Smile


Wim en Katrien gaan trouwen!

Beste familie en vrienden,

jullie wisten vast al wel dat wij gaan trouwen, maar de manier waarop is voor velen nog een verrassing. Daarom hebben wij deze kleine webpagina in elkaar gestoken om enkele zaken uit de doeken te doen.

Wat is er zo speciaal?

Wij trouwen op een cruiseschip en zouden graag hebben dat jullie ons vergezellen op deze speciale trip.

Waarom op een cruiseschip?

Wij gaan al enkele jaren op cruise. Ons Line en zelfs ons Fleurtje zijn al meegeweest. Alle vier zijn we er echt helemaal ‘weg van’. Daarom speelden we al enige tijd met de gedachte dat het echt fantastisch zou zijn om te trouwen aan boord van een groot cruiseschip. Onze familie en beste vrienden kunnen daarbij niet ontbreken, we willen onze passie voor het cruisen met jullie delen!

Welk schip?

Het schip heet the "Independence of the Seas" van de rederij "Royal Caribbean".
Foto van het schip (klik voor een grotere afbeelding):


Independence of the seas meert aan in Southampton

 
Veel meer informatie kan je vinden op:

De engelstalige website van Wikipedia
De website van Royal Caribbean
Of op dit Youtube filmpje:
 

Welke route zullen we varen?

Het schip vertrekt vanuit Southampton - Engeland, vaart naar Le Havre (Frankrijk) en keert dan weer terug naar Southampton.



 

Ondertussen komt onze trouwdatum stilaan dichterbij dus wordt het stilaan tijd om wat extra praktische info te geven.

De uitnodigingen zijn verstuurd, jullie hebben ze dus al ontvangen, zo niet zal deze binnen enkele dagen in de bus vallen. Op de uitnodiging stond al te lezen dat de bus vertrekt op 2 mei om 4 uur in de Groene Laan te Willebroek.

Het vertrek

Ondertussen hebben we van de busmaatschappij vernomen dat de bus niet kan parkeren in de Groene Laan en ons aan de Sint-Niklaaskerk zal opwachten. Voor diegenen die Willebroek niet kennen: de Sint-Niklaaskerk bevindt zich op het kruispunt van de August Van Landeghemstraat en de Torenstraat. Je auto parkeren doe je best wel in de Groene Laan of op de parking in de Torenstraat.Wees zeker op tijd want we zouden niet graag vertragingen oplopen.

De busrit

De busrit naar Southampton zal maximum een achttal uren duren. Dit is met de verplichte rustpauzes en de wachttijden in Calais meegerekend. De bus blijft tijdens onze cruise ter plaatse dus er mogen gerust dekens en kussens worden meegenomen zodat je tijdens de rit comfortabel kan slapen. We plannen in Southampton aan te komen rond 12 uur.

Aankomst

Voor we aan boord gaan zal onze bagage gecontroleerd worden en moeten we ons inchecken.

Om dit het vlotst te laten verlopen moet je, ten laatste 4 dagen voor het inschepen, de online-registration invullen op de website van Royal Caribbean. Hoe dit praktisch in z’n werk gaat leggen we later uit.

Bij het inschepen op een cruise is het de gewoonte dat je de valiezen afgeeft aan de cruise terminal en zelf enkel met je handbagage verder gaat. De cruisemaatschappij  zorgt er dan voor dat de valiezen in uw hut wordt geplaatst, meestal gebeurt dit in de namiddag…in een uitzonderlijk geval is dit pas rond 18u. Daarom stellen we voor dat je niet al uw bagage afgeeft aan de cruise terminal aangezien er dus een kans bestaat dat je spullen (kledij, schoenen,…) ontbreekt die je tijdens onze ceremonie nodig hebt. Onze ceremonie begint namelijk al om 18 uur.

Indien je meerdere stukken bagage hebt, stop je de spullen die je wil gebruiken tijdens de eerste avond in 1 valies, de overige in de andere. Die ene valies draag je als handbagage zelf aan boord, de andere geef je af bij het inchecken.

Verder wordt alle bagage gecontroleerd op verboden producten (wapens  , drugs , alcohol , ... ) en op open verpakkingen. Een flesje frisdank dat reeds geopend was, mag bijvoorbeeld niet mee aan boord genomen worden. Het controle proces is vergelijkbaar met dat op een luchthaven, je zet uw bagage op de band en zelf  loop je door de scanner. Nadien worden ook de paspoorten gecontroleerd.
Heel belangrijk is dat je identiteitskaart geldig moet zijn tot minstens zes maanden na het ontschepen! In ons geval is dat dus tot 4 november 2013.  Kijk de vervaldatum van uw identiteitskaart dus goed op voorhand na!

