 1528 (1527-1530), olieverf op paneel, 270x197, Bologna, Chiesa di San Petronio

Zelfportret in een bolle spiegel, ca. 1523-1524, bol paneel, diameter 24, Wenen, Kunsthistorisches Museum

PATINIR (PATENIER), Joachim (1475-/1480-1524)

De vlucht naar Egypte, Antwerpen, K.M.S.K.

Hemel en Hel, paneel, 64x103, Madrid, Prado

PAXTON, Joseph (1801-1865)

Crystal Palace, 1850-51, Londen

PECHSTEIN, Max (1881-1955)

De vissersboot, 1913, olieverf op doek, 190x96, Berlijn, Brückemuseum

Drie naakten in een landschap, 1911, olieverf op doek, 75x100, Parijs, Musée National d’Art Moderne, Centre Georges Pompidou

Indiaan en vrouw, 1910, olieverf op doek, 82x67, St.-Louis, Collection Morton D. May

Meisje in rood onder zonnescherm, 1909, olieverf op linnen, 98x98, Darmstadt, Hessisches Landesmuseum

Meisje in zwart-gele tricot, 1909, olieverf op doek, 68x78, Hamburg, Privé-verzameling

Openlucht (Badenden in Moritzburg), 1910, olieverf op doek, 70x80, Duisburg, Wilhelm-Lehmbruckmuseum

Rivierlandschap, ca. 1907, olieverf op linnen, 53x68, Essen, Museum Folkwang

Rode huizen, 1923, tempera op doek, 71x95, Hannover, Sprengelmuseum

Stilleven met Jodenkers (Lampionplant) en peperplant, 1906, olieverf op linnen, 70x80, Duisburg, Wilhelm-Lehmbruckmuseum

Twee Palauers, ca. 1920-21, houtsnede, 17x11

Vroege morgen, 1911, olieverf op doek, 75x100, Ravensburg, Verzameling Peter Selinka

PEIRE, Luc (1916-1994)

Agadir, 1964, 81x116, Brugge, Groeningemuseum

PENCK, A.R. (Ralf Winkler) (1939)

Blik naar achteren in de stille baai, 1977, dispersie op linnen, 144x179, Keulen, Galerie Michael Werner

Gebeurtenis in N.Y. 3, 1983, kunsthars op linnen, 260x350, Keulen, Galerie Michael Werner

Het rode vliegtuig (the red airplane), 1985, olieverf op doek, 119x217, Old Westbury (New York), Verzameling Marianne and Harvey Bernstein

Ik, in Duitsland (West), 1978, verfverstuiving op katoen, 600x1200, Keulen, Museum, Ludwig

N-Complex, 1976, dispersie op linnen, 285x285, Keulen, Galerie Michael Werner

Rode man, 1972, olieverf op doek, 200x200, Rotterdam, Museum Boymans van Beuningen

Standplaats, 1971, acryl op linnen, 290x290, Stuttgart, Staatsgalerie Stuttgart

Zonder titel, 1966, olieverf op linnen, 130x100, Keulen Galerie Michael Werner

Zonder titel (groep vrienden), 1964-1965, olieverf op compositieboard, 170x275, Keulen, Museum Ludwig

PENNI, Luca (werkzaam 1537-1556)

Diana de Jageres (Diane de Poitiers?), ca. 1550, olieverf op paneel, 192x133, Parijs, Louvre, Rue de Rivoli, 75001 Paris

PEPERMANS, Albert (1947)

Dog (Hond), 1982, performance

PERCIER, Charles (1764-1838)

Arc du caroussel, 1806-1808, Parijs

PERJOVSCHI, Dan (1961)

Citizen-Consummer, 2004, gemengde technieken, variabele afmetingen

Do you like Feng-shui?, 2003, gemengde technieken, variabele afmetingen

Projects 82: Dan Perjovschi, WHAT HAPPENED TO US?, 2007, installatie, New York, Museum of Modern Art

PERMEKE, Constant (1866-1952)

Boer,

Boer, 1926, penseel in zwart op papier, 137x82, privé-verzameling

Boerengezin met kat, 1928, olieverf op doek, 166x181, Oostende, P.M.M.K.

Boerin aan de trog, 1923, houtskool en bister op doek, 130x150, privéverzameling

De aardappelrooister, 1929, olieverf, terpentijnverf op papier, gemaroufleerd op triplex, 164x126, Jabbeke, Provinciaal Museum Constant Permeke

De drie gratiën

De haven van Oostende, 1921, olieverf op doek, 100x178, privé-verzameling

De papeters, 1922, olieverf op doek, 153x170, Brugge, Groeningemuseum

De roeiers, 1921, olieverf op doek, 102x127, Luik, Musée d'art moderne

De slachter, 1916, olieverf op doek, 116x147, Brussel, Museum van Elsene

De verloofden, 1928, olieverf op doek, 175x144, privéverzameling

De Vlaamse boomgaard, 1923, olieverf op doek, 130x150, Jabbeke, Provinciaal Museum Constant Permeke

De vreemdeling, 1916, olieverf op doek, 173x180, Brussel, K.M.S.K.

De wiedster, 1923, olieverf op doek, 111x75, Gent, M.S.K.

De zaaier, 1933, tekening

De zeebonken, 1923, olieverf op doek, 128x151, Basel, Kunstmusem (Emanuel Hoffmann-Stiftung)

Dorp in de herfst

Gehurkte vrouw, 1920, lavis op papier, 24x14, privé-verzameling

Haven van Oostende, 1921, olieverf op doek, 100x178, privé-verzameling

Het circus, 1921, houtskool op papier, 61x72, privécollectie

Het zwarte brood, 1923, olieverf op doek, 150x127, Gent, Verz. G. Vanderhaegen

Huis, 1911, olieverf op hardboard, 39x31, privécollectie

Kermisatleten, 1922, potlood, pen in inkt op papier, 11x15, privé-verzameling

Landschap in Devon, 1917, olieverf op hardboard, 42x55, privé-verzameling

Man met vrachtwagen

Moederschap (met kind), 1929, houtskool en verdunde olieverf op doek, 180x90, Oostende, M.S.K.

Naakt met rode schoen, privé-verzameling

Oogst in Devon, 1917, olieverf op doek gemaroufleerd op paneel, 122x126, Oostende, P.M.M.K.

Portret van Eugène Ysaye, 1909, olieverf op papier, gekleefd op karton en op hout, 95x77, privé-verzameling

Primitieve koppen, 1924, olieverf op doek, 74x58, privé-verzameling

Straat te Oostende, 1923, olieverf op doek, 108x95, Oostende, Stedelijk Museum

Vissersvrouw, 1925, olieverf op paneel, 100x124, Antwerpen, K.M.S.K.

