31-01-2005

Geachte klanten en geintreseerden,

dit document omvat informatie omtrent de downtime gestart vanaf 29-01-2005. Eerst en vooral willen wij ons excuseren voor dit voorval en wij trachten ons best te doen om dergelijke problemen in de toekomst te vermijden. Deze downtime is te wijden aan een samenloopvan omstandigheden en tegenslagen die wij nu zo goed mogelijk gaan proberen uitleggen.

Wij (Westbox) nemen ruimte af bij bedrijf X om onze servers te plaatsen waar alle website's op staan. Echter neemt provider X ruimte af bij provider Y, deze twee bedrijven hadden een administratief probleem en provider Y heeft provider X afgesloten. Vanaf wij dit gemerkt hadden hebben wij beide bedrijven gecontacteerd, provider Y zou ons terug aansluiten maar toen deze in de ruimte toekwamen was provider X al weggelopen met alle apparatuur.

Na enkele keren proberen hebben wij dan eindelijk contact gehad met provider X, deze had de servers al op een andere locatie online gebracht maar met andere ip-adressen. Hij heeft beloofd dat alles weer snel werkende zou zijn maar aangezien het controlepaneel ip-gebonden is moeten we nog enkele dagen wachten op het controlepaneel. Zolang willen wij niet wachten en hebben wij 2 nieuwe servers die wij voorlopig voor 30 dagen bij een provider plaatsen. Na die 30 dagen zullen wij de servers direct bij de groothandel gaan plaatsen om in het vervolg geen administratieve problemen meer te gaan hebben tussen 2 bedrijven en dat wij dan zo downtime bekrijgen.

Deze avond (31-01-2005) gaat het team de server installeren en alle backups van 28-01-2005 plaatsen, alle data zal veloren zijn die na 28-01-2005 op de server werd geplaatst. Onderstaand vind u even een tijdsschema van hoe wij te werk zijn gegaan.

29-01-2005 23.45 u

Alle servers zijn offline gegaan

30-01-2005 00.20

Eindelijk contact gekregen met provider Y en stelden ons op de hoogte van de administratieve problemen en zijn vertrokken naar het datacenter voor onze servers.

30-01-2005 1.00

Wij krijgen bericht dat alle materiaal van provider X is weggehaald en ze weten niet hoe en wat

30-01-2005 2.30

Eindelijk contact met provider X en stelt ons op de hoogte over hoe alles in zijn werk is gegaan en over de materiaalverhuis, later op de nacht zouden we alle info krijgen

30-01-2005 6.00

Wij krijgen bericht met de ip-adressen van de server en beseffen dat het controlepaneelniet werkt,dit zou nog enkele dagen gaan duren

30-01-2005 11.30

Na onderling overleg hebben wij besloten andere servers te gaan plaatsen bij een nieuwe provider, wij hebben een provider gevonden die alles dezelfde dag nog kan regelen.

30-01-2005 21.00

Alle materiaal in het datacenter geplaatst maar die provider had een verkeerde linuxversie mee door een contactfout dus kan de server niet online maar ondertussen hebben wij wel alle backups kunnen bemachtigen, de nameservers aangepast en de licentie voor het controlepaneel in orde gebracht.

31-01-2005

Deze avond zal alles worden geinstalleerd, de werken starten om 21.00 uur en verwachten alles deze nacht online

31-01-2005 22.00

Als we nog geen tegenslag genoeg hebben krijgen wij het volgende te horen:

Op dit moment krijgen wij te horen dat de harddisks van de servers kapot zijn. De oorzaak is ongekend, aangezien wij nu geen nieuwe harddisks kunenn bemachtigen zal alles morgenin de voormiddag gebeuren.

Wij hopen dat u begrip kan opbrengen voor deze situatie, van zodra wij meer nieuws hebben zullen wij dit ook meedelen aan jullie. Wij zullen ook alles bekijken omeen schadeclaim in te dienen tegen bedrijf X om zo jullie een compensatie te bieden.

Indien u meer info wenst zijn wij te bereiken via irc:

irc.quakenet.org #westbox

of via msn:

msn@westbox.be