Na de paspoortcontrole krijgt iedereen een "SeaPass ". Dit is een kaart die je gebruikt om je kajuit te openen maar dient eveneens als betaalmiddel aan boord. Indien je bijvoorbeeld aan de bar een drankje bestelt of de souvenier shop wil plunderen zal je dit niet meteen moeten betalen met cash geld. Je geeft je SeaPass af waarna de kosten op je rekening worden gezet. Tijdens het inchecken zal men je vragen hoe je uw uitgaven zal betalen. Je kan dit doen door je kredietkaart te laten koppelen aan uw SeaPass. Op de laatste avond krijg je dan een overzicht van al uw uitgaven in je kajuit geleverd, verder hoef je niets meer te doen. Wil je toch met cash betalen, dan moet je voor je van boord gaat al uw uitgaven gaan betalen aan de receptie.

Honger?

Als iedereen ingecheckt is zijn we klaar om aan boord te gaan en kunnen we gaan lunchen.

Dit zijn de mogelijkheden voor de lunch :

  • Windjammer Café – Deck 11: verschillende buffetstations met internationale keuken,
  • Main Dining Room – Deck 3/4/5: lunch à la carte,
  • Promenade Café – Deck 5: Snacks, Sandwiches en gebak,
  • Sorrento’s Pizza – Deck 5: ra ra, ra ra Pizza,
  • Room Service: in de kajuit – gratis behalve tussen middernacht en 5 AM.

Wij gaan waarschijnlijk in het Windjammercafé eten ( à la carte doen we ’s avonds al) maar uiteraard is iedereen vrij om te gaan eten waar hij wil.

Meer info over de restaurants, zie verder

Namiddag

Ook in de namiddag mag iedereen doen wat hij wil; het schip verkennen, een dutje doen in de kajuit,  zwemmen (indien het weer dit toelaat), gaan schaatsen, klimmen op de klimmuur, wellness (niet in de prijs inbegrepen dus dit is voor eigen rekening ),minigolfen,  joggen, fitnessen, …

In de late namiddag (voor we uitvaren) zal er een verplichte veiligheidsoefening  worden gehouden welke uitvoerig zal worden aangekondigd aan boord. Deze zal gehouden worden in je “muster station“, meestal is dit een bar of restaurant waar je moet verzamelen in het geval er zich een noodsituatie voordoet. Er zal worden uitgelegd welke procedures er dienen gevolgd te worden in zulke situaties. De veiligheidsoefening duurt slechts een half uurtje maar is verplicht voor iedereen! In tussentijd zijn alle bars en restaurants gesloten. Waar jouw muster station zich bevindt, staat vermeld op je SeaPass. Nadien keren we terug naar onze kajuiten waar we ons zullen klaarmaken voor de avond.

De kajuiten

Elke verzameling van kajuiten heeft zijn eigen steward(es). Indien er iets niet naar wens is, kan men zich tot hem/haar richten. Het is mogelijk dat bijvoorbeeld de bedden tegen elkaar staan, terwijl je dit niet wil..of staan ze uit elkaar en wil je samen slapen. Meld dit dan aan de steward, hij/zij zal zo snel als mogelijk de bedden verplaatsen.

In elke kajuit zal een cruisenieuwsbrief liggen. Hierop staat o.a. een heel tijdschema van alle activiteiten vermeld (bingo , karaoke, shows , comedians , … ) en een woordje uitleg over de haven waar we de dag erna zullen aanmeren.

In je kajuit ligt normaal gezien ook een dekplannetje voor zij die de weg al eens durven kwijt te geraken op een groot schip. Geen paniek als dit wel gebeurt, overal in het schip hangen borden en loopt er personeel dat je graag de weg toont. Katrien spreekt hier uit ervaring :-) Te laat komen op onze ceremonie is onmogelijk.
 

De ceremonie

Onze ceremonie begint om 18u in de skylight chapel op deck 15. Tijdens deze viering, zullen wij elkaar het ja-woord geven . Uiteraard is dit het belangrijkste deel van onze reis, iets dat we absoluut met jullie willen delen.

Na de ceremonie is er een receptie voorzien in de Labyrinth bar, rond 19u30. Tijdens deze receptie zal Eddy Bevers een toespraak houden om het burgerlijke gedeelte van het huwelijk toe te lichten. Nadien heffen we samen het glas.

Nadien

Om 20u30 worden we verwacht in de Main Dining room om het avondmaal te nuttigen. Tijdens het avondmaal hebben wij een aantal flessen wijn voorzien waaruit jullie kunnen kiezen, water of frisdrank is uiteraard ook aanwezig. Na het avondmaal zullen we naar één van de bars gaan om nog wat verder te vieren.

De avond van ons huwelijk kan er gedronken worden op onze kosten, de dag nadien sta je zelf in voor de kosten. Tijdens de maaltijden is er wel steeds water voorzien, in het buffet restaurant kan je eveneens kiezen uit een rijk assortiment sapjes.
De rederij biedt ook enkele drankpakketten aan.  Er wordt een icoontje op je SeaPass geplaatst, dit moet je dan tonen bij het bestellen van je frisdrank.
 