Vrouw en vissers in de straat, 1920, olieverf op doek, 120x145, privéverzameling

Zee en duinen, vóór 1914, olieverf op karton, 40x42, Gent, M.S.K.

Zwangerschap, 1924, Brussel, verzameling L. Bogaerts

PEROT

Grote blauwe figuren, 1974, 130x160, privéverzameling

PERRAULT, Claude (1613-1688)

Ontwerp voor het gehele Louvre

Oostgevel van het Louvre, 1667-1674, Rue de Rivoli, 75001 Paris

PERRET, Auguste (1874-1954)

Huis aan de Rue Franklin 25, 1902-1903, Parijs

O.-L.-Vrouwekerk, 1922-23, Raincy

PERRONAULD (PERRONNEAU), Jean Baptiste (1715-1783)

Portret van een jongen met boek, 1740-49, Sint-Petersburg, Hermitage

PERUGINO (Pietro Vanucci) (ca. 1445-1523)

Apollo en Marsyas, paneel, 39x29, Parijs, Louvre, Rue de Rivoli, 75001 Paris

De strijd tussen liefde en kuisheid, 1505, olieverf op doek, 156x192, Parijs, Louvre, Rue de Rivoli, 75001 Paris

Fresco’s in de Collegio del Cambio te Perugia, 1497-1500

Fresco’s in de Sixtijnse Kapel, ca. 1482, Rome, Vaticaan

Piëta, 1494-1495, tempera op hout, 168x176, Firenze, Uffizi

Verrijzenis van Christus, 1499-1500,olieverf op paneel, 233x165, Rome, Musei Vaticani, Pinacoteca Vaticana

PERUZZI, Baldassare (1481-1536)

Villa Farnesina, 1508-11, Rome

PESNE, Antoine (1683-1757)

Portret van Frederik de Grote van Pruisen als kroonprins, 1739, olie, 78x63, Berlijn-Dahlem, Stiftung Preußischer Kulturbesitz

PEVSNER, Antoine (1886-1962)

Constructie, 1938, koper, 64x51, privéverzameling

Constructie in de ruimte, ontwerp voor een fontein, 1929, plaatkoper, lengte ca. 100, Basel, Kunsthaus, Schenking E. Hoffmann

Spectraal visioen, 1959, brons en geoxideerd koper, 110x58x36, privéverzameling

Vredeskolom

PEYTON, Elizabeth (1965)

David Hockney, Powis Terrace Bedroom, 1998, olieverf op karton, 205x18, Wolfsburg, Kunstmuseum

E.P. reading (self-portrait) – E.P. aan het lezen (zelfportret), 2005, olieverf op karton, 25x20

JZ, 2009, kleurpotlood, 22x15

Kirsty op Jorge’s huwelijk, 2001,

Luning (Tony), 2001,

Michael Clark, 2009, olieverf op linnen op karton, 25x20

Spencer aan het tekenen, 1999,

PFORR, Franz (1788-1812)

Rudolf van Habsburg en de Priester, ca. 1809, olie, 46x45, Frankfurt, Städelsches Kunstinstitut

Zelfportret, 1810

PHIDIAS (5de eeuw v.C.)

Amazone, ca. 430 v.C., marmeren kopie naar het bronzen origineel in Efeze, hoogte 218 cm, uit de Villa Hadriani bij Tivoli, Tivoli, Museum Hadriani

Athena (Lemnia?), ca. 445 v.C. (origineel), marmeren kopie naar het bronzen origineel, misschien de Athena Lemnia van Phidias op de Atheense Akropolis, hoogte 207, Dresden, Staatliche Skulpturensammlung

Athena Parthenos, voltooid ca. 438 v.C., marmeren kopie van het gouden en ivoren origineel, hoogte 105, uit het Parthenon in Athene, Athene, Nationaal Museum

Dionysos, ca. 437-432 v.C., marmer, hoogte 121, uit de oostelijke gevel van het parthenon, Londen, British Museum

Gevecht met een kentaur, ca. 437-432 v.C., marmer, hoogte 125, plaat aan de zuidzijde van het Parthenon, Athene

Paardenkop van het span van Selene, ca. 437-432 v.C., marmer, lengte 86, uit de oostelijke gevel van het parthenon, Londen, British Museum

Parthenonfries, Ca. 437-432 v.C., Athene, Akropolis, Parthenon

PHILLIPS, Richard (1962)

Blessed mother, 2000, olieverf op linnen, 213x182

Cover voor een cd van Dirty Vegas, 2002,

Jacko (Naar Koons), 1998,

Lindsay II, 2013, olieverf op doek, 234x379, privéverzameling

Portret van God (naar Richard Bernstein), 1998, olieverf op doek,

Scout, 1999, olieverf op doek, 259x178

Tentoonstellingszicht, 2000, Zürich, Kunsthalle

Tong, 1997, olieverf op doek, Denver, Art Museum

The president of the United States of America, 2001, olieverf op linnen, 263x396,

PIANO, Renzo (1937) en Richard ROGERS

Centre National d’Art et de Culture Georges Pompidou, 1971-78, Parijs

Internationale luchthaven Kansai (Osaka, Japan), 1994, Osaka (Japan)

PICABIA, Francis (1879-1953)

De centimeters, 1918, collage, Milaan, Galerij Schwarz

Edtaonisl, 1913, Chicago, Art Institute

Le chapeau de paille, 1921

Liefdesparade, 1917, olieverf op karton, 97x74, Chicago, verzameling Morton G. Neumann

L’œil cacodylate (het kakodylisch oog), 1921, olieverf op doek en collage, 149x117, Parijs, Musée National d’Art Moderne, Centre Pompidou

Udnie, 1913, olieverf op doek, 300x300, Parijs, Musée National d’Art Moderne, Centre Pompidou

Verloofde, 1917, Parijs, Privé-verz.

