Ludwigs Zoldertreintjes

 

 

 

Laatste aanpassing

aan site :

 

Nieuwe pagina onder bovenbouw namelijk

"  Lichtreclame "

15 oktober 2013

 

Nieuwe pagina onder bovenbouw namelijk

"  Huizenbouw "

11 oktober 2013

 

Pagina 

" Seinen uit profielen "

verwijderd.

11 oktober 2013

 

Introductie, Sporenplan en Software gewijzigd,  start aanpassings werken zolder.

30 september 2011

 

Index gewijzigd,  bijbouw bijna af, en voorstelling nieuwe baan ontwerp.

Foto van zolder.

22 februari 2010

 

Index gewijzigd,  verhuis en afbraak baan.

11 januari 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 Introductie

 

 

Inleiding

Mijn eerste trein was van Lego, een ovaaltje met een blauwe locomotief op batterijen, die kreeg ik in 1969 toen ik zes jaar was. 

Dat modelletje is nu nog te zien in de Mechelse Speelgoed museum. 

 

Toen ik twaalf was kreeg ik een Lima start set, gekocht voor een goeie 600Bfr bij de Sarma . Het was een Duitse trein maar toen ging mijn voorkeur al naar Belgische treinen. Met mijn toenmalige bescheiden spaarcentjes kocht ik de type 122 en 15. Die bezit ik nu nog altijd, alhoewel ze de kast niet meer uitkomen.In die tijd had ik dan ook een baan ( spaanderplaat van 1,25 op 2.5 m )  met twee ovalen in elkaar, en een paar opstelspoortjes.  

Dan is er een periode gekomen waar ik de meisjes interessanter vond ( voor een gezonde jonge man een normale evolutie denk ik) en zijn de treintjes op de achtergrond geraakt. Eenmaal van straat kwam de rust terug en ook de interesse voor modeltreinen.

 

Schaal HO stond al vast, en tijdperk III draagt mijn voorkeur weg, zeker voor het landschap, maar tussen het rijdend materiaal zit er ook recentere treinstellen. 

Maar deze keer geen Lima, dat stond vast. Dus ik achter een catalogus van Fleischmann, Roco en zelfs Märklin. De voornaamste merken in die tijd, eind jaren tachtig. Na lang beraad viel de keuze op het sporen systeem “Profi” van Fleischmann, omwille van zijn degelijkheid en een gelijkstroomsysteem had eigenlijk altijd al mijn voorkeur. Had Roco toen al hun Roco-line sporensysteem dan was het zeker dat geworden. Maar toen dit uitkwam had ik al te veel sporen van Fleischmann om zomaar terug te herbeginnen. Op gebied van rijeigenschappen ben ik nog altijd tevreden van de Fleischmann Profi rails, maar optisch vind ik de Roco-line rails mooier. 

 

Periode jaar 1990 tot 2009

 

Daar we ook direct van plan waren om een bestaand huis te kopen kon ik ook al rekening houden met ruimte voor een baan in ons huizenjacht verlanglijstje. Via een omweg van een paar jaar in een slaapkamer, kon ik dan eindelijk deftig beginnen  ( zolder diende eerste nog geďsoleerd te worden en van dakramen te worden voorzien, en er waren andere ruimten die eerder in orde diende te komen ). 

   

Ik beschikte over een bruikbare zolderruimte van 8 op 8 meter, maar ik heb mij ingehouden, en de baan had een oppervlakte van 6 op 4 meter. Verder was de zolder gevuld met een werk - knutselbank, naaihoek voor vrouwlief en een muziekhoek waren mijn keyboards en gitaren stonden, maar dat is een andere hobby.  

 

Het systeem om te rijden en wissels aan te sturen, heeft in deze periode ook een ganse evolutie ondergaan. Uiteindelijk rij ik nu met lenz digitaal, en worden de wissels en bloksturing gedaan via PC en een I˛C interface, met zelf ontworpen stuur - en terugmeld circuits, en een ( met het nodige vallen en opstaan ) zelf geschreven Visual Basic programma.  

 

Deze baan was volledig af op sporen en elektrisch gebied, en er kon  volledig gereden worden. Elektrisch moesten er enkel nog enkel seinen geplaatst worden en de daar bijhorende stuurkaarten. Landschap, huizen en aankleding was hier en daar al begonnen maar het grote werk moest nog beginnen !

 

Periode jaar 2009 -        

In 2008 hebben we een ander huis gekocht waar we begin 2009 ingetrokken zijn. De bestaande baan werd op de Kopstation na volledig afgebroken. De Kopstation werd in één stuk mee verhuisd naar de nieuwe woning. Dit gedeelte werd terug mee opgenomen in het nieuwe baan ontwerp.

Nu beschik ik over een L-vormige zolder van 17,50m x 3,40m en  9m x 3,40m. Ik besliste om de lange zolder gedeelte te gebruiken, daarin heb ik een vaste trap voorzien en een hoek met terug een knutselwerkblad. Dan heb ik nog 13,50m over om een lange U-vormige baan te bouwen.

Het heeft een eindje geduurd maar de werken aan mijn zolder zijn eindelijk begonnen. Eerst de zolder terug leegmaken, want in de twee jaar dat wij nu hier wonen zijn we er in geslaagd om de zolder al weer aardig vol te krijgen. Dus de foto hieronder van een mooie vrije ruimte beantwoord niet meer aan de momentele werkelijkheid, maar daar word nu aan gewerkt.

 

                                                

 

De planning is om deze winter de nodige aanpassingwerken uit voeren ( Velux ramen, extra isolatie, verwarming en extra elektriciteit en een afgesloten hall waar de trap naar de zolder is) .

De bouw van de baan is al volop op papier ( en  PC ) gepland, nu ben ik bezig met al mijn sporen , wissels en aandrijvingen dat ik nog extra nodig heb al aan te kopen, zodat ik bij de bouw alles klaarliggen heb.

Zo heb ik dan maar te nemen en kan ik vlot doorwerken.

De link "Sporenplan"  en   "Software"  gaat nu al over de nieuwe baan, de andere links nog over de oude baan.

 

 

Eveneens ben ik aktief in de Modelspoorklub van de kust, MSKK ! 

Voor de geďnteresseerde : http://www.mskk.be/ .