Willem Bravenboer



 
 
 

 
 
De Musea

 

Tijdens de afgelopen jaren ben ik op buitenlandse trips zo af en toe in de gelegenheid geweest om een pauze in te plannen bij één of ander luchtvaartmuseum, als dat toevallig op mijn route lag. Behalve het gehele geschiedkundige aspect is het voor de modelbouwer die ik ben vaak weer een prikkeling en een bron van inspiratie voor een nieuw project. Een fotoimpressie van enkele van deze museums zie je hieronder:

 

Das Hubschraubermuseum in Bückeburg (D)

Een niet al te groot museum, maar wel met een flinke collectie helikopters. Zeer verzorgd, en goede documentatie van de tentoongestelde toestellen. Alles binnen.

 

 

Das Deutsches Museum te München (afdeling luchtvaart) (D)

De luchtvaartafdeling van dit museum bevindt zich even ten noorden van München. Voor hen die op weg zijn naar b.v. Oostenrijk, en die langs de noordkant van München rijden, is dit een kleine omweg. Uitstekend verzorgd, en ruim opgezet. Er is een zeer interessante sectie over de experimenten met de vertikaalstarters (VTOL), met o.a. de grote Dornier 31, een met 10 straalmotoren uitgerust transporttoestel dat vertikaal kon opstijgen en landen.

 

 

RAF Museum Cosford (UK)

Een zeer goed verzorgd en uitgebreid museum met verschillende hallen/hangars. Tijdens mijn bezoek was de hal met de WO-II toestellen voor het publiek gesloten wegens werkzaamheden. Verder vond ik vooral de hal die gewijd is aan de experimentele toestellen buitengewoon interessant!

 

 

El Museo Del Aire in Madrid (E)

Als autogyrofanaat hoopte ik ooit eens Cuatro Vientos, de aerodrome waar het allemaal begonnen is met de De La Cierva Autogiros, te bezoeken. Toen ik uitgezocht had waar dit lag, en dat er tevens een luchtvaartmuseum was, en er toevallig een autorit naar Zuid-Spanje op het programma stond voor me, was een pauze snel ingepland. Een mooi museum, waarvan een deel van de collectie, met name de grotere vliegtuigen, buiten staat. Ondanks het feit dat er een hal aan autogyro's en helikopters is gewijd, miste ik de specifieke aandacht voor het belang van Cuatro Vientos en het werk van Juan De La Cierva. Verder was het opvallend dat zowat alle toestellen binnen niet alleen maar gerestaureerd waren, maar er werkelijk als nieuw uitzagen. Dit gaf een heel andere kijk op de zaak.

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
             
©Willem Bravenboer