Vrouw met monocle, 1925, Parijs, Verz. Simonne Collinet

PICASSO, Pablo Ruiz (1881-1973)

Aap met jong, 1951-52, brons, hoogte 55, New York, Museum of Modern Art, Guggenheim Fund

Absintglas, 1914, beschilderd brons naar een wasmodel, met zilveren absintlepeltje, 22x17x9, New York, Museum of Modern Art

Acrobaat en jonge harlekijn, 1905, gouache op karton, 105x76, Privé-verzameling

Aubade, 1967, olieverf op gelaagd hout, 162x122, Luzern, Galerie Rosengart

Beeldhouwster, 1925, New York, Collectie Daniel Saidemberg

Boerin, 1908, olieverf op doek, 81x65, Sint-Petersburg, Hermitage Museum

Boerin, studietekening, 1908, Parijs, Musée Picasso

Brood en fruitschaal op een tafel, 1909, olieverf op doek, 164x133, Basel, Öffentliche Kunstsammlungen, Kunstmuseum

De accordeonist, augustus 1911, olieverf op doek 130x90, New York, Solomon R. Guggenheim Museum

De baadster, Biarritz, zomer 1918, olieverf op doek, 26x21, Parijs, Musée Picasso

De corrida: de dood van de stier, Boisgeloup, 19 september 1933, olieverf op hout, 31x40, Parijs, Musée Picasso

De droom, Boisgeloup, 19 september 1933, olieverf op hout, 31x40, Parijs, Musée Picasso

De fabriek van Horta de Ebro, Horta de Ebro, zomer 1909, olieverf op doek, 51x60, St.-Petersburg, Hermitage

De mandolinespeler, 1911, olieverf op doek, 101x70, Basel, Fondation Beyeler

De Ontredderden (Ook wel Moederschap of Het zieke kind), (Ook wel Moederschap of Het zieke kind of Mère et enfant au fichu), Barcelona 1903, pastel op papier, 48x41, Barcelona, Picassomuseum

De kaptafel, 1910, olieverf op doek, 61x46, verblijfplaats onbekend

De torero - De kunstliefhebber (El aficionado), Sorgues-sur-Ouvère, zomer 1912, olieverf op linnen, 135x82, Basel, Kunstmuseum, Öffentliche Kunstsammlung

Drie dansers, 1925, 215x143, Londen, Tate Gallery

Drie muzikanten, Fontainebleau, zomer 1921, olieverf op doek, 203x188, Philadelphia, Museum of Art, A.E. Gallotin Collection

Drie vrouwen, 1908, olieverf op doek, 200x185, Sint-Petersburg, Hermitage

Drie vrouwen bij de bron, Fontainebleau, zomer 1921, olieverf op doek, 204x174, New York, Museum of Modern Art

Familie acrobaten, Parijs, 1905, olieverf op doek, 213x230, Washington, National Gallery of Art, Chester Dale Collection

Figuren op het strand, Parijs, 12 januari 1931, olieverf op doek, 130x195, Parijs, Musée Picasso

Fles Pernod, Céret, voorjaar 1912, olieverf op doek, 46x33, Sint-Petersburg, Hermitage

Fles vieux Marc, Parijs, (voorjaar) 1914, olieverf en zand op linnen, 39x56, Parijs, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris

Gitaar, 1912, karton, papier, canvas, touw, olieverf en potlood, 33x18x10, Parijs, Musée Picasso

Gitaar, winter 1912-1913, constructie van bladmetaal en ijzerdraad, 78x35x19, New York, Museum of Modern Art, Schenking van de kunstenaar

Gitarist, 1910, olieverf op doek, 100x73, Parijs, Centre Georges Pompidou

Guernica, Parijs, 1 mei tot 4 juni 1937, olieverf op linnen, 349x777, Madrid, Prado, Cason del Buen Retiro (Centro de Arte Reina Sofia?)

Harlekijn en zijn gezellin, Parijs, najaar 1901, olieverf op linnen, 73x60, Moskou, Poesjkinmuseum

Hoofd van een vrouw (Fernande), 1909, brons, 41x23x26, New York, Museum of Modern Art

Huilende vrouw, 1937, olieverf op doek, 60x49, Londen, Tate Gallery

Huis en bomen (la Rue-des-Bois), augustus 1908, olieverf op doek, 92x73, Moskou, Poesjkin Museum

Huizen op de heuvel, Horta de Ebro, zomer 1909, olieverf op doek, 64x81, New York, Museum of Modern Art

Jongen met pijp, 1905, olieverf op doek, 100x82, privéverzameling

Kop, 1971

Kop van een man, Parijs, najaar 1908, gouache op hout, 27x21, Parijs, Musée Picasso

Le journal (de krant), 1912, olieverf op doek, 46x38, privé-verzameling

Les amants de la rue, Parijs, najaar 1908, gouache op hout, 27x21, Parijs, Musée Picasso

Les Demoiselles d'Avignon, 1906-07, 244x234, New York, Museum of Modern Art, legaat van Lillie P. Bliss

Liggend naakt en gitarist, Mougins, 27 oktober 1970, olieverf op doek, 130x195, Parijs, Galerie Louise Leiris

Man met pijp, Parijs, zomer 1915, olieverf op doek, 130x90, Chicago, Art Institute

Man met pijp, 1915, Chicago, Art Institute

Mannenkop, 1914

Maquette voor gitaar, 1912, constructie met karton, snaar en draad (hersteld), 65x33x19, New York, Museum of Modern Art, schenking van de kunstenaar

Maya met pop, Parijs, 16 januari 1938, olieverf op doek, 74x60, Parijs, Musée Picasso

Meisje in blauw,

Meisje voor de schouw, Avignon, zomer 1914, olieverf op doek, 130x97, Parijs, Musée National d’Art Moderne, Centre Georges Pompidou

Minotauromachie, Parijs, begonnen op 23 maart 1935, ets en radeermes, 50x69, Parijs, Musée Picasso

Musketier met pijp, 1968, olieverf op doek, 162x130, Parijs, Galerie Louise Leiris

Myrrhina en Kinesias (uit: Lysistrata), 1934, ets, 22x15

Naakte vrouw in rode zetel, 1932, olie, 130x97, Londen, Tate Gallery

Olga, Montrouge, eind 1917, olieverf op doek, 130x89, Parijs, Musée Picasso

Oorlog, Vallauris 1952, olieverf op hardboard, beide 450x1050, Vallauris, Temple de la Paix

Oude blinde gitarist, 1903, olieverf op paneel, 121x83, Chicago, Art Institute, H. Birch Bartlett Memorial Collection

Paul als harlekijn, 1924, 130x97, verzameling Picasso

Paul als Pierrot, Parijs, 28 februari 1925, olieverf op doek, 130x97, Parijs, Musée Picasso

Portret van Ambroise Vollard, 1909-1910, 92x65, Moskou, Poeskin Museum

Portret van Daniël Lewi Kahnweiler, 1910, olie, 100x73, Chicago, Art Institute, Collectie Goodspeed

