LOGO VAN DE SCHOOL

Welkom bij Webteach
(dit is een prototype) Leerling, 5GRW8, welkom!

 

 

Inleiding webteach

Waar hebben leerlingen nood aan? Wat kan hen helpen de leerstof beter te doen begrijpen?  Een concept voor, door en met leerlingen …

 

Beschrijving idee

Wie begrijpt en kan er zich beter in de plaats van een student stellen, dan een student zelf? Ik had gedacht aan een interactief netwerk dat door leerlingen onderhouden wordt, voor andere leerlingen. Waarvoor gebruikt de student nu al het internet? Om aan klasgenoten te vragen om zijn verloren notities door te sturen, uitleg op te zoeken over een onderwerp dat hij niet meteen begrijpt, presentaties van de leerkracht bekijken, agenda raadplegen … Zou het geen idee zijn dit alles te bundelen en een centrale ‘zelf-hulp-groep’ te creëren? Ik denk dan aan een webapplicatie waarin leerlingen deels leerkracht zijn: ze kunnen eigen schema’s, notities, achtergrondinfo delen met zijn klasgenoten. Als je dit in combinatie met een forum doet, kunnen zelfs leerlingen elkaars vragen over een bepaald deel van de leerstof beantwoorden. (en wie kan er iets beter uitleggen aan een leerling dan een leerling zelf?) Een bijkomend voordeel bij dit concept is het feit dat de leerkrachten toekomstgericht ook aangebrachte info en vragen van de leerlingen preventief kunnen gaan gebruiken of beantwoorden. Zo spaart WebTeach tijd uit bij leerkracht en leerling.

 

Waarom zouden leerlingen voor deze vernieuwing kiezen?

Deze vraag is initieel voor de implementatie en het succes van dit toekomstig internetplatform. Allereerst is het belangrijk om ze te laten weten dat dit een verbetering kan zijn tov de sociale netwerken die we hiervoor nu gebruiken. Een nadeel is dat we verzuipen in alle info die langs alle mogelijke wegen op ons afkomt. We krijgen berichten aan, documenten worden 'geshared' en voor je het weet, weet je niets meer staan en kan je opnieuw beginnen rondvragen wie deze informatie naar jou kan doorspelen. Als je alles ordelijk en op een centrale plaats zou kunnen uploaden, lijkt mij dit al een groot voordeel te zijn ivm de vroegere gang van zaken.

 

Om een zekerheid hierover te kunnen creëren, kunnen leerkrachten nog altijd 'punten' geven op het actief helpen en bijdrage tot de verwerking van de leerstof, soortgelijk aan het geven van punten op attitude tijdens de les, zou dit dan na de les ook kunnen resulteren in een goed resultaat.

 

Voordelen van dit concept

BZL (begeleid zelfstandig leren) is een zeer belangrijk gegeven in de studiemethode van leerlingen. Het vergt enkel veel tijd, als me het tijdens de les dient te doen. Dit concept biedt hier ook een oplossing voor. Doordat men met velen tegelijk aan het werken is, kan men elkaar op deze manier helpen, zonder hierbij de anderen te hoeven storen.

 

Betrekking van Sociale Netwerken

Men zal altijd actiever blijven op Sociale Netwerken, dan dat men dat zal zijn op een platform voor scholen. Maar men kan er wel voor zorgen dat meldingen, zoals dat nu al gebeurt via e-mail, ook op hun vertrouwde webpagina's aankomen. Men zal ze daar sneller opmerken en op die manier gemakkelijk kunnen merken wanneer het de moeite is eens een kijkje te gaan nemen op de site.

 

 

Wat vele studenten ook 'haten' is het lange wachten alvorens een site geopend is. Bij facebook, twitter ed. blijven de accounts altijd ingelogd. Dit zou men ook moeten kunnen toepassen op dit idee. Het zal veel aangenamer zijn, moesten we niet eerst één minuut moeten wachten alvorens we kunnen concluderen dat er eigenlijk helemaal niets nieuws te beleven valt en dat al deze kostbare tijd verloren is gegaan in het kijken naar een 'even geduld...'-ballonnetje.

 

 

 

T 014 87 45 23

F 014 87 56 12

E school@vlaanderen.be
adresergenswaar 23 Stad 1234