Hierbij een klein overzicht :

  • Unlimited Fountain Soda Package : hiermee kan je de gehele cruise ongelimiteerd frisdrank (“soda”) drinken. De prijs hiervoor is € 11,25 per persoon (voor de gehele cruise).
  • Cassic Beverage Package: hiermee kan je de gehele cruise ongelimiteerd frisdrank , fruitsap , water , huiswijn (per glas), bier en non-alcoholische cocktails bestellen. De prijs bedraagt 67.50 euro per persoon.
  • Premium Beverage Package: Hiermee kan je de gehele cruise ongelimiteerd frisdrank , water , huiswijn (per glas), bier, non-alcoholische en alcoholische cocktails bestellen. Hiervoor betaal je 82.50 euro.


meer info vind je op de Royal Caribbean site

Deze drankpakketten kunnen worden besteld tijdens de online check-in (waarover later meer) of op de eerste dag van de cruise. Men is wel steeds verplicht om voor iedereen in de hut hetzelfde pakket te bestellen. Het is niet toegestaan een drankje voor iemand anders te halen of te trakteren.

Uiteraard is niemand verplicht om een drankenpakket te nemen, we geven dit maar mee ter informatie. Voor onszelf bestellen we een Soda Package omdat we veel frisdrank drinken en dit voor ons op het einde van de rit (heu vaart) altijd heel wat voordeliger uitkomt. Je kiest zelf maar, er is voor ieder wat wils.

Dag twee

Buiten drankpakketten biedt de rederij ook een aantal excursies aan. De tweede dag van de cruise leggen we aan in Le Havre, jullie mogen zelf kiezen wat jullie die dag doen. De rederij voorziet een aantal excursies, een overzicht hiervan vind je hier. Deze excursies kunnen op voorhand via de online check-in worden besteld of eerste dag aan boord. Men kan ook gewoon aan boord blijven of er op eigen houtje op uit trekken in Le Havre en omstreken. Misschien is het wel leuk om met aantal mensen samen iets te doen (of juist samen niets te doen)? Het staat iedereen vrij te kiezen wat hij graag wil doen.

Tijdens de tweede dag en de derde morgen is het eten in de eerder genoemde restaurants nog steeds inbegrepen.  Aan boord zijn er nog enkele andere restaurants waarvoor een toeslag wordt gevraagd. Indien jullie daar willen gaan eten is deze toeslag voor eigen rekening .

Uit ervaring weten we dat er in de standaard restaurants meer dan genoeg keuze is om 24u lang uw buikje te vullen, honger lijden is geen optie.

Zoals we reeds vermeldden is er aan boord ook een grote wellness. Ook hier kan men allerlei behandelingen (massages en dergelijke ) boeken. Dit is voor eigen rekening, meer informatie over welke behandelingen er geboekt kunnen worden vind je tijdens het online inchecken, in deze brochure of bij de vaak gestelde vragen in hier.

Terug naar huis

Op 4 mei 2013 meren we weer aan in Southampton. ’ s Morgens zullen we eerst nog ontbijten aan boord en daarna stappen we weer de bus op. We verwachten rond 18u weer in Willebroek te zijn, confirmatie volgt binnenkort.

Meer informatie over het schip en de mogelijkheden erop zijn te vinden op de Royal Caribbean website. Iedereen moet  toch online inchecken,  neem dus zeker een kijkje op de website.

Online inchecken

dit doe je als volgt :

via de rechtsreekse link: hier ofwel via de hoofdpagina www.royalcaribbean.com . Klik op “before you board“. Daar selecteer je “on-line check-in“.

In het rechtse kader vul je je achternaam in, de sailing date (2/5/2013), de naam van het schip - Independence of the Seas ) en je persoonlijke reservatienummer. Dit reservatienummer krijg je apart van ons doorgestuurd.

Hoe je deze procedure moet doorlopen vind je in dit document.

Moest je nog vragen hebben of als er iets niet duidelijk is, laat het ons dan zeker weten!!

 

Moeten wij iets betalen?

even recapituleren:

Wim en Katrien betalen, met héél wat hulp van hun ouders:

  • De cruise zelf,
  • alle havengelden en taksen,
  • de receptie na de huwelijksplechtigheid ,
  • nog enkele rondjes tijdens het eerste avondmaal en nadien.

Sowieso in de prijs is inbegrepen :
  • alle maaltijden aan boord,
    • ontbijt,
    • middag eten,
    • avond eten (5 gangen),
    • alle snacks, de klok rond (!),
    • zelfs roomservice (voor etenswaren) tussen 5 uur 's ochtends en middernacht
  • alle optredens in het grote theater,
  • de schaatsshow,
  • de cinema,
  • de discotheken,
  • de comedyshows,
  • alle zwembaden en whirlpools ("broebelbaden" dus :-) ),
  • de surf simulator,
  • muurklimmen,
  • schaatsen,
  • minigolf,
  • quiz'en,
  • danslessen en demonstraties,
  • ...

 

 (c) Wim Muyshondt 2012. All Rights Reserved.