Portret van Dora Maar, Parijs of Mougins, 1937, olieverf op doek, 92x65, Parijs, Musée Picasso

Portret van Gertrude Stein, 1906, olie, 100x81, New York, Metropolitan Museum

Stierenkop, 1943, Fietszadel en –stuur, 42x41x15, Parijs, Musée Picasso

Stilleven, 1914, geschilderd hout op gordijnkoord, 25x46x9, Londen, Tate Gallery

Stilleven met fles rum, 1914, olie en zand op doek op masonite gelegd, 38x46, privé-verzameling

Stilleven met ossenschedel, 1942, olieverf op doek, 130x97, Düsseldorf, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen

Stilleven met rieten stoelzitting, 1911-1912, olieverf en opgeplakt papier dat stoelzitting op doek simuleert en dat wordt omgeven door touw, ovaal 27x35, Parijs, Musée Picasso

Stilleven met viool, 1914, Parijs, Musée d'Art Moderne

Stilleven met zwarte buste, 1925, 97x130, Parijs, Musée national d'art moderne

Stilleven op een kast, Parijs of Mougins, 1937, olieverf op doek, 92x65, Parijs, Musée Picasso

Studie voor “Carnaval in de bistro”, 1909, inkt en potlood op papier, 24x27, Parijs, Musée Picasso

Suite Vollard, ets nr. 38: het atelier van de beeldhouwer, 1933, ets, 27x20

Uil op stoel met zeeëgel, 1946

Viool, 1913-14

Viool, 1915, gemengde technieken, 100x63x18, Parijs, Musée Picasso

Vrouw in het blauw, Madrid, begin 1901, olieverf op doek, 134x101, Madrid, Centro de Arte Reina Sofia

Vrouw met kinderwagen, 1950, brons, 203x145x61, Parijs, Musée Picasso

Zelfportret van de jonge schilder, Mougins, 14 april 1972, olieverf op doek, 91x73, Parijs, Musée Picasso

Zelfportret, 1906, Philadelphia, Museum of Art, Gallatin Collection

Zes baders, 1956, bronsgietsels naar een gipsen origineel, Parijs, Musée Picasso

Zittende Harlekijn, 1923, doek, 131x97, Basel, Kunstmuseum

Zittende oude man, 1970-71

Zittende vrouw, 1909

Zittende vrouw, 1930, Pittsburgh, Verzameling Thompson

Zittend naakt, 1909-1910, olieverf op doek, 92x73, Londen, Tate Gallery

PIENE, Otto (1928)

De Venus van Willendorf, 1963, olieverf en rook op doek, 150x200, Amsterdam, Stedelijk Museum

Vuur, 1961-62, olieverf en roetpigment op doek, 120x170, Bochum, Galerie M

Zwarte zon, 1965, olie, rook en vuur op linnen, 100x80, Bonn, Städtische Kunstsammlungen

PIERSON, Jack (1960)

Fame, 2005, plastic, metaal, hout en neon, 406x114x10

Last chance lost, 2007, metaal, neon, hout en plastic, 61x122x8, Los Angeles, County Museum of Art

Pyramid, pink, 2010, gevouwen pigmentprint, 108x145,

Self-portrait #4, 2003, pigmentprint, 112x137,

PIGNON, Edouard (1905-1993)

Portret van Helena

PILON, Germain (ca. 1535-1590)

Monument voor het hart van Koning Hendrik II van Frankrijk, 1560, marmer, hoogte 150, Parijs, Louvre, Rue de Rivoli, 75001 Paris

PINTURICCHIO, Bernardino (Bernardino di Betto) (ca. 1454-1513)

Fresco's van de Libreria Piccolomini, Siena, kathedraal

Madonna en kind, Rome, Pinacotheca Vaticana

PISANO, Andrea (Andrea di Ugolino di Nino) (ca. 1295-1348/49)

De doop van Christus in de Jordaan, 1330 voltooid, 1336 geplaatst, reliëf op een deur, Firenze, Baptisterium

Sculpturen aan de Campanile van de Dom te Firenze, 1334-1336, Firenze, Kathedraal

PISANO, Giovanni (ca. 1245-na 1317)

Preekstoel in de dom van Pisa, 1303-1312, Pisa, Kathedraal

PISANO, Nino (ca. 1315-1368)

Madonna del Latte, Pisa, Museo di san Matteo

PISSARRO, Camille (1830-1903)

Boerenvrouw met kruiwagen, 1874, 51x65, Stockholm, Nationaal Museum

De appelenoogst, 1886, olieverf op linnen, 128x128, Kurashiki, Okayama (Japan), Ohara Museum of Art

De heuvel van Jallais bij Pontoise, 1867, olieverf op linnen, 89x116, New York, The Metropolitan Museum of Art

De kerk van Gisors, 1888, olieverf op linnen, 60x73, Parijs, Musée d'Orsay

De kruiwagen, ca. 1881, olieverf op linnen, 54x65, Parijs, Musée d'Orsay

De postkoets. Weg van Ennery naar Ermitage, 1877, olieverf op linnen, 47x55, Parijs, Musée d'Orsay

De schapenhoedster (Jonge boerin met stok), 1881, olieverf op linnen, 81x65, Parijs, Musée d'Orsay

De vier jaargetijden: herfst, 1872, olieverf op linnen, 55x130, Privé-bezit

De vier jaargetijden: voorjaar, 1872, olieverf op linnen, 55x130, Privé-bezit

De vier jaargetijden: winter, 1872, olieverf op linnen, 55x130, Privé-bezit

De vier jaargetijden: zomer, 1872, olieverf op linnen, 55x130, Privé-bezit

De weg van Versailles in Louveciennes, 1870, olieverf op linnen, 100x81, Zürich, Stiftung Sammlung E.G. Bührle

Feest in Ermitage bij Pontoise, ca. 1878, olieverf op linnen, 46x55, Londen, Courtauld Institute Galleries

Gevogeltemarkt in Pontoise, 1882, olieverf op linnen, 81x65, Collection E.V. Thaw and Co. Inc.

Het eiland Lacroix, Rouen, in de mist, olieverf op linnen, 46x56, Philadelphia, Philadelphia Museum of Art, John G. Johnson Collection

Het huis 'La Garenne' in Pontoise, sneeuw, 1879, olieverf op linnen, 59x72, Chicago, The Art Institute of Chicago

Het huis van de dove vrouw, 1888, olieverf op linnen, 58x72, Oxford, The Visitors of the Ashmolean Museum

Het praatje, 1892, olieverf op linnen, 89x165, New York, The Metropolitan Museum of Art

La Côte des Boeufs in Ermitage bij Pontoise, 1877, olieverf op linnen, 115x88, Londen, National Gallery

Maartzon, 1873, olie, 55x92, Bremen, Kunsthalle

Moestuin in Ermitage bij Pontoise, 1879, olieverf op linnen, 55x66, Parijs, Musée d'Orsay

Pontoise

Roggeveld, Pontoise, Côte des Mathurins, 1877, olieverf op linnen, 60x73, Japan, Privé-bezit

Tuin te Éragny, ca. 1889, olie op doek, 19x27, privé-verzameling

Voorjaar in Pontoise: moestuin en bloeiende bomen, 1877, olieverf op linnen, 66x81, Parijs, Musée d'Orsay

Zelfportret, 1873, olieverf op linnen, 56x47, Parijs, Musée d’Orsay

PISTOLETTO, Michelangelo (1933)

Gebroken spiegel, 1978, New York, Guggenheimmuseum

Groen gordijn, 1962-1965,, verf op pier, gekleefd op inox, 150x120, Brussel, K.M.S.K., inv. 11535

Omgekeerde meubelen (Mobili capovolti), 1976, tafel, stoel en spiegel, Padua, Studio Esseci

Segno Arte-Unlimited, 1975-1997, Padua, Studo Esseci

Tafel – Love difference (Tavolo-Love difference), 2003, Padua, Studio Esseci

Venus der lompen (Venere degli stracci), 1967, Sassuolo, Palazzo ducale

PITTURA METAFISICA

PJEERO ROBJEE (1945)

Paasmaandag in de Lorelei bij Cindy, 1977, olieverf op doek, 200x200, Oostende, P.M.M.K.

Zelfportret met klamme slapgekonterfeite handjes, 1980, olieverf op doek, 200x180

POELAERT, Jozef (1817-1879)

Justitiepaleis, 1866-83, Brussel

POLKE, Sigmar (1941-2010)

Alice in Wonderland, 1983, gemengde techniek op decoratiestof, 320x260, Bonn, Galerie Erhard Klein

Audacia, 1986, olie- en lakverf op doek, 200x190, Verzameling Raymond J. Learsy

Bunnies, 1966, olieverf op doek, 150x100, Washington, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden

Daar zorg ik wel voor Jess (Ich mach das schon Jess), 1972, olieverf op vilt, 315x285, Klosterneuburg, Verzameling Essl

De computer komt, 1983, gemengde techniek met mangaan op decoratiestof, 240x320, Bonn, Galerie Erhard Klein

Geliefden II, 1965, olieverf en lak op doek, 200x140, privé-verzameling

Hannibal met zijn gepantserde olifanten, 1982, lakverf op doek, 260x200, Stuttgart, Verzameling Froehlich

Höhere Wesen befahlen: rechte obere Ecke schwarz malen! (Hogere wezens bevalen: schilder de rechterbovenhoek zwart), 1969, Lakverf op doek, 150x126, Stuttgart, verz. Joseph Fröhlich

Jeux d’enfants, 1988, acrylverf en drukinkt op synthetisch materiaal, 300x225, Parijs, Centre Pompidou

Kamp, 1982, dispersie en verspreide pigmenten op decoratiestof en wollen deken, 450x250, privé-collectie

Kleren meten, 1994, stof en verf op doek, 230x300, privéverzameling

Lingua Tertii Imperii (de taal van het Derde Rijk), 1983, mixed media en lakverf op doek, 260x200, Stuttgart, Verzameling Froehlich

Magnetisch landschap, 1982, acrylverf en ferromica op doek, 290x290, Düsseldorf, Verzameling Raschdorf

Paganini, 1981-1983, dispersie op doek, 200x451, Londen, Saatchi Collection

Reigerschilderij II, 1968, dispersie op flanel, 190x150, privéverzameling

Sokken, 1963, lak op linnen, 70x100, Collectie C.A.W.

Tischruecken (Seance), 1981, dispersie op bedrukte stof, 180x220, Keulen, Verzameling Dr. Rainer Speck

Vriendinnen, 1968, olieverf op doek, 150x190, Stuttgart, Verzameling, J. W. Fröhlich

Vrouw in de spiegel, 1966, acrylverf op stof, 125x80, Londen, Privéverzameling

Twee palmbomen, 1964, kunsthars op stof, 90x75, privéverzameling

Zo zit je op een correcte wijze, (naar Goya), 1982, Acrylverf op stof, 200x190, Baden-Baden, Privéverzameling

POLLAIUOLO, Antonio del (1433-1498)

Altaarstuk van de heiligen Vincentius, Jacobus en Eustachius, 1468, tempera op hout, 172x179, Firenze, Uffizi

Apollo en Dafne, eind 15de eeuw, tempera op hout, 30x20, Londen, National Gallery

David, paneel, 46x34, Berlijn-Dahlem, Staatsmuseum

De marteldood van de heilige Sebastiaan, 1473-1475, olieverf op paneel, 292x202, Londen, National Gallery

Grafmonument voor Innocentius VIII, 1492-98, verguld brons, hoogte 549, Rome, Città del Vaticano, Basilica di San Pietro

Grafmonument voor paus Sixtus IV, 1484-1493, brons, iets meer dan levensgroot, Rome, Città del Vaticano, Basilica di San Pietro

Hercules en Anteus, 1470 e.v., brons, hoogte 45, Firenze, Museo Nazionale del Bargello

Hercules en de Hydra, ca. 1475, tempera op hout, 17x12, Firenze, Uffizi

Portret van een dame, 1460-65, olieverf en tempera op paneel, 48x35, Milaan, Museo Poldi Pezzoli

Portret van een jonge vrouw, 1460-65, olieverf en tempera op populierenhouten paneel, 53x37, Berlijn, Staatliche Museen

POLLOCK, Jackson (1912-1956)

Bewakers van het geheim, 1943, olieverf op doek, 123x191, San Francisco, Museum of Art

Blauwe palen, 1952, (nummer 11), 1952, olieverf, email- en aluminiumverf met glas op doek,213x489, Canberra, National Gallery of Australia

Blauwe palen, 1953, olieverf, autolak en aluminiumverf op doek, 211x489, Canberra, Australian National Gallery

Detail van "Eén" (nr. 31, 1950), 1950, 269x532, New York, Museum of Modern Art, donatie Sidney Janis

Full fathom five (volle vijf vadem), 1947, Olieverf op doek met spijkers, kopspijkertjes, knopen, sleutel, munten, sigaretten, lucifers, enz…, 129x76, New York, Museum of Modern Art (Schenking Peggy Guggenheim)

Grijsheid van de oceaan (Ocean greyness), 1953, olieverf op doek, 147x229, New York, Solomon R. Guggenheim Museum

Kathedraal, 1947, duco en aluminium op linnen, 180x89, Dallas, Museum of Fine Art

Lavendelmist (Lavender Mist), 1950, olie, email en alumuniumverf op doek, 224x302, East Hampton (New York), Collection Alfonso Ossorio

Nummer 1 1949, 1949, brandverf en metaalverf op doek, 160x259, Los Angeles, Museum of Contemporary Art, schenking uit de verzameling Rita en Taft Schreiber

Nummer 4, 1950, olieverf, emailverf en aluminiumverf op doek, 124x94, Pittsburg, Carnegie Museum of Art

Nummer 23, 1948, emailverf op dun karton, 57x31, Londen, Tate Gallery

Pasiphaë, 1943, olieverf op doek, 143x244, privéverzameling

Zoeken, 1955, olieverf en emailverf op doek, 146x229, privéverzameling

Zwart en wit nummer 5, 1952, autolak op doek, 142x80, privéverzameling

POLYEUKTOS (3de eeuw v.C.)

Demosthenes, 280 v.C., marmer, hoogte 207 cm, Rome, Vaticaanse musea

POLYKLEITOS (5de eeuw v.C.)

Achilles als Speerdrager, ca. 450-440 v.C., meer dan levensgroot, hoogte 211 cm, Rome, Vaticaanse musea

Amazone, ca. 430, marmeren kopie naar het bronzen origineel uit Efeze, hoogte 104, New York, Metropolitan Museum of Art

Diadoumenos, ca. 440 v.C., marmeren kopie van het bronzen origineel, hoogte 185, New York, Metropolitan Museum of Art nadere kopie te Vaisson-la-Romaine

Speerdrager (doryforos), ca. 450-440 v.C., marmer, hoogte 198 (212?), Romeinse kopie uit Pompei, Napels, Museo Nazionale

POLYMEDES VAN ARGOS

Kleobis en Bythoon, eind 7de eeuw v.C., marmer, hoogte 218 en 216, uit Delfi, Delfi, museum

POMERANTSJEV

Nevskikathedraal, 1878, Sofia

PONTORMO, Jacopo da (Il Pontormo) (Jacopo CARRUCCI) (1494-1557)

Jozef en Jacob in Egypte, 1518, olieverf op paneel, 97x110, Londen, National Gallery

Kruisafneming, 1525-1528, paneel, 313x192, Firenze, Santa Felicità

Portret van een dame in rode jurk, 1532-33, olieverf op paneel, 89x70, Frankfurt, Städtisches Kunstinstitut

POOT, Rik (1924-2006)

De Ruiter, Brussel, metro

Steigerend paard, brons, 66x74

Stervend paard, brons, 69x59

POPOVA, Ljubov (1889-1924)

Afdrukken van materialen, 1923-1924, bedrukte stof, 28x23, Moskou, Tretsjakovgalerij

Bomen, 1910, Indische inkt op papier, 36x23, Moskou, Tretsjakov Galerij

Compositie met figuren, 1913, olie op doek, 160x124, Moskou, Tretsjakov Galerij

Constructie met een witte halve maan, 1920-1921, gouache en lak op bruin papier, 34x28, Moskou, Tretsjakovgalerij

Constructie met ruimtelijke kracht, 1921, bronspoeder en olie op vernis, 70x52, Moskou, Tretsjakovgalerij

Constructie met ruimtelijke kracht, 1921, gouache, lak en grafische pen op grijs papier, 53x40, Moskou, Tretsjakovgalerij

Italiaans stilleven, 1914, olie, gips en papier op doek, 62x49, Moskou, Tretsjakov Galerie

Kopie van een ornament op een oosterse tegel, Samarkands, 1916, gouache op papier, 24x34, Moskou, Tretsjakov Galerij

Landschap, 1914-1915, olieverf op doek, 106x70, New York, Guggenheim Museum

‘s Morgens vroeg (Early morning), 1914, olieverf op doek, 71x89, New York, Museum of Modern Art, Riklis Collection of the Mc Crory Corporation

Ontwerp voor het decor van “The Magnanious Cuchold” van F. KROMMELINK, 1922, Indische inkt, pen, waterverf, collage, lak en tekenmateriaal op papier, 50x69, Moskou, Tretsjakovgalerij

Portret van een meisje voor een kachel, 1909, olie op doek, 62x45, Moskou, Tretsjakov museum

Reizende vrouw, 1915, olieverf op doek, 159x123, Verzameling George Costakis

Schilderachtige constructie, 1916, olieverf op karton, 59x39, Edinburgh, Scottish National Gallery of Modern Art

Schilderkunstige architecturen, 1916-1917, collage van gekleurd papier op papier, 38x28, Moskou, Tretsjakov Galerij

Schilderkunstige architecturen, 1916-1917, olie op doek (dubbelschilderij), 159x125, Moskou, Tretsjakov Galerij

Schilderkunstige architecturen, 1917, olie op doek, 71x48, Moskou, Tretsjakovgalerij

Schilderkunstige architecturen, 1917, olieverf op doek, 106x88, Krasnodar, Kowalenkomuseum

Schilderkunstige architecturen, 1918, olie op doek, 62x45, Moskou, Tretsjakovgalerij

Schilderkunstige architecturen, 1918, olie op karton, 60x48, Moskou, Tretsjakovgalerij

Schilderkunstige constructie, 1920, olie op doek (dubbelschilderij), 1959x125, Moskou, Tretsjakovgalerij

Stilleven, 1915-1916, olieverf op doek, 54x36, Gorki, Staatsmuseum voor de Kunst

Viool, 1915, olie op doek, 89x71, Moskou, Tretsjakov Galerij

Zittende man met een piala (uit “Sprookjes” van Diez/G. Dobrgynsky), 1920, gouache en carbonpapier op papier, 26x21, Moskou, Tretsjakovgalerij

Zonder titel, 1914-16, gouache, 46x34, privéverzameling

PÖPPELMANN, Mattäus Daniel (1662-1736)

Kasteel Moritzburg, 1723, Moritzburg, Schloßallee, 01468 Moritzburg, Duitsland

Kasteel Pillnitz, 1720-1722, August-Böckstiegel-Straße 2, 01326 Dresden, Duitsland

Zwinger, 1711-22, Dresden

POTTER, Paulus (1625-1654)

Paarden in de wei, 1649, paneel, 24x30, Amsterdam, Rijksmuseum.

POURBUS, Frans de Jonge (1569-1622)

Portret van een man, Sint-Petersburg, Hermitage

POURBUS, Pieter de Oude (1523-1584)

Gezicht op de Duinenabdij te Koksijde, 1580

Laatste Oordeel, 1551, olieverf op paneel, 229x181, Brugge, Groeningemuseum

Portretten van J. van Eyewerve en J. Buuck, 1551, Brugge, Groeningemuseum

POUSSIN, Nicolas (1593/94-1665)

De Sabijnse Maagdenroof, ca. 1636-37, 155x210, New York, Metropolitan Museum of Art, 1000 5th Ave, New York, NY 10028

Echo en Narcissus, ca. 1625, olieverf, 74x100, Parijs, Louvre, Rue de Rivoli, 75001 Paris

Herders in Arcadië, ca. 1650-55, Parijs, Louvre, Rue de Rivoli, 75001 Paris

Het rijk van Flora, 1631, olieverf op linnen, 131x181, Dresden, Staatliche Kunstsammlungen, Gemäldegalerie Alte Meister, Residenzschloss, Taschenberg 2, 01067 Dresden

Het Salomonsoordeel, 1649, olie op doek, 101x150, Parijs, Louvre, Rue de Rivoli, 75001 Paris

Landschap met Orfeus en Euridice, 1650, olieverf op doek, 120x200, Parijs, Louvre, Rue de Rivoli, 75001 Paris

Landschap met Pyramus en Thisbe, 1651, olieverf op linnen, 193x274, Frankfurt-am-Main, Städelsches Kunstinstitut, Schaumainkai 63, 60596 Frankfurt am Main

Mattheus, ca. 1645, olie op doek, 99x135, Berlijn, Staatliche Museen

Phocions vrouw verzamelt de asse van haar dode man, 1648, Oil on canvas, Merseyside County Art Galleries, Liverpool

Zelfportret, 1650, olieverf, 98x65, Parijs, Louvre, Rue de Rivoli, 75001 Paris

POZZO, Andrea (1642-1709)

Allegorie op het missiewerk van de Jezuïeten, 1691-94, plafondfresco, 3600x1700, Rome, San Ignazio, Via del Caravita, 8a, 00186 Roma RM, Italië

PRANDTAUER (PRANDAUER), Jacob (1660-1726)

Abdij van Sankt Florian, 1686-1724, Sankt Florian, Stiftstraße 1, 4490 St. Florian, Oostenrijk

Benedictijnerabdij, 1702-1738, Melk, Abt-Berthold-Dietmayr-Straße 1, 3390 Melk, Oostenrijk

PRAXITELES (midd. 4de eeuw v.C.)

Afrodite van Knidos, 330 v.C., Romeinse kopie, marmer, hoogte 203, Rome, Vaticaanse musea

Artemis Brauronia, ca. 340 v.C., marmeren kopie, hoogte 165, uit Gabi bij Rome, Parijs, Louvre, Rue de Rivoli, 75001 Paris

De Hagedisdodende Apollo (Apollo Sauroktonos), ca. 350 v.C., marmeren kopie, hoogte 167, hoogte van de figuur 153, van het Palatino te Rome, Rome, Musei Vaticani, Galleria delle Statue

Hermes en Dionysos, ca. 330-300 v.C., marmer, hoogte 215, uit de tempel van Hera te Olympia, Olympia Museum

PREHISTORISCHE KUNST

Altamira, prehistorische grot (paleolithicum)

Beeldje in schematische menselijke vorm, klei, uit Vadastra (Romanatil, Roemenië), Boekarest, Muzeul National de Antichitati

Bizon (Wisent) met omgewende kop, ca. 15.000-10.000 v.C., vlak gesneden beeldje, rendiergewei, 10,2 cm lang, uit Abri la Madeleine bij Tursac (Dordogne, Frankrijk), Saint-Germain-en-Laye, Musée des Antiquités Nationales

Carnac, stenen allées op de heide van Ménec, Moribihan (Frankrijk)

Commandostaf (gatstaf) uit Mas d'Azil met gesneden korhoen van rendiergewei (reconstructie), de vogel is 7 cm lang, ui de tunnelgrot bij Mas d'Azil (Ariège, Frankrijk), Saint-Germain-en-Laye, Musée des Antiquités Nationales

Dame van Brassempouy, paleolithisch, ivoren vrouwenkopje, stuk van een ivoren beeldje, hoogte 3,5 cm, uit de Grotte du Pape bij Brassempouy (Landes, Frankrijk), Saint-Germain-en-Laye, Musée des Antiquités Nationales

Ganggraf (allée couverte) van La Roche aux Fées, megalitisch, bij Essé (Ille-et-Villaine, Frankrijk)

Halskraag van gedreven dun goud, goud, grootste doorsnede 31, uit Gleninsheen (Co. Clare, Ierland), Dublin, Nationaal Museum

Halsring van gedreven dun goud; sluiting met knop en lus, doorsnede binnenwerks ca. 15 cm, gewicht 125 g, uit Uttendorf (Braunau, Opper-Oostenrijk), Linz, Oberösterreichisches Landesmuseum Francisco-Carolinum

Handafdrukken in negatief in rode en zwarte plekken verf, grot van Gargas bij Aventignan, Hautes-Pyrénées

Hoed van Schifferstadt, kegel van dun gedreven goud, hoogte 28, uit Schifferstadt (Spiers, Rheinland-Pfalz), Spiers, Historisches Museum der Pfalz

Hoofddeksel, grafheuvel van Ak-Boeroen, Sint-Petersburg, Hermitage, Gouden Magazijn

Jachtscène, Lascaux

Kalaf (?), graf van de grote Nabijheid, Sint-Petersburg, Hermitage, Gouden Magazijn

Ketel met menselijke figuur, klei, de ketel is 25 cm hoog, het figuurtje is 8 cm hoog, uit Ettling (Landau a.d. Isar, Beieren), München, Prähistorische Staatssammlung

Ketel met handvat in de vorm van een koe met haar kalf, dun gedreven brons, doorsnede van de ketel 30 cm, de koe is 14 cm lang, uit Hallstatt, graf 671, Opper-Oostenrijk, Wenen, Naturhistorisches Museum

Ketelwagen met het beeldje van een keteldraagster en te offeren herten, brons, hoogte van de keteldraagster 23 cm, lengde van de bodemplaat 36 cm, uit een urnengraf bij Strettweg (Stiermarken, Oostenrijk), Graz, Steiermärkisches Landesmuseum Joanneum

Klokbekers

Kratèr in brons met oren in voluutvorm, die uitlopen in gorgonen met slangen als voeten, brons, hoogte 164, gewicht 208,6 kg, Griekse import, uit het graf van een vorstin bij Vix in de nabijheid van Châtillon-sur-Seine, Côte-d'Or, Frankrijk, Châtillon-sur-Seine, Musée Archéologique

Lascaux, prehistorische grotten (paleoliticum), bij Montignac (Dordogne, Frankrijk)

Lopende jager met boog en pijlen, schildering in de Cueva del Val del Charco del Agua Amarga bij Alcaniz (Spanje, provincie Teruel)

Menhir met een schematische vrouwenfiguur, zandsteen, hoogte ca. 120, uit Saint-Sernin-sur-Rance (Aveyron, Frankrijk), Rodez, Musée lapidaire de la Société des lettres, sciences et arts à l'Evêché

Menhir zonder bewerking, bij Cagliari (Sardinië), hoogte ca. 400 cm

Metalen plaatjes ter versiering van een herkenningsteken (standaard?), 5de-4de eeuw v.C., Sint-Petersburg, Hermitage, Gouden Magazijn

Olifant met geheven slurf en slagtanden, afgebroken van een commandostaf (gatstaf), nu nog 12,5 cm lang, uit Abri Montastruc bij Bruniquel, Tarn-et-Garonne, Frankrijk, Londen, British Museum

Paardje in barnsteen, lengte 12 cm, uit Woldenberg (Friedeberg, Brandenburg), Berlijn, Museum für Vor- und Frühgeschichte

Pronkbijl met paard en ruiter, brons, lengte 11 cm, uit Hallstatt, graf 641, Opper-Oostenrijk, Wenen, Naturhistorisches Museum

Rotstekeningen in de Skavberg boven de Tromosoysund, ten zuidwesten van Tromso (Noorwegen)

Schaal met gedreven korrelversiering, goud, doorsnede 25 cm, uit Zürich-Altstetten (Zwitserland), Zürich, Schweizerisches Landesmuseum

Steenbokken in gevecht, bas-reliëf op een van de met figuren versierde steenblokken die, in een halve cirkel geplaatst, een heiligdom aangaven, 110 cm breed, uit Abri le Roc bij Sers (Charente, Frankrijk), Saint-Germain-en-Laye, Musée des Antiquités Nationales

Stonehenge, megalitisch heiligdom, vlakte van Salisbury (Wiltshire, Engeland)

Trechterbeker, hangvat en kogelbeker uit de keramiek van de noordelijke megalietencultuur in Denemarken, uit Hobjer (Seeland), Kopenhagen, Nationalmuseet

Vaas in klei, beschilderd, hoogte 10 cm, uit Fischbach (Burglengenfeld, Beieren), München, Prähistorische Staatssammlung

Vaas met kegelhals, beschilderd met grafiet en versierd met gekerfde en gestempelde motieven, hoogte 26 cm, grootste diameter 37 cm, uit Wilsingen (Münsingen, Baden-Württemberg), Stuttgart, Württembergisches Landesmuseum

Venus van Mauern, mensenbeeldje van kalksteen met beschildering van rode aarde, 7,2 cm hoog, uit de Wijberggrotten bij Mauern (Neuberg a.d. Donau, Beieren), München, Prähistorische Staatssammlung

Venus van Vestonice, gebakken klei, 11,5 cm hoog, uit Dolni Vestonice (Unterwisternitz) in Moravië, Tsjechoslowakije, Brünn, Moravski Museum

Venus van Willendorf, ca. 25.000-20.000 v.C., kalksteen met beschildering van rode aarde, 10,5 cm hoog, uit Willendorf (Wachau, Neder-Oostenrijk), Wenen, Naturhistorisches Museum

Voetstuk van gedreven brons met in de ruitvormig uitgesneden verbindingsstukken telkens vier ertegen bevestigde vogeltjes, hoogte 33, uit Hallstatt, graf 507, Opper-Oostenrijk, Wenen, Naturhistorisches Museum

Vrouwenbeeldje in vaasvorm, klei met sporen van witte en rode beschildering, hoogte 43, uit de woonterp (tell) van Vidra (bij Bukarest), Bukarest, Muzeul National de Antichitati

Vrouwenbeeldjes uit Dolni Vestonice, uiterst gestileerd, ivoor, 8,6 en 8,7 cm hoog, uit Dolni Vestonice, Mikulof, Moravië, Tsjechoslowakije, Brünn, Moravski Museum

Vrouwenbeeldjes uit Strelice, klei, van links naar rechts 22 en 21 cm hoog, uit Strelice (Strehlitz) (Znojmo, Moravië, Tsjechoslowakije), Brünn, Moravski Museum

Vrouwenkopje van Brassempouy, stuk van een ivoren beeldje, hoogte 3,5 cm, uit de Grotte du Pape bij Brassempouy (Landes), Saint-Germain)en-Laye, Musée des Antiquitées Nationales

Zonnewagen van Trundholm, lengte 60 cm, uit een meer op Seeland (Denemarken), Kopenhagen, Nationalmuseet

PRIMATICCIO, Francesco (1504-1570)

Odysseys en Penelope, ca. 1545, doek, 115x123, New York, Wildenstein Galleries

PRINCE, Richard (1949)

Komen of gaan, 1988, acryl, silkscreen op linnen, 142x122, Keulen, Jablonka Galerie

PROVOOST, Jan (1465-1529)

Het laatste oordeel, 1525, olieverf op paneel, 145x169, Brugge, Groeningemuseum

Kruisiging, begin 16de eeuw, olieverf op paneel, 117x173, Brugge, Groeningemuseum

PRUDHON, Pierre Paul (1758-1823)

Portret van Keizerin Joséphine (vrouw van Napoleon), 1805, olie, 244x179, Parijs, Louvre, Rue de Rivoli, 75001 Paris

PUGIN, August Welby Northmore (1812-1852)

De huidige herleving van de christelijke architectuur, 1843, frontispice van "an apology for the revival

PUVIS DE CHAVANNE, Pierre Cécile (1824-1898)

De arme visser, 1881, olieverf op doek, 156x193, Parijs, Musée d’Orsay

De droom, 1883, olieverf op doek, 82x102, Parijs, Musée du Louvre, Rue de Rivoli, 75001 Paris

Meisjes aan de kust, 1879, olieverf op linnen, 205x154, Parijs, Musée d'Orsay

 

 

Terug naar de Hoofdindex

of

